Hľadať
Denný / nočný režim
Sledujte nás
Pravda Pravda Domov MS v hokeji Výsledky výsledky

Žiadna politika, len radosť z jazdy. Pre brazílsky živel boli preteky všetkým

Od víťazstiev bol závislý. Pretekom obetoval všetko, vrátane súkromného života. Viacerí jazdci ho označili za najlepšieho pilota v histórii. Aj tí, ktorí v časoch jeho najväčšej slávy neboli na svete.

21.03.2020 06:30
debata
August 1988. Ayrton Senna na Veľkej cene Belgicka. Foto: SITA/AP, Barbara Walton
Ayrton Senna August 1988. Ayrton Senna na Veľkej cene Belgicka.

Nebezpečenstvo si nepripúšťal, ale ani ho nepodceňoval, hoci sa paradoxne stal jeho obeťou. Nebyť jednej z najsmutnejších udalostí v dejinách motošportu, trojnásobný šampión formuly 1 Ayrton Senna by dnes oslávil 60 rokov.

Narodil sa 21. marca 1960 v brazílskom Sao Paule do bohatej rodiny, ako druhé z troch detí. Keďže dlho neobsedel, rodičia mu dali prezývku húsenička. Jeho otec Milton bol veľký motoristický nadšenec a štvorročnému Ayrtonovi zostrojil prvú motokáru. Ako sedemročný sa preháňal okolo rodinnej farmy za volantom džípu, v dvanástich bolo rozhodnuté, že škola sa dostane na druhú koľaj.

Okruh Interlagos neďaleko svojho rodiska poznal ako svoju dlaň. Nečudo, absolvoval na ňom súťažný motokárový debut. V konkurencii starších súperov si vyjazdil prvé miesto na štarte, takmer v celých pretekoch viedol, no po kolízii napokon musel odstúpiť. Neodradilo ho to. V rokoch 1977 až 1981 sa zaskvel vo viacerých motokárových šampionátoch.

„Išlo o čistú radosť z jazdy. Bez politiky či peňazí. Skutočné pretekanie,“ spomínal. Už vtedy mal na hlave žltú prilbu, ktorá sa neskôr stala ikonickou.

Ayrton Senna a jeho slávna žltá prilba. Foto: SITA/AP
Ayrton Senna Ayrton Senna a jeho slávna žltá prilba.

„Aj tí, ktorí ma dobre poznajú, mi nerozumejú. Netušia, čo musí pretekár obetovať. Nič nedostanete zadarmo,“ snažil sa opísať jazdecký perfekcionizmus. Ako 21-ročný mladík si vzal lásku z detstva. Manželstvo s Lilian však dlho nevydržalo.

„Bola som jeho druhou vášňou, prvou bolo pretekanie. V jeho svete nebolo nič dôležitejšie. Ani rodina, ani manželka. Nič,“ posťažovala sa po rokoch. Po rozvode mal viacero vzťahov, druhýkrát sa však už neoženil.

Rodinný biznis nebol preňho

Z motokár sa posunul do Formuly Ford, kvôli ktorej sa odsťahoval do Anglicka. Pri debute seriál ovládol, ale na konci sezóny sa ocitol pod tlakom rodičov, ktorí ho tlačili do prevzatia rodinného biznisu. Aj keď dostal (v tom čase) luktratívnu ponuku za 10-tisíc libier, dal si pauzu a vrátil sa do rodiska. Ale len na chvíľu.

„Nemysleli sme si, že by si pretekaním na motokárach mohol vybudovať kariéru. Ale stalo sa to súčasťou našich životov. Máme trochu obavy, pretože sa veľmi ponáhľa do F1,“ posťažoval sa jeho otec. Zrejme vedel, že synovovo smerovanie je jasné. Senna po návrate vyhral britský a európsky šampionát Formuly Ford 2000.

„Na tie časy spomínam veľmi rád. Ako jazdec som bol vtedy zrejme najšťastnejší,“ priznal po rokoch, keď už hviezdil v F1. Po úspechu vo Formule 3 sa mu definitívne otvorila cesta medzi elitu.

„Verím, že mi túto príležitosť dal Boh. Teraz mi pomáha zostať pokojný a uvoľnený. Tak dlho som na čakal na túto chvíľu,“ opísal momenty pred prvým nasadnutím do monopostu F1. Hlboká viera ho sprevádzala po celý život…

Vstup do F1 v roku 1984 odštartoval testovaním pre zvučné tímy Williams, McLaren, Brabham a menej známy Toleman, s ktorým napokon podpísal zmluvu. Napriek tomu, že išlo o menšiu stajňu (Sennovým kolegom bol bývalý motocyklový šampión, Venezuelčan Johnny Cecotto), svojej nádeji pripravil kvalitný monopost. V F1 debutoval na domácej trati v Brazílii a bodoval už v druhom podujatí v Južnej Afrike.

