Hľadať
Denný / nočný režim
Sledujte nás
Pravda Pravda Domov MS v hokeji Výsledky výsledky

Málo pascí, priveľa špinavého vzduchu a nudy. F1 sa vzďaľuje od svojich koreňov

"Vyzeráš znudene, Ben!" Slová, ktoré Lewis Hamilton adresoval po minulotýždňovej Veľkej cene Francúzska Benovi Huntovi, novinárovi z denníka The Sun, dokonale vystihujú dnešnú formulu 1. Päťnásobný a úradujúci majster sveta na okruhu Paula Ricarda opäť nenašiel konkurenta.

29.06.2019 07:00
Lewis Hamilton, Valtteri Bottas Foto: ,
Tréningy na víkendovú Veľkú cenu Rakúska. Lewis Hamilton (v popredí) a jeho tímový kolega Valtteri Bottas v boxoch Mercedesu, suverénneho lídra tohtoročnej sezóny F1.
debata (2)

Jeho šieste víťazstvo v tejto sezóne umocnilo kraľovanie Mercedesu. Vo zvyšných dvoch pretekoch triumfoval jeho tímový kolega Valtteri Bottas.

V súčte s minulou sezónou si jeden z jazdcov Mercedesu vychutnal víťazné šampanské desiatykrát za sebou. Suverénna stajňa zopakovala vlastný kúsok z roku 2016, v ročníku 2002 sa to podarilo Ferrari. Na rekord talianskeho tímu z päťdesiatych rokov chýbajú tímu okolo šéfa Tota Wolffa štyri triumfy.

Aj futbal a tenis bývajú nezaujímavé

Zdá sa, že pokoriť bradaté maximum pre Mercedes nepredstavuje problém. Motošportový šampionát, ktorý sa hrdí prívlastkom kráľovský, však trpí. Jeho atraktivita sa obohratým scenárom znižuje a fanúšikovia bijú na poplach.

„Televíziu som vypol ešte pred cieľom. Načo sa trýzniť? Hneď po zhasnutí štartových svetiel sme vedeli, kto vyhrá a kto bude druhý. Nevadí, aspoň sme si pri krúžiacich formulách mohli dopriať nedeľný spánok,“ neskrývali priaznivci frustráciu v diskusii pri oficiálnom zostrihu VC Francúzska.

Líder hodnotenia Hamilton vraj nahnevaným reakciám rozumie. „Fanúšikovia sú rozladení, viem sa vcítiť do ich kože. Aj ja som vyrastal pri prenosoch F1. Ale my jazdci za to nemôžeme, neurčujeme pravidlá. Dostaňte pod tlak ľudí vo vedení, aby robili svoju prácu,“ uviedol Brit.

Súhlasí s ním aj šéfredaktor portálu Motorsport-Magazin.com Stephan Heublein. „Viniť pretekárov zo súčasnej situácie nie je správne. Každý jeden zo seba vydáva maximum a na úspech sa tvrdo nadrie. Bez toho to nejde,“ vraví pre Pravdu.

Piloti F1 podľa dlhoročného motošportového novinára patria medzi najsúťaživejších športovcov. „Občas to dosahuje až extrémne rozmery. Napriek tomu sezóna prináša aj nezáživné preteky. Je to prirodzené, ani vo futbale či tenise nie sme zakaždým svedkami strhujúceho divadla,“ pripomína.

Schumacherove rekordy v ohrození

Nádej Ferrari Sebastian Vettel stráca v majstrovskom boji na rivala Hamiltona priepastných 76 bodov. Pre zaujímavosť – vlani ich v tomto čase, pred Veľkou cenou Rakúska (nedeľňajšie preteky odštartujú o 15.10 SELČ, priamy prenos Sport2), delilo 14 bodov v neprospech Nemca. Ten ešte pred letnou prestávkou vystrčil rožky, no v druhej polovici sezóny utrpel drvivú prehru a s titulom sa rozlúčil.

Kolo na VC Rakúska s komentárom pretekára Richarda Gondu

Ak by sa tento scenár zopakoval a neprišlo by k zásadnému obratu, dominancia Mercedesu by zatienila aj časy kraľovania Ferrari s Michaelom Schumacherom v úvodných rokoch nového milénia.

Hamilton za najúspešnejším jazdcom F1 v histórii zaostáva o dva tituly. Už tento rok však môže vyrovnať (ale aj prekonať) rekord legendy v počte víťazstiev. To francúzske bolo jeho 79. na najvyššej úrovni, legendárny Schumi ich dosiahol 91. Do konca ročníka zostáva 13 zastávok.

