Hľadať
Denný / nočný režim
Sledujte nás
Pravda Pravda Domov MS v hokeji Výsledky výsledky

Viac súbojov koleso na koleso. F1 vstupuje do novej éry

Nad legendárnym okruhom Silverstone sa sťahovali mračná. Slávnostnej udalosti dodávali dramatický nádych.

17.03.2022 08:43
Max Verstappen Foto: ,
Max Verstappen z Red Bullu počas predsezónnych testov na okruhu Catalunya.
debata

Neoficiálne uniknuté fotografie a počítačové grafiky sa stali minulosťou. Na štartovej rovinke stál nový monopost formuly 1. Konečne zhmotnený a v plnej paráde. No predovšetkým – podľa prelomových pravidiel na sezónu 2022.

Dvadsiatka jazdcov dostala pred júlovou Veľkou cenou Veľkej Británie šancu obzrieť si z bezprostrednej blízkosti prototyp postavený externou firmou.

„Pred štartom novej éry sme nadšení,“ uviedol vtedy pre BBC športový riaditeľ F1 Ross Brawn.

Jazdci si prezerajú prototyp monopostu F1 na... Foto: ACTIVE PICTURES / profimedia.com / Profimedia
F1 monopost prototyp Jazdci si prezerajú prototyp monopostu F1 na sezónu 2022 pred minuloročnou Veľkou cenou Veľkej Británie.

Zmeny sa začínajú od podlahy

Čo prinesie nová kapitola kráľovnej motoršportu?

Mário Keszeli, zakladateľ techF1LES, prvého a jediného slovenského blogu zameraného na technickú stránku F1, sa jej detailne venuje.

Keszeli sa postaral o odbornú kvalitu slovenského prekladu knihy Adriana Neweyho Ako postaviť monopost F1. Práve Newey, technický génius Red Bullu, označil tohtoročné zmeny za najväčšie od roku 1983.

Možno s ním súhlasiť?

„Jednoznačne áno. Prvýkrát od spomínaného roku, odkedy bolo pravidlami predpísané, že podlaha monopostu musí byť plochá, smú byť teraz v nej vytvarované takzvané Venturiho tunely. Podlahy sú vďaka tomu oveľa výkonnejšie – generujú viac prítlaku,“ vraví Keszeli.

Ako dodáva, motiváciou zmeny pravidiel bola snaha zlepšiť súťaženie "koleso na koleso“ uľahčením jazdy v závese za iným monopostom:

„Problém doterajších monopostov spočíval v tom, že ak sa pilot k autu pred sebou priblížil na vzdialenosť rovnú približne jednej dĺžke vozidla, jeho auto prišlo o polovicu prítlaku a začalo sa správať nedotáčavo, čo jazdca donútilo v zákrute spomaliť a bolo po súboji.“

Nové monoposty by to mali zvrátiť.

"Umožniť to má zmena aerodynamickej koncepcie, vďaka ktorej by mal byť úplav okolo vozidla a za vozidlom užší a zdvihnutý čo najviac do výšky, aby mal nasledujúci pilot pred sebou čo najčistejší vzduch.

Zároveň by mala byť aerodynamika monopostu menej citlivá na rozdiely v kvalite prúdenia. Teória hovorí, že práve prítlak generovaný podlahou je menej citlivý na špinavý vzduch za iným autom a pôsobí viac na stred vozidla, takže pri jeho poklese nedochádza k veľkému rozhodeniu vyváženia.

Preto najväčšou zmenou je práve nová podlaha," vysvetľuje expert.

Pád veľkých hráčov? Zatiaľ nie

V prvej sezóne s novými pravidlami podľa Keszeliho fanúšikovia nemôžu rátať s tým, že by sa na popredné priečky vyšvihol „menší“ tím. Pozícia najväčších favoritov by Mercedesu a Red Bullu mala aspoň na začiatku novej éry zostať.

