Ferrari má majstrovské ingrediencie. Musí vytvoriť perfektný recept, vraví expert F1

23.03.2018 10:55
Ferrari, Sebastian Vettel
Sebastian Vettel v obklopení mechanikov Ferrari počas predsezónnych testov. Autor: ,

Prvé automobilové preteky navštívil, keď mal päť rokov. Vzrušujúce súboje koleso na koleso v ňom prebudili lásku, ktorá trvá dodnes.

Britský motošportový novinár a televízny komentátor David Addison v tomto roku načne svoju 28. sezónu komentovania zo svetových tratí. Okrem F1 sa špecializuje na viacero prestížnych sérií. Spolupracoval so stanicami BBC, Sky Sports či Eurosport a momentálne pracuje v ITV4.

Pravda sa s ním rozprávala pred víkendovým štartom novej sezóny F1.

Bude v novej sezóne pokračovať dominancia Mercedesu?

Mercedes s Lewisom Hamiltonom zostáva najväčším favoritom na obhajobu titulu. Medzi vyzývateľmi však narastá túžba konečne ho zdolať. Ferrari sa síce zlepšuje, ale stále mu niečo chýba. Po vlaňajšom zakopnutí v druhej časti dobre rozbehnutej sezóny už nemôže dopustiť ďalšie zaváhanie.

Čo by malo Ferrari zmeniť, ak chce pomýšľať na úspech?

Jeho vedenie by nemalo nič ponechať na náhodu. Obrazne – všetky ingrediencie na majstrovský rok má pripravené, ale musí ich správne použiť. Nie som si však istý, či vytvorí perfektný recept. Naposledy sa Ferrari nahromadili technické problémy a zmarili mu boj o titul. Precízna práca inžinierov bude dôležitejšia ako komponenty použité v červených monopostoch.

Obhajca titulu Hamilton spopularizoval F1 aj mimo okruhov. Ako vnímate jeho extravaganciu?

Viacerým tradičnejším fanúšikom sa nepáči jeho imidž, tetovania či vystupovanie v štýle rapovej hviezdy. Iní ho milujú práve vďaka tejto prezentácii… Jedno je isté – momentálne je jediným pretekárom, ktorý dokáže dostať formulu 1 zo športových rubrík na titulné strany veľkých periodík.

V čom spočívajú jeho pretekárske kvality?

Lewisovo odhodlanie spojené so sedačkou najlepšieho tímu súčasnosti vytvára dokonalý súzvuk. Vďaka takejto kombinácii si právom vyslúžil status najobávanejšieho jazdca v štartovom poli. Patrí medzi najlepších pretekárov svojej generácie, je veľký zážitok sledovať jeho jazdu.

Dočkáme sa v tomto ročníku prekvapenia? Ktorý jazdec by mohol byť čiernym koňom?

Za vychádzajúcu hviezdu považujem mladíka Estebana Ocona. Má však šancu preukázať svoje kvality v tíme ako Force India? V podobnej situácii je aj nováčik Charles Leclerc. Potrebuje čas, aby naplno zažiaril – presne ako jeho stajňa Sauber, ktorú podporuje Alfa Romeo.

Marcus Ericsson v monoposte Alfa Romeo Sauber...
Marcus Ericsson v monoposte Alfa Romeo Sauber počas testov na okruhu Catalunya. Autor: Reuters, ALBERT GEA

Slávna značka sa vracia do kolotoča po 30 rokoch. Čo očakávate od tohto spojenia?

Som veľký fanúšik Alfy Romeo, takže dúfam, že toto partnerstvo bude fungovať. Dodávateľom motorov je Ferrari a tím určite nenechá trpieť. Myslím si, že postupne sa dočká progresu.

Tradičná stajňa McLaren prešla z nevydarenej spolupráce s Hondou k Renaultu. Obnoví svoju slávu?

Teoreticky môže. McLaren je už však iný tím ako v najúspešnejšom období pod vedením Rona Dennisa. Po tom, ako ho nahradil Martin Withmarsh, sa začal postupný úpadok značky. Pripomína mi to Williams. Mal jednu zlú sezónu, ktorá viedla k ďalšej a napokon z toho bola celá neúspešná dekáda. Obávam sa, že McLaren sa momentálne viac sústreďuje na PR a marketing a jeho návrat na čelné pozície sa dostáva na vedľajšiu koľaj. Je to trestuhodné marenie kvalít Fernanda Alonsa.