Pamätné preteky si odkrútil v slávnom Monaku. Vo vytrvalom daždi odštartoval trinásty, ale po veľkolepej jazde, v ktorej predstihol aj rakúsku hviezdu Nikiho Laudu, sa prepracoval na druhé miesto. Keď sa blížil jeho útok na lídra Alaina Prosta, ktorému nadeľoval takmer štyri sekundy na kolo, preteky v 31. kole z bezpečnostných dôvodov prerušili.

Nováčik najskôr oslavoval druhé miesto ako triumf, no v cieli si uľavil: „Mal som veľkú šancu vyhrať. Formula 1 je o politike a peniazoch. Ak chcete obstáť, musíte sa s takými vecami vyrovnať.“ Po dvoch pódiových umiestneniach ukončil premiérovú sezónu na deviatej priečke.

Začiatok pamätnej rivality

Senna sa vykúpil zo zmluvy a v kariére pokračoval v tíme Lotus. V jeho farbách získal v Portugalsku 1985 prvé kvalifikačné víťazstvo a následne aj premiérový triumf v pretekoch. Druhému Michelovi Alboretovi nadelil v cieli viac ako minútu.

Definitívne sa dostal medzi top jazdcov štartového poľa. Žltá prilba v spätnom zrkadle sa stala strašiakom súperov. Vedeli, že čím je bližšie, tým krušnejšie chvíle ich čakajú. Sezónu ukončil na celkovom štvrtom mieste. Bojoval však s technickými problémami – rovnako ako v ďalšom ročníku, počas ktorého dokonca premiérovo viedol hodnotenie.

Apríl 1986. Ayrton Senna s hosteskami počas... Foto: SITA/AP, RICARDO
Ayrton Senna Apríl 1986. Ayrton Senna s hosteskami počas pôsobenia v tíme Lotus-Renault.

Napokon skončil opäť štvrtý. Tretia sezóna v Lotuse sa niesla v znamení súbojov s dvojicou z Williamsu – krajanom Nelsonom Piquetom a Britom Nigelom Mansellom. Šance na titul definitívne zmarili Sennovi príliš široké brzdové bubny, kvôli ktorým ho diskvalifikovali.

„Všetky ingrediencie a charakteristiky, ktoré definovali Sennu, sa zhmotnili v Lotuse. Tieto tri sezóny boli mimoriadne. Položil tu základy svojej športovej nesmrteľnosti,“ napísal v roku 2014 motoristický novinár Will Saunders.

Senna stál pred najväčšou výzvou v kariére. Bol ňou prestup do tímu McLaren – k vtedy dvojnásobnému majstrovi sveta, Francúzovi Alainovi Prostovi. F1 začala písať príbeh rivality, ktorá bola jednou z najpamätnejších v jej histórii. Napätie vystupňovali až do bodu, keď spolu okrem oficiálnych príležitostí nekomunikovali.

Október 1989. Ayrton Senna naháňa Alaina Prosta... Foto: SITA/AP, Tsugufumi Matsumoto
Ayrton Senna, Alain Prost Október 1989. Ayrton Senna naháňa Alaina Prosta na Veľkej cene Japonska.

Ich spoločné pôsobenie v červeno-bielych farbách sprevádzali incidenty na okruhu i v padoku. Napriek tomu museli spolupracovať, a to najmä v testoch. V opačnom prípade by najväčších súperov ako Ferrari, Williams či Benetton nemohli držať na dištanc. Dvojica ovládla v ročníku 1988 až 15 zo 16 pretekov. Senna z nich vyhral osem a stal sa premiérovo majstrom sveta.

O rok neskôr si pozície v celkovom hodnotení vymenili. Konflikty pokračovali. Temperamentný Senna a Prost, známy profesorským prístupom k pretekom, sa ani nesnažili maskovať vzájomnú nevraživosť. Neraz ju musel hasiť šéf tímu Ron Dennis.

„Zdalo sa, že Ayrton potrebuje takéto bitky, aby ho nakopli. Nielen s Prostom, ale aj vlastným tímom,“ myslí si šampión Damon Hill. Ten mal so Sennom neskôr osobnú skúsenosť aj z pozície tímového kolegu.

Motoristický svet sa v Monze dozvedel novinku: Prost bude v ďalšej sezóne jazdiť vo Ferrari. Za odchodom boli aj pre naštrbené vzťahy so Sennom. Francúz dokonca tvrdil, že Honda dodáva Sennovi lepšie motory ako jemu. Na talianskej trati mu Brazílčan nadelil v kvalifikácii takmer dve sekundy…

V Japonsku prišlo medzi kohútmi ku kolízii, Prost narazil do Sennu, ktorý sa ho snažil predbehnúť. Obaja skončili mimo trate. Francúz skončil, Senna aj vďaka pomoci maršalov pokračoval a vyhral, no po pretekoch ho diskvalifikovali. McLaren sa odvolal, ale neuspel.