„Nemyslím si, že sa to Hamiltonovi v tejto sezóne podarí, ale matematicky je to možné. Už viackrát som sa presvedčil, že vo formule dokonale platí príslovie nikdy nehovor nikdy. Veľa závisí od výsledkov Bottasa, myslím si, že okrem neho si ešte zopár triumfov rozdelia Ferrari a Red Bull. Nebudem tajiť, že ako Nemec by som rád videl na čele štatistík Schumachera, ale Hamiltonova forma je famózna. Pri súčasnej hegemónii Mercedesu je v ohrození aj historické maximum v počte titulov,“ prognózuje Heublein.

Dokonalý súlad v Mercedese

Všetko pritom mohlo byť tento rok inak. „Spomeňte si na úvod predsezónnych testov v Barcelone. Spočiatku sa zdalo, že Ferrari našlo recept minimálne na potrápenie najväčšieho súpera. Aj keď Mercedes priniesol na záver prípravy vylepšenia, nikto by zrejme nepredpokladal, že bude mať po prvej tretine sezóny takúto prevahu. Domáce úlohy zvládol v zime lepšie ako súperi. Tí sú v nezávideniahodnej situácii. Ľahko sa povie, že by sa mali zlepšiť, keď vedia, že Mercedes nespí,“ zamyslel sa novinár.

Hybridná éra F1 nemeckému tímu mimoriadne praje. Od jej začiatku v roku 2014 nespoznala premožiteľa v hodnotení jazdcov ani konštruktérov. Dôvodov je viacero.

„Partia v Mercedese našla pod vedením Wolffa dokonalý súlad. Z pozície šéfa vyvíja tlak na všetkých členov tímu a vedie ich k tomu, aby sa neustále zlepšovali. Jeho cieľom je byť jednotkou v každej sfére – nielen na trati ale aj mimo nej,“ nepochybuje Heublein.

Práve stabilita je jedným z kľúčov k úspechu. Mercedes si drží stálice, vďaka ktorým vytvoril tím snov. Heublein spomenul kúzelníkov Geoffa Willisa (technológie) a Alda Costu (konštrukcie). Oboch uchmatol konkurencii v roku 2011.

„Dizajnéri či inžinieri sa vlastne ani nedostanú k pokušeniu prestúpiť k rivalom. Stajňa okrem mien, ktoré sú zárukou úspechu, podporuje aj nové talenty. Rozpočet jej to dovoľuje,“ hovorí expert.

Inšpirácia súbojom Prost vs. Senna

Drámu do majstrovského boja môže priniesť interný súboj v Mercedese. Inšpiráciou môže byť pamätná rivalita Alaina Prosta a Ayrtona Sennu v McLarene v 80. rokoch.

Najčastejší obraz sezóny: jazdci Mercedesu na... Foto: SITA/AP, Sergei Grits
Valtteri Bottas, Lewis Hamilton, Sebastian Vettel Najčastejší obraz sezóny: jazdci Mercedesu na dvoch najvyšších priečkach, Ferrari na treťom mieste.

„A nielen tá. Spomeňte si na nedávnu bitku Hamiltona s Nicom Rosbergom. Vyvrcholenia týchto sezón sa radia medzi najpamätnejšie. Aj boj kolegov môže byť vzrušujúci. Bottas mal sľubný štart, no mal by sa vzchopiť, pretože o titule bude rozhodnuté po letnej prestávke,“ upozorňuje Heublein.

Najdôležitejšou otázkou je, ako ukončiť nudu vo formule 1. Žurnalisti špekulujú, či by seriál neokorenili zmeny v štartovom poli. Jednou z možností je napríklad posadiť vedľa Hamiltona do Mercedesu dravého a ambiciózneho mladíka z Red Bullu Maxa Verstappena a trochu naštrbiť hviezdnu pozíciu.

Heublein by privítal viac skutočného pretekania: „Pomohlo by zvýšiť počet atraktívnych predbiehacích manévrov a jázd na limite. Súboje by mali byť čo najvyrovnanejšie, pretože keď je predbiehanie prilíš jednoduché, stáva sa nudným. FIA (Medzinárodná automobilová federácia, pozn.) a F1 sa potrebujú spojiť a do nových pravidiel vniesť len správne rozhodnutia.“

Očakávané revolučné zmeny na rok 2021 by po odklade mali zverejniť až koncom októbra tohto roka. Okrem vynoveného vizuálu monopostov nastanú viaceré technické obmedzenia a nastoliť by sa mali aj nové športové či finančné reguly.

Sebastian Vettel na tréningu pred Veľkou cenou... Foto: SITA/AP, Ronald Zak
Sebastian Vettel Sebastian Vettel na tréningu pred Veľkou cenou Rakúska.

Za chyby sa platí

Zatraktívniť seriál by mohli aj nové trate. Heublein označil dejisko poslednej VC Francúzska, trať Paula Ricarda, za ukážku fádnosti: „Potrebujeme viac štrkových pascí a trávy vo výbehových zónach namiesto toľkého nekonečného asfaltu. Jazdci musia byť za chyby potrestaní. Dnes stratia pri jazdeckej chybe len niekoľko sekúnd, štrk by mohol ich preteky aj ukončiť.“

Navrhuje aj vylepšenia v neoddeliteľnej súčasti F1 – aerodynamike monopostov. „Turbulencie za prenasledovaným autom, takzvaný špinavý vzduch, príliš znevýhodňujú útočiaceho pretekára. Malo by sa to zmeniť,“ myslí si.

