Na Dakar sa chodí za dobrodružstvom. Nie umierať

Na predchádzajúcej edícii jazdil skvele a v celkovom hodnotení sa vrátil do najlepšej desiatky. Podobné ambície má Štefan Svitko (39) aj na Dakare 2022. V stredu vypravil do Saudskej Arábie svoju motorku KTM 450 Rally Replica a chystal sa na záver prípravy na púštne dobrodružstvo.

24.11.2021 15:56
Štefan Svitko Foto: ,
Na snímke slovenský motokrosový pretekár Štefan Svitko (Slovnaft Rally Team) počas brífingu pred 44. ročníkom Rely Dakar.

Na legendárnej rely, ktorá štartuje 2. januára, sa predstaví dvanásty krát v kariére. „Už sa neviem dočkať,“ vraví slovenská motocyklová jednotka.

Nebudete medzi špičkou na štarte najstarší?

No, možné to je, 39 rokov… Ale hádam sa niekto nájde, kto má o pár rôčkov viac. Áno, na Dakare mám status legendy, ale necítim sa ako veterán. Aj na Slovensku platí, že veteránska skupina je 40 plus.

Na najťažšej rely ste debutovali v sezóne 2010. Jazdíte teraz opatrnejšie?

Skúsenosti pribúdajú s rokmi. Zároveň každý ročník Dakaru je čoraz náročnejší. Saudská Arábia je veľmi rýchla, piesok nevyspytateľný. Poctivo som trénoval celý rok a v príprave nič nenechal na náhodu. Konkurencia na pretekoch je silná, rozhodujú minúty. Základom je top forma, ale opäť budem potrebovať aj kus šťastia.

Až 80 percent tratí bude úplne nových, čo na to hovoríte?

Začíname na severe krajiny, ale väčšiu časť pretekov odjazíme na juhu. Je tam teplejšie, čo by mi malo vyhovovať. Viac tratí je na piesku, čakajú nás duny a pláne, ktoré preveria navigačné schopnosti každého jazdca. Piesok je bezpečnejší ako kamene, ktorých je viac na severe. Tam sme veľa jazdili po riečištiach. Jazdci padali, rozbíjali sa a organizátori správne zvolili, že piesočnatý juh bude bezpečnejší. Aj na predchádzajúcom ročníku bolo niekoľko smrteľných prípadov. Na Dakar si chodia jeho účastníci užiť dobrodružstvo a nie umierať.

2013 - Medzi profesionálmi bol len dva roky, čo...
2014 - Na začiatku kariéry si s novinármi veľmi...
+72015 - V závere 8. etapy na španielskej Vuelte...

Novinkou vo vašom tíme je fyzioterapeut, ktorý strieda maséra. Čo si od toho sľubujete?

Masér je fajn, ale fyzioterapeut je krok vpred. Jakub Kmeťko ma dokonale pozná, užšie spolupracujeme už niekoľko rokov. Telo na Dakare dostane zabrať, rýchlo sa unaví. Jakuba berieme, aby ma po každej etape pripravil na nasledujúcu. Ďalším plusom je, že bude kempovať vonku, čiže nezaberie miesto v karavane (smiech).

Akými zmenami prešla motorka?

Druhý rok za sebou sme vymenili značku pérovania. Nastavenie je zložitý proces, ale máme radosť, pretože sa nám podarilo motorku „pritvrdiť“. Na tréningu sa to osvedčilo, verím, že to tak bude aj v pretekoch. Dôležité je, že nové pérovanie prispieva k väčšej bezpečnosti.

Ako budú vyzerať posledné týždne prípravy?

Motocykel je už na ceste do dejiska pretekov, ja odchádzam tiež. Desať dní strávim v Dubaji, kde budeme trénovať na pieskových dunách. Nie na súťažnej motorke, ale na menších motokrosových špeciáloch. Vlani sa nám tento druh prípravy vyplatil. Pred Vianocami budem jazdiť doma, už opatrnejšie, aby som sa vyhol pádu či zraneniu, ktoré by mohlo ohroziť štart na Dakare.

Christophe Laporte (Fr.): Cofidis - Jumbo-Visma.
Miguel Ángel López (Kol.): Movistar - Astana.
+17Jakob Fuglsang (Dán.): Astana - Israel Start-Up...

Aké umiestnenie vás uspokojí?

Poteší ma, ak skončím rovnako ako na predchádzajúcom ročníku v prvej desiatke. Vo vnútri chcem samozrejme viac.

Karavána Dakaru bude opäť fungovať v anticovidovej bubline. Vládnu v nej prísne podmienky?

Súťaží sa vonku, čiže riziko nákazy je oveľa menšie. Po príchode do Arábie nás nečaká ani karanténa. Organizátori však od každého účastníka požadujú, aby bol kompletne očkovaný. Teraz ešte pretekári nemusia byť, ale pred štartom áno. Kto to nestihne, má smolu.

Vy ste to stihli?

Áno.

© Autorské práva vyhradené

debata chyba
Viac na túto tému: #Štefan Svitko #Dakar 2022
Čítajte Pravdu bez reklamy

Svižnejší web a články bez rušenia. Žiadne reklamy iba za 1,50 € mesačne.

Pravda bez reklamy