Koniec dominancie? Hamilton vystríha pred zvieraťom

V kalendári sa vyníma rekordný počet pretekov. Obhajca titulu má šancu osamostatniť sa na čele historickej tabuľky šampiónov. K ostro sledovaným udalostiam sa radí aj návrat slávneho priezviska či 39-ročného dvojnásobného majstra sveta.

27.03.2021 11:13
Lewis Hamilton Foto: ,
Lewis Hamilton prichádza na okruh v Bahrajne.

Nielen tieto lahôdky ponúkne nová sezóna formuly 1. Štartuje už tento víkend na neobvyklom mieste, púštnom okruhu v Bahrajne (nedeľné preteky odvysiela v priamom prenose od 17.00 Sport 2).

Človek mieni, koronavírus mení. O preložení tradičnej austrálskej ouvertúry na november sa pre tamojšie prísne opatrenia v boji s pandémiou rozhodlo začiatkom roka.

Zakrátko prišla správa o zmene dejiska predsezónnych testov. Tímy sa nestretli v Barcelone, ale na bahrajnskom okruhu Sachír. A len na troch tréningových dňoch. Pre zaujímavosť, je to polovica z vlaňajšieho testovacieho času a pätina napríklad v porovnaní s ročníkom 2011.

Ak by sme sa striktne riadili jeho výsledkami pri rozložení síl v štartovom poli, so stajňou Mercedes a Lewisom Hamiltonom, suverénom ostatných sezón, by to nevyzeralo ružovo. Monopost W12 nezažiaril tak ako nové zbrane niektorých konkurentov.

„Zdá sa, že najrýchlejšie auto má Red Bull. Momentálne je pred nami. Ich stroj je riadne silné zviera. Čaká nás proti nemu najťažšia bitka doteraz, ale sme na ňu pripravení,“ povedal 36-ročný Brit v Bahrajne.

Slová, čo zbavia tlaku

Fanúšikovia už od neho podobné vyjadrenia neraz počuli a po ostrom štarte bolo všetko inak. Po starom. Ide aj tentoraz o obľúbenú psychologickú hru?

Mercedes (na snímke
		Lewis Hamilton).
Red Bull (Max
		Verstappen).
+7McLaren (Daniel
		Ricciardo).

"V Mercedese ju rozbehli veľmi silno. Takéto slová sú dôležité z pohľadu upriamenia pozornosti na niekoho iného, nevyvíjať na seba taký tlak, radšej ‚obalamutiť‘ rečami, že konkurenčný tím je úspešný. Ten potom nemusí mať až takú veľkú motiváciu na niečom pracovať, ďalej vyvíjať a zdokonaľovať sa.

Samozrejme, nie je to také čiernobiele, ako sa to zdá, ale pointa zostáva – zbaviť sa veľkého tlaku na svoj tím a všetkých ľudí, ktorí v ňom pracujú, ako aj jazdcov," vysvetľuje Richard Gonda, najúspešnejší slovenský formulový pretekár.

Tím Red Bull s holandským pretekárom Maxom Verstappenom a novou skúsenou posilou Sergiom Pérezom podľa neho urobil oproti minulým zimám lepšiu prácu.

„Na testoch Red Bullu všetko fungovalo veľmi dobre. Ako sú k sebe stajne blízko, sa dozvieme tento víkend, po testoch je to ťažké odhadnúť. Myslím si však, že o Mercedese nemáme čo pochybovať, minulé roky sú dôkazom. Predpokladám, že bude opäť favoritom,“ vraví Gonda.

Spolukomentátor prenosov F1 dodáva, že Mercedes je postavený okolo Hamiltona.

„Kým v ňom bude jazdiť, nezmení sa to. Domnievam sa, že aj tento rok bude najčastejšie na najvyššom pódiovom stupni. Je na najlepšej ceste prekonať Michaela Schumachera v počte titulov,“ nepochybuje Banskobystričan.

