Hokej nás posunul medzi slovenské top značky

S generálnym riaditeľom spoločnosti Kaufland Slovenská republika Paulom Paulsom sme sa rozprávali o tom, či mal sponzoring hokeja v čase pandémie zmysel, či je možné opäť na Slovensku zrealizovať veľký open-air zápas, čo slovenskému hokeju chýba a v neposlednom rade aj o tom, či bude nemecká obchodná sieť na Slovensku hokej podporovať aj naďalej.

04.05.2022 00:00
Paul Pauls, kaufland Foto:
Generálny riaditeľ Kaufland Paul Pauls

Ste partnermi slovenského hokeja – a to v súčasnosti prakticky na všetkých jeho úrovniach – už päť rokov. Čo bolo z vášho hľadiska primárnym impulzom, aby ste do tohto partnerstva vstúpili?

Svojho času sme rozmýšľali nad efektívnym spôsobom, ako značku Kaufland ešte viac zviditeľniť. Oproti našim najväčším konkurentom máme totiž určitú nevýhodu v tom, že máme na Slovensku menej obchodov. Napríklad Tesco alebo Billa ich majú približne dvojnásobný počet, nehovoriac už o sieti COOP, ktorá ich má omnoho viac. Preto sme hľadali nejakého vhodného partnera, ktorý by bol na Slovensku všeobecne známy a populárny. Voľba zákonite padla na hokej, ktorý zaujíma prakticky všetky generácie a kdekoľvek na Slovensku.

Keď sa obzrieme späť, partnerom slovenského hokeja na rôznych úrovniach ste už päť rokov. Čo vám toto partnerstvo prinieslo? A splnilo, respektíve plní zatiaľ svoj účel?

Jednoznačne áno. Máme k dispozícii prieskum, ktorý sleduje, ako si rôzne značky, prítomné na Slovensku, vedú v oblasti sponzoringu. Po troch, respektíve štyroch rokoch sme sa zaradili do prvej trojky najlepšie vnímaných značiek v tejto oblasti. Predtým sme v tomto rebríčku boli podstatne nižšie, bez tohto partnerstva by sme v ňom rozhodne nemali šancu tak rýchlo a razantne poskočiť nahor.

Rozhodli ste sa, že nebudete podporovať len profihokej na tej najvyššej úrovni, ale podporujete aj dorastenecké ligy, ženský a dievčenský hokej a dokonca aj detský amatérsky hokej. Má pre takú veľkú spoločnosť význam podpora aj amatérskeho a mládežníckeho hokeja?

Určite áno a dôvod je jednoduchý. Ak dnes nebudeme podporovať juniorov a mládež, tak zajtra nebudeme mať žiadne hokejové hviezdy. A ak nebudeme mať hviezdy, tak zákonite bude daný šport menej reflektovaný verejnosťou a publikom. Práve v tom je podľa môjho názoru zmysel športového sponzoringu. Propagovať vlastnú značku cez úspechy v danom športe. To by bez podpory mládeže bolo len ťažko dosiahnuteľné.

Ktorý z projektov, ktoré priamo nesúvisia s hokejom na tej najvyššej úrovni, bol, respektíve je pre vás extra zaujímavý?

Myslím si, že dôležité je, že rastie záujem o hokej medzi mladými. Hlási sa naň teraz oveľa viac chlapcov a aj dievčat. To je prvý krok – mať dobrú základňu, potom sa dostavia aj úspechy. Je nám, samozrejme, jasné, že je to beh na dlhú trať. Bronzová medaila z olympiády je dôkazom toho, že ideme dobrým smerom. Zaslúžilo sa o ňu aj veľa mladých hokejistov, z ktorých verím, že vyrastú budúce hviezdy. Som presvedčený, že Slovensko má veľký potenciál presadiť sa napríklad aj v ženskom hokeji. Len netreba rátať s tým, že veľké úspechy sa dostavia hneď. Musíme si na ne ešte počkať. Verím, že aj podpora ženského hokeja, rovnako ako dorasteneckého a juniorského, je z dlhodobého hľadiska správne a dobré riešenie. Hokej chceme podporovať celoplošne a predovšetkým dlhodobo.

Najprv ste sa stali partnermi Slovenského zväzu ľadového hokeja (SZĽH) a až neskôr ste sa stali aj partnermi hokejovej extraligy. Prečo ste k tomuto kroku pristúpili a prečo až s odstupom času?

Bol tam len minimálny časový odstup. Je pravda, že sme najprv podpísali sponzorskú zmluvu so Slovenským zväzom ľadového hokeja, ale prakticky vzápätí sme podpísali zmluvu aj s „extraligou“.

