So Schumacherom sa nekamaráti. Syn oligarchu je živel nielen na trati

Ešte si ani poriadne nevyskúšal nový monopost a už sa "hrdí" statusom jedného z najkontroverznejších jazdcov blížiaceho sa ročníka formuly 1. Nikita Mazepin, dvadsaťdvaročný syn jedného z najbohatších Rusov, sa už o niekoľko dní dočká pretekárskej premiéry v najvyššej kategórii.

13.03.2021 08:00
2
Pozrite si tento príspevok na Instagrame

Príspevok, ktorý zdieľa Haas F1 Team (@haasf1team)

V tíme Haas sa predstaví po boku Nemca Micka Schumachera, syna sedemnásobného majstra sveta Michaela. Aj duo mladíkov včera vstúpilo do prvých testov v Bahrajne, kde sa posledný marcový víkend začne sezóna.

Médiá pri ostro sledovanom debute Mazepina so Schumacherom najčastejšie siahajú po anglickom slovíčku hype. Čiže ošiaľ, rozruch, ale aj humbug. Je jedno, ktorý z výrazov uprednostníte, na štart ich misie sedia všetky. A predsa ponúkajú odlišný rozmer.

Zatiaľ čo Schumacherov príbeh sa (zväčša) spája s napodobnením krokov slávneho otca, o moskovskom rodákovi vznikajú na internete videá s otázkou, či je hoden sedačky v F1.

Mazepin je známy nielen štedrou podporou otca, oligarchu Dmitrija šéfujúceho spoločnosti Uralchem (výrobca minerálnych hnojív), ale aj agresívnym štýlom jazdy a komplikovanou povahou.

Vlani nazbieral vo formule 2 najviac trestných bodov – jedenásť. Iba jeden ho delil od toho, aby ho nepustili na štart záverečnej zastávky. Po oznámení jeho posunu medzi elitu sa na sociálnych sieťach objavil hashtag #WeSayNoToMazepin (Mazepinovi vravíme nie).

Útok v padoku

Blondiak Mazepin ako väčšina formulových jazdcov odštartoval kariéru v motokárach. Rozlúčil sa s nimi v roku 2014 druhým miestom na majstrovstvách sveta za Landom Norrisom. Stále len 21-ročným Britom, ktorý nastúpi v McLarene na tretiu sezónu.

Pozrite si tento príspevok na Instagrame

Príspevok, ktorý zdieľa Nikita Mazepin (@nikita_mazepin)

Mazepin následne vo formulových sériách Toyoty či Renaultu príliš nezaujal. V dvoch ročníkoch sa prebojoval do prvej desiatky celkového hodnotenia len vo formule 2000 v Indii.

Z tohto obdobia najviac zarezonovala jeho roztržka s Callumom Ilottom v apríli 2016 v európskej F3 na Hungaroringu. Súpera, aktuálne testovacieho a rezervného jazdca Ferrari, po jednom z tréningov udrel do tváre. Brit, ktorý mal predtým Rusa na trati blokovať, skončil s opuchnutou čeľusťou a monoklom…

„Nikita je mladý muž, ktorý mal v sebe veľa adrenalínu a spravil niečo, čo hlboko ľutuje. Musí sa z toho poučiť,“ ospravedlňoval ho Oliver Oakes, šéf vtedajšieho Mazepinovho zamestnávateľa Hitech GP.

Dostal stopku na jedny preteky. V tomto čase sa stal aj testovacím jazdcom dnes už bývalej stajne F1 Force India. Bolo verejným tajomstvom, že k tejto šanci mu pomohlo silné finančné zázemie.

V sezóne 2017 si Mazepin v kontinentálnom šampionáte F3 polepšil a uzatváral top desiatku celkového hodnotenia. Posunul sa do seriálu GP3.

Vo farbách tímu ART vyhral štvoro pretekov, najviac zo všetkých pilotov. Klasifikovali ho na druhej priečke za francúzskym kolegom Anthoinom Hubertom (v auguste 2019 tragicky zahynul na pretekoch F2).

Trest za letiacu tabuľu

Ročník nato už bol Mazepin súčasťou druhej najvyššej kategórie F2. Ani v nej sa však nevyhol incidentu. Na domácom okruhu v Soči pri nebezpečnom návrate na trať vrazil do súpera Nobaturu Macušitu.

Obaja vyviazli bez zranení, Mazepinovi však komisári za bezohľadnú jazdu naparili štyri trestné body a posunuli ho o pätnásť miest dozadu na štarte v Abú Zabí.

Už pred pretekmi v Rusku bolo známe, že šampiónom sa stane jeho kolega Nyck De Vries. Zatiaľ čo Holanďan triumfoval s 266 bodmi, Mazepin bol až osemnásty s 11 bodmi.

Naposledy sa mu – opäť v Hitechu – darilo oveľa viac. Vo Veľkej Británii si pripísal prvé víťazstvo, ale zbieral aj trestné body. Napríklad za súboje s Jukim Cunodom v Belgicku, po ktorých dostal Mazepin päťsekundový trest a skončil druhý.

