Nie som Sagan, som Kubiš. Ešte o mne budete počuť

Vie špurtovať, zdolať kopce i kvalitne zajazdiť časovku. Za posledné roky spravil značný progres a stúpa v medzinárodnom rebríčku mladých cyklistov.

21.07.2021 15:25
kubiš sagan Foto:
Lukáš Kubiš a Peter Sagan na spoločných MSR a MČR v cestnej cyklistike 2021.
6

Na olympijských hrách v Tokiu čaká na Lukáša Kubiša (21) náročná úloha. Ako náhradník za zraneného Petra Sagana absolvuje pod piatimi kruhmi nielen preteky s hromadným štartom, ale aj časovku. Najmä v nej má smelé ambície.

„Rád by som skončil v najlepšej tridsiatke. Bude to náročné, ale verím si,“ vraví člen Dukly Banská Bystrica.

V piatok sa začína olympiáda otváracím ceremoniálom. Tešíte sa na slávnosť?

Aj by som sa, ale nezúčastním sa. V sobotu už súťažíme. Dôležitejšie bude sa lepšie vyspať, ako stráviť čas na štadióne. Mrzí ma to, pretože na športovcov isto čaká skvelá šou. Preteky sú však prednejšie.

Stihnete sa dovtedy aklimatizovať?

Do Tokia sme odleteli v nedeľu. Súťažil som v Južnej Amerike či Afrike, mám skúsenosti s dlhšími transfermi i časovým posunom. Moje telo ich znáša celkom dobre, vždy som sa rýchlo dokázal prispôsobiť novému prostrediu.

Roztrasú sa mladému cyklistovi kolená, keď sa postaví na štart v spoločnosti svetových hviezd?

Nemám sa čoho báť, veď tri štvrtiny súperov nepoznám (úsmev). Nepatrím medzi cyklistov, ktorí vydržia šesť hodín sledovať etapu Tour de France. Pozriem si posledných päť-desať minút. Neštudujem konkurenciu, sústredím sa sám na seba. Viem, že prídu Pogačar, Van Aert či Dumoulin. Na takom kvalitne obsadenom podujatí som ešte nesúťažil. Teším sa na to.

Lukáš Kubiš pred odletom do Tokia. Foto: TASR, Pavol Zachar
Lukáš Kubiš Lukáš Kubiš pred odletom do Tokia.

Vzdialenosť 230 km, takmer 4900 nastúpaných metrov. Absolvovali ste už podobne náročné preteky?

Bol som vo väčších kopcoch i v dlhších pretekoch. Ale takúto kombináciu pôjdem prvýkrát. Profil je jasný, čaká nás trať hore-dole. Hora Fudži, ostré stúpanie pred vstupom na automobilový okruh. Tomu sme prispôsobili aj tréning. Podobný kopec ako Mikuni, ktorý bude posledným na programe 30 kilometrov pred cieľom, je aj u nás – Šachtičky pri Bystrici. V posledných týždňoch pred odletom som ho absolvoval toľkokrát, že ma už nebavil. Ale ak mi má pomôcť k dobrému výsledku, nebudem ľutovať ani jeden nastúpaný meter.

Viacerí tvrdia, že úspechom bude, ak preteky dokončíte. Je to minimálna ambícia alebo mierite vyššie?

Som športovec a do každých pretekov idem s tým, že chcem vyhrať. Dokončenie pre mňa nie je cieľ. Reálne zmýšľajúci človek vie, že vyhrať sa mi zrejme nepodarí. Ale rovnako nebude pre mňa úspech ani to, keď iba prídem do cieľa. Chcem sa popasovať o čo najlepší výsledok. Za úspech môžem považovať, ak budem so sebou spokojný.

V pretekoch s hromadným štartom sa predstaví aj Juraj Sagan. Môžete si na trati pomôcť aj napriek tomu, že budete len dvaja?

Existujú určité spôsoby, ale sú výrazne obmedzené. Olympijské preteky nie sú ako etapáky, kde spolupracuje sedem či osemčlenný tím. Silnejšie cyklistické krajiny budú mať štyroch-piatich jazdcov, môžu si dovoliť jedného posielať po vodu a pomáhať ostatným. S Jurajom si musíme vystačiť vo dvojici.