Bola to len technická záležitosť. Skôr by som pripomenul, že v tejto sezóne sme rozšírili svoju podporu aj na SHL, teda Slovenskú hokejovú ligu, čo je druhá najvyššia súťaž. SZĽH z nej dokázal v relatívne krátkom čase totiž spraviť marketingovo zaujímavý produkt, takže nám to dáva aj praktický, ale hlavne ekonomický zmysel. Ak bude kvalitnejšia SHL, bude kvalitnejšia aj extraliga a to sa pozitívne premietne aj vo vnímaní našej značky. Je to synergický efekt.

Takže aj do budúcnosti by ste chceli pokračovať v „plošnej podpore“ hokeja, nechcete sa sústrediť iba na ten profesionálny na najvyššej úrovni?

Aktuálne sa sústreďujeme na spoluprácu so SZĽH a participujeme na mnohých jeho projektoch. Patrí tam napríklad aj už spomínaná SHL, rovnako ako deti, mládež, dorast, juniori a ženský hokej. Sponzorujeme hokej v celom rozsahu, pretože aj SZĽH nám protiplnenia dodáva „v jednom balíku“.

Počas vášho partnerstva sa hokej, rovnako ako aj iné športy, musel vyrovnať s krízovými rokmi 2020 a 2021, keď bol zásadne obmedzený, rušili sa podujatia, na štadiónoch chýbali diváci a krátili sa ligy. Čo ste v tom období vnímali ako protihodnotu za vaše partnerstvo? A dávalo vám v tom čase zmysel? Ako by ste zhodnotili toto obdobie?

My sme sa počas tých približne dvoch rokov, poznačených mnohými reštrikciami, zatvorenými štadiónmi, odvolanými zápasmi a prerušenými ligami rozhodli zriecť akýchkoľvek nárokov na dohodnuté protiplnenia v rámci zmlúv o sponzoringu. Hokej totiž za covid nemôže a nebolo by fér povedať, že vzhľadom na vzniknutú situáciu sponzorské peniaze jednoducho neposkytneme. Takto sa k našim partnerom rozhodne nechceme správať.

Mali ste v tom období z hokeja nejaký benefit?

Štadióny boli zatvorené, fanúšikovia hokej sledovať naživo nemohli, takže protiplnenie bolo minimálne. Prakticky sa týkalo len tých pár zápasov, ktoré neboli zrušené a odvysielala ich televízia.

Len pred pár dňami sme spoznali víťaza hokejovej ligy. Semifinálové zápasy, rovnako ako aj finále, priniesli konečne vypredané štadióny, strhujúcu atmosféru, ale aj výborný a dramatický hokej. Bolo to pre vás určitou satisfakciou za všetky tie problémové mesiace?

Mediálne vyhodnotenia robíme až s určitým odstupom, ale máte pravdu, vyvrcholenie extraligy určite bude pre nás aj z hľadiska vnímania značky Kaufland prínosné a neočakávam nič iné, než to, že mediálne analýzy budú pre nás jednoznačne pozitívne. A áno, môžeme to pokojne nazvať satisfakciou.

Vráťme sa ešte asi k najväčšiemu úspechu slovenského hokeja za tých päť rokov, počas ktorých patríte k jeho hlavným sponzorom. Keďže vaše partnerstvo so SZĽH nie je čisto profesionálne, ale hokej je športom, ktorý vám je aj vnútorne blízky, skúste byť teraz možno trochu subjektívny. Čo stálo za týmto úspechom a má ho teoreticky šancu Slovensko zopakovať aj na blížiacich sa majstrovstvách sve­ta?

Tak to dúfam… Ak mám byť úprimný, tak v mojej hrudi bijú dve hokejové srdcia. Už som si pozeral rozpis blížiacich sa majstrovstiev sveta a myslím, že 14. mája je na programe zápas Slovensko – Nemecko. Obidve mužstvá chcú rozhodne postúpiť do štvrťfinále, potom už bude v rámci existujúceho herného formátu všetko otvorené a všetko možné. Keď tieto dve mužstvá budú hrať proti sebe, tak budem, ako vždy pri ich vzájomnom zápase, veľmi neutrálny a veľmi potichu.

Generálny riaditeľ Kaufland Paul Pauls Foto: Robert Huttner
kaufland, Paul Pauls Generálny riaditeľ Kaufland Paul Pauls

Ak by sme porovnali slovenský a nemecký hokej – z hľadiska marketingu a aj z hľadiska ich kvality, v čom vidíte najväčší rozdiel?