"Po veľkých zmenách pravidiel sa často stáva, že výkonnostné rozdiely medzi autami sa zväčša až po rokoch relatívne stabilných pravidiel vyrovnávajú.

Väčšie a bohatšie tímy sa vedia lepšie adaptovať, vedia preskúmať viac alternatívnych riešení v kratšom čase, takže je vyššia pravdepodobnosť, že budú mať spočiatku nad menšími prevahu," podotýka.

Lewis Hamilton Čítajte aj Ticho malo zmysel. Hamilton sa vráti na trón, vraví expert

Zároveň pripomína, že neskôr by sa sily mohli vyrovnať:

„Až keď sa veľkí hráči začnú blížiť k limitom svojho dizajnu, menší sa začnú doťahovať. Sú tu však aj dva faktory, ktoré by mohli výkonnostné rozdiely rýchlejšie vyrovnať – rozpočtové stropy a menej času na aerodynamické testovanie pre úspešnejšie tímy.“

Apropo, rozpočtový strop. F1 ho pri svojej ambícii vyrovnať štartové pole zaviedla vo výške 140 miliónov dolárov.

V roku 2009 šokoval svet motoršportu tím Brawn GP, ktorý vznikol na pozostatkoch Hondy. Počas nováčikovského a napokon svojho jediného ročníka získal jazdecký titul zásluhou Jensona Buttona i Pohár konštruktérov.

Max Verstappen, Lewis Hamilton Čítajte aj FIA zasiahla. Po kontroverzii v Abú Zabí zmenila pravidlá

Mohol by sa zopakovať v sezóne 2022 takýto priam hollywoodsky príbeh? „Opakovanie podobnej situácie je tento rok nanajvýš nepravdepodobné,“ reaguje Keszeli.

Leclercovi bolo nevoľno

Prvé testy v Barcelone odhalili vo viacerých tímoch netradičný problém – poskakovanie monopostov.

„Pripomínalo mi to turbulencie v lietadle. Lietanie hore a dole. Bol to nepríjemný pocit, trochu mi z toho bolo zle,“ priznal Charles Leclerc z Ferrari.

Podľa Keszeliho je poskakovanie dôsledkom troch faktorov, ktoré sa tento rok stretli:

„Výkonnejšia podlaha schopná generovať viac prítlačnej sily, nižšia svetlá výška, umožňujúca tejto podlahe lepšie fungovať, a zjednodušené systémy odpruženia kolies, ktoré v dôsledku viacerých zákazov už nie sú natoľko efektívne v udržiavaní ideálnej svetlej výšky ako doteraz.“

Lewis Hamilton Čítajte aj Do F1 sa vrátili problémy, ktoré si odtrpela v 70. rokoch. Vyrieši ich do štartu?

V súvislosti s novou sezónou a pravidlami sa často skloňuje spojenie ground effect.

"Čím je vzdialenosť spodných častí karosérie od zeme nižšia, tým rýchlejšie vzduch medzerou medzi nimi prúdi a tým väčší podtlak tam vzniká – hovoríme tomu prízemný efekt (ground effect).

Avšak táto vzdialenosť od zeme nesmie byť príliš malá – vtedy sa už prúdenie vzduchu spomalí až zastaví a prítlak pôsobiaci na auto rapídne klesne.

Po tom, čo sa táto sila pritláčajúca vozidlo k vozovke zníži a karoséria stúpne, môže prízemný efekt znovu začať účinkovať a cyklus sa takto opakuje odznova," spresňuje Keszeli.

Sezóna odštartuje 20. marca v Bahrajne. Budeme vidieť skákanie aj v ostrých pretekoch?

„Očakával by som, že do nich tímy nastúpia s tým, že budú mať riešenia, ako poskakovaniu zabrániť. V praxi to nie je žiadna veľká veda. Tou je, ako zabrániť poskakovaniu a neobrať sa pritom o drahocenný prítlak,“ uzatvára.

