Hľadať
Denný / nočný režim
Sledujte nás
Pravda Pravda Domov MS v hokeji Výsledky výsledky

Z Oravy medzi svetovú elitu. Zlomeniny sú pre motokrosára ako chrípka

Na terénny motocykel vysadol prvýkrát ako štvorročný. Zvedavý chlapec v tom čase nemohol tušiť, že vianočný darček od starého otca bude úzko spätý s jeho ďalšími životnými krokmi.

27.09.2019 08:00
debata

Neznámy, no lákavý svet preháňania sa na dvoch kolesách Richardovi Šikyňovi učaroval. „Najviac ma bavil zvuk motorky, dovtedy som to nepoznal. Veľmi mi voňal benzín, stále som otváral nádrž a musel som si privoňať,“ spomína s úsmevom na motorku KTM 50.

Z talentu z takmer trojtisícovej obce Liesek na Orave vyrástla jedna z najvýraznejších postáv slovenského motokrosu. Tento mesiac ukončil v Číne náročnú sezónu v seriáli FIM MXGP Motocross World Championship. Ako prvý jazdec spod Tatier sa v celkovom hodnotení majstrovstiev sveta dostal do najlepšej dvadsiatky. Dvadsaťjedenročný pretekár súťažil v triede MX2 vo farbách českého tímu JD Gunnex KTM Racing team, ktorý je partnerskou stajňou jeho materského MX Slovakia.

V seriáli MXGP absolvoval po boku najväčších hviezd úctyhodných 18 zastávok, oficiálnu nomináciu na celý šampionát dostal druhýkrát za sebou. Vďačí za to niekoľkoročnej tvrdej práci, a výborným umiestneniam v konkurencii najskôr najlepších slovenských či európskych a neskôr i svetových motokrosárov.

Indonézska horúčava, belgický piesok

Šikyňa považuje za dôležitý obrat v kariére spoluprácu s manažérom Petrom Kolekom z tímu MX Slovakia. Začala sa pred ôsmimi rokmi.

„Postupne som si plnil sny. Dodnes spolupracujeme, za čo som mu veľmi vďačný. Keď som jazdil v kubatúre do 85 centimetrov kubických, tak som ani nepomyslel na to, že by som raz mohol ísť na MS,“ hovorí ambiciózny jazdec, ktorý už ako 16-ročný zdolával mužov. Už vtedy sa v triede MX2 (do 250 centimetrov kubických) stal vicemajstrom Slovenska.

Pozrite si tento príspevok na Instagrame

Another great weekend for me on MXGP Bulgaria in Sevlievo. Had a good start in first moto and also good speed for 11th place in finish. Second moto wasn’t as good as the first race. I couldn’t catch a good rhythm on hard slippery track and then had a technical problem so I didn’t finish the race. I gained another 11 points in world championship and I’m looking forward to another races. Thanks team @jd191ktmracingteam @michal.bobs @jirijankovsky and to all the sponsors. . . Ďalší super víkend na MXGP Bulharska v Sevlieve. Mal som dobrý štart v prvej jazde a taktiež dobrú rýchlosť vďaka ktorej z toho bolo skvelé 11 miesto v cieli. Druhá jazda nebola tak dobrá ako prvá, nemohol som sa dostať do tempa na tvrdej trati a potom som mal technický problém, jazdu som bohužiaľ nemohol dokončiť. Získal som ďalších 11 bodov v svetovom šampionáte a teším sa na ďalšie preteky. Ďakujem tímu @jd191ktmracingteam @michal.bobs @jirijankovsky a taktiež všetkým sponzorom. : @roman.borak

Príspevok, ktorý zdieľa RICHARD SIKYNA (@sikyna102),

Tento rok sa mu na najnáročnejších a divácky atraktívnych tratiach darilo pravidelne zbierať body, získal ich 144. Na motocykli KTM 250 SXF sa dvakrát prebojoval do top 10. Ktoré preteky v nabitom kalendári najviac preverili jeho jazdecké umenie?

„Poriadne ma vytrápila trať v belgickom Lommeli. Pieskový povrch nepatrí medzi moje obľúbené, aj keď v posledných rokoch sa na ňom cítim čoraz lepšie. Najťažšie preteky som však odjazdil v Indonézii. Mali sme tam 40-stupňovú horúčavu a vysokú vlhkosť, na ktorú sa u nás nedá pripraviť. Bolo to veľmi náročné,“ približuje Šikyňa.

Na podujatiach je času na mimopretekové aktivity minimum, na krásy juhovýchodnej Ázie si ho však našiel.

„V Indonézii sme strávili dva víkendy. Medzi pretekmi sme odleteli na Bali, kde nás zaujala iná mentalita a kultúra ľudí. Som rád, že som mohol vidieť také prostredie. Príroda sa mi páčila aj v Argentíne, verím, že sa tam vrátim,“ nezabudol na marcový úvodný diel série v Južnej Amerike.

