Hľadať
Denný / nočný režim
Sledujte nás
Pravda Pravda Domov MS v hokeji Výsledky výsledky

Horiaci Schumacher či koleso drviace kosti. F1 neprináša drámu len na trati

Počas Veľkých cien formuly 1 sa v boxových uličkách neraz odohráva väčšia dráma ako na trati. Minulovíkendový incident v Bahrajne, na druhej zastávke aktuálnej sezóny MS, bol príkladom číhajúceho rizika v kráľovnej motošportu.

11.04.2018 09:00
debata (1)
Bahrajn 2018. Mechanik Ferrari Francesco... Foto: SITA/AP, Giuseppe Cacace
Ferrari, mechanik Bahrajn 2018. Mechanik Ferrari Francesco Cigarini v bolestiach po tom, ako mu zlomil nohu monopost Kimiho Räikkönena.

Monopost Ferrari Kimiho Räikkönena pri druhej výmene pneumatík v 36. kole zachytil mechanika Francesca Cigariniho. Na nosidlách ho vzali na operačný stôl so zlomenou ihlicou a píšťalou.

O niekoľko hodín uverejnil na Instagrame fotografiu, na ktorej sa tešil z úspešného zákroku a ďakoval za podporu. Neskôr nakrútil prvú chôdzu o barlách s popisom „Inštalačné kolo“.

Potešiť ho mohlo víťazstvo druhého jazdca talianskej stajne Sebastiana Vettela, Räikkönen musel po nešťastnom momente okamžite odstúpiť. Predchádzala mu chyba, pri ktorej Fínovi nevedeli odmontovať ľavú zadnú pneumatiku, napriek tomu technik so semaforom jazdca pustil na trať.

Keďže nemal obutú rovnakú sadu, v pretekoch nemohol pokračovať – a stajňa dostala pokutu 50-tisíc eur.

Incident v Bahrajne

Špičkoví technici nemajú núdzu o adrenalín a neraz im ide aj o život. Najdramatickejšie situácie novodobej éry F1 sa spájajú najmä s obdobím, keď sa v priebehu pretekov dotankovávalo (zákaz prišiel v sezóne 2010).

Verstappen v pekle

Manipulovanie s palivom v kombinácii s rozhorúčenými monopostmi zaváňalo nebezpečenstvom. Pamätná udalosť sa odohrala v posledný júlový deň roka 1994. Jos Verstappen, otec aktuálneho jazdca Red Bullu Maxa, zažil pri zastávke na nemeckom okruhu Hockenheim horúce chvíle.

Po dotankovaní sa mechanikom nepodarilo vtedajšiemu spolujazdcovi vychádzajúcej hviezdy Michaela Schumachera správne nasadiť tankovaciu hadicu a palivo začalo striekať na Holanďanov Benneton. Verstappen naznačil gestom, že cíti benzín. Správne predpokladal, že je zle.

O pár sekúnd sa okolo neho rozpútalo peklo. Postarali sa oň tri litre paliva v spojení s horúcim výfukom a brzdami. Nielen mechanici sa snažili zachrániť si kožu. Kameraman, nakrúcajúci dramatickú scénu, odskočil v poslednej chvíli. Oranžové plamene sa zmenili na čierny dym.

Plamene v boxe Benettonu

Technici Benettonu s pomocou kolegov z McLarenu dostali oheň vďaka hasiacim prístrojom pod kontrolu. Zábery s horiacimi kombinézami a uväzneným Verstappenom v kokpite sa stali legendárnymi.

„Až po Hockenheim som mal šťastie. Dovtedy mi zdravie najviac ohrozovalo búšenie srdca a to som absolvoval viac ako štyristo pitstopov,“ spomínal vo svojej biografii na hororové chvíle Steve Matchett, člen tímu.

„Prvý efekt vzplanutia pripomínal príchod metra z tunela. Inštinktívne som sa zvalil na zem a snažil sa zahasiť horiacu kombinézu. Na druhý deň sme boli na titulkách azda všetkých novín,“ dodal.

Hockenheim 1994. Monopost Josa Verstappena... Foto: Profimedia
Jos Verstappen Hockenheim 1994. Monopost Josa Verstappena vzbĺkol v boxe Benettonu.

Štyria mechanici sa, našťastie, zranili len ľahko. Verstappen utrpel menšie popáleniny na tvári, keďže nemal úplne spustený ochranný štít. Po pretekoch ukázal obhorenú prilbu, ktorá je dodnes súčasťou putovnej výstavy o motošporte.

Za nehodu môže krok Bennetonu, ktorý sa snažil zrýchliť prietok paliva vymontovaným filtrom. Nielen kvôli tomuto incidentu čelila stajňa podozreniu z nepovolenej pomoci, ktorá bolo škvrnou na prvej majstrovskej sezóne Schumachera.

Schumacher zranil mechanika

Fenomenálny Nemec oslávil premiérový titul vo farbách Ferrari v ročníku 2000 a odštartoval šnúru piatich prvenstiev v rade. V máji na začiatku nového milénia sa na Veľkej cene Španielska odohrala situácia, na ktorú si niektorí fanúšikovia F1 spomenuli po minulotýždňovom Bahrajne.