Čo sa mení a čo zostáva

Najdôležitejšie technické zmeny, ktoré majú zatraktívniť súťaženie.

  • Podlaha: má staronovú filozofiu, prvýkrát od roku 1983 už nie je plochá, no môžu v nej byť vytvorené tzv. Venturiho tunely.
  • Predné krídlo: vyrastá priamo z nosového kužeľa, prakticky sa zlievajú do jedného celku.
  • Zadné krídlo: viac zaoblené rohy, zmizla časť bočníc nad krídlovými profilmi. Kvôli maximalizovaniu prietoku vzduchu pod podlahou sa vracia spodné krídlo.
  • Pneumatiky: trinásťpalcové ráfiky striedajú osemnásťpalcové, priemer kolesa sa zväčšil zo 670 milimetrov na 725. Nad prednými kolesami pribudli kryty.
  • Konštrukcia: robustnejšia, minimálna hmotnosť monopostov stúpne zo 752 kg na 790 kg.
  • Pohonná jednotka: 1,6-litrový šesťvalcový motor kombinovaný s hybridom zostáva, spaľovanie sa muselo prispôsobiť novému druhu benzínu s takmer dvojnásobným podielom bio zložky.

Kalendár a výsledky F1 2022

Dátum, dejisko, čas pretekov/meno víťaza
20. marca VC Bahrajnu Charles Leclerc
27. marca VC Saudskej Arábie Max Verstappen
10. apríla VC Austrálie Charles Leclerc
24. apríla VC Emilia Romagna Max Verstappen
8. mája VC Miami Max Verstappen
22. mája VC Španielska Max Verstappen
29. mája VC Monaka Sergio Pérez
12. júna VC Azerbajdžanu Max Verstappen
19. júna VC Kanady Max Verstappen
3. júla VC V. Británie Carlos Sainz
10. júla VC Rakúska Charles Leclerc
24. júla VC Francúzska Max Verstappen
31. júla VC Maďarska Max Verstappen
28. augusta VC Belgicka Max Verstappen
4. septembra VC Holandska Max Verstappen
11. septembra VC Talianska Max Verstappen
25. septembra VC Ruska – zrušená bez náhrady  
2. októbra VC Singapuru Sergio Pérez
9. októbra VC Japonska Max Verstappen
23. októbra VC USA Max Verstappen
30. októbra VC Mexika Max Verstappen
13. novembra VC Sao Paula George Russell
20. novembra VC Abú Zabí Max Verstappen

Konečné poradie F1 (po 22 z 22 pretekov):

Jazdci: 1. Max Verstappen 454 bodov, 2. Charles Leclerc 308, 3. Sergio Pérez 305, 4. George Russell 275, 5. Carlos Sainz 246, 6. Lewis Hamilton 240, 7. Lando Norris 122, 8. Esteban Ocon 92, 9. Fernando Alonso 81, 10. Valtteri Bottas 49, 11. Daniel Ricciardo 37, 12. Sebastian Vettel 37, 13. Kevin Magnussen 25, 14. Pierre Gasly 23, 15. Lance Stroll 18, 16. Mick Schumacher 12, 17. Júki Cunoda 12, 18. Kuan-jü Čou 6, 19. Alexander Albon 4, 20. Nicholas Latifi 2, 21. Nyck De Vries, 22. Nico Hülkenberg 0

Konečné poradie Pohára konštruktérov: 1. Red Bull 759 bodov*, 2. Ferrari 554, 3. Mercedes 515, 4. Alpine 173, 5. McLaren 159, 6. Alfa Romeo 55, 7. Aston Martin 55, 8. Haas 37, 9. AlphaTauri 35, 10. Williams

zväčšiť Jazdci F1 v sezóne 2022. Foto: Pravda
F1, jazdci Jazdci F1 v sezóne 2022.

© Autorské práva vyhradené

debata chyba
Viac na túto tému: #Lewis Hamilton #formula 1 #Max Verstappen