VIDEO: Momenty z pretekov MXGP v Turecku, kde Šikyňa obsadil 10. a 13. miesto

Vysoké skoky, tvrdé súboje

Medzi Šikyňove najobľúbenejšie trate patria anglický Matterley Basin a talianska Imola, zo slovenských vyzdvihuje Sverepec a Šenkvice. Tvrdí, že mu sedí viac rozmočená ako suchá trať: „Po daždi je veľmi rozbitá, rýchlosť jazdcov sa dosť spomalí, je jednoduché urobiť chybu a spadnúť. Na takomto povrchu mám väčšinou dobré výsledky.“

Motokros patrí medzi najnáročnejšie športy. Dve 35-minútové jazdy prebiehajú v maximálnej tepovej frekvencii, ich súčasťou sú až sedemmetrové skoky či tvrdé súboje. To všetko preverí fyzické i mentálne zdatnosti pretekára, jeho obratnosť či schopnosť udržať rovnováhu. Ako vyzerá príprava na takú tortúru?

„Ide o hodiny strávené tréningom. Veľakrát ho nenávidím, ale viem, že pokiaľ sa chcem v sezóne cítiť na 100 percent pripravený, je to potrebné. Riadim sa taktiež tým, čo mi hovorí otec: Ťažko na cvičisku, ľahko na bojisku,“ potvrdzuje nezlomnú povahu.

Ako upresňuje, zimná príprava medzi sezónami sa skladá z viacerých športov, najmä z behu, plávania a posilňovania. Pochopiteľne, pred sútažným ročníkom strávi množstvo hodín aj na motorke. Užije si vôbec voľno?

„Mám ho vždy tri až štyri týždne po sezóne, potom začínam naplno trénovať na novú. Aj počas voľna sa však musím držať vo forme, prebehnúť sa, venovať sa strečingu,“ vysvetľuje. Je ťažké uveriť, že popri neustálom kolotoči a presunoch na opačné konce planéty stíha mať vzťah.

„Moja priateľka je tolerantná a podporuje ma, inak by to ani nešlo. Tento rok sa chystám s ňou a rodinou na necelé tri týždne na Zanzibar. Keďže som sa s najbližšími nevidel takmer celý rok, trávime spolu každoročne dovolenku,“ dodáva.

So slovenskou vlajkou na chrbte

Bolestivé zranenia sú neoddeliteľnou súčasťou tohto adrenalínového prostredia. Šikyňa nazýva zlomeniny motokrosovou chrípkou. „Mojím najvážnejším zranením bola na trikrát zlomená lýtková kosť. Vtedy som nemohol viac ako pol roka trénovať. Zlomenú som mal aj kľučnú kosť, zápästie, prsty, členky…“ vymenúva jazdec, na ktorého drese sa vyníma číslo 102 so slovenskou vlajkou.

„Moja originálna dvadsaťsedmička zo štartov na majstrovstvách Európy a sveta bola obsadená. S tímom sme sa dohodli na voľnom čísle 102, ktorému som verný od roku 2013 a neplánujem ho meniť,“ vysvetľuje Šikyňa, obdivovateľ austrálskeho jazdca Chada Reeda a Američana Adama Cianciarula, ktorí pôsobia v USA.

Oproti minulej sezóne si u seba všimol progres. „Zlepšil som sa v rýchlosti, cítim sa byť psychicky silnejší a aj keď to bolo náročné, snažil som sa viac si užívať tréningy počas sezóny. Musím však zapracovať na svojich štartoch, to je môj najväčší problém,“ priznáva.

V kategórii MX2 do 23 rokov môže jazdiť ešte ďalšie dve sezóny. „Rád by som zostal v tejto kubatúre, pokúsil sa nazbierať čo najviac skúseností a zajazdiť dobré výsledky. Na MX1 mám ešte čas a keď ma v MX2 bude limitovať vek, v MX1 si môžem odkrútiť ešte veľa ďalších rokov,“ uzatvára slovenský reprezentant.

Na Dakar má ešte čas

Richard Šikyňa je rovnako ako najúspešnejí slovenský motocyklový pretekár z Rely Dakar Štefan Svitko oravským rodákom. So skúseným Žaškovčanom sa pozná, keďže však jazdia rozličné disciplíny, na trati sa často nestretávajú. Neláka ho napriek tomu púštne dobrodružstvo? „Zatiaľ nad tým nepremýšľam, momentálne sa sústreďujem na motokros, enduro ma neláka. Ak to bude v búducnosti možné, na Dakare by som rád pretekal, no na to mám ešte niekoľko rokov čas.“

© Autorské práva vyhradené

debata chyba
Viac na túto tému: #motokros #Richard Šikyňa #MXGP