Moment, keď v boxovej uličke trafil tabuľu s označením svojej pozície a tá sa odrazila do blízkosti oslavujúceho Cunodu, obletel formulový svet. Pykal za to stratou piatich miest na ďalšom štarte.

„V motoršporte sa takéto situácie stávajú,“ poprel úmysel pre Formula Scout a zo situácie vinil nedostatočne zahriate brzdy ako aj prebiehajúcu rádiokomunikáciu s tímom.

Haas oznámil Mazepinovo angažovanie prvého decembra minulého roka. Stal sa štvrtým ruským pretekárom v najvyššej kategórii po Vitalijovi Petrovovi, Daniilovi Kvjatovi a Sergejovi Sirotkinovi.

So sériou F2 sa rozlúčil o necelý týždeň v Bahrajne. Boli z toho ďalšie štyri trestné body za incidenty s Brazílčanom Felipem Drugovichom a starým známym Cunodom, ktorý bude v AlphaTauri tento rok ďalším nováčikom v F1.

V hodnotení F2 zaznamenal Mazepin piate miesto, majstrom sveta sa stal Schumacher.

Obchytkával kamarátku

Motory ešte poriadne nevychladli a Mazepin sa postaral o škandál mimo trate. Na svojom instagrame zverejnil sexistické video. Z pozície spolujazdca v luxusnom porsche chytal za prsia modelku Andreu D'Ivalovú na zadnom sedadle.

Tá sa Mazepina snažila odstrčiť, no on pobavene pokračoval v nakrúcaní. Aj keď video vymazal, bolo neskoro. Preniklo do médií a schytal spŕšku kritiky. Aj keď sa na sociálnych sieťach už predtým postaral o viacero prešľapov, tento všetky prekonal.

„Ospravedlňujem sa za svoje správanie, aj za to, že som to zverejnil na sociálnej sieti. Nechcel som nikoho uraziť. Musím si uvedomiť, že F1 vyžaduje vysoké štandardy a sľubujem, že sa poučím,“ kajal sa Mazepin.

Ruské stránky priniesli aj reakciu modelky. „S Nikitom si navzájom dôverujeme a bol to hlúpy spôsob žartovania. Zverejnila som to v jeho príbehu na instagrame ako náš interný vtip. Je mi to skutočne ľúto,“ napísala a dodala, že Mazepin by neurobil niečo, čím by ju zranil či ponížil.

Z tímu Haas už také obranné slová neprišli, aspoň nie hneď. Už len samotný fakt, že sa video dostalo na svet, považoval v stanovisku za neospravedlniteľný. Napokon sa však jazdecké zloženie nezmenilo. Šéf tímu Günther Steiner ocenil, že mladík za svoj čin prevzal zodpovednosť.

„Nie som typ človeka, ktorý by niekoho nakopal, keď je na kolenách,“ uviedol pre The Race. „Detaily toho, čo sme urobili a urobíme, si necháme pre seba,“ doplnil k otázke o treste.

Vyhodiť Mazepina by zrejme také jednoduché ani nebolo. Hlavným sponzorom americkej stajne Haas sa totiž stala ruská spoločnosť Uralkali, jeden z najväčších producentov potašu (technického uhličitanu draselného) na svete.

Pozrite si tento príspevok na Instagrame

Príspevok, ktorý zdieľa Haas F1 Team (@haasf1team)

V jeho predstavenstve je od odkúpenia pätinového podielu Uralchemom v roku 2013 otec Nikitu Mazepina Dmitrij. Čistý majetok bieloruského rodáka sa odhaduje na viac ako sedem miliárd dolárov.

Niektoré zdroje berú ako fakt, že synovi kúpil miesto vo formule 1 a Nikita do tímu prináša skôr sponzorské príjmy ako jazdeckú kvalitu, iné sú v podobných vyjadreniach opatrnejšie.

Podľa talianskych médií podporí spoločnosť Uralkali stajňu Haas 20 miliónmi eur. Isté je, že už pri prvom pohľade na lakovanie monopostu je najvýraznejšou kombinácia ruskej trikolóry a americká vlajočka je takmer neviditeľná.

Schumacher nie je kamarát

Mimochodom, v novej sezóne sa na Mazepina bude vzťahovať trest pre ruských športovcov za dopingové škandály. V seriáli majstrovstiev sveta F1 nebude môcť štartovať pod vlajkou svojej krajiny a v prípade jeho triumfu ruská hymna neodznie.

Svetová antidopingová agentúra (WADA) po odhalení auta skúmala, či zobrazuje ruské vlajky, alebo nie. Medzinárodná automobilová federácia (FIA) uistila, že lakovanie prešlo schvaľovacím procesom a verdikt športovej arbitráže nezakazuje používanie farieb ruskej vlajky.