Interný súboj Schumachera

Hamilton sa stal vlani siedmykrát majstrom sveta a legendárneho Nemca môže odsunúť na druhé miesto v ďalšej štatistike. Nielen v súvislosti s týmto kúskom sa v prestížnom kolotoči skloňuje Schumacherovo meno.

Debutovú sezónu medzi elitou si totiž odkrúti jeho syn Mick, ktorý oslávil minulý pondelok 22. narodeniny. V rovnakom veku vstúpil do kráľovnej motoršportu aj jeho otec, zotavujúci sa z následkov vážneho pádu pri lyžovaní v decembri 2013.

"Na jednej strane priezvisko Schumacher Mickovi pomohlo, ale teraz prichádza obdobie, keď bude mať priestor vydobyť si svoje silné meno. Fanúšikovia ho veľmi radi vidia v F1, podobajú sa aj fyzicky a na otca odkazuje aj jeho skratka MSC na časomere.

V tejto sezóne to však bude mať ťažké, očakáva sa, že jeho tím Haas bude vzadu," zdôrazňuje Gonda.

Mick Schumacher. Foto: SITA/AP, Dan Istitene
Mick Schumacher Mick Schumacher.

Poukazuje na jednej strane na menší tlak na Schumachera, no na druhej je zvedavý na interný súboj s ruským tímovým kolegom a ďalším debutantom Nikitom Mazepinom.

"Mickove doterajšie rozbehy v prvej sezóne novej série boli pomalšie, až potom sa aklimatizoval a vybojoval tituly v F3 i F2. Zatiaľ sa okolo neho točia len pozitívne správy, zatiaľ sme nič negatívne nepočuli.

Jeho PR oddelenie robí v tomto dobrú prácu a nemyslím si, že u neho budeme vidieť veľa prešľapov. Myslím si, že z jeho tímu budú o ňom prichádzať len pozitívne správy," očakáva Gonda.

Návrat matadora Alonsa

Ako sme naznačili v úvode, ďalším príbehom dopĺňajúcim atraktívnu mozaiku tohtoročného šampionátu bude návrat známej tváre – Fernanda Alonsa. Španiel, ktorý v koncom júla oslávil štyridsiatku, sa rozlúčil so formulou 1 v novembri 2018.

Vtedy však naznačil, že dvere si necháva otvorené. Jazdiť bude vo farbách tímu Alpine, niekdajšieho Renaultu. V tejto francúzskej stajni získal majstrovské tituly v rokoch 2005 a 2006.

Fernando Alonso vo farbách tímu Alpine. Foto: SITA/AP, Kamran Jebreili
Fernando Alonso Fernando Alonso vo farbách tímu Alpine.

Vo februári zažil nepríjemnú situáciu, keď ho počas tréningu na bicykli zrazilo auto. Absolvoval operáciu čeľuste, po sezóne mu z nej vyberú dve titánové platničky.

"Zdá sa, že počas svojej pauzy od F1 nestratil žiadnu rýchlosť. Pre jeho tím Alpine to môže byť kľúčové v niektorých momentoch sezóny. Keď sa ostatní budú trápiť s nejakými technickými problémami, bude dôležité využiť každé malé zaváhanie.

Z toho môže Alpine s Alonsom profitovať vďaka jeho konzistentnosti a vysokým kvalitám. Preto môžu získať veľa takých „rozhádzaných bodov“, ktoré sa dajú pozbierať počas sezóny," myslí si Gonda.

Vettel i Sainz potrebujú čas

Alonsov bývalý tím Ferrari vlani prvýkrát od roku 1980 chýbal v prvej päťke hodnotenia tímov. Do tohto ročníka vyrukuje s omladenou jazdeckou dvojicou.

K 23-ročnému Monačanovi Charlesovi Leclercovi prišiel z McLarenu 26-ročný Španiel Carlos Sainz. Nahradil štvornásobného šampióna Sebastiana Vettela, už jazdca tímu Aston Martin.

„Môžeme očakávať zlepšenie Ferrari, vlani strácalo po výkonnostnej i motorovej stránke. Teraz by mohlo byť konkurencieschop­nejšej. Každý ho očakáva vyššie, no úprimne, na boj s Mercedesom to ešte nebude stačiť. Sainzovi bude chvíľu trvať, kým sa rozbehne v novom aute,“ pokračuje Gonda.

