Za 9 miliónov dve zlatá? Olympiáda čelí veľkému škandálu v boxe!

"To je neuveriteľné! Fraška boxu," kričal televízny komentátor po tom, čo rozhodca z Turkmenistanu určil za víťaza zápasu v kategórii do 56 kilogramov Magomeda Abdulhamidova z Azerbajdžanu. Na prvý pohľad by na tom nebolo nič zvláštne, ale kto duel s Japoncom Satošim Šimizom videl mal jasno - išlo o škandalózne rozhodnutie.

04.08.2012 13:27
Satoši Šimizu Foto:
Nahnevaný Satoši Šimizu. Pred pár sekundami ho rozhodca, nepochopiteľne, určil za porazeného.
25

V treťom kole sa rodák z krajiny vychádzajúceho slnka do svojho súpera „oprel“ ako sa to len dalo a Abdulhamidova zasypal spŕškou úderov. Azerbajdžanec šiel prvýkrát do kolien, no rozhodca Ishanguly Meretnyyazov mu ukázal, nech vstane a bojuje ďalej.

Pri druhom a treťom rovnakom okamihu sa už začal Japonec radovať, ale borec z Azerbajdžanu nebol ani len počítaný, nie to ešte aby zápas prehral. Diváci v hale sa búrili, Šimizu do svojho soka udieral ako do boxovacieho mechu, ale rozhodca sa tváril, akoby nič nevidel.

„Je to možné?! Keď je boxer na kolenách musí byť počítaný, a tu sa nič také nedeje. To je hrôza,“ nechápali komentátori.

Japonec Satoši Šimizu oslavuje, reprezentant... Foto: SITA
Satoši Šimizu Japonec Satoši Šimizu oslavuje, reprezentant Azerbajdžanu Magomed Abdulhamidov na kolenách. Rozhodca z Turkmenistanu však stále držal svojho takmer krajana v hre...

Abdulhamidov na základe tejto protekcie zo strany arbitra duel dokončil, skutočný šok pre všetkých v aréne však ešte len mal prísť. „Víťazom zápasu sa pomerom 22:17 stáva Magomed Abdulhamidov,“ ohlásil miestny hlásateľ. Japonský boxer nechápavo rozpažoval rukami, prítomní fanúšikovia začali bučať čo to dalo.

Škandál v boxe na videu

„Nechápem. Dostal som ho na kolená niekoľkokrát, a aj tak mám prehrať? Nech mi to niekto vysvetlí, lebo ja neviem, čo sa to deje. Vydal som zo seba maximum, každý videl, že som lepší, tak prečo nie aj rozhodca?“ čertil sa Šimizu.

Japonskí predstavitelia okamžite podali protest na organizáciu AIBA, ktorá zastrešuje boxerský turnaj pod piatmi olympijskými kruhmi. A, našťastie, uspeli. „Rozhodca Ishanguly Meretnyyazov cestuje domov,“ znie vo vyhlásení AIBA. Jej prezident Ching-Kuo Wu z Tajwanu následne dodal: „Hlboko ľutujeme, že sme museli pristúpiť až k takémuto rozhodnutiu. Našou prioritou bolo a vždy aj bude ochraňovať integritu a fair play v našich súťažiach. Spravíme všetky kroky, aby sa niečo podobné neopakovalo.“

Víťazom zápasu sa tak dodatočne stal japonský boxer.

Sklamaný Satoši Šimizu. Pred pár sekundami ho... Foto: SITA
Satoši Šimizu Sklamaný Satoši Šimizu. Pred pár sekundami ho rozhodca, nepochopiteľne, určil za porazeného.

Podľa BBC má za všetkým byť honba zo strany azerbajdžanskej vlády po cenných kovoch z olympiády. Už vlani Angličania predložili dôkazy, na základe ktorých bolo na bankové konto medzinárodnej boxerskej federácie (WBS) prevedených 9 miliónov dolárov. ‚Odmenou‘ za finančné prostriedky mali byť dve zlaté medaily z olympiády pre zakaukazkú republiku.

Azerbajdžan tieto obvinenia odmieta, AIBA ich označila za neodpostatnené. Vraj išlo o peniaze na čisto komernčné účely.

Čítajte Pravdu bez reklamy

Svižnejší web a články bez rušenia. Žiadne reklamy iba za 1,50 € mesačne.

Pravda bez reklamy
25 debata chyba