Čo sa týka hymny, víťazný scenár by bol zázrakom. Tím netají, že do vývoja tohtosezónneho monopostu investovať nebude. Haas otvorene hovorí o prechodnom roku a koncentrovaní sa na sezónu 2022 s novými pravidlami.

Zaujímavé bude sledovať jeho boj s kolegom Schumacherom. V ruskej Match TV o Nemcovi povedal, že ho nepovažuje za kamaráta. „Skôr sme starí známi z motokár.“

Podľa neho mu slávne priezvisko síce dodá silu, ale dostane ho aj pod tlak. „Keď zatvoríte štít na prilbe, nie je čas nad tým premýšľať. Už som ho (Schumachera) zdolal, keď sme jazdili v identickom aute. Platilo to aj naopak. Bude to zaujímavá výzva. Či sa mi podarí byť lepším, zistíme po 23. pretekoch sezóny,“ doplnil pre Motorsport.com.

K súboju medzi dvojicou mladíkov sa vyjadril aj Steiner. „Ak budú bojovať tak, že to neuškodí tímu, nemám s tým problém. Ak by k tomu prišlo, budem mať problém ja a aj oni,“ povedal úprimný Talian pre RTL.

Mazepin sa nebojí, že príde o superlicenciu. Nad štúdiom pravidiel v F1 vraj strávil veľa času. „Pretekáte inak, keď sa usilujete o titul majstra sveta a keď jazdíte na chvoste štartového poľa,“ zdôraznil pre RaceFans.

Pri otázke na jeho jazdecký štýl spomenul legendárneho trojnásobného šampióna Ayrtona Sennu. „Aj on občas prekročil hranicu, ale ja nerozhodujem o tom, či je môj manéver na potrestanie, na to sú to stevardi,“ uzavrel študent štvrtého ročníka Moskovskej štátnej univerzity.

Niet pochýb, že Nikita sa chystá formulu 1 poriadne okoreniť.


Kalendár F1 2021

Dátum, dejisko a meno víťaza/čas štartu u nás
1. 28. marca VC Bahrajnu Lewis Hamilton
2. 18. apríla VC Emilia-Romagna Max Verstappen
3. 2. mája VC Portugalska Lewis Hamilton
4. 9. mája VC Španielska 15.00
5. 23. mája VC Monaka 15.00
6. 6. júna VC Azerbajdžanu 14.00
7. 13. júna VC Turecka (pôvodne Kanada) ?
8. 27. júna VC Francúzska 15.00
9. 4. júla VC Rakúska 15.00
10. 18. júla VC V. Británie 16.00
11. 1. augusta VC Maďarska 15.00
12. 29. augusta VC Belgicka 15.00
13. 5. septembra VC Holandska 15.00
14. 12. septembra VC Talianska 15.00
15. 26. septembra VC Ruska 14.00
16. 3. októbra VC Singapuru 14.00
17. 10. októbra VC Japonska 7.00
18. 24. októbra VC USA 21.00
19. 31. októbra VC Mexika 20.00
20. 7. novembra VC Brazílie 18.00
21. 21. novembra VC Austrálie 7.00
22. 5. decembra VC Saudskej Arábie 17.00
23. 12. decembra VC Abú Zabí 14.00

Priebežné poradie:

Jazdci: 1. Hamilton 69 bodov, 2. Verstappen 61, 3. Norris 37, 4. Bottas 32, 5. Leclerc 28, 6. Pérez 22, 7. Ricciardo 16, 8. Sainz 14, 9. Ocon 8, 10. Gasly 7, 11. Stroll 5, 12. Alonso 5, 13. Cunoda 2, 14. Räikkönen 0, 15. Giovinazzi 0, 16. Vettel 0, 17. Russell 0, 18. Schumacher, 19. Mazepin 0, 20. Latifi.

Pohár konštruktérov: 1. Mercedes 101 bodov, 2. Red Bull Racing Honda 83, 3. Mclaren Mercedes 53, 4. Ferrari 42, 5. Alpine Renault 13, 6. Alphatauri Honda 9, 7. Aston Martin Mercedes 5, 8. Alfa Romeo Racing Ferrari 0, 9. Williams Mercedes 0, 10. Haas Ferrari 0.

© AUTORSKÉ PRÁVA VYHRADENÉ

Čítajte Pravdu bez reklamy

Svižnejší web a články bez rušenia. Žiadne reklamy iba za 1,50 € mesačne.

Pravda bez reklamy
2 debata chyba
Viac na túto tému: #Nikita Mazepin #Mick Schumacher #Haas
Celkové poradie - Ružový dres
    • zelený dres
    • Ganna
    • 2.
    • Affini
    • +10
    • 3.
    • Foss
    • +13
    • 51.
    • Sagan
    • +41
Bodovacia súťaž - Cyklámenový dres
    • zelený dres
    • Ganna
    • 2.
    • Affini
    • +10
    • 3.
    • Foss
    • +13
    • 51.
    • Sagan
    • +41
Všetko o GIRO D'ITALIA