Na duel Végh - Vémola by nestačilo Tehelné pole. Čo môže MMA zahubiť?

15.11.2019 07:08
Oktagon 15
Attila Végh oslavuje triumf nad Karlosom Vémolom. Autor:

Dvadsaťtisíc ľudí v hale, zvyšok Česka a Slovenska pred televíznou obrazovkou. Krvavé súboje v klietke boli cez víkend udalosťou číslo jeden. A bojovník Attila Végh sa aspoň na pár hodín stal slovenským hrdinom. Sú MMA - zmiešané bojové umenia - budúcnosťou športu?

„Nemyslím si to. Ľudia si ani kvôli najlepším z nich neoblečú dresy so štátnymi symbolmi. MMA je skôr športový šoubiznis,“ tvrdí odborník na športový marketing Roman Krajniak.

Kde sa nachádza MMA v rebríčku popularity?

Tú je veľmi ťažké zmerať. Povedať, že MMA je na Slovensku piaty či desiaty najobľúbenejší šport, si netrúfne nik. Jeden zo zakladateľov Oktagonu – Pavol Neruda – zverejnil na Instagrame čísla, podľa ktorých bol duel Végha s Vémolom v sobotu večer najsledovanejším programom. Pripomínam, že Jojka ho vysielala iba na tzv. malom kanáli – na Pluske. Záujem o tento šport neskutočne rastie. Napokon, to, že organizátori bez problémov vypredali O2 arénu, o niečom svedčí.

Aj spravodajstvo zo zápasu na webe Pravda.sk prevalcovalo čokoľvek iné. Neprekvapuje vás to?

Vôbec. Opakujem, MMA je jeden z najrýchlejšie rastúcich športov a Oktagon ako organizácia vytvára skvelý marketingový produkt. Nezabúdajme však, že okolo tohto zápasu bol extrémny humbuk, po pár dňoch však nebudú mať správy z klietky ani zďaleka taký veľký dosah. Keď raz česko-slovenský súboj nazvete zápasom storočia, nečudujte sa, že o ňom každý rozpráva.

VIDEO: MMA rastie na popularite. Prečo je to tak?

Stretli ste sa už s takou úspešnou značkou, ktorá by za tri roky existencie vypredávala 20-tisícové haly?

Zrejme nie. Oktagon je v Česku a na Slovensku jedinečný projekt.

Prečo sa MMA tak výrazne darí?

Lebo je to atraktívny šport. Kedysi bol v Amerike rovnako populárny wrestling, súboje sa spravidla odohrávali pred vypredanou arénou. MMA je zmiešané bojové umenie a práve tento mix mu dáva obrovský šmrnc. Pre ľudí, ktorí majú radi bojové športy, dnes ťažko vymyslíte niečo lepšie. Na prestížne zápasy v boxe sa z prvého radu zvyknú pozerať LeBron James a iné známe celebrity, Végha v Prahe vyprevádzal do klietky Rytmus a spieval pesničku, ktorú zložil len pre neho. Ak nejaký šport intenzívne sleduje Rytmus, ľudí to automaticky zaujíma a láka.

Futbal je predovšetkým doménou mužov, hokej zaujíma aj ženy. Kto je cieľovou skupinou MMA?

Nemám exaktné čísla, ale keď som bol na niekoľkých podujatiach, na tribúnach som videl prevažne mladých ľudí. Bol to taký mix – MMA priťahuje aj ženské pohlavie. Čo si budeme hovoriť, z tohto športu vanie neskutočne veľa testosterónu.

Môže sa stať, že čoskoro sa v ňom budú točiť najväčšie peniaze?

Nepredpokladám to. MMA sa dnes vezie na vlne záujmu, ale z dlhodobého hľadiska zrejme nebude produkovať top zisky. Napríklad taký box: je to olympijský šport a má svoje pravidlá, ktoré fungujú niekoľko desiatok rokov. V klietke nič také neexistuje, MMA dnes nemá pevne stanovené antidopingové reguly, čo mu môže v budúcnosti spôsobiť vážne problémy. A možno aj tento šport zahubiť.

Attila
		Végh a Karlos Vémola pred
		zápasom.
Attila
		Végh oslavuje triumf nad Karlosom
		Vémolom.
+11Attila Végh oslavuje
		triumf nad Karlosom
		Vémolom.

Patria bojovníci MMA medzi bohatých športovcov?

Skôr nie. Určite sa nedostávajú do rebríčka najlepšie zarábajúcich športovcov. Iba jeho najžiarivejšej ikone Conorovi McGregorovi sa to podarilo. Odmeny pre bojovníkov sa na Slovensku nezverejňujú – pred zápasom Vémolu s Véghom sa nejaké čísla objavili, ale nikto ich nepotvrdil.