Naopak, Sennovi naparili pokutu 100-tisíc dolárov a zákaz štartu na jedny preteky. Poškodený sa pochytil so šéfom FIA Jeanom-Mariom Balestrem a odvtedy medzi nimi panovalo napätie. Senna skončil sezónu so šiestimi víťazstvami a jedným druhým miestom, získal 60 bodov. Prost sa rozlúčil s britskou stajňou ziskom tretieho titulu a 16-bodovým náskokom na čele.

Rakúšan ho naučil smiať sa

Senna mal v ďalšej sezóne po boku Rakúšana Gerharda Bergera. Situácia bola s predchádzajúcimi rokmi neporovnateľná. Dvojica sa spriatelila a Berger na toto obdobie rád spomína: „On ma naučil veľa o našom športe, ja som ho naučil smiať sa.“

Sennova rivalita s Prostom však neutíchla, akurát sa prezliekla do iných farieb. Najväčší incident medzi nimi sa opäť odohral v Suzuke. Senna ešte pred kvalifikáciou išiel za Balestrem, pretože sa mu zdalo, že prvá štartová pozícia je menej výhodná a znečistenejšia ako druhá. Dostal prísľub na výmenu, no po tom, ako zajazdil najrýchlejšie kolo, už neplatil.

Sennu to rozzúrilo. Stalo sa to, čo očakával. Prost ho naozaj na štarte predstihol a následne doňho Senna zozadu vrazil. Monoposty kolidovali pri rýchlosti 270 km/h. Pre oboch sa preteky skončili, Senna sa stal druhýkrát šampiónom.

„Bolo neospravedlniteľné, že nechali prvú pozíciu na štarte vpravo. Dalo sa čakať, čo príde. Necítim sa vinný. Mal som prísľub, že sa to zmení, no nestalo sa to. Beriem to ako podraz,“ soptil Senna.

O pár mesiacov ho nahneval aj televízny rozhovor s Jackiem Stewartom. Trojnásobný majster sveta Sennovi pripomenul, že v posledných štyroch rokoch mal v pretekoch oveľa viac kontaktov so súpermi ako všetci šampióni pred ním. Nevyhol sa ani poslednej kontroverzii s Prostom.

„Som prekvapený, že mi to hovoríte práve vy. Máte bohaté skúsenosti a musíte vedieť aj to, že jazdec podstupuje neustály risk. Ak nevyužijete priestor, ktorý sa vám naskytne, viac nie ste pretekárom. Súťažíme a bojujeme o víťazstvá, naším cieľom nie je finišovať na nižšej pozícii,“ schladil ho Senna.

Prost neskôr označil Sennove ťahy za nechutné a priznal, že po druhom japonskom incidente dokonca zvažoval odchod z F1.

Schumachera chytil za golier

Tretí titul si Senna vybojoval v sezóne 1991, v tom čase bol najmladším trojnásobným šampiónom. Prost doplatil na zlú formu Ferrari a dosiahol len zopár pódiových umiestnení – skončil celkovo piaty.

Senna dal pred Veľkou cenou Mexika voľný priechod svojej dobrodružnej povahe (obľuboval vodné športy), odskočil si domov a pri nehode na vodnom skútri mu pribudlo na hlave niekoľko stehov. Sezónu to však neohrozilo a dokonca doprial v Japonsku víťazstvo kolegovi Bergerovi ako gesto vďaky za podporu počas sezóny.

V ďalšom ročníku už McLarenu vypálil rybník Williams. Tím, s ktorým Senna koketoval už počas majstrovskej sezóny, no z lojality k šéfovi Hondy Nobuhikovi Kawamotovi zostal v McLarene o sezónu dlhšie.

Senna v tomto ročníku ukázal hrdinské gesto pri vážnej havárii Érika Comasa v kvalifikácii na VC Belgicka. Napriek tomu, že riskoval život, vyskočil z monopostu a bežal Francúzovi na pomoc. Neskôr ho navštívil v nemocnici.

Brazílčan skončil na celkovom štvrtom mieste, v hodnotení ho zdolal aj ambiciózny Nemec Michael Schumacher (Benetton-Ford). Medzi dvojicou to párkrát zaiskrilo. Počas testov v Nemecku mali konflikt v boxoch. Senna chytil Schumachera za golier a obvinil ho z blokovania na trati.

Senna uvažoval, čo ďalej. Dostal ponuku z Ferrari, o ktorej diskutoval s Laudom, no napokon ju odmietol. Pokračoval v McLarene – aj keď cítil, že nemá konkurencieschopný výkon. Nepodpísal zmluvu na sezónu, ale na každé preteky s gážou jeden milión dolárov. Prost sa z Ferrari presunul do Williamsu.

