Splnil sa mi sen, tvrdí slovenský kamionista pred Dakarom

03.12.2013 10:00
Róbert Kasák
Róbert Kasák pred svojím kamiónom krátko pred jeho nalodením v Le Havre. S ním bude na budúci mesiac bojovať v najväčšom púštnom dobrodružstve. Autor:

Slovensko bude mať na nadchádzajúcej Rely Dakar - v rámci juhoamerickej verzie už šiestej - štyroch zástupcov.

Okrem motocyklistov Štefana Svitka a Ivana Jakeša (obaja KTM) sa na ňom zúčastnia aj dvaja kamionisti.

Zatiaľčo Jaroslav Miškolci vo svojom treťom štarte – po rokoch 2010 a 2013 – si sadne do tatrovky najväčšieho českého tímu Bonver Dakar Project ako navigátor (zostavu s ním tvoria Tomáš Vrátný a Milan Holáň, vlani vybojovali 20. miesto), Róbert Kasák zo Semerova okúsi nevyspytateľné terény slávneho automobilového a motocyklového podujatia prvý raz. Na "matke všetkých rely“ sa zúčastní ako člen austrálskeho tímu.

"Bol to môj sen štartovať na týchto slávnych pretekoch. Som rád, že sa mi to teraz splní. Je to pre mňa nová výzva, chcem spoznať túto rely aj z pohľadu súťažiaceho,“ vyznáva sa jazdec, ktorý sa postaví na štart ako pätnásty Slovák v histórii a len druhý za volantom kamióna.

Prvú časť má už za sebou

Kasák zažije premiéru v súťažnom kamióne. Púštnu rely už má za sebou, paradoxne tú pôvodnú na africkom kontinente. "Po Afrike som v rámci pretekov Africa Eco Race odjazdil tri ročníky s Tatrou 815 6×6, zvanou balai. Kopírujú pôvodnú trasu niekdajšej Rely Paríž – Dakar a organizujú ju jej bývalí víťazi, Francúzi Hubert Auriol a René Metge. Išlo o takzvaný zametací kamión (z francúzskeho balai – metla, pozn. autora), mojou úlohou bolo zbierať na konci pelotónu jazdcov, ktorí mali nehodu, zranenie, zastavila ich technická porucha, alebo zablúdili. Na kamión sme nakladali motocykle a autá, ktoré by inak museli ostať napospas osudu nekompromisnej africkej prírody.“

Prvú časť rely v Južnej Amerike, ktorá odštartuje o mesiac, má za sebou. Uskutočnila sa na severozápade Francúzska v prístavnom meste Le Havre. Práve tam sa odohrávali technické a administratívne prehliadky európskych účastníkov.

„Najskôr sme absolvovali administratívnu procedúru,“ popisuje tortúru Kasák. "V praxi to znamenalo kontrolu dokladov, potvrdenie o zaplatení štartovného, fotografovanie, vypĺňanie množstva formulárov, kontrolu dokladov vozidiel… Museli sme prejsť množstvom stanovíšť a na každom sme obdržali pečiatku ako dôkaz úspešného absolvovania. Nasledovala technická prehliadka. Už pred ňou nám namontovali navigačné prístroje. Vyfasovali sme i povinné reklamné samolepky hlavných sponzorov, štartové čísla a napokon tiež nevyhnutnú pečiatku. Následne vozidlá previezli do Parc fermé, kde čakajú na nalodenie.“

Najväčší fanúšikovia: Manželka a deti

Slovenský pretekár zdôrazňuje, že jeho hlavným cieľom je preteky najmä v zdraví dokončiť. S tatrovkou štartuje ako takzvaný rapid assistance, čiže rýchly servisný kamión austrálskemu tímu rallyOZ.com. V posádke sa na poste navigátora objaví Austrálčan Chris Watman. Budú súťažiť s vozidlom Tatra 815–2TOR45 4×4.1 VK (Variant Kit).

„Toto vozidlo poznajú fanúšikovia zo stajne Petrobras s brazílskym vodičom André de Azevedom, ktorý je niekoľkonásobným účastníkom Rely Dakar. Keďže André ukončil kariéru, odpredal vozidlo austrálskemu tímu RallyOZ,“ dodal Kasák.

Ako prebiehala príprava kamióna i posádky? "Prípravu kamióna po technickej stránke mal na starosti Tomáš Tomeček, ja som v dielni strávil asi tri týždne dolaďovaním a balením výbavy a náhradných dielov. Po návrate z Francúzska sú ešte v pláne administratívna a fyzická príprava.“ Podľa Kasáka sa k jeho účasti stavia s pochopením už aj jeho manželka. "Odmieta vypĺňanie formulárov typu kam doviezť cínovú rakvu v prípade porušenia telesnej schránky manžela. Asi si už na tempo so mnou zvykla. Samozrejme, veľmi mi drží palce, aj s našimi deťmi, sú to moji najväčší fanúšikovia. Dakar si mám poriadne vychutnať, pretože všetci účastníci sme svojím spôsobom veľvyslancami dobrodružstva,“ dodáva na záver Róbert Kasák.

Už 36. ročník Rely Dakar odštartuje 5. januára 2014 v argentínskom meste Rosario, cieľ bude o trinásť dní neskôr v čilskom Valparaiso. Na 175 motocyklov a 41 štvorkoliek čaká 8734 kilometrov, na 151 automobilov je pripravená porcia 9374 km, zatiaľ čo 75 kamiónov "zhltne“ 9188 km.

*Slováci na Rely Dakar (1991–2013)**
Kamióny
Vladimír Hudec 1991
Pavel Faško 2007, 2009, 2010, 2011
Jaroslav Miškolci 2010, 2013
     
*Motocykle**    
Jaroslav Katriňák 1998, 1999, 2006, 2007
Ivan Jakeš 2007, 2009, 2010, 2011, 2012, 2013
Štefan Svitko 2010, 2011, 2012, 2013
Radek Matoška 2011
Dušan Čipka 2012, 2013
Ján Zaťko 2012, 2013
     
*Automobily**    
Ján Ludvig – Ivan Tholt 1999
Peter Mikula 2010, 2011
Štefan Svitko st. – Jozef Kutlák 2013

© AUTORSKÉ PRÁVA VYHRADENÉ

#Rely Dakar #Dakar
Sleduj najnovšie články na našom Facebooku