Hľadať
Denný / nočný režim
Sledujte nás
Pravda Pravda Domov MS v hokeji Výsledky výsledky

Od prasacej farmy k miliardám. V premiére F1 sa preháňali aj päťdesiatnici

Ranné májové slnko sprevádza zástupy ľudí, ktorí sa náhlia do areálu bývalého vojenského letiska. Nie je to tak dávno, keď na ňom pristávali bombardéry, no úctyhodná dvestotisícová kulisa však bude dnes svedkom zrodenia novej éry motošportu. "Pripravte sa na súboj gigantov v burácajúcich strojoch," hlásia nadšení komentátori.

13.05.2020 06:00
debata
Historicky prvú veľkú cenu F1 vyhral v... Foto: Profimedia
Giuseppe Farina Historicky prvú veľkú cenu F1 vyhral v Silverstone Talian Giuseppe Farina na monoposte Alfa Romeo 158.

Prijateľné riziko pri balíkoch slamy

Myšlienky zoficiálnenia šampionátu a ich zaradenia pod hlavičku Medzinárodnej automobilovej federácie (FIA) vznikali už pred Druhou svetovou vojnou. Niektoré európske podujatia vtedy, žiaľ, slúžili aj ako nástroj nacistickej propagandy.

Vývoj súboru pravidiel, respektíve vzorca, z ktorého vzišiel názov formula, sa oživil hneď, ako dozneli vojnové hrôzy. Punc výnimočného postavenia jej už pred rokom 1950 dalo písmeno A, následne ho vystriedala jednotka. Zrodila sa značka, ktorú v septembri 2016 masmediálna spoločnosť Liberty Media odkúpila za 8 miliárd dolárov…

Prenesme sa však o sedem desaťročí späť. Nebojácni pretekári sa pred ostrou premiérou mohli „zahriať“ štvormi podujatiami, ktoré sa nezapočítali do MS.

Na okruh Silverstone zavítal kráľ Juraj VI. s manželkou, kráľovnou Alžbetou a dcérou, princeznou Margarétou. Bolo to vôbec prvýkrát, čo členovia britskej kráľovskej rodiny navštívili motoristické preteky.

Pretekársky kolorit tvorili šestnásti jazdci z desiatich tímov, desiatka pilotov sa zapojila samostatne na vlastných autách. Na ostrý štart 70-kolového a vyše dvojhodinového divadla sa kvalifikovalo 21 pretekárov z deviatich krajín.

Čo sa týka technických pravidiel, obmedzením bol len objem motorov, na hmotnostný limit monopostov sa neprihliadalo. Rovnako ako na bezpečnosť. Riskovanie života sa v boji o triumf považovalo za prijateľné riziko. A neplatilo to len pre jazdcov. Nebolo ničím neobvyklým, že na balíkoch slamy, ktoré lemovali trať, sedeli fotografi…

Bez Ferrari, ale so zajacom

Najväčšími favoritmi boli jazdci ohnivočervenej Alfy Romeo 158, na štarte sa objavili hneď štyria (slávnejšie Ferrari si odkrútilo debut až o osem dní neskôr v Monaku). A suverenitu potvrdili. Giuseppe Farina vyhral kvalifikáciu i preteky, v ktorých dosiahol najrýchlejšie kolo (1:50,6 min). Jeho priemerná rýchlosť bola 152,066 km/h.

S vyše dvojsekundovou stratou videl šachovnicovú vlajku ďalší Talian, Farinov kolega Luigi Fagioli. Duo doplnil Reg Parnell, ako inak, vo farbách Alfy. Domáci hrdina mal aj šťastie, do cesty sa mu zaplietol zajac, no mohol pokračovať. Kolízia spôsobila len výraznú priehlbinu na jeho monoposte a zaslúžila sa aj o to, že na najlepšiu dvojicu nabral takmer minútovú stratu. Podobne ako dnes, pri pódiovom ceremoniáli zahrala na počesť víťaza hymna.

„Prezradím vám svoju veľkú túžbu. Chcem sa vrátiť do Silverstone tak často, ako to bude možné,“ povedal Farina do mikrofónu početnému publiku. Turínsky rodák s prezývkou Nino sa o necelých päť mesiacov stal prvým majstrom sveta F1.

