Hľadať
Denný / nočný režim
Sledujte nás
Pravda Pravda Domov MS v hokeji Výsledky výsledky

Bez slivovice i bravčového. Červa vypáli arabské slnko

Hoci ho čaká už jedenásta účasť na najnáročnejšej rely sveta, Dakar 2020 bude aj pre neho veľkou neznámou. Štefan Svitko (37) nemá rád silné reči.

17.12.2019 20:56
Štefan Svitko Foto: ,
Štefan Svitko počas tlačovej konferencie pred Rely Dakar 2020.
debata

Na púštne dobrodružstvo vždy cestuje s pokorou a nič na tom nezmenilo ani celkové druhé miesto z roku 2016. „Na výhru na Dakare potrebujete, aby do seba zapadlo milión detailov,“ vraví najlepší slovenský motocyklista.

Dakar sa presunul z Južnej Ameriky do Saudskej Arábie. Vyhovuje vám táto zmena?

Samozrejme, už len kvôli cestovaniu. Sme tam za šesť hodín, nemusíme stráviť celý deň v lietadle. Aj v Arábii nás čaká časový posun, i keď opačným smerom. Budeme musieť o dve hodiny skôr vstávať. Avšak najviac sa teším na zmenu v porovnaní s podmienkami v Amerike.

Januárové nočné teploty v Arábii klesajú do mínusových hodnôt, cez deň môže byť aj 30 stupňov. Ste pripravený na výkyvy počasia?

Mám z toho trochu obavy. Prsty ma totiž oziabajú, aj keď je plus desať. Neviem prečo mám taký problém, iní tým netrpia. Na to sa vôbec neteším.

Nepomohli by hrubšie rukavice?

Voči zime áno. Ale čím hrubšie rukavice, tým menej citu na riadidlách. Verím, že mi to nebude spôsobovať ťažkosti.

Aká je nová mašina KTM?

Motorka je tá istá ako vlani. Zdá sa mi ľahšia, ale to len preto, že je novučičká. Keď je nový rám, motorka sa ľahšie ovláda. Inak je identická ako pred rokom.

Dôležitá zmena v pravidlách sa týka toho, že plán etapy dostanete len polhodinu pred štartom. Bude to pre vás výhoda?

Veľké fabrické tímy doteraz mali svojich ľudí, tzv. mapmenov. Jazdcom vedeli vytýčiť upravenú trasu tak, aby neminuli predpísané navigačné body a zároveň tak, aby bola trať pre nich menej komplikovaná. Tým, že plán dostaneme ráno tesne pred etapou, nebude na takéto špekulácie či finty čas. Nepovedal by som, že to bude pre mňa výhoda. Skôr to hodnotím tak, že fabrickí jazdci ju už nebudú mať voči nám.

Členovia tímu (zľava) Dominik Galáš, mechanik... Foto: TASR, Pavel Neubauer
Dominik Galáš, Zlatko Novosad, Erik Vlček, Štefan Svitko Členovia tímu (zľava) Dominik Galáš, mechanik Zlatko Novosad, Erik Vlček motocyklista Štefan Svitko počas pred Rely Dakar 2020.

Prečo bude obzvlášť dôležité dávať si pozor na pnemautiky?

Poviem to trochu prehnane – vyhrá ten, kto ich bude šetriť. Očakávame, že tam bude veľa ostrých kameňov plus terén, ktorý nemáme preskúmaný. Vždy som si bral dvanásť párov pneumatík – na dvanásť etáp. Na tento Dakar sme ich zabalili dvadsať. Zvoliť vhodný dezén bude veľmi dôležité.

Na Dakar chodievate v komfortne vybavenej dodávke. Máte v nej všetko, čo potrebujete?

Je zariadená ako karavan, ale nie je v nej toaleta. Nechýba teplá voda, sprcha, kúrenie, chladnička či varič. Nemám tam extra veľa priestoru, ale stačí mi to na to, aby som preteky v pohode prežil. Vytvoril som si v nej domácu pohodu, je tam príjemne.

Náklady na podujatie ste pred rokmi odhadli na 150-tisíc eur. Bude suma teraz nižšia, keďže je Dakar bližšie?

Ušetríme na letenkách, tie sú o viac ako polovicu lacnejšie ako do Južnej Ameriky. No a predovšetkým na benzíne, veď v Arábii ho majú ako vodu. Dvadsať-tridsať centov na liter je super cena. Dokonca som počul, že možno ho dostaneme aj zadarmo. Verím, že to nebude ako pred rokmi v Bolívii.

Čo sa tam stalo?

Benzín stál deväťdesiat centov, ale keď prišlo na pumpu asistenčné auto z Dakaru, domáci mu vyrátali cenu 1,50 eura za liter. Čiže skoro dvojnásobok v porovnaní s našincami. Na každej pumpe stál policajt a dohliadal na to, aby účastníci Dakaru platili vyššiu cenu. Domáci jednoducho chceli zarobiť.

Štefan Svitko na Rely Dakar 2019. Foto: SITA/AP, Ricardo Mazalan
Peru Dakar Rally svitko Štefan Svitko na Rely Dakar 2019.

Islam odmieta konzumáciu alkoholu i bravčového mäsa. Pretekári si ich nesmú pod hrozbou vyhostenia priniesť. Zaobídete sa bez týchto produktov?

Vždy som so sebou bral zopár litrov slivovice, aby chalani mali čím vypáliť červa. Chodili s nami na preteky kamaráti či partneri a slivovica slúžila aj na to, aby sme ich mali čím pohostiť. Vždy sme im urobili kávičku a pridali po štamperlíku. Ďalšia vec sú bôčikové nátierky. Celý rok nezjem ani jednu, ale na Dakare nám vždy chutili. Tento rok hádam bez nich prežijeme (úsmev).

Čím ste ich nahradili?

Zabalili sme veľa cestovín, instantných polievok a omáčok na špagety. Dúfam, že strava od organizátorov bude dobrá a nebudeme si musieť príliš často variť.

Jazdci z fabrických tímov ladili formu v Maroku, Tunisku či Čile. Kam ste sa vydali vy?

Do Chorvátska. Nie je to terén ako v Arábii, ale tamojšia šotolina nám dobre poslúžila.

V priebehu roka ste mali zlomeniny, išli ste cez bolesť. Už ste zdravotne v poriadku?

Občas ma zabolí zápästie. Stačí si ho trochu naraziť a cítim ho nasledujúce dva-tri mesiace. Ale už som si zvykol, neobmedzuje ma to.

Povedali ste, že keď ste už raz boli celkovo druhý, tak už nechcete byť ani tretí, piaty či siedmy. Znamená to, že si idete do Arábie po víťazstvo?

Nikdy som nič také nepovedal. Kto ma pozná vie, že do každých pretekov idem s pokorou. Vyhrať Dakar je takmer nemožné. Je veľa jazdcov, ktorí môžu celkovo triumfovať. Samozrejme, ak by som nemal ambície skončiť čo najvyššie, tak tam ani nemusím ísť. Urobím všetko pre to, aby som sa ešte raz postavil na stupne víťazov.

Štefan Svitko na Dakare
2010 13. miesto
2011 nedokončil
2012 5. miesto
2013 nedokončil
2014 9. miesto
2015 5. miesto
2016 2. miesto
2017 25. miesto
2018 nedokončil
2019 nedokončil

© Autorské práva vyhradené

debata chyba
Viac na túto tému: #Štefan Svitko #Rely Dakar 2020