Osobne si myslím, že slovenská liga má aktuálne o niečo vyššiu kvalitu než nemecká. Podľa mňa je ešte stále v nemeckej lige priveľa cudzincov, aj keď sa ich počet už redukoval. Pred dvomi, respektíve tromi dekádami to bolo v tomto smere v nemeckej lige naozaj zlé. Aj kvôli tomu sa v tom období dostal nemecký hokej do krízy. Preto, keď vidím, ako sa na Slovensku SZĽH snaží budovať rôzne centrá a hokejové akadémie, je mi to sympatické. Najmä preto, lebo nie sú zamerané výlučne na hokej, ale ráta sa v nich s kontinuálnym štandardným vzdelávaním, takže nevychovávajú „jednorozmerné osobnosti“. Tento prístup sa jednoducho musí odzrkadliť v tom, že hokej bude kvalitatívne rásť. Je to ale dlhodobý proces, nemožno pri ňom rátať s okamžitým pozitívnym efektom.

A keby ste teda mali priamo porovnať silu slovenskej a nemeckej hokejovej reprezentácie…

Videl som už niekoľko vzájomných zápasov. Väčšina z nich bola herne vyrovnaná, často v nich rozhodoval jediný gól. Myslím si, že ide o mimoriadne vyrovnaných súperov, kde je veľmi ťažké vopred predvídať výsledok. Ak by ste sa ma spýtali, kto vyhrá v tom už spomínanom májovom zápase vo Fínsku – tak to si naozaj netrúfam ani tipovať.

Ako vidíte súčasný stav profihokeja na Slovensku z pozície dôležitého sponzora? Či už reprezentačného pod SZĽH, alebo extraligy?

Pozitívne vnímam to, akým spôsobom sa hokej na Slovensku vyvíja a kam ho SZĽH chce do budúcnosti smerovať. Naša spolupráca so zväzom, najmä s Martin Kohútom a neskôr aj Miroslavom Šatanom, bola od začiatku postavená na obojstrannej vzájomnej dôvere. Aj vďaka nej sa naša značka stala v očiach verejnosti ešte viac známou. Pokiaľ ide o extraligu, po ukončení tejto sezóny sa skončí aj naša spolupráca, o ktorej som presvedčený, že bola obojstranne prínosná. Máme totiž so SZĽH rozdiskutovaných niekoľko nových projektov, konkretizovať ich budeme ale až po uzavretí príslušných zmlúv a chceme sa sústrediť na ne.

Extraliga teda v ďalšej sezóne bude už bez vašej priamej podpory?

Áno, odstúpili sme od tejto zmluvy. Pokiaľ ide o našich obchodných partnerov – nielen v hokeji – chceme mať v každej oblasti jedného silného, aby bolo možné efektívnejšie a účinnejšie rozvíjať spoluprácu. Aj preto sa posledným zápasom finálovej série naša vzájomná spolupráca s extraligou skončí. Bolo to rozhodne zaujímavé obdobie, ale s podporou hokeja chceme pokračovať ďalej na iných úrovniach. Presnejšie na všetkých, no s výnimkou extraligy.

Ak by sa niečo v hokeji malo v najbližšom období zmeniť, ktorú vec by ste vyzdvihli ako najdôležitejšiu? Aká je, aj s ohľadom na uplynulých päť rokov, vaša vízia hokeja na Slovensku do budúcnosti?

Projekty, ktoré sme so SZĽH začali, sme aj úspešne ukončili, respektíve trvajú v podobe, v ktorej ich považujeme za dobré a efektívne. Nejaká zásadná vec, ktorá by sa mala zmeniť, mi preto vlastne ani nenapadá. Ako som už povedal, je to beh na dlhú trať a úspechy neočakávame hneď. Pokiaľ ide o extraligu, tam majú kluby svojich vlastných sponzorov a autonómiu, čo je úplne v poriadku, to, čo bolo možné realizovať, sa realizovalo.

Čo by sa malo zmeniť, aby sa stal hokej atraktívnejším nielen pre divákov, ale aj pre sponzorov?

Tak to je jednoduché – aby bol akýkoľvek šport pre divákov atraktívny, musí byť spojený s úspechmi. A okrem toho mládež potrebuje svoje vzory, idoly a hrdinov. Hviezdy sa však nezjavia z ničoho nič. Musíme podchytiť talenty v mladosti a systematicky s nimi pracovať. Niektoré z nich sa neskôr určite stanú hviezdami. A keď budeme mať vlastné hviezdy, šport bude baviť aj divákov. A my v tomto chceme byť nápomocní. Ja osobne mám napríklad jeden veľký sen. Chcel by som, aby sa uskutočnil na Slovensku hokejový open-air zápas, kam príde aspoň 25-tisíc ľudí. Takýto projekt by som rozhodne podporil. V Nemecku sme už mali zápas pred 66-tisíc divákmi a bolo to úžasné. Chceli by sme, aby sa niečo podobné uskutočnilo na Slovensku. Verím, že v spolupráci so SZĽH sa nám to aj podarí.