Za Alfu Romeo jazdila aj argentínska legenda, neskorší päťnásobný šampión Juan Manuel Fangio. Spolu s Farinom a Fagiolom tvoril slávne trio 3F. Dobre rozbehnuté preteky mu zmarila pokazená olejová rúrka (vraj za ňu mohlo príliš tesné prechádzanie popri slame) a v 62. kole odstúpil.

Ďalšie stajne ako Talbot-Lago, Maserati či ERA (English Racing Automobiles) zaostali minimálne o dve kolá. V tom čase bodovala len najlepšia päťka. Zmestili sa do nej Francúzi z Talbotu Yves Giraud-Cabantous a Louis Rosier.

Princ, barón a džezmen

Štartová listina mala aj aristokratický nádych. Figurovali v nej thajský princ Bira, neskôr štvornásobný olympijský účastník v jachtingu či švajčiarsky barón Emmanuel ,Toulo' de Graffenried. Ten v predchádzajúcom nemajstrovskom ročníku v Silverstone vyhral. Napriek výhodným pozíciám na štarte ani jeden preteky nedokončil.

O niečo viac šťastia mal najmä v Británii obľúbený džezový hudobník Johnny Claes. Rodák z Londýna reprezentujúci Belgicko dorazil jedenásty so stratou šesť kôl na víťaza. Uzavrel menoslov jazdcov, ktorí sa dostali do cieľa.

V Silverstone nechýbal ani Stirling Moss. Nedávno zosnulého Brita označujú za najlepšieho jazdca v histórii F1, ktorý nikdy nezískal titul. Vtedy 20-ročný mladík štartoval zatiaľ len v sprievodných pretekoch. Po smole v poslednej zákrute skončil druhý.

Skúsenosť s okruhom získal už dva roky predtým. „Boxy boli vyrobené z plechu a aby sme nezablúdili, trať ohraničili kovovými sudmi. Boli sme však vďační, že sme niekde mohli pretekať. Oproti tomu, čo sme zažívali my, je jazda na dnešných monopostoch ako boj s býkom bez rohov,“ spomínal Moss v roku 2014 na okruh v srdci Anglicka.

Mladíci si museli počkať

Areál nebol len letiskom. Po vojne sa na ňom nachádzala prasacia farma a pestovali rozličné plodiny. Práve jej vlastníka poprosili, aby vytýčil trať, ktorá nezasahuje do vzletovej a pristávacej dráhy a ani privádzacích ciest. Podarilo sa mu to do dvoch mesiacov. Okruh získal základ dnešnej podoby.

„Silverstone bol vtedy veľmi rýchly okruh, a to sa týkalo aj zákrut. Dlhé rovinky boli skvelé na predbiehanie,“ doplnil Moss, ktorý v F1 debutoval v jej druhej sezóne.

Patril medzi výnimky. Priemerný vek pilotov sa totiž v tom čase blížil k štyridsiatke. Aj prvé pódium bolo zložené z veteránov. Farina mal 43 rokov, Fagioli zakrátko oslávil dokonca 52. narodeniny (po päťdesiatke boli ďalší dvaja jazdci). Parnell mal 39, čo je o jeden rok menej ako má najstarší muž v súčasnom kolotoči F1 Kimi Räikkönen. Ešte jedno porovnanie: najmladším pilotom bol v sezóne 1950 domáci Geoffrey Crossley. V 29 rokoch bol o 13 starší ako Max Verstappen pri debute v roku 2015…

Výnimočný duch Silverstone

Sezóna trvala do septembra a tvorilo ju sedem zastávok, z toho šesť európskych. Do výsledkov sa započítalo napriek odlišným pravidlám aj americké Indy 500.

Británia (spolu s Talianskom) odvtedy nechýbala ani v jednom ročníku F1. Gazdovstvo však, pochopiteľne, muselo ustúpiť. A aj keď balíky slamy vystriedali tribúny s luxusnými lóžami, tradičný duch z priam posvätného miesta nezmizol.

„Prísť ráno na okruh je výnimočný pocit. Poviete si – toto je ono,“ nechal sa počuť päťnásobný majster sveta Lewis Hamilton.

Tohtoročné preteky v Silverstone by sa mali uskutočniť v júli – a hneď dvoje. Ak to povolia opatrenia v súvislosti s koronavírusom…

© Autorské práva vyhradené

debata chyba
Viac na túto tému: #formula 1 #silverstone #Giuseppe Farina