Verstappenovo zúfalé úsilie je preč. Mercedes vraj (opäť) zaostáva

Eduard Révész | 18.03.2022 15:00
Max Verstappen Foto: ,
Takto oslavoval Max Verstappen zisk majstrovského titulu.
Pozmenené monoposty a technické pravidlá sľubujú jednoduchšie predbiehanie, viac súbojov a vyrovnanejší šampionát. Rozpočtový strop znížený na 140 miliónov dolárov prináša novú výzvu - predovšetkým pre tímy, ktoré sú zvyknuté takmer na neobmedzené výdavky.

A v neposlednom rade je v pláne rekordný počet pretekov. Po nájdení náhrady za zrušenú Veľkú cenu Ruska absolvuje 20-členné štartové pole za osem mesiacov 23 podujatí.

Formula 1 núka na prahu novej kapitoly viacero lákadiel. S tou predchádzajúcou sa rozlúčila kontroverzne, no podľa vyjadrení sa zdá, že hlavní aktéri obrátili list.

"Titul sa udeľuje za výsledky v celej sezóne a nie po jednom verdikte v záverečných pretekoch. Niektorí ľudia možno pozerali len poslednú veľkú cenu a myslia si, že som mal šťastie.

Ale dvakrát som stratil veľa bodov po vyradení iným autom alebo som nešťastne skončil v Baku. Nebyť toho, už dlhšie by som mal titul vo vrecku," povedal úradujúci majster sveta Max Verstappen pre De Telegraaf.

Jazdci F1 v sezóne 2022. Foto: Pravda
F1, jazdci Jazdci F1 v sezóne 2022.

Po tom, ako v poslednom kole najdramatickejšej sezóny v histórii diskutabilne pokoril suveréna posledných ročníkov Lewisa Hamiltona z Mercedesu, avizuje zmenu v mentálnom nastavení. Na ceste za obhajobou titulu sa zbavil jedného slova.

„Chcem vyhrať, no už tu nie je to uponáhľané, priam zúfalé – musím. To však neznamená, že mám menšiu motiváciu. Zostala rovnaká,“ dodal Holanďan.

Ani Hamiltonovi motivácia nechýba

Automobilový pretekár Maťo Homola je presvedčený, že hviezda Red Bullu sa dokáže popasovať s tlakom.

"Už v minulých sezónach a najmä v tej poslednej sme videli, že ho Verstappen skvele zvláda. Je veľmi dobre ‚cepovaný‘ svojím otcom už od čias jazdenia v motokárach.

Má novú príležitosť ukázať, že zisk titulu nebola náhoda a niekto mu k nemu v posledných pretekoch ‚pomohol‘, ako tvrdia niektoré strany," vraví Homola.

SAE Abú Zabí motorizmus F1 VC Verstappen titul Čítajte aj Homola: Kto ponaháňa Hamiltona s Verstappenom? Čiernym koňom je Ferrari

Pripomeňme udalosti z decembrového finále v Abú Zabí. Vtedajší riaditeľ pretekov Michael Masi dovolil v závere predbehnúť bezpečnostné vozidlo len jazdcom, ktorí boli medzi lídrom Hamiltonom a druhým Verstappenom.

Holanďanovi sa naskytla šancu zaútočiť na Brita, ktorý bol kvôli tvrdším a opotrebovanejším pneumatikám v nevýhode. Využil ju stopercentne, Hamiltonova vidina ôsmeho titulu a prekonania Michaela Schumachera sa rozplynula.

Masi po chaotickom rozhodnutí pred touto sezónou na spomínanej pozícii skončil. Medzinárodná automobilová federácia (FIA) tento týždeň v reakcii na spomínané udalosti zmenila pravidlá pre predbiehanie tzv. safety caru pre monoposty o kolo pozadu. Musia to urobiť všetky.

Lewis Hamilton Čítajte aj Ticho malo zmysel. Hamilton sa vráti na trón, vraví expert

Hamilton sa po sklamaní na dlhé týždne odmlčal. Hovorilo sa aj o tom, že ukončí kariéru.

„Médiá to podľa mňa nafúkli. Hamilton chce dokázať sebe i fanúšikom, že na to má. Motivácia mu rozhodne nechýba. Mentálne je veľmi dobre pripravený a ovplyvňuje tým aj svoju stajňu. Uvidíme, akú na to bude mať techniku,“ vraví Homola.

Mercedes v problémoch?

Stáva sa z toho predsezónny folklór. Podobne ako minulé roky osemnásobný víťaz Pohára konštruktérov v sérii tvrdí, že v porovnaní s konkurentmi zaostáva.