A okrem takejto vízie spektakulárneho zápasu v štýle „Winter Classics“ máte akú predstavu, pokiaľ ide o budúcnosť slovenského hokeja? A bude naďalej spojená s Kauflandom?

Chceli by sme aj naďalej pokračovať v úzkej spolupráci s Miroslavom Šatanom a jeho tímom, ktorá bola doteraz, trúfam si povedať, obojstranne mimoriadne prínosná. Som presvedčený, že spolu dokážeme naplniť ešte niekoľko zaujímavých a už rozpracovaných projektov, o ktorých však pred uzavretím príslušných zmlúv nemôžem bližšie hovoriť. Ale môžem povedať, že je medzi nimi jeden, ktorý rozhodne prekvapí celé Slovensko. Jeho iniciátorom je SZĽH. Keď nám ho predstavili, prekvapili ním totiž aj nás. Veľmi rýchlo sme dospeli k presvedčeniu, že určite si našu podporu zaslúži. Už sa v rámci neho finalizujú posledné detaily, a keď všetko dopadne dobre, onedlho vám ho spoločne predstavíme na špeciálnej tlačovej konferencii.

Hokej budete podporovať na Slovensku minimálne do roku 2024, keď končí aktuálna zmluva o spolupráci so SZĽH. Viete si predstaviť, že toto partnerstvo by mohlo pokračovať aj ďalej?

V našej zmluve so SZĽH je opcia na predĺženie jeho trvania. Či bude pokračovať, závisí nielen od nás, ale aj od vedenia SZĽH, respektíve od ľudí, ktorí budú vtedy zväz riadiť. S jeho súčasným vedením máme výbornú spoluprácu, ktorá bola pre nás rozhodne prínosná. Ak sa nemýlim, 9. mája si bude SZĽH voliť na kongrese svoje nové vedenie, potom uvidíme, kto ho bude v ďalšom období riadiť. Ak príde k nejakým zásadným zmenám, zaujmeme k nim postoj a nové vedenie SZĽH nás bude musieť presvedčiť a získať si opätovne našu dôveru.

Paul Pauls

Paul Pauls, generálny riaditeľ Kaufland Slovenská republika, v. o. s.
Pracuje v spoločnosti Kaufland od roku 1989. Začínal na pozícii vedúceho obchodného domu. Neskôr sa stal oblastným riaditeľom pre Bavorsko. Generálnym riaditeľom Kauflandu na Slovensku je od roku 2010.

Pod jeho vedením sa počet predajní viac ako zdvojnásobil, na dnešných 72. Okrem hokeja je fanúšik futbalu a venuje sa cestnej cyklistike.

Paul Pauls, kaufland
Generálny riaditeľ Kaufland Paul Pauls Autor: Ľuboš Pilc
chyba
Čítajte Pravdu bez reklamy

Svižnejší web a články bez rušenia. Žiadne reklamy iba za 1,50 € mesačne.

Pravda bez reklamy

MS vo futbale 2022

Tabuľky tímov

por. krajina zápasy body
1. vlajka Holandsko NED 3 7
2. vlajka Senegal SNG 3 6
3. vlajka Ekvádor ECU 3 4
4. vlajka Katar KTR 3 0
por. krajina zápasy body
1. vlajka Anglicko ENG 3 7
2. vlajka USA USA 3 5
3. vlajka Irán IRN 3 3
4. vlajka Wales WAL 3 1
por. krajina zápasy body
1. vlajka Poľsko POL 2 4
2. vlajka Argentína ARG 2 3
3. vlajka Saudská Arábia KSA 2 3
4. vlajka Mexiko MEX 2 1
por. krajina zápasy body
1. vlajka Francúzsko FRA 2 6
2. vlajka Austrália AUS 2 3
3. vlajka Dánsko DEN 2 1
4. vlajka Tunisko TUN 2 1
por. krajina zápasy body
1. vlajka Španielsko ESP 2 4
2. vlajka Japonsko JPN 2 3
3. vlajka Kostarika CRC 2 3
4. vlajka Nemecko GER 2 1
por. krajina zápasy body
1. vlajka Chorvátsko CRO 2 4
2. vlajka Maroko MRK 2 4
3. vlajka Belgicko BEL 2 3
4. vlajka Kanada CAN 2 0
por. krajina zápasy body
1. vlajka Brazília BRA 2 6
2. vlajka Švajčiarsko SUI 2 3
3. vlajka Kamerun CAM 2 1
4. vlajka Srbsko SRB 2 1
por. krajina zápasy body
1. vlajka Portugalsko POR 2 6
2. vlajka Ghana GHA 2 3
3. vlajka Južná Kórea KOR 2 1
4. vlajka Uruguaj URU 2 1
Všetky zápasy