Hľadať
Denný / nočný režim
Sledujte nás
Pravda Pravda Domov MS v hokeji Výsledky výsledky

Poliaci kritizujú Fabie, zdravotnú službu i samotného Kubicu

Poliaci držia palce svojmu pilotovi formuly 1 Robertovi Kubicovi, ktorý patrí do nie príliš početnej skupiny poľských športovcov dosahujúcich veľkých úspechov aj na medzinárodnej scéne. Správa o jeho nedeľňajšej desivej nehode, mnohopočetných zlomeninách i vážnom poranení ruky pri rely v Taliansku preto patrí medzi najdôležitejšie udalosti v poľských médiách.

07.02.2011 16:17 , aktualizované: 19:12
Robert Kubica Foto:
Robert Kubica.
debata (14)

Dvadsaťšesťročný rodák z Krakova havaroval počas Rely Ronde di Andora. Vo vozidle Škoda Fabia S2000, v ktorej išiel prvé preteky, narazil do zvodidiel, železná zábrana prenikla cez motor a rozdrvila mu ruku. Lekári po sedemhodinovej operácii odvrátili hrozbu amputácie a jediného poľského pilota F1 čaká až rok trvajúca rehabilitácia. Dnes by mal byť prebudený z umelého spánku. Jeho spolujazdcovi Jakubovi Gerberovi sa nič nestalo.

„Riadiť Fabiu je ťažké, veľa vodičov vrátane mňa si sťažovalo, že nemá veľmi stabilnú zadnú časť, to auto sa chová nervózne,“ povedal v pondelňajšom vydaní denníka Przeglad Sportowy o vozidle S2000 poľský automobilový pretekár a Kubicov priateľ Michal Kościuszki.

Dodal, že Kubica s novým autom nemal žiadne skúsenosti, že to z časových dôvodov nestihol. „Pri každej zmene závodného auta musíte prejsť niekoľko desiatok kilometrov, aby sa s ním človek zoznámil, aby ho pochopil,“ pripomenul Kościuszki.

Nehoda Roberta Kubicu

„Nebola to chyba Roberta ako vodiča, on má fenomenálnu techniku jazdy,“ tvrdí Maciej Wislawski, bývalý spolujazdec poľského pretekára rallye Krzysztofa Holowicza. Podľa Wislawského je vodičov ako Kubica „jeden na miliardu“. Pri uzdravovaní mu podľa neho pomôžu dlhoročné skúsenosti, s úrazmi sa vraj dokáže vysporiadať ďaleko lepšie ako normálny človek.

Zástupca továrenského tímu Škoda Motorsport Karel Pokorný s výhradami k súťažnej Fabii nesúhlasí. „Zlé auto? Odpoviem otázkou. Ako to, že s ním Juho (Hänninen) vyhral titul v IRC?“ povedal Pokorný ČTK. „Bolo by dobré si skôr vypočuť názory ľudí, ktorí s tým (autom) najazdili toľko kilometrov ako Honza Kopecký alebo Juho Hänninen. Keby nebol Robert presvedčený, že je to špičkové auto, tak by si do neho nesadol,“ uviedol.

Český pilot Jan Kopecký s Fabiou S2000 štartuje v seriáli Intercontinental Rally Challenge už tretí rok. „Bolo by objektívne počkať si na názor toho, kto auto riadil a nevynášať nejaké súdy,“ reagoval na hlasy z Poľska.

Nemenovaný šéf jedného z najväčších automobilových závodov organizovaných v Poľsku však pripomenul, že Rely Ronde di Andora je amatérsky závod na miestnej úrovni. „Nie je ani v programe majstrovstiev Talianska,“ povedal.

Odborníci sa zhodujú, že rely, ktorých trasy vedú mestami a voľnou krajinou, sú nebezpečnejšie ako jazda na okruhu v rámci pretekov formuly 1. „Havária, ktorá sa stala na prahu sezóny, ktorá mohla byť pre Kubica i pre tím Renault kľúčová, vzbudzuje pochybnosti o zdravom rozume vodičov, ktorí jazdia aj iné preteky okrem tých v rámci formuly 1,“ cituje Gazeta Wyborcza zápis Jamesa Allena, blogera o pretekoch formule 1.

Piloti F1 majú zakázané adrenalínové športy, ktoré by mohli ohroziť ich kariéru. Kubica si však v zmluve s Renaultom vymohol výnimku venovať sa svojej vášni – pretekom rely. Za to však teraz žne kritiku, napríklad od niekoľkonásobného majstra Poľska v rely Leszka Kuzaja. „Preteky rely sú nebezpečné a môže sa stať všetko,“ upozornil v televízii TVN24.

Jednotlivé tímy svojim členom účasť v iných závodoch zakazujú, rovnako tomu bolo aj v prípade Kubica v časoch, keď jazdil za BMW. Reanult ale nechcel Kubicu o jeho obľúbenú zábavu pripraviť. „To nie je náš štýl, tým menej sme to mohli urobiť v prípade Kubica, pretože vieme, že preteky sú pre neho veľmi dôležité. Boli sme si vedomí rizika,“ priznal Eric Boullier, šéf stajne Renault.

14 debata chyba