Hamiltonov nový tímový kolega, o 13 rokov mladší George Russell uviedol, že Mercedesu chýba výkonnosť. „Sme krok za súpermi,“ povedal Russell pre Sky Sports po testoch v Bahrajne.

Rebríček kvality tímov pred štartom sezóny F1 Fotogaléria - 10 fotiek Všetky fotky
10. Williams-Mercedes
Monopost: 5,0 bodu...

Homola upozorňuje, že ide o mediálnu a psychologickú hru.

"Keď tieto výroky adresujú médiám, zhadzujú zo seba tlak verejnosti. Tá už v podstate očakáva, že nebudú dobrí a v Mercedese sa sústredia len na seba.

Keby to bolo naopak a hovorili, že sú na tom dobre, boli by pod veľkým drobnohľadom. Keby sa to nepodarilo, bolo by z toho veľké sklamanie," podotkol bratislavský rodák.

Podobne to vidí aj Verstappen.

„Mercedes to často opakuje, potom o týždeň neskôr vyhrá a zmení rétoriku na to, ako to v továrni úplne prekopali. Robia zo seba hrdinov,“ povedal pre Motorsport.com.

Mimochodom, eso Red Bullu sa blyslo najrýchlejším časom v záverečných testoch. Verstappen po nich vyzdvihol potenciál Ferrari, ktoré čaká na jazdecký titul od roku 2007.

Taliansko Motorizmus F1 VC kvalifikácia Hamilton Čítajte aj Mercedes je opäť strieborný, Hamilton nabudený. Nadchlo i nové Ferrari

Štvordňový formát minulosťou

Pred sezónou zarezonovali aj bočnice Mercedesu, ktorého monopost má opäť strieborné lakovanie. Sú viditeľne štíhlejšie ako v prípade súperov.

Keď sa na radikálne riešenie modelu W13 a jeho samotný dizajn pýtala reportérka Verstappena, s úsmevom odvetil: „Je to škaredé, že?“

Potom už vážnejšie dodal, že humbug okolo návrhov ho neovplyvňuje a viac sa sústreďuje na svoj tím. Zmena nastala aj vo formáte veľkých cien, zo štvordňového sa jeden deň ubral.

Rozhovory a tlačové konferencie sa uskutočnia namiesto štvrtka v piatok predpoludním. Tréningy sa začnú popoludní. Sobotňajší tretí tréning a kvalifikácia sa posunú o hodinu.

Čas nedeľných pretekov sa v jednotlivých dejiskách oproti vlaňajšku nemení, v Bahrajne odštartujú o 16.00 (priamy prenos Sport2).

Novinka s plážou, lákavejší šprint

Formulu 1 čaká revolučný ročník aj z hľadiska počtu pretekov.

Aj keď pred jej štartom vylúčili septembrovú Veľkú cenu Ruska, hovorí sa o jej nahradení – napríklad podujatím v Turecku. To by znamenalo rekordných 23 zastávok, o jednu viac ako vlani. Nabitá sezóna vyvrcholí o tri týždne skôr ako pred rokom.

V poradí 73. ročník prestížneho šampionátu sa začne už tento víkend, fanúšikovia spoznajú meno majstra sveta najneskôr 20. novembra.

Veľká cena Ruska na archívnej snímke. Foto: SITA/AP, Yuri Kochetkov
Rusko, formula Veľká cena Ruska na archívnej snímke.

Po pauze pre koronavírus sa do kalendára vracajú podujatia v Austrálii, Kanade, Singapure a Japonsku. Spojené štáty americké privítajú dvoje pretekov.

Motory dvadsiatich monopostov sa okrem Austinu prvýkrát rozozvučia v Miami. Na okruhu s dĺžkou 5,41 km v areáli štadióna Hard Rock, sídla tímu NFL Miami Dolphins, sa jazdci predstavia druhý májový víkend. Florida bude hostiť formulovú elitu po 63 rokoch.

„F1 privíta lesk a nočný život Miami. Perfektný doplnok pre túto globálnu sériu,“ píše sa na stránke organizátorov.

Jedna zo zákrut bude prechádzať popri plážovom klube. „Bude to miesto plné energie, vzrušenia a párty,“ dodávajú hostitelia.

Okrem tradičných bodov za prvých desať miest v cieli si jazdci môžu v celkovom hodnotení polepšiť aj v kvalifikačných šprintoch na Veľkej cene Emilia Romagna (Imola), Brazílie (Sao Paulo) a Rakúska (Spielberg).

V rámci priebežného poradia budú mať väčšiu váhu ako naposledy. Bodovať v nich bude prvá osmička namiesto doterajšej trojky (víťaz získa osem bodov, ďalší o bod menej). Výsledky rozhodnú o poradí na štarte nedeľnej veľkej ceny.

© AUTORSKÉ PRÁVA VYHRADENÉ