Jubileum v tieni revolúcie. Priškrtenie Ferrari priláka nové tímy

13.04.2019 09:33
Veľká cena Číny
Sebastian Vettel opúšťa svoj monopost Ferrari. Autor: ,

Formulu 1 opantalo číslo 1000. Počas Veľkej ceny Číny (priamy prenos v nedeľu od 8.00 na Sport 2) bude suverénne najskloňovanejším.

Kráľovná motošportu si v 70. sezóne pripíše ďalšie výnimočné jubileum. Jej diely sa od šanghajského víkendu už budú rátať štvorciferne.

Dosiahnutie magickej tisícky podujatí (prvá grand prix sa uskutočnila v roku 1950 v Silverstone) je okrem prehliadky prilieb jazdcov s retro motívmi či špeciálneho šampanského pri pódiovom ceremoniáli aj príležitosťou na bilancovanie. Ale najmä načrtnutie blízkej budúcnosti celosvetovo preslávenej značky F1.

„Tento míľnik je jej najžiarivejším symbolom. Šampionát má úžasnú históriu a vplyv. Formulu 1 chceme spraviť ešte veľkolepejšou, pretekársky nepredvídateľnejšou a udržateľnejšou z ekonomického i ekologického hľadiska. Svet sa rýchlo mení a ďalšia generácia by s týmto posunom mala držať krok,“ uviedol technický šéf F1 Ross Brawn.

Prezident Medzinárodnej automobilovej federácie FIA Jean Todt nepochybuje, že rovnaká pýcha ako dnes bude panovať v kolotoči aj pri jeho 2000. veľkej cene. „Ľudia budú vždy túžiť po pretekoch. Posúvanie limitov a láska k rýchlosti sú zakorenené v našej DNA,“ tvrdí Todt.

Rozpočtový strop teší aj straší

Výroky niekdajších veľkých postáv Ferrari, historicky najúspešnejšej stajne F1, majú cveng. Odzrkadlia sa však v blížiacej sa revolúcii?

Lewis Hamilton vyráža na tréningové kolo pred...
Lewis Hamilton vyráža na tréningové kolo pred Veľkou cenou Číny. Autor: SITA/AP, Ng Han Guan

Nové pravidlá majú vstúpiť do platnosti od sezóny 2021. Medzi plány patrí postupné vyrovnávanie síl štartového poľa, k čomu by malo pomôcť zavedenie rozpočtového stropu. Chase Carey, šéf vlastníka formuly 1 Liberty Media, vraj už po prvom náznaku novinky postrehol záujem konštruktérov rozšíriť štartové pole zo súčasných 10 opäť aspoň na 12 tímov.

Menším hráčom sa vízia boja o vyššie priečky pozdáva, no tradičným gigantom to môže priniesť komplikácie. Pre ilustráciu: Ferrari dostalo od manažmentu F1 na aktuálnu sezónu 205 miliónov dolárov, rival z Mercedesu si ukrojil 177, no tímu Toro Rosso sa ušlo len 52. Spomínané čiastky pochádzajú z každoročných príjmov seriálu, stajniam z neho rozdelia približne 60 percent (viac ako miliardu dolárov).

Okrem výsledkov v predchádzajúcich troch ročníkoch a poradia v minulej sezóne si môžu tímy prilepšiť aj bonusmi za konštruktérske tituly a historickú stopu v šampionáte. Je jasné, že v poslednom spomínanom meradle na Ferrari nikto nemá. Je jedinou stajňou, ktorá je na štarte od založenia F1.

„Je to neférová distribúcia a kým bude platiť, nové tímy neprilákame. Uvedomujeme si dôležitosť a výnimočné miesto Ferrari, ale musíme nájsť rovnováhu medzi ich ocenením a spravodlivou pozíciou iných,“ povedal Brawn.

Rozcvička mechanikov Ferrari vedľa garáže počas...
Rozcvička mechanikov Ferrari vedľa garáže počas tréningu na Veľkú cenu Číny. Autor: SITA/AP, Andy Wong

V Maranelle veria v rovnováhu

Pri tejto téme už tím z Maranella ukázal svoj temperament. Pri avizovanom znížení bonusov neraz pohrozil odchodom zo scény.

„Je to reálna hrozba. Ferrari je schopné odísť, ak ho niekto nahnevá alebo sklame. Formula 1 je Ferrari a Ferrari je Formula 1. Túto značku si kdekoľvek na svete spájajú s F1, nie s jej športiakmi. Bez Ferrari by som seriál neznášal a žiadneho promotéra by takýto odchod nepotešil,“ vyjadril sa pred časom k problematike bývalý šéf F1 Bernie Ecclestone.

„Ak sa zmení ihrisko, nemáme záujem pokračovať v hre,“ zdôraznil ešte koncom roka 2017 vtedajší prezident Ferrari Sergio Marchionne. Po jeho úmrtí v júli minulého roka prišlo v tíme k reorganizácii. Nové postavy vo vedení zmiernili vážnosť vyhrážok a pôsobia optimistickým dojmom. Alebo je to ticho pred búrkou?

„Zoznam na prediskutovanie je dlhý. Riadenie, príjmy, finančné predpisy, technické pravidlá, štandardizácia…“ vymenoval body rokovaní jeho šéf Mattia Binotto. „Ale verím, že nájdeme rovnováhu,“ dodal.

