Lukáš Csölley Krasokorčuľovanie. voľné tance - 20.
Lucie Myslivečková Krasokorčuľovanie. voľné tance - 20.
Slovenskí hokejisti Osemfinále, SVK - USA 1:5
Biatlonová štafeta Zmiešaná štafeta - 20.

Zomrel inovátor, ktorý založil bublinkovú tradíciu. Gurney uchvátil nielen F1

15.01.2018 17:02

Patril k zlatej generácii pretekárov šesťdesiatych rokov. V ére, keď vo formule 1 išlo o život a každá chyba sa mohla vypomstiť najtragickejším spôsobom. Američan Dan Gurney, prvý jazdec, ktorý triumfoval v pretekoch F1, NASCAR a IndyCar, zomrel v nedeľu v Kalifornii na komplikácie po zápale pľúc. Mal 86 rokov.

Dan Gurney v roku 1962.
Dan Gurney v roku 1962. Autor: SITA/AP

S menom rodáka z Port Jeffersonu v štáte New York sa spája okrem spomínaného trojlístku triumfov viacero zaujímavostí. Napriek tomu, že finišoval na prvom mieste len v štyroch Veľkých cenách, stal sa vzorom pre ďalšie generácie. Veľký rešpekt si vybudoval aj medzi súpermi. Patrili k nim legendy ako Jim Clark, Jackie Stewart či Graham Hill.

„Bol si jediný, koho sa Jimmy na trati bál,“ povedal Gurneymu otec famózneho Clarka po najťažšej chvíle jeho života – synovom pohrebe. Dvojnásobný majster sveta kráľovnej motošportu prišiel o život v apríli 1968 na trati v Hockenheime ako 32-ročný.

Fľaša Moëtu sa mu po rokoch vrátila

Gurney mal v tom čase za sebou rad úspechov. V roku 1962 vyjazdil prvé víťazstvo pre Porsche v F1, okrem neho pôsobil počas svojej kariéry vo Ferrari, BRM, Brabhame (aj v ňom vybojoval premiérový triumf značky) a McLarene.

Založil stajňu Eagle-Weslake a ako druhému pilotovi sa mu vo farbách svojho vlastného tímu podarilo aj vyhrať – v Belgicku 1967. Len pár dní predtým sa zúčastnil na pamätnej dvadsaťštyriho­dinovke v Le Mans, kde v kokpite Fordu GT40 nečakane zdolal Ferrari.

Tento kúsok oslávil spontánne a – ako to väčšinou býva – neplánovane založil tradíciu, bez ktorej si (nielen) motošportoví fanúšikovia nevedia predstaviť pódiové ceremónie – striekanie šampanského.

„Prežíval som výnimočné momenty a šťastím som bol celý bez seba. Zrazu mi podali fľašu Moëtu. Nad ďalšími krokmi som veľmi nepremýšľal, potriasol som ňou a začal striekať naokolo. Netušil som, že sa z tohto kroku stane zvyk, ktorý pretrvá v ďalších dekádach na celom svete,“ spomínal Gurney na chvíle spred päťdesiatich rokov.

Fľašu, ktorá stála pri zrode „bublinkových osláv“, získal fotograf magazínu LIFE Flip Schulke – aj s podpisom víťaza slávnych vytrvalostných pretekov. Sprcha šumivého vína Schulkeho nezasiahla.

„Vďačím za to dohode s Danom, ktorý mi pomohol vyjsť na pódium, aby som spravil čo najlepší záber. Ten sa mi vydaril a hneď som sa prikrčil,“ vravel.

Fľaša zdobila fotografovu domácnosť dlhé roky (slúžila aj ako lampa). Schulke sa ju nakoniec rozhodol vrátiť Gurneymu. „Vzal som mu ju do Kalifornie. On je jediný, komu by mala patriť,“ komentoval svoje gesto Schulke.

Obor v monoposte

Gurney sa nestratil ani ako konštruktér. Už ako tínedžer zostrojil vlastný automobil, ktorý dosiahol rýchlosť 222 km/h. Od svojich formulových začiatkov cítil odpor k inžinierom. Tvrdil, že kvôli ich benevolentnosti usmrtil po nešťastnej havárii v Holandsku diváka. Na pretekára mal neobvyklú výšku (193 cm) a viackrát preto musel spraviť zásahy do automobilov.

Spolu s Carrollom Shelbym vymyslel aerodynamický prvok, ktorý dostal názov Gurneyho klapka. Jednoduchý, no významný vynález zvyšuje prítlak monopostov. Nie je len súčasťou sveta rýchlych kolies, ale využívajú ho aj v leteckom priemysle. Gurney bol tiež prvým pilotom, ktorý sa objavil na trati s prilbou zakrývajúcou celú tvár.

S formulou 1 sa rozlúčil v roku 1970 na britskom okruhu Brands Hatch po odjazdení svojej 86. Veľkej ceny. S 19 pódiami sa stal druhým najúspešnejším americkým pretekárom po Mariovi Andrettim. Obe legendy spájalo dlhoročné priateľstvo.

Andrettiho inšpirácia od detstva

„Keď som bol malý chlapec, sníval som o tom, že budem ako on. Bol mojou prvou inšpiráciou a navždy ňou bude. Rozumel mi ako nikto iný, a preto napísal predslov do mojej knihy v roku 2001,“ napísal na Twitteri taliansky rodák Andretti. Okrem tejto dvojice vyhral trojicu podujatí F1, NASCAR a IndyCar už len Kolumbijčan Juan Pablo Montoya.

„Dan odišiel do neznáma po poslednom úsmeve na jeho krásnej tvári,“ začína sa vyhlásenie členov rodiny na čele s manželkou Evi. Gurney po sebe zanechal štyroch synov.

Ku kondolenciám sa pridal Gouglas Boles, prezident Indianapolis Motor Speedway: „Keď sa rozprávame o jazdcoch, vlastníkoch tímov či konštruktéroch z USA na medzinárodnej úrovni, Dan Gurney je jedným z najväčších mien všetkých čias. Jeho schopnosti zanechali v motošporte výraznú stopu, ktorá sa dá len ťažko vyčísliť. Bol pretekárskym velikánom v každom zmysle slova.“

Dan Gurney v roku 1969.
Dan Gurney v roku 1969. Autor: SITA/AP
#NASCAR #Indycar #formula 1 #Dan Gurney
Sleduj najnovšie články na našom Facebooku
Ponuky zo Zľavy.Pravda.sk