Hľadať
Denný / nočný režim
Sledujte nás
Pravda Pravda Domov MS v hokeji Výsledky výsledky

Amerika miluje Super Bowl. Skoro ako M.A.S.H.

Čo je v Spojených štátoch dôležitejšie ako rozhodujúci zápas v americkom futbale? Prevažne nič!

01.02.2020 19:51
Kansas City Chiefs, San Francisco 49ers Foto: ,
Na štadióne v Miami, ktorého okolie skrášľuje aj socha legendy NFL Dona Marina, je všetko pripravené na zápas roka. O 54. Super Bowl sa pobijú Kansas City Chiefs a San Francisco 49ers.
debata (8)

Desiatky miliónov Američanov a stovky po celom svete zasadnú zajtra (o 0.30 nášho času už z nedele na pondelok, priamy prenos Sport1) k televíznym obrazovkám. Na programe je 54. Super Bowl. Udalosť, ktorá krajinu za oceánom aspoň na pár hodí úplne paralyzuje. V súboji o vzácnu trofej sa stretnú Kansas City Chiefs a San Francisco 49ers.

Tabletky na kyselinu

Keď je Super Bowl, Amerika oddychuje. Sedí pred televízorom a hoduje. Od pizze, hamburgerov až po kuracie krídelká. Len tých sa tento rok predá 1,4 miliardy – o 27 miliónov viac ako vlani.

Počas finálovej nedele sa skonzumuje takmer toľko jedla, ako na Deň vďakyvzdania. Napríklad štyri tony popcornu zalejú desiatky tisíc kubíkov piva. Podľa dlhodobých štatistík farmaceutov to ma za následok výrazne vyšší predaj liekov na neutralizáciu kyseliny v žalúdku. A počas nasledujúceho dňa zasa veľký nárast PN-iek. Údajne až o milión.

Superbowl je spravidla nasledovanejšou udalosťou roka. Vlani si zaplo televízny prijímač 41,1 percenta domácností, najmenej od roku 2005. Napriek tomu je 40 percent magické číslo – naposledy sa cez túto hranicu dostal okrem finálových nedieľ americký seriál Seinfeld v máji 1998.

A keď sme už pri číslach sledovanosti. Iba desať televíznych programov v histórii USA videlo viac ako 100 miliónov ľudí. Až deväť z nich boli zápasy v americkom futbale, tým desiatym posledná epizóda populárneho seriálu M.A.S.H. vo februári 1983. Sledovalo ju 106 miliónov divákov.

Trump aj Bloomberg

Priamy prenos odvysiela televízia Fox. Práva na prenos získala iba deviatykrát v histórii a najbližšie bude mať takúto príležitosť v roku 2023. Súčasná dohoda medzi NFL a vysielateľmi znie nasledovne: tri miliardy dolárov za jeden prenos.

Obrovské výdavky tak musia pokryť nadštandardné zisky. A tých je počas zápasu neúrekom. Aj bitka o reklamný priestor je veľká. A to aj napriek tomu, že obyčajný 30-sekundový spot bude stáť neuveriteľných 5,6 milióna dolárov. Vlani odvysielala televízia CBS 42 takýchto reklám. Mimochodom, cena za spot počas prvého Super Bowlu v 1967 bola 37-tisíc.

Tentoraz sa však nebudú počas prestávky propagovať iba produkty, ale aj politici. Po jednej reklame si zaplatili aj Donald Trump a Mike Bloomberg. Napokon