Michael Schumacher poslal na zem mechanika

Aj Schumacher dostal nesprávny signál na opustenie boxu. Vyrazil priskoro a stiahol so sebou šéfmechanika, ktorý práve odmontovával tankovaciu hadicu. Nigel Stepney spadol na koleso a následne zostal ležať na asfalte. S pomocou kolegov odkrivkal do boxov. Odniesol si to našťastie len jeho členok.

Stepney sa negatívne preslávil o sedem rokov ako jedna z hlavných postáv špionážnej aféry Spygate. Keďže sa nedočkal očakávaného povýšenia, konkurenčnému McLarenu odovzdal dôverné informácie a dáta z Ferrari. Jeho zamestnávateľ ho hneď prepustil. McLaren vylúčili z Pohára konštruktérov a musel zaplatiť pokutu 100 miliónov dolárov.

Stepney podozrieval neskôr Ferrari z nečistej hry, do ktorej bolo podľa jeho slov zapletené aj vedenie F1. Zomrel ako 56-ročný pri autonehode pred štyrmi rokmi.

Rekordér F1 Schumacher si tiež vyskúšal, aké je to sedieť v horiacom monoposte.

Na Veľkej cene Rakúska 2003 sa popasoval s problémami s tankovaním. Mechanikom sa počas rutinného manévru nepodarilo odpojiť zaseknutú hadicu. Na jej konci sa objavili prvé plamene. Zväčšili sa po tom, ako sa im ju podarilo vytiahnuť. Mechanici však boli pripravení a situáciu promptne vyriešili hasiacimi pístrojmi. Schumacher sa zdržal v boxe takmer polminútu, kým ho pustili späť na trať. Po dráme sa dokonca tešil z víťazstva.

Horiaci monopost Michaela Schumachera

„Chlapcom som asi pripadal chladný a potrebovali ma trochu zahriať,“ vtipkoval v cieli.

Massa doplatil na škandál

V ére tankovania neboli ničím výnimočným ani odtrhnuté hadice na doplnenie paliva. V Singapure 2008 sa, ako inak, opäť unáhlil mechanik Ferrari. Lídra Felipeho Massu predčasne pustil z boxov. Aj keď chcel svoj omyl napraviť a zelené svetlo na tabuli prepol na červené, bolo neskoro.

V Massovom monoposte zostala zaseknutá časť hadice a pokračoval s ňou až na koniec boxovej uličky. Niekoľko mechanikov popadalo na zem a ďalší sa rozbehli za červeným autom s netradičným doplnkom na boku.

Singapur 2008. Felipe Massa vytrhol počas... Foto: SITA/AP, Oliver Multhaup
Felipe Massa Singapur 2008. Felipe Massa vytrhol počas zastávky v boxe tankovaciu hadicu, ktorá zrážala mechanikov Ferrari.

Massovi ušlo takmer isté víťazstvo a na konci pamätnej sezóny zaostal v majstrovskom boji o jediný bod za Lewisom Hamiltonom. „V Singapure som prišiel o titul,“ spomínal s odstupom niekoľkých rokov pre BBC.

Vrátil sa tiež k momentu, ktorý predchádzal jeho výjazdu do boxov. Jazdec Renaultu Nelson Piquet ml. vtedy umýselne havaroval, aby jeho tímový kolega Fernando Alonso po výjazde bezpečnostného vozidla získal výhodu a vyhral preteky. Táto aféra dostala názov Crashgate. Zinscenoval ju Flavio Briatore, vtedajší šéf tímu. Dostal doživotný trest a aj keď sa proti nemu úspešne odvolal, do prestížneho kolotoča sa už nevrátil.

„Pripomínalo mi to podplatenie futbalového rozhodcu. Niečo také je neprípustné, toto podujatie mali po sezóne vyškrtnúť. Nič sa nemenilo na výsledkoch, v F1 sa takéto veci neriešia. Ale už to nezmením a nebudem plakať,“ vravel Massa.

Pneumatika, ktorá mohla zabiť

Slávna trať Nürburgring zažila v roku 2013 kurióznu situáciu. Mark Webber z Red Bullu dostal pokyn na odjazd, aj keď ešte nemal upevnenú pravú zadnú pneumatiku. Tá sa z jeho monopostu uvoľnila a neovládateľne letela boxovou uličkou medzi uhýbajúcimi mechanikmi Renaultu a Mercedesu.

Nürburgring 2013. Uvoľnené koleso Marka Webbera... Foto: SITA/AP, Srdjan Suki
Mark Webber Nürburgring 2013. Uvoľnené koleso Marka Webbera spôsobilo zranenia kameramanovi.

Mali šťastie, no kameraman Paul Allen už nie. Po tvrdom náraze si zlomil dve rebrá, kľúčnu kosť, utrpel aj ťažký otras mozgu. „Verím, že toto bude dôkaz, že pracovať v boxovej uličke zaváňa nebezpečenstvom a netreba ho podceňovať,“ povedal šéf Red Bullu Christian Horner. „Tá pneumatika mohla zabíjať,“ reagoval aj legendárny pretekár a nevýkonný riaditeľ Mercedesu Niki Lauda.

Red Bull zaplatil pokutu 30-tisíc eur, Austrálčan sa síce vrátil na trať na poslednom mieste, ale vo svojich posledných pretekoch F1 v Nemecku napokon skončil ôsmy.

Pneumatika Marka Webbera zasiahla kameramana.
1 debata chyba
Viac na túto tému: #Ferrari #F1 #Michael Schumacher #Mark Webber #Jos Verstappen #Felipe Massi