Hľadať
Denný / nočný režim
Sledujte nás
Pravda Pravda Domov MS v hokeji Výsledky výsledky

Najťažšie je skoré ranné vstávanie, priznáva Svitko

Na štart prestížnej Rely Dakar sa postaví už po piaty raz. Pri premiérovej účasti v roku 2010 obsadil trináste miesto, pred dvoma rokmi bol piaty.

05.01.2014 08:00
Štefan Svitko Foto:
Štefan Svitko.
debata

Medzi tým raz predčasne skončil pre poruchu motora a vlani ho z pretekov vyradili viaceré zranenia. „Do Južnej Ameriky sa teším, ale mám aj obavy. Minulý rok som štartu na Dakare veľmi veľa obetoval a chcem to zúročiť. Preto dúfam, že to dobre dopadne,“ vraví 31-ročný motocyklový pretekár Štefan Svitko.

Dá sa jazda na Dakare vychutnať?
Viac by som si to asi užil ako turista. Teraz hrá veľkú úlohu stres, musíte sa plne sústreďovať na všetky detaily, aby ste neurobili chybu. Na obzeranie sa po krajine nemám čas. Na Dakar idem s nejakými cieľmi, mám zodpovednosť voči tímu či sponzorom. Na pretekoch v Tunisku, kde som sa bol v závere roka zlepšovať v navigácii, to bolo iné, tam som si jazdu naozaj užil. Skúšal som si jazdu do zákrut a rôzne iné veci. Na Dakare treba ísť na istotu a zároveň na sto percent.

Aký cieľ ste si pred štartom stanovili?
Nebudem klamať. Pred dvoma rokmi som skončil piaty, Slovensko má zásluhou Ivana Jakeša z vlaňajška už aj štvrtú priečku, a preto chcem byť teraz lepší. Nevravím, že sa mi to podarí, ale túžim po tom. Nikdy si nedávam nízke ciele. Povedať si, že sa chcem umiestniť v prvej dvadsiatke alebo desiatke by bolo pre mňa málo. Chcem lámať rekordy, taký je môj sen. Urobil som pre to maximum. Samozrejme, na dobrý výsledok potrebujem aj kus šťastia.

Čo hovoríte na konkurenciu, ktorá vás čaká?
Približne dvadsať jazdcov je továrenských a asi ďalších dvadsať je na tom podobne ako ja či Ivan. Veľa závisí od kvality motocykla, ale veľmi veľa aj od kvality jazdca. Je mnoho úsekov, kde výkon motora nerozhoduje. Výkon nášho motora sme zvýšili o tri-štyri kone, čo zvýši maximálnu rýchlosť. No zmeny sme robili opatrne, aby sme neznížili životnosť motora. Favoritov bude tento rok viac, nielen Despres a Coma. Netrúfam si uhádnuť, kto vyhrá.

Organizátori hovoria, že tohtoročný Dakar bude veľmi náročný. Ako sa vám pozdáva trať?
Čakajú nás dlhšie etapy a skoré prebúdzania. Niekedy štartujú prvé motorky už o štvrtej, takže vstávať budeme pred treťou. Práve vstávanie je pre mňa na Dakare to najnáročnejšie, lebo veľmi rád spím. Usporiadatelia vravia, že preteky budú ťažšie než v predošlých rokoch, ale to hovoria každý rok. Dakar je ťažký každý rok.

V roku 2010 ste zažili skvelý debut, o dva roky ste výborné umiestnenie poriadne vylepšili. Spoliehate sa na mágiu párnych rokov?
Samému mi to nenapadlo, ale veľa ľudí mi to pripomína. Podľa tejto teórie by som mal preteky dojazdiť. Bodaj by to tak bolo (smiech). No na takéto veci príliš neverím.

Na štart sa postavíte s číslom 19. Potešilo vás, že nie ste v úvode medzi outsidermi?
Čakal som, že dostanem niečo pod tridsať, takže som spokojný. Prvých desať jazdcov štartuje každé dve minúty, ďalších desať každú minútu a potom je už interval len tridsať sekúnd. Zle by bolo, keby predo mnou štartovalo veľa pomalých jazdcov, ktorí by mi prášili, zdržiavali ma a ťažko by sa obiehali. To našťastie nehrozí.

Čo si sľubuje od spolupráce s českým tímom SP Moto, za ktorý jazdí aj David Pabiška?
Spojili sme sa aj pre financie. Vo svojom Slovnaft teame mám síce o človeka menej, ale český mi zabezpečí technickú podporu a asistenčné auto. V tíme sme dvaja jazdci, spolu dvanásť ľudí. Poznáme sa, nebude žiaden problém v spolupráci.

Na predošlých ročníkoch ste spávali v aute na posteli. Ako sa vyrovnáte so znížením komfortu?
Kúpil som si veľký trojmiestny stan. Budeme v ňom spať dvaja, miesta bude dosť. Aj karimatku mám veľkú. Žiaden problém v tom nebude, hoci posteľ by bola pohodlnejšia. Treba sa uspokojiť s tým, čo máme k dispozícii.

Nebude vám chýbať kondičný tréner a masér Ivan Malárik?
Dôležité je najmä to, ako sa pripravíte na podujatie doma. Priamo na mieste vás už žiadna masáž ani bylinky nespasia. Navyše, v tíme jeden fyzioterapeut je.

Po návrate z Dakaru pred dvoma rokmi ste nechceli ukázať talizman, ktorý vám priniesol šťastie. Vymeníte ho po tom, ako ste vlani neprišli do cieľa?
Beriem si toho istého anjelika, lebo som ho dostal od svojich najbližších. Nie som však z tých, ktorí by príliš verili na silu talizmanov.

Dostali ste nejaký darček pod stromček, ktorý si vezmete so sebou?
Od manželky som dostal tablet aj s ruksakom. Beriem si ho so sebou, budeme s jeho pomocou nastavovať trysky. Doteraz sme s karburátorom počas pretekov príliš nepracovali, ale teraz nás kamarát, ktorý robil motor, upozornil, že zmena nastavenia pomôže zvýšiť výkon motora vo vysokej nadmorskej výške. Poučil nás o tom, bude k dispozícii na telefóne a v tablete mám špeciálny program, ktorý mi vypočíta, akú trysku tam máme dať.

Nahrala vám manželka do tabletu aj nejaké fotky, aby vám nebolo smutno?
Nie (smiech). Mám tam len pár filmov a hry, ale to bolo viac-menej len do lietadla. Počas pretekov na to nebude čas.

Do Argentíny ste odlietali na Silvestra. Nemrzelo vás, že ste neprivítali nový rok s najbližšími?
Aj vlani som prechod rokov prespal v lietadle, teraz sme opäť boli nad oceánom. Keby sme odlietali neskôr, mali by sme málo času odskúšať si ešte na mieste niektoré veci. Či budem na Dakare dvadsaťdva alebo dvadsaťtri dní, to je predsa jedno. Manželka to chápe. Dakar je pre mňa taký dôležitý, že Silvester je popri tom úplná banalita.

debata chyba
Viac na túto tému: #Štefan Svitko #Rely Dakar