Sennovi sa darilo nad očakávania, dokonca bol lídrom MS, ale nakoniec v súboji s Prostom ťahal za kratší koniec. Francúz získal štvrtý titul a rozlúčil sa s kariérou, Senna skončil druhý a nahradil svojho dlhoročného rivala v sedačke Williamsu.

Nová zmluva mu mala za sezónu vyniesť 20 miliónov dolárov, jeho tímovým kolegom sa stal Hill. Ročník si vyžiadal niekoľko technických zmien, z ktorých nemal Senna veľkú radosť. „Necítim sa komfortne pri jazde na limite. Auto má svoje špecifiká, s ktorými nie som stotožnený. Čaká nás sezóna s viacerými nehodami a budeme mať šťastie, keď sa nestane niečo vážne,“ akoby predvídal tragédiu.

Tragédia zahalená tajomstvom

Úvodné dve zastávky nedokončil a šampionát sa presunul do San Marína. Čierny víkend sa začal haváriou Rakúšana Rolanda Ratzenbergera v kvalifikácii. V druhej Veľkej cene v kariére narazil do zvodidiel a na mieste bol mŕtvy. Stalo sa to v zákrute pomenovanej po slávnom Gillesovi Villeneuvovi, ktorý bol dovtedy s Ricardom Palettim poslednou obeťou formuly 1 (zahynuli v roku 1982).

Socha Ayrtona Sennu v parku neďaleko okruhu v... Foto: SITA/AP, Marco Vasini
Ayrton Senna, socha Socha Ayrtona Sennu v parku neďaleko okruhu v Imole, kde prišiel o život.

V Imole zavládol veľký smútok, ale aj strach. Senna vyhral kvalifikáciu, na preteky však nechcel nastúpiť. Ešte pred nimi spolu s ostatnými jazdcami presviedčal organizátorov k väčšej bezpečnosti na trati. Neuspeli.

Už na štarte sa zrazilo niekoľko monopostov. Na jednom z nich sa uvoľnilo koleso, ktoré vyletelo až na tribúnu a zranilo ôsmich divákov a policajta. Krátko po odchode bezpečnostného vozidla začal Senna unikať druhému Schumacherovi. V 7. kole vletel Senna do rýchlej, ale zradnej zákruty Tamburello rýchlosťou 310 km/h, jeho monopost zrazu prudko zmenil smer a tvrdo narazil do betónového múra.

Milióny fanúšikov zatajilo dych. Zdalo sa, že Senna hýbe hlavou a o chvíľu vystúpi zo svojho vraku. Nič také sa však nestalo. Na mieste, kde mu lekár Sid Watkins poskytol prvú pomoc, sa zjavila kaluž krvi. Rozhodnutie pokračovať v pretekoch bolo nepochopiteľné.

VIDEO: Zábery nehody nie sú vhodné pre citlivé povahy

Dvadsať minút pred siedmou hodinou večer oznámili v nemocnici v Bologni, že Ayrton Senna je mŕtvy. Mal 34 rokov. Pri havárii utrpel niekoľkonásobnú fraktúru lebky a masívne krvácanie do mozgu. Osudovým sa mu zrejme stal záves predného kolesa, ktorý mu prerazil prilbu. Začal sa hľadať vinník, otváral sa priestor pre rôzne konšpiračné teórie.

Nehodu vraj spôsobil prasknutý stĺpik riadenia, ale nevylučuje sa ani jazdecká chyba či nerovnosti na trati. Šéf tímu Frank Williams, hlavný inžinier Patrick Head a dizajnér Adrian Newey sa väzeniu vyhli. Smrť je stále zahalená rúškom tajomstva.

"Po tejto udalosti som prišiel aj o zvyšok vlasov, ktoré mi zostali na hlave. Psychicky ma to položilo a nechcel som pokračovať vo formule 1. Neustále premýšľam o tom, čo sa mohlo stať. Ale v skutočnosti sa príčinu nikdy nikto nedozvie,“ vravel Newey.

Brazílsky prezident vyhlásil trojdňový štátny smútok. Na poslednej ceste na cintorín Morumbi v Sao Paule sprevádzalo Sennu jeden a pol milióna ľudí.

Podobná tragédia sa F1 vyhýbala vyše 20 rokov. Ďalšiu ranu zažila v júli 2015, keď Jules Bianchi podľahol následkom nehody z VC Japonska.

Ayrton Senna v F1

  • Štarty: 161
  • Víťazstvá: 41
  • Pódiové umiestnenia: 80
  • Kvalifikačné triumfy: 65
  • Najrýchlejšie kolá: 19

© Autorské práva vyhradené

debata chyba
Viac na túto tému: #Ayrton Senna