Zlepší šou taktizovanie s palivom? Do F1 sa možno vráti dotankovávanie

17.07.2019 12:33
Kimi Räikkönen
Tankovanie paliva do monopostu Ferrari Kimiho Räikkönena počas Veľkej ceny Číny v sezóne 2009. Autor: ,

Neoddeliteľná súčasť formuly 1 končí. Správa z roku 2009 o zákaze dotankovávania počas pretekov mnohých fanúšikov zaskočila. Dôvodov revolučnej zmeny bolo viacero. Znižovanie nákladov, zvyšovanie environmentálneho povedomia, ale aj bezpečnosti či snaha o vyrovnanejšie podmienky jazdcov.

Pravidlo sa dostalo do platnosti v ďalšom ročníku. Kráľovská automobilová trieda vstúpila do novej éry. Bez dopĺňania paliva počas nedeľných veľkých cien ťahá už desiatu sezónu.

Piloti jednoducho nastupujú na štartový rošt s plnou nádržou, ktorá im musí vydržať až do cieľa. Taktizovanie s rozličným množstvom paliva v monopostoch od kvalifikácie po preteky, sa však možno vráti.

Veľkým zástancom myšlienky je prezident Medzinárodnej automobilovej federácie (FIA) Jean Todt. Znovuzavedenie dotankovávania by podľa neho mohlo vstúpiť do platnosti od sezóny 2021, ročníka F1 s novými pravidlami či rozpočtovým stropom.

Todt požiadal šéfov tímov, aby návrh zvážili. „Bol by som rád, keby sa tankovanie počas pretekov vrátilo, ale treba zvážiť jeho pozitíva a negatíva,“ cituje Francúza Reuters.

Privítal by ľahšie monoposty na štarte. Nádrže sa kvôli novému nariadeniu v roku 2010 zväčšili takmer o polovicu. Na vysokú (a zvyšujúcu sa) hmotnosť formúl sa sťažovali napríklad majstri sveta Lewis Hamilton a Sebastian Vettel.

„Autá by mohli byť menšie a ľahšie na štartoch. Potrebujeme však dôkladnú analýzu, musíme vidieť možné dôsledky tohto rozhodnutia,“ myslí si Todt.

O potenciálnom návrate tankovania sa už rokovalo v roku 2015. Pre hroziace zvýšenie nákladov za tankovacie zariadenia, mechanikov či logistiku však návrh zmietli zo stola.

„Zakaždým sa usmievam, keď počujem, že by dočerpávanie paliva znamenalo výrazné dodatočné investície. Nemyslím si totiž, že by práve táto položka zruinovala tímy,“ dodáva bývalý výkonný riaditeľ stajne Ferrari.

Priaznivci strategické obohatenie seriálu zväčša vítajú, objavujú sa však aj hlasy proti. Do boxovej uličky by sa mohli vrátiť nebezpečné momenty. Opäť by napríklad hrozilo riziko požiaru zo striekajúceho paliva či odtrhnutie hadíc pri predčasnom vypustení jazdcov po zastávke.

Pamätný incident Felipeho Massu pri tankovaní počas VC Singapuru 2008

Zrejme by utrpeli aj milovníci súbojov na trati. Podľa štatistík z nedávnej minulosti bol ich počet v časoch tankovania oveľa nižší ako v súčasnosti.

„Súhlasím, bola to najväčšia nuda, akú sme videli,“ vraví šéf tímu Red Bull Christian Horner pre Speed Week. „Stratégia diktovaná množstvom paliva? To lepšej šou nepomôže. Priaznivci taktizovania si môžu prísť na svoje, ale pretekársku akciu to zabije. Myslím si, že pre jazdca je väčšou výzvou odštartovať s ťažším monopostom, ktorý je s pribúdajúcimi kolami čoraz ľahší,“ dodáva Horner.


Kalendár sezóny F1 2019

Preteky Dátum Čas štartu (SEČ) Víťaz  
VC Austrálie 17. marca 6.10 Valtteri Bottas  
VC Bahrajnu 31. marca 17.10 Lewis Hamilton  
VC Číny 14. apríla 8.10 Lewis Hamilton  
VC Azerbajdžanu 28. apríla 14.10 Valtteri Bottas  
VC Španielska 12. mája 15.10 Lewis Hamilton  
VC Monaka 26. mája 15.10 Lewis Hamilton  
VC Kanady 9. júna 20.10 Lewis Hamilton  
VC Francúzska 23. júna 15.10 Lewis Hamilton  
VC Rakúska 30. júna 15.10 Max Verstappen  
VC V. Británie 14. júla 15.10 Lewis Hamilton  
VC Nemecka 28. júla 15.10 Max Verstappen  
VC Maďarska 4. augusta 15.10 Lewis Hamilton  
VC Belgicka 1. septembra 15.10    
VC Talianska 8. septembra 15.10    
VC Singapuru 22. septembra 14.10    
VC Ruska 29. septembra 13.10    
VC Japonska 13. októbra 7.10    
VC Mexika 27. októbra 20.10    
VC USA 3. novembra 20.10    
VC Brazílie 17. novembra 18.10    
VC Abú Zabí 1. decembra 14.10    
Jazdci a tímy pre sezónu 2019
Mercedes 44 Lewis Hamilton (GBR) 77 Valtteri Bottas (FIN)
Ferrari 5 Sebastian Vettel (GER) 16 Charles Leclerc (MON)
Red Bull 10 Pierre Gasly (FRA) 33 Max Verstappen (NED)
Renault 3 Daniel Ricciardo (AUS) 27 Nico Hülkenberg (GER)
Haas 8 Romain Grosjean (FRA) 20 Kevin Magnussen (DEN)
McLaren 55 Carlos Sainz jr. (ESP) 4 Lando Norris (GBR)
Racing Point 11 Sergio Pérez (MEX) 18 Lance Stroll (CAN)
Alfa Romeo 7 Kimi Räikkönen (FIN) 99 Antonio Giovinazzi (ITA)
Toro Rosso 26 Daniil Kvjat (RUS) 23 Alexander Albon (THA)
Williams 88 Robert Kubica (POL) 63 George Russell (GBR)
Tím, štartové číslo, prvý jazdec, štartové číslo, druhý jazdec.    

Poradie MS

Jazdci: 1. Hamilton 250 b., 2. Bottas 188, 3. Verstappen 181, 4. Vettel 156, 5. Leclerc 132, 6. Gasly 63.

Pohár konštruktérov: 1. Mercedes 438 b., 2. Ferrari 288, 3. Red Bull 244, 4. McLaren 82, 5. Toro Rosso 43, 6. Renault 39, 7. Alfa Romeo 32, 8. Racing Point 31, 9. Haas 26, 10. Williams 1.

© AUTORSKÉ PRÁVA VYHRADENÉ

Sleduj najnovšie články na našom Facebooku