Tušíte, o aké sumy môže ísť?

Česko-uzbecký bojovník Makhmud Muradov, ktorý prešiel z Oktagonu do UFC, zarobil rádovo niekoľko desiatok tisíc eur. Rozhodne to neboli státisíce, nebodaj milióny.

NBA rozdeľuje medzi hráčov až štyridsať percent zo zisku, UFC údajne iba sedem. Nebude sa toto číslo meniť?

Očakávam to. Opakujem však, v MMA nemajú pravidlá ako tradičné športy. Je to skôr športový šoubiznis. Chalani, ktorí sa mu venujú, sú neraz radi, že vôbec dostanú šancu a môžu si niečo zarobiť. Nad tým, koľko zarábajú a koľko si odnesie ich promotér, sa začínajú zamýšľať až keď sú známejší. Tento šport sa stále vyvíja. Avšak porovnával by som ho skôr s pomermi v šoubiznise ako s kolektívnymi športami.

Čech Vémola mal pred duelom niekoľko veľkohubých vyhlásení. Je to viac športové hecovanie alebo marketingový tromf?

Bojovníci sú športovci i herci. Takéto reči zvyšujú záujem o zápas, rýchlejšie sa predávajú vstupenky a ľudia húfne sadajú pred televízne obrazovky. Vémola dobre vedel, čo robí a jeho promotér mal z toho akiste veľkú radosť.

Je teda lepší marketingový produkt ako Végh?

Závisí od značky. O Vémolovi sa viac hovorilo pred zápasom, ale po ňom je zaujímavejším nosičom práve Végh. Attilu poznám osobne – je to skvelý chlap, pokorný a pozitívny. Pred duelom síce nemal plné ústa rečí, ale v ringu ukázal, kto je tu pán. Toto všetko je z hľadiska marketingu silná devíza.

Neodradil Vémolov predzápasový exibicionizmus fanúšikov?

Na súboj sa prišla pozrieť možno tretina priaznivcov MMA, ostatní boli len zvedavci. Chceli vidieť peknú šou, o ktorej sa veľa písalo v novinách. Nemali žiadny športový vzťah k Vémolovi ani k Véghovi – vyberali si skôr na základe sympatií. Obaja sú veľmi odlišné osobnosti, ľudia si teda mohli vybrať.

Vémola po pár hodinách vyzval Végha na odvetu. Koľko vstupeniek by sa na Slovensku predalo na takýto zápas?

Dovolím si tvrdiť, že fanúšikovia by zaplnili aj 20-tisícový štadión na Tehelnom poli. A ani ten by nakoniec nemusel stačiť. Žiaľ, väčší stánok tu zatiaľ nemáme.

Koľko stoja vstupenky na MMA?

Najdrahšie v O2 aréne stáli viac ako tisíc eur. Prvé rady vedľa klietky sú všade vo svete nadštandardne dra­hé.

Dokážete si predstaviť, že by sme o pár rokov obdivovali niektorého z bojovníkov ako dnes napríklad Sagana?

Určite nie. MMA sa z dlhodobého hľadiska neodstane na takúto úroveň. Napokon, mali sme strieborného olympijského medailistu v snoubordingu Radoslava Žideka, ale ani on nikdy nedosiahol parametre Sagana či elitných slovenských hokejistov. To sú ikony, za ktorými stojí celý národ, lebo sú majstrami v športe, ktorý má tradíciu. Vraví sa, že zo slovenských bojovníkov má najbližšie k UFC Ľudovít Klein. Ale aj keby tam šiel, pre slovenského fanúšika to nikdy nebude podujatie ako MS v hokeji alebo Tour de France. Bude síce reprezentovať Slovensko, ale ľudia si aj tak neoblečú dresy so štátnymi symbolmi.

Nie malá časť spoločnosti MMA odmieta – podľa nej už nejde o šport. Aký je váš názor?

Je to športový šoubiznis. Nemyslím to však negatívne. Už len to, akým spôsobom sa bojovníci pripravujú na zápasy, si zaslúži rešpekt. Je za tým obrovská drina. Ako finálny produkt to však nie je čistý šport.

Úspešný marketing je aj o pozitívnom imidži. Neškodí MMA aj fakt, že v jeho zákulisí sa často pohybujú ľudia s pochybnou minulosťou?

Platí to pre každé bojové umenie. MMA priťahuje istý typ ľudí aj sponzorov. Domnievam sa, že aj to je jeden z faktorov, ktorý v konečnom dôsledku môže byť za o rokov hrobárom tohto športu.

© AUTORSKÉ PRÁVA VYHRADENÉ

#Roman Krajniak #MMA #Karlos Vémola #Attila Végh
Sleduj najnovšie články na našom Facebooku