Podobne ako iní experti, aj on očakáva dramatický boj v strede poľa:

„V tejto súvislosti panujú veľké očakávania od Vettela i Aston Martinu, že budú hneď silní. To si však žiada čas. Bude to silné spojenie, ale výsledky ich práce nebudeme vidieť tento rok, ale až v tých ďalších. Ten aktuálny môžu považovať za prechodný ročník a testovať sa na ďalšie obdobie.“

Viacero stajní netají, že sa v sezóne s 23 podujatiami, čo je historický rekord šampionátu, pripravuje na rok 2022, keď vo formule 1 nastanú revolučné zmeny pravidiel. Fanúšikovia si však rozlúčku s jednou érou rozhodne užijú.


Kalendár F1 2021

Dátum, dejisko a meno víťaza/čas štartu u nás
1. 28. marca VC Bahrajnu Lewis Hamilton
2. 18. apríla VC Emilia-Romagna Max Verstappen
3. 2. mája VC Portugalska Lewis Hamilton
4. 9. mája VC Španielska 15.00
5. 23. mája VC Monaka 15.00
6. 6. júna VC Azerbajdžanu 14.00
7. 13. júna VC Turecka (pôvodne Kanada) ?
8. 27. júna VC Francúzska 15.00
9. 4. júla VC Rakúska 15.00
10. 18. júla VC V. Británie 16.00
11. 1. augusta VC Maďarska 15.00
12. 29. augusta VC Belgicka 15.00
13. 5. septembra VC Holandska 15.00
14. 12. septembra VC Talianska 15.00
15. 26. septembra VC Ruska 14.00
16. 3. októbra VC Singapuru 14.00
17. 10. októbra VC Japonska 7.00
18. 24. októbra VC USA 21.00
19. 31. októbra VC Mexika 20.00
20. 7. novembra VC Brazílie 18.00
21. 21. novembra VC Austrálie 7.00
22. 5. decembra VC Saudskej Arábie 17.00
23. 12. decembra VC Abú Zabí 14.00

Priebežné poradie:

Jazdci: 1. Hamilton 69 bodov, 2. Verstappen 61, 3. Norris 37, 4. Bottas 32, 5. Leclerc 28, 6. Pérez 22, 7. Ricciardo 16, 8. Sainz 14, 9. Ocon 8, 10. Gasly 7, 11. Stroll 5, 12. Alonso 5, 13. Cunoda 2, 14. Räikkönen 0, 15. Giovinazzi 0, 16. Vettel 0, 17. Russell 0, 18. Schumacher, 19. Mazepin 0, 20. Latifi.

Pohár konštruktérov: 1. Mercedes 101 bodov, 2. Red Bull Racing Honda 83, 3. Mclaren Mercedes 53, 4. Ferrari 42, 5. Alpine Renault 13, 6. Alphatauri Honda 9, 7. Aston Martin Mercedes 5, 8. Alfa Romeo Racing Ferrari 0, 9. Williams Mercedes 0, 10. Haas Ferrari 0.

© AUTORSKÉ PRÁVA VYHRADENÉ

Čítajte Pravdu bez reklamy

Svižnejší web a články bez rušenia. Žiadne reklamy iba za 1,50 € mesačne.

Pravda bez reklamy
debata chyba
Viac na túto tému: #Veľká cena Bahrajnu #Richard Gonda #Lewis Hamilton #formula 1
Celkové poradie - Ružový dres
    • zelený dres
    • Ganna
    • 2.
    • Affini
    • +10
    • 3.
    • Foss
    • +13
    • 51.
    • Sagan
    • +41
Bodovacia súťaž - Cyklámenový dres
    • zelený dres
    • Ganna
    • 2.
    • Affini
    • +10
    • 3.
    • Foss
    • +13
    • 51.
    • Sagan
    • +41
Všetko o GIRO D'ITALIA