Hľadať
Denný / nočný režim
Sledujte nás
Pravda Pravda Domov MS v hokeji Výsledky výsledky

Svitko nezabudne na bôčikovú nátierku ani dezinfekciu

Vyfintenú fabrickú KTM-ku poslal do Le Havre, kde ju vo štvrtok naložia na loď do Južnej Ameriky. Slovenský motocyklový pretekár Štefan Svitko (35) sa už naplno chystá na svoj deviaty Dakar (6. až 20. januára).

22.11.2017 16:14 , aktualizované: 17:52
Štefan Svitko Foto: ,
Štefan Svitko s motorkou KTM, s ktorou sa postaví na štart Rely Dakar 2018.
debata

Postaví sa naň so štartovným číslom deväť. „Vždy to bolo moje šťastné číslo. Páči sa mi. Mám ho rád. Na budúci ročník Dakaru sa teším možno ešte viac než pred rokom. Azda aj preto, že sa mi vyhýbajú zranenia. Okrem zošívaného prsta – no to je slabota,“ tvrdí sympaťák zo Žaškova.

O tíme

Všetko dôležité ostalo ako bolo, len so sebou berieme môj starší karavan, v ktorom sa cítim ako doma. Aspoň nebudeme mať problém s elektrinou vo vysokých nadmorských výškach ako naposledy. Máme v tíme dvoch nových ľudí – Dominikov Žaža a Guláša. Idú s nami, lebo chcú zažiť atmosféru Dakaru. Ich priorita bude priviezť mi karavan a pomáhať nám v depe. Z domu si vezmeme bôčikové nátierky a niečo si kúpime aj v Peru, keďže v karavane si môžeme variť. Samozrejme, nechýba ani povinná dezinfekcia (smiech). Veď sme z Oravy! Tentoraz si so sebou, po žalúdočných problémoch z minulého ročníka, beriem aj rôzne lieky. Nechal som si v lekárni poradiť.

O rozpočte

Všetko ostáva na približne takej úrovni ako pred rokom. Štartovné sa opäť zvýšilo – na 65 000 eur pre päť ľudí, dve autá a motorku. Mal som v pláne ísť o dvoje pretekov v Afrike viac, ale to bohužiaľ nevyšlo. Preto by bolo super, keby som na budúci týždeň absolvoval tréningové sústredenie so španielskym tímom v Maroku. Jazdili by sme tam podľa navigačných prístrojov, aké sú aj na Dakare. Každý deň bude nachystaná iná etapa cez pieskové duny, čo by mi veľmi pomohlo. Ak to nevyjde, budem trénovať na Záhorí a iste pôjdem aj do Chorvátska.

Štefan Svitko predstavil motorku na Dakar 2018 Fotogaléria - 11 fotiek Všetky fotky
Štefan Svitko počas predstavenia motorky...

O motorke

Našťastie mi, aj napriek zlému výsledku, ostala fabrická KTM-ka. Som rád, že môžem sedieť na takomto špeciáli. Je pripravená, mala by byť v poriadku, nebol s ňou žiaden problém ani naposledy. Nepotrebuje nič vylepšovať. Len mňa treba doladiť a bude to dobré. Prilbu mi ešte dokončujú. Bude vo farbách nového partnera a pre šťastie na nej vzadu nechýba portrét dcérky.

O cieľoch

Každý chce vyhrať, mňa by potešilo aj umiestnenie v prvej trojke. Hlavné je, aby som prišiel do cieľa zdravý a vyhýbali sa mi pády. V roku 2016 som obsadil druhú priečku. Každý potom čakal, ako to dopadne tento rok a skončil som 25-ty. Na úspech potrebujete kopu šťastia. Konkurencia je každý rok väčšia. Keď chcete byť vpredu, musíte súťažiť a riskovať od prvého dňa. Strata na najlepších sa postupne nabaľuje a neskôr už nie je šanca ju stiahnuť.

O príprave

V podstate je taká istá ako pred rokom. Vlani ma však výrazne pribrzdili natrhnuté šľachy v kolene a v členku. Tri týždne, zhruba v tomto čase, som nemohol robiť nič. Keď som konečne vyskočil na motorku, mal som veľké bolesti a nevedel som došliapnuť nohou na zem zo stupačky, čo bol veľký problém. Teraz sa venujem tréningu stopercentne. O to by to mohlo byť celé lepšie.

O trase

Teším sa, že budeme oveľa viac jazdiť na piesku v Peru, naopak, v Bolívii nás čakajú len dve etapy. Minulý rok tam bola polovica celej trate – samé blato a dve etapy museli úplne zrušiť. Každý deň sme boli totálne mokrí, motorky zničené a pérovanie vytečené. V KTM-ke už na to pomaly nemali náhradné diely. V Peru som raz zažil cieľ a raz štart. Zničil som si tam rameno, azda teraz zvládnem tú nepríjemnú zákrutu lepšie.

Štefan Svitko na motorke KTM, s ktorou sa... Foto: Pravda, Ľuboš Pilc
Štefan Svitko Štefan Svitko na motorke KTM, s ktorou sa postaví na štart Rely Dakar 2018.

O bežnom dni

Raňajky máme všetci spoločné – vraj formou švédskych stolov. Reálne však dostanete koliesko salámy, žemľu, syr a trochu praženice. Vstávame hodinu pred štartom približne o tretej v noci. Na úvod nás zväčša čaká dvoj až trojhodinový prejazd po asfaltke a potom päť, šesť, sedem či osem hodín náročnej etapy. Do depa prídem medzi druhou a štvrtou, naobedujem sa a osprchujem. Večera je o siedmej, medzitým si chystám rollbook. To niekedy trvá aj tri hodiny. O deviatej, najneskôr o desiatej sa snažím ľahnúť si a zaspať, i keď to nikdy nie je jednoduché. Potrebujete štuple do uší, keďže všade okolo je hluk ako vo fabrike, občas aj nejaké prášky na spanie.

O penalizáciách

Bolo to aj o politike. Ide totiž o boj veľkých značiek a ocitol som sa v zlom čase na zlom mieste. I keď je pravda, že som tam tankovať nemal, keďže pumpa nebola zaznačená v rollbooku. Pridal som sa k ďalším jazdcom a hoci tam boli protesty, všetci sme nakoniec penalizácie dostali. Musím si na to dať pozor.

© Autorské práva vyhradené

debata chyba
Viac na túto tému: #Štefan Svitko #Rely Dakar #KTM