Hľadať
Denný / nočný režim
Sledujte nás
Pravda Pravda Domov MS v hokeji Výsledky výsledky

Ivan Jakeš: Jazdiť do desiatky ma nebaví. Chcem vyhrať

Chystá sa na jubilejný desiaty Dakar. Štyrikrát sa mu slávnu púštnu rely podarilo dokončiť a jeho maximom je vynikajúce štvrté miesto spred troch rokov. Slovenský motocyklista Ivan Jakeš (43) potvrdzuje, že Rely Dakar je jeho srdcovka. Obmedzil všetky ostatné aktivity a celý rok sa stopercentne venuje len príprave na jediný vrchol.

23.11.2016 17:08
Ivan Jakeš Foto: ,
Ivan Jakeš.
debata (1)

„Či bude najbližší ročník posledný? Dúfam, že nie. Prečo by mal byť? Mám síce trošku šedivú bradu, ale cítim, že to nebude môj posledný Dakar,“ reagoval včera pri predstavení motorky KTM, na ktorej sa začiatkom budúceho roka predstaví na tratiach Južnej Ameriky.

O ambíciách

Do Južnej Ameriky pôjdem s najvyššími ambíciami. Chcem vyhrať. Chcem byť čo najlepší. Urobím pre to všetko. Verím, že desiaty štart bude v cieli čímsi špeciálny. Voľakedy som hovorieval o umiestnení do desiatky, ale potom, čo som už skončil aj štvrtý, musím mať vyššie ciele. Jazdiť do desiatky ma už nebaví.

O zmenách v príprave

Po zraneniach z predošlého Dakaru som bol v máji už absolútne v pohode. Začal som sa pomaličky pripravovať pod dohľadom nového osobného trénera Milana Kabáta. Mám pocit, že som nachystaný veľmi dobre. Doteraz som na fyzičke zväčša pracoval sám podľa seba. Teraz mi do programu pribudlo veľa strečingu, cvikov na fitlopte a podobných vecí, ktoré som predtým robil len okrajovo. Niektorí hovoria, že som trošku schudol. No držím sa plus-mínus stále na rovnakej konfekčnej veľkosti. Keď mi chutí veľa jesť, idem o desať kilogramov hore. Potom ich však viem za mesiac zhodiť.

O motorke KTM

Máme nový motor, urobili sme v ňom drobné zmeny, aby som bol ešte viac konkurencieschopný. S Dickom Kvetňanským sme sa snažili dať dokopy elektroniku – vyladiť ideálne krivky, aby všetko fungovalo, ako má. Chceli sme, aby motorka toľko nežrala a všetko bolo dokonalé. Máme to vyskúšané a dúfam, že všetko vydrží. Ako talizman som si nechal škrabance z minulého roka. Aby som si pamätal, čo bolo.

Ivan Jakeš. Foto: SITA, Marko Erd
Ivan Jakeš Ivan Jakeš.

O testoch

Testovali sme elektroniku aj identický motor a bol som veľmi spokojný. Motor, s ktorým začnem Dakar, je však absolútne nový. Prvýkrát som ho naštartoval v utorok v garáži. Ten, na ktorom sme testovali motorku, bude rezervný. Máme objednané špeciálne predné pruženie, ale bohužiaľ ho stále nemám pri sebe. Vezmem ho so sebou v lietadle. Teda, dúfam v to.

O štartovnom čísle

V minulosti som z toho býval nervózny a strašne som chcel čo najskôr vedieť, aké budem mať číslo. Teraz som to vôbec nezisťoval. Je mi to jedno. Po úvodnom prológu azda budem v prvej desiatke a potom mi už bude úplne jedno, aké číslo som na štarte dostal.

O spolupráci s KTM

Motorku si pripravujeme v podstate sami. Len s motorom nám trošku pomáhajú chlapci z fabriky, ale stroj sme od nich nedostali. Všetko je v našej réžii. Dúfam, že bude pripravená na podobnej úrovni, ako majú fabrickí jazdci. To mi stačí. Veľa sme totiž strácali v rýchlych úsekoch. Nie, že by sme nedosahovali potrebnú maximálnu rýchlosť, ale máme slabší krútiaci moment a motorka sa do maximálky dostane trochu neskôr. To je vec, ktorá mi v minulosti ubližovala.

O favoritoch

Z Tobyho Pricea sa vykľul veľmi dobrý pretekár, ktorý má výbornú techniku a je rýchly. Robí však aj chyby. Na tie sa spolieham. V dnešnej dobe je už bez Marca Comu na štarte asi sedem alebo osem ľudí, ktorí môžu reálne vyhrať.

Ivan Jakeš. Foto: SITA, Marko Erd
Ivan Jakeš Ivan Jakeš.

O profile trate

Organizátori hovoria, že pripravili najťažšiu trať v histórii, ale to isté hovoria každý rok. Dakar sa podľa mňa nedá spraviť ťažší, než bol v predošlých rokoch. Motorky musia vydržať štrnásť dní, pričom motor je zaplombovaný. Po fyzickej stránke by sme mohli siahnuť hlbšie, ale motorka by to už nevydržala. Pred rokom nám tiež sľubovali najťažší Dakar a potom pre zlé poveternostné podmienky zrušili tri etapy.

O Jakeš Dakar Teame

Osvedčenú zostavu ja, Marián Smyčka, Jardo Baran a Dick Kvetňanský doplní Tomáš Kabaňa. Má síce nejaké zdravotné problémy, ale verím, že sa dá dokopy a pôjde s nami. Je to človek, s ktorým spolupracujem a dosť mi pomáha. K dispozícii máme karavan aj servisné auto, ktoré s nami bolo i vlani.

Tréner Milan Kabát o Jakešovi

V úvode sme, pre viacero zranení z minulosti, nemohli robiť niektoré cvičenia, ale postupne sme sa k nim dostali a už robíme všetko, čo som s Ivanom robiť chcel. Trénujeme každý deň – okrem víkendu – deväťdesiat minút až dve hodiny. Začali sme vytrvalosťou. Bolo potrebné Ivana trochu rozhýbať, urobiť ho flexibilnejším a spevniť stred tela. Teraz je na veľmi dobrej úrovni. Intenzita tréningu je relatívne vysoká. Ivan pracuje veľmi dobre a najmä výborne znáša záťaž. Ešte sa mi nestalo, že by sa sťažoval na únavu, prípadne sa mu nechcelo. Bez problémov mu môžem naložiť.

© Autorské práva vyhradené

1 debata chyba
Viac na túto tému: #Rely Dakar #Ivan Jakeš