Formula 1 by tiež mala nájsť riešenie na pomoc menším tímom, napríklad pomocou rozpočtového stropu a spravodlivejšieho rozdelenia financií.

„V súčasnosti nie je možné, aby sa nezávislé, ale dokonca ani továrenské tímy priblížili k trojici Mercedes, Ferrari a Red Bull. Som presvedčený, že ak by sa niečo z mojich prianí splnilo, na čele by sme videli zaujímavý mix,“ verí expert.

TV Pravda: Niki Lauda nám zanechal veľké dedičstvo, vraví šéf FIA Jean Todt, ktorý navštívil Bratislavu
Video

Kalendár sezóny F1 2019

Preteky Dátum Čas štartu (SEČ) Víťaz  
VC Austrálie 17. marca 6.10 Valtteri Bottas  
VC Bahrajnu 31. marca 17.10 Lewis Hamilton  
VC Číny 14. apríla 8.10 Lewis Hamilton  
VC Azerbajdžanu 28. apríla 14.10 Valtteri Bottas  
VC Španielska 12. mája 15.10 Lewis Hamilton  
VC Monaka 26. mája 15.10 Lewis Hamilton  
VC Kanady 9. júna 20.10 Lewis Hamilton  
VC Francúzska 23. júna 15.10 Lewis Hamilton  
VC Rakúska 30. júna 15.10 Max Verstappen  
VC V. Británie 14. júla 15.10 Lewis Hamilton  
VC Nemecka 28. júla 15.10 Max Verstappen  
VC Maďarska 4. augusta 15.10 Lewis Hamilton  
VC Belgicka 1. septembra 15.10 Charles Leclerc  
VC Talianska 8. septembra 15.10 Charles Leclerc  
VC Singapuru 22. septembra 14.10 Sebastian Vettel  
VC Ruska 29. septembra 13.10 Lewis Hamilton  
VC Japonska 13. októbra 7.10 Valtteri Bottas  
VC Mexika 27. októbra 20.10 Lewis Hamilton  
VC USA 3. novembra 20.10 Valtteri Bottas  
VC Brazílie 17. novembra 18.10 Max Verstappen  
VC Abú Zabí 1. decembra 14.10 Lewis Hamilton  
Jazdci a tímy pre sezónu 2019
Mercedes 44 Lewis Hamilton (GBR) 77 Valtteri Bottas (FIN)
Ferrari 5 Sebastian Vettel (GER) 16 Charles Leclerc (MON)
Red Bull 23 Alexander Albon (THA) 33 Max Verstappen (NED)
Renault 3 Daniel Ricciardo (AUS) 27 Nico Hülkenberg (GER)
Haas 8 Romain Grosjean (FRA) 20 Kevin Magnussen (DEN)
McLaren 55 Carlos Sainz jr. (ESP) 4 Lando Norris (GBR)
Racing Point 11 Sergio Pérez (MEX) 18 Lance Stroll (CAN)
Alfa Romeo 7 Kimi Räikkönen (FIN) 99 Antonio Giovinazzi (ITA)
Toro Rosso 26 Daniil Kvjat (RUS) 10 Pierre Gasly (FRA)
Williams 88 Robert Kubica (POL) 63 George Russell (GBR)
Tím, štartové číslo, prvý jazdec, štartové číslo, druhý jazdec.    

Konečné poradie MS

Jazdci: 1. Hamilton 413 bodov, 2. Bottas 326, 3. Verstappen 278, 4. Leclerc 264, 5. Vettel 240, 6. Sainz 96, 7. Gasly 95, 8. Albon 92, 9. Ricciardo 54, 10. Perez 52, 11. Norris 49, 12. Räikkönen 43, 13. Kvjat 37, 14. Hülkenberg 37, 15. Stroll 21, 16. Magnussen 20, 17. Giovinazzi 14, 18. Grosjean 8, 19. Kubica 1, 20. Russell 0.

Pohár konštruktérov: 1. Mercedes 739 bodov, 2. Ferrari 504, 3. Red Bull Racing Honda 417, 4. Mclaren Renault 145, 5. Renault 91, 6. Scuderia Toro Rosso Honda 85, 7. Racing Point BWT Mercedes 73, 8. Alfa Romeo Racing Ferrari 57, 9. Haas Ferrari 28, 10. Williams Mercedes 1.

© Autorské práva vyhradené

2 debata chyba
Viac na túto tému: #Lewis Hamilton #Stephan Heublein #Valtteri Bottas #Veľká cena Francúzska