Prípadné zlyhanie diskusií by mohli výrok o zmene ihriska opäť oživiť. Ubrať z elitného statusu (a zo štedrých bonusov) by sa nepáčilo nikomu.

Pole position pre Bottasa

Fínsky jazdec Valtteri Bottas zvíťazil v sobotňajšej kvalifikácii na nedeľňajšiu Veľkú cenu Číny formuly 1. Dvadsaťdeväťroč­ný pilot tímu Mercedes si pripísal siedmu „pole position“ v kariére, prvú v tejto sezóne. Bottas na okruhu v Šanghaji zdolal o 23 tisícin sekundy britského tímového kolegu Lewisa Hamiltona.

Z druhého radu odštartujú pretekári Ferrari, tretie miesto v kvalifikácii si vybojoval Nemec Sebastian Vettel, ktorý zaostal za Bottasom o priepastných 301 tisícin sekundy. Štvrtého s odstupom 318 tisícin sekundy klasifikovali Monačana Charlesa Leclerca.

„Zatiaľ prežívame dobrý víkend, dnes som sa cítil skutočne pohodlne. Trochu som sa trápil v poslednej časti kvalifikácie, kým som poskladal dokopy perfektné kolo, ale napokon to stačilo. Auto sa správa naozaj dobre, Lewis sa tiež výrazne zlepšil. Bolo to neuveriteľne tesné,“ povedal Bottas bezprostredne po kvalifikácii.

Kvalifikácia – výsledky

1. Valtteri Bottas (Fín.) Mercedes 1:31,547 min, 2. Lewis Hamilton (V. Brit.) Mercedes +0,023 s, 3. Sebastian Vettel (Nem.) Ferrari +0,301, 4. Charles Leclerc (Mon.) Ferrari +0,318, 5. Max Verstappen (Hol.) Red Bull +0,542, 6. Pierre Gasly (Fr.) Red Bull +1,383

TV Pravda: Ukončí niekto nadvládu Mercedesu? Kto bude čiernym koňom šampionátu? Ako dopadne návrat Roberta Kubicu? Komentátor F1 Števo Eisele a automobilový pretekár Richard Gonda prognózujú novú sezónu formuly 1 v relácii Týždeň v športe – formulový špeciál:


Kalendár sezóny F1 2019

Preteky Dátum Čas štartu (SEČ) Víťaz  
VC Austrálie 17. marca 6.10 Valtteri Bottas  
VC Bahrajnu 31. marca 17.10 Lewis Hamilton  
VC Číny 14. apríla 8.10 Lewis Hamilton  
VC Azerbajdžanu 28. apríla 14.10 Valtteri Bottas  
VC Španielska 12. mája 15.10 Lewis Hamilton  
VC Monaka 26. mája 15.10 Lewis Hamilton  
VC Kanady 9. júna 20.10 Lewis Hamilton  
VC Francúzska 23. júna 15.10 Lewis Hamilton  
VC Rakúska 30. júna 15.10 Max Verstappen  
VC V. Británie 14. júla 15.10 Lewis Hamilton  
VC Nemecka 28. júla 15.10 Max Verstappen  
VC Maďarska 4. augusta 15.10 Lewis Hamilton  
VC Belgicka 1. septembra 15.10    
VC Talianska 8. septembra 15.10    
VC Singapuru 22. septembra 14.10    
VC Ruska 29. septembra 13.10    
VC Japonska 13. októbra 7.10    
VC Mexika 27. októbra 20.10    
VC USA 3. novembra 20.10    
VC Brazílie 17. novembra 18.10    
VC Abú Zabí 1. decembra 14.10    
Jazdci a tímy pre sezónu 2019
Mercedes 44 Lewis Hamilton (GBR) 77 Valtteri Bottas (FIN)
Ferrari 5 Sebastian Vettel (GER) 16 Charles Leclerc (MON)
Red Bull 10 Pierre Gasly (FRA) 33 Max Verstappen (NED)
Renault 3 Daniel Ricciardo (AUS) 27 Nico Hülkenberg (GER)
Haas 8 Romain Grosjean (FRA) 20 Kevin Magnussen (DEN)
McLaren 55 Carlos Sainz jr. (ESP) 4 Lando Norris (GBR)
Racing Point 11 Sergio Pérez (MEX) 18 Lance Stroll (CAN)
Alfa Romeo 7 Kimi Räikkönen (FIN) 99 Antonio Giovinazzi (ITA)
Toro Rosso 26 Daniil Kvjat (RUS) 23 Alexander Albon (THA)
Williams 88 Robert Kubica (POL) 63 George Russell (GBR)
Tím, štartové číslo, prvý jazdec, štartové číslo, druhý jazdec.    

Poradie MS

Jazdci: 1. Hamilton 250 b., 2. Bottas 188, 3. Verstappen 181, 4. Vettel 156, 5. Leclerc 132, 6. Gasly 63.

Pohár konštruktérov: 1. Mercedes 438 b., 2. Ferrari 288, 3. Red Bull 244, 4. McLaren 82, 5. Toro Rosso 43, 6. Renault 39, 7. Alfa Romeo 32, 8. Racing Point 31, 9. Haas 26, 10. Williams 1.

© AUTORSKÉ PRÁVA VYHRADENÉ

#formula 1 #Ferrari #Veľká cena Číny
Sleduj najnovšie články na našom Facebooku