Japonsko OH2020 prípravy Čítajte viac Hry o starosti, nie radosti. Japonci nevylúčili ich zrušenie na poslednú chvíľu

V časovke to budete už len vy proti chronometru, na čo si v nej trúfate?

Rád by som skončil v elitnej tridsiatke. Možno je to smelý plán, ale verím si. Aj časovka má v itinerári nepríjemný kopec. Nie je dlhý, skôr klasikársky. V klesaní to treba rozbaliť a stúpanie „vyšprintovať“.

Beriete olympijskú účasť aj ako možnosť ukázať sa?

Jednoznačne. Čakajú ma dve vystúpenia, chcem podať čo najlepšie výkony. Ak to bude stačiť na to, aby sa mi ozvali manažéri z vyššej ligy, budem rád. Predsa len, ak jazdíte väčšie a dôležitejšie sútaže, potom sa ľahšie výkonnostne posúvate. S obľubou vravím, že najlepší tréning sú pre mňa preteky. Posúvajú ma vpred viac ako tréningové jazdy.

Peter Sagan absolvoval olympijskú premiéru v Londýne 2012, registrovali ste ho vtedy?

Vôbec. Mal som 12 rokov a neplánoval som, že sa niekedy stanem cyklistom. Ale pamätám si, že raz cez našu dedinu prefrčal pelotón pretekov Okolo Slovenska. Ani mi nenapadlo, že raz budem jeho pravidelnou súčasťou. S jazdou v sedle som začal ako 16-ročný, inšpiroval ma starší brat. Skončil som s bežeckým lyžovaním a venoval som sa horskej cyklistike. Cesta ma najskôr vôbec nelákala, nudila ma. Jazdenie po horách bolo akčnejšie, viac adrenalínu. Neskôr som zmenil názor a teraz už nechcem robiť nič iné, ako jazdiť na ceste.

Je ťažké pre mladých Slovákov súťažiť v ére Sagana?

Niekedy áno. Občas si vypočujete, že nikdy nebudete taký dobrý ako trojnásobný majster sveta. Neberiem to tak. Nie som Sagan, som Kubiš. Ešte budete o mne počuť a potom uvidíte (úsmev).

Japonsko OH2020 vodný slalom tréning Čítajte viac Kedy vstúpia Slováci do olympijských bojov? Pozrite si ich program

Sebavedomie vám nechýba, pri slovenských športovcoch to nebýva častým javom…

Zdravá arogancia musí byť, bez nej sa športovec neprebojuje na najvyššie stupne. Na druhej strane, nepreháňam to. Viem, kde je moje miesto, ale snažím sa ísť vyššie.

Koľko percent z dobrého cyklistu tvorí talent a koľko tvrdá práca na tréningu?

Ako ľudia sme všetci rovnakí. Niektorí majú inú genetickú predispozíciu, ale inak sme totožní. Zastávam názor, že všetko je o tréningu. Každý má rovnaké možnosti dosiahnuť to, čo vybojoval už niekto pred ním a možno aj niečo navyše.

Vypracovali ste sa na jedného z najlepších domácich univerzálov. V čom ste najviac doma?

Zaškatuľkovať sa neviem a ani nechcem. Ešte som mladý, všetko mám pred sebou. Zbožňujem šprinty, viem sa v nich zabaviť. Dokážem prejsť kopce, aj zajazdiť časovku. Čas ukáže, čo bude moja najsilnejšia disciplína.

Nedávno sa skončila Tour de France, trúfli by ste si raz aj na trojtýždňové preteky?

Účasť na Starej dáme zostáva jedným z mojich cieľov. Urobím všetko pre to, aby som na nej raz mohol štartovať a potešil slovenských fanúšikov.

© AUTORSKÉ PRÁVA VYHRADENÉ

Čítajte Pravdu bez reklamy

Svižnejší web a články bez rušenia. Žiadne reklamy iba za 1,50 € mesačne.

Pravda bez reklamy
6 debata chyba
Viac na túto tému: #Peter Sagan #Lukáš Kubiš #cyklistika