Hľadať
Denný / nočný režim
Sledujte nás
Pravda Pravda Domov MS v hokeji Výsledky výsledky

Na slávnej rely sú favoriti aj Svitko s Jakešom

Stále väčšia konkurencia, no zároveň i vyššie ambície. Slovenskí motocyklisti opäť patria medzi ašpirantov na popredné umiestnenia na Rely Dakar.

02.01.2016 10:00
Štefan Svitko Foto: ,
Štefan Svitko tlačí svoj motocykel po technickej kontrole v Buenos Aires pred začiatkom pretekov Paríž - Dakar.
debata (2)

Ivan Jakeš a Štefan Svitko v predošlých ročníkoch potvrdili, že sú členmi užšej špičky. Štyridsaťdvaročný Jakeš skončil pred troma rokmi štvrtý a vlani vyhral dve etapy, o deväť rokov mladší Svitko bol dvakrát celkovo piaty a minulý ročník zakončil druhým miestom v záverečnej etape – práve za Jakešom.

Obaja majú na štarte 37. ročníka Dakaru vysoké ciele. Svitko už tretí raz avizuje útok na prvú trojku a Jakeš priblížil svoje ambície stručne, no úplne jednoznačne: „Sú najvyššie.“ Slovenskí reprezentanti sa nemôžu spoľahnúť na podporu továrenských tímov, ktoré majú k dispozícii silnejší motor i výrazne väčší okruh pomocníkov – v bivaku i na trati. Napriek tomu mnohých fabrických jazdcov zdolávajú.

„Urobili sme všetko pre to, aby bola motorka lepšia a rýchlejšia. Najrýchlejšia. V príprave som však príliš nemenil, moje predošlé výsledky ukazujú, že by to asi ani nemalo význam. Jedinou zmenou v stratégii bude, že sa pokúsim nenechať si v úvode ujsť najrýchlejších. Nikdy som nejazdil cez závit. Keď som si nebol istý, radšej som ubral. Asi to musím prehodnotiť a dať do toho viac odvahy ako istoty,“ hovorí rodák z Myjavy Jakeš.

Svitko upozorňuje, že hoci sa na štart nepostavia Marc Coma a Cyril Despres, ktorí si podelili triumfy na ostatných desiatich ročníkoch, konkurencia sa zvyšuje. O prvenstvo bude reálne bojovať viac než desať jazdcov vrátane piatich alebo šiestich nováčikov.

„Za tie roky už presne viem, ako sa pripraviť a čo zlepšovať. Skúsenosti z Dakaru sa nedajú ničím nahradiť. Treba čo najviac jazdiť rely a zdokonaľovať sa. Dakarom žijem a verím, že sa mi raz podarí skončiť v prvej trojke,“ naznačuje Žaškovčan Svitko.

Okrem ambicióznych motocyklistov budú Slovensko na náročných tratiach v Argentíne a Bolívii reprezentovať aj dvaja účastníci v kategórii kamionistov. V českom tíme Bonver Dakar Projekt sa v pozícii mechanika Tomáša Vrátného predstaví Jaroslav Miškolci a mechanikom Roberta Ryndýska v rámci českého tímu Offroadsport bude Marek Sýkora.

S výnimkou motocyklistu Marca Comu, ktorý minulý rok ukončil úspešnú kariéru, sa v Južnej Amerike predstavia zvyšní traja vlaňajší víťazi – v štvorkolkách Poliak Rafal Sonik, medzi automobilmi Katarčan Nasser Al-Attiyah v kategórii kamiónov Rus Ajrat Mardejev.

Tridsiatysiedmy ročník Dakaru povedie tentoraz len dvoma juhoamerickými štátmi. Na jazdcov čaká viac než 9000 kilometrov. V sobotu je v Buenos Aires na programe úvodný prológ, ktorý zavedie súťažiacich do miesta štartu nedeľňajšej prvej etapy z Rosaria do Villa Carlos Paz.

Štefan Svitko (KTM/Slovnaft Team/štartové číslo 5)

Trojnásobný majster Európy v endure spôsobil senzáciu už pri svojej prvej účasti na Rely Dakar. V roku 2010 skončil na výbornom trinástom mieste, pričom bol najlepší zo všetkých nováčikov. Odvtedy už ani raz nechýbal na náročných tratiach v Južnej Amerike. Dvakrát preteky nedokončil (2011 a 2013), no pri zvyšných štartoch sa vždy vošiel do elitnej desiatky. Pred dvoma rokmi skončil deviaty, v roku 2012 aj vlani zhodne piaty.

Ivan Jakeš (KTM/Jakeš Dakar Team/štartové číslo 16)

Spočiatku ho na Dakare prenasledovala obrovská smola. V roku 2007, ešte v Afrike, preteky nedokončil. O rok neskôr slávnu rely zrušili, v roku 2009 skončil až na 43. priečke a v ďalších troch edíciách bol opäť neúspešný a do cieľa neprišiel. Všetko sa zlomilo v roku 2013, keď obsadil fantastické štvrté miesto, čo je najlepšie umiestnenie slovenského jazdca v histórii. Následne bol jedenásty a ôsmy, vlani však zažiaril najmä dvoma etapovými víťazstvami.

Program Rely Dakar 2016

3. januára 1. etapa: Rosario (Arg.) – Villa Carlos Paz (Arg.) meraný úsek: motocykle a štvorkolky 227 km, automobily a kamióny 258 km
4. januára 2. etapa: Villa Carlos Paz (Arg.) – Termas de Río Hondo (Arg.) meraný úsek: motocykle a štvorkolky 450 km, automobily a kamióny 521 km
5. januára 3. etapa: Termas de Río Hondo (Arg.) – San Salvador de Jujuy (Arg.) meraný úsek: 314 km
6. januára 4. etapa: San Salvador de Jujuy (Arg.) – San Salvador de Jujuy (Arg.) meraný úsek: motocykle, štvorkolky a automobily 429 km, kamióny 418 km
7. januára 5. etapa: San Salvador de Jujuy (Arg.) – Uyuni (Bol.) meraný úsek: motocykle, štvorkolky a automobily 327 km, kamióny voľný deň
8. januára 6. etapa: Uyuni (Bol.) – Uyuni (Bol.) meraný úsek: motocykle, štvorkolky a automobily 542 km, kamióny 295 km
9. januára 7. etapa: Uyuni (Bol.) – Salta (Arg.) meraný úsek: 353 km
10. januára voľný deň
11. januára 8. etapa: Salta (Arg.) – Belén (Arg.) meraný úsek: 393 km
12. januára 9. etapa: Belén (Arg.) – Belén (Arg.) meraný úsek: 285 km
13. januára 10. etapa: Belén (Arg.) – La Rioja (Arg.) meraný úsek: 278 km
14. januára 11. etapa: La Rioja (Arg.) – San Juan (Arg.) meraný úsek: 431 km
15. januára 12. etapa: San Juan (Arg.) – Villa Carlos Paz (Arg.) meraný úsek: motocykle, štvorkolky a automobily 481 km, kamióny 267 km

2 debata chyba
Viac na túto tému: #Štefan Svitko #Rely Dakar #Ivan Jakeš