Obojživelník miluje piesok. Už jeho kočík poháňal motor

17.01.2020 12:36
Ignacio Casale
Ignacio Casale. Autor: ,

Štefan Svitko na kamióne? Carlos Sainz na motorke? Tieto prestupy sú na Dakare viac ako nepravdepodobné. Napriek tomu existujú jedinci, ktorí si na púštnom dobrodružstve vyskúšali viacero kategórií.

Neohrozeným majstrom piesočných dún je Stéphane Peterhansel. Legendárny Francúz si podmanil Dakar šesťkrát na motocykli a potom pridal sedem celkových triumfov za volantom automobilu.

Ďalším je Španiel Marc Coma, ktorý má vo vitríne päť titulov ako najlepší motocyklista. Tento rok robí v Saudskej Arábii spolujazdca bývalej hviezde F1 Fernandovi Alonsovi v kategórii automobilov.

Štyri rôzne stroje si však na najťažšej rely sveta vyskúšal len jeden muž – Ignacio Casale.

Debut po boku otca

Čilský univerzál má lásku k motošportu v krvi. Rozvíjali ju u neho otec a strýko, ktorí malého Ignacia už od detstva brali na motokrosové preteky.

„Chcel som byť, rovnako ako takmer každý chlapec v našej krajine, slávny futbalista. Ale nemal som šancu. Mama s úsmevom vravela, že už môj kočík poháňal motor,“ spomína Casale.

Z motoriek rýchlo presedlal na silnejšie stroje. Na Dakare debutoval v roku 2010 – ako spolujazdec a navigátor svojho otca v kategórii kamiónov. Konečné 26. miesto zabezpečilo rodinnému tímu divokú kartu na ďalší ročník, pre ktorý si Casale junior vybral motorku.

O ročník neskôr to bol opäť iný stroj, tentoraz štvorkolka. Trvalo mu len tri roky, aby si podmanil kategóriu malých žihadiel.

„Vždy som sníval o tom, že Dakar raz vyhrám. Kamión bol príliš masívny, motorka veľmi nestabilná. V štvorkolkách som sa našiel,“ tešil sa po historickom úspechu na edícii 2014. Žiadnemu inému Čiľanovi sa púštnu rely predtým nepodarilo vyhrať.

Návrat ku koreňom

Celkový triumf zopakoval aj pred dvoma rokmi, avšak potom prišiel útlm.

„Vždy som hľadal výzvy, chcel som dokázať niečo nové. Štvorkolka má jedného dňa prestala baviť. Len tak, z ničoho nič,“ spomínal Casale.

Ignacio Casale.
Ignacio Casale. Autor: SITA/AP, Bernat Armangue

S dlhoročným kamarátom Américom Aliagom sa dohodli, že vyskúšajú novú kategóriu SxS (Side by Side). Ide o terénne buginy, kde šoférovi asistuje spolujazdec.

V programe Dakaru sú od roku 2017. Vozidá SxS majú 130-litrovú nádrž a dojazd len 250 km, čiže počas etáp tankujú na rovnakých miestach ako motorky.

Casalemu však zmena neprospela a vlani preteky pre mechanickú poruchu nedokončil. Zlom v ňom nastal v momente, keď mu z továrenského tímu poslali vynovenú štvorkolku Yamaha Raptor 700.

„Zobral som ju do piesočných dún a všetko sa ku mne vrátilo. Sloboda, úžasný pocit a radosť zo súťaženia. Uvedomil som si, že predtým som sa až príliš sústredil na výsledky. Zabil som tým vnútornú vášeň. Teraz je to iné – opäť sa zabávam,“ vravel.

Sen o treťom celkovom triumfe sa mu splnil aj napriek tomu, že v stredajšej etape zablúdil a z mamutieho náskoku stratil až 45 minút. Mohol si to dovoliť, keďže na Dakare 2020 prakticky nemal konkurenta. Francúz Vitse na neho stratil celkovo viac ako 20 minút, celkovo tretí Poliak Sonik vyše hodiny.

V akej kategórii sa predstaví Casale na budúci rok? Nechajme sa prekvapiť. Za dekádu na Dakare dokázal, že vie šoférovať všetko, čo mu príde po ruku…

Čítajte Pravdu bez reklamy

Svižnejší web a články bez rušenia. Žiadne reklamy iba za 1,50 € mesačne.

Vypnúť reklamu
0 debata debata
Viac na túto tému: #Rely Dakar 2020