Jedna z najväčších hviezd štartového poľa F1...
Jedna z najväčších hviezd štartového poľa F1 Fernando Alonso počas oficiálneho fotenia pred VC Austrálie. Pomôže mu zmena motorov v McLarene? Autor: SITA/AP, Rick Rycroft

Zvýšenie bezpečnosti zavedením svätožiary podľa niektorých jazdcov odstránilo typický znak F1, ktorým je otvorený kokpit…

Súhlasím. Monoposty vyzerajú príšerne a začínajú pripomínať špeciály LMP. Prečo sa k tomuto kroku nepristúpilo pred piatimi rokmi? Riziká pre pretekárov boli rovnaké. Je to nepremyslený krok, ktorý veľa nevyrieši. V okolí svätožiary je veľa voľného priestoru pre lietajúce objekty, ktoré by mohli spôsobiť zranenia. Ak to bol taký nevyhnutný krok, prečo ju nemajú série ako F3, Formula Nippon či Formula Renault? Bol by som radšej, keby so do formule 1 dostali pravidlá, v ktorých by bolo použitie tohto doplnku dobrovoľné.

Túto zmenu síce neinicioval nový vlastník F1 Liberty Media, prináša však iné novinky. Akú budúcnosť môžu fanúšikovia očakávať pod jeho vedením?

Je ťažké predpovedať ďalšie kroky majiteľov, na čele F1 nie sú dlho. Pochybujem, či značke pomôže nové logo či zrušenie hostesiek na štarte. Zatraktívni to pretekanie? Nie. Znížia sa náklady? Nie. Kľúčové problémy zatiaľ Liberty nerieši, čo ma trochu znepokojuje. Akoby jej chýbali schopnosti robiť veci tak ako Bernie Ecclestone. Jej predstaviteľom však treba dať čas. Až ten ukáže, kam privedú tento šport.


Preteky Dátum Čas štartu (SEČ) Víťaz  
VC Austrálie 25. marca 7.10 Sebastian Vettel  
VC Bahrajnu 8. apríla 17.10 Sebastian Vettel  
VC Číny 15. apríla 8.10 Daniel Ricciardo    
VC Azerbajdžanu 29. apríla 14.10 Lewis Hamilton    
VC Španielska 13. mája 15.10 Lewis Hamilton    
VC Monaka 27. mája 15.10 Daniel Ricciardo    
VC Kanady 10. júna 18.10 Sebastian Vettel    
VC Francúzska 24. júna 16.10 Lewis Hamilton    
VC Rakúska 1. júla 15.10 Max Verstappen    
VC V. Británie 8. júla 15.10 Sebastian Vettel    
VC Nemecka 22. júla 15.10 Lewis Hamilton    
VC Maďarska 29. júla 15.10 Lewis Hamilton    
VC Belgicka 26. augusta 15.10 Sebastian Vettel    
VC Talianska 2. septembra 15.10 Lewis Hamilton    
VC Singapuru 16. septembra 14.10 Lewis Hamilton    
VC Ruska 30. septembra 13.10 Lewis Hamilton    
VC Japonska 7. októbra 7.10 Lewis Hamilton    
VC USA 21. októbra 20.10 Kimi Räikkönen    
VC Mexika 28. októbra 20.10 Max Verstappen    
VC Brazílie 11. novembra 18.10 Lewis Hamilton    
VC Abú Zabí 25. novembra 14.10   Lewis Hamilton  

Konečné poradie MS po 21 pretekoch: 1. Lewis Hamilton (V. Brit.) Mercedes 408 bodov, 2. Sebastian Vettel (Nem.) Ferrari 320, 3. Kimi Räikkönen (Fín.) Ferrari 251, 4. Max Verstappen (Hol.) Red Bull 249, 5. Valtteri Bottas (Fín.) Mercedes 247, 6. Daniel Ricciardo (Aus.) Red Bull 170

Pohár konštruktérov: 1. Mercedes 655 bodov, 2. Ferrari 571, 3. Red Bull 419, 4. Renault 122, 5. Haas 93, 6. McLaren 62

© AUTORSKÉ PRÁVA VYHRADENÉ

#formula 1 #David Addison
Sleduj najnovšie články na našom Facebooku
21,99
Ružový flower pot ružové ruže a biele alstromérie

Ružový flower pot ružové ruže a biele alstromérie

23,99
Dôkaz lásky krémový

Dôkaz lásky krémový

Ponuky zo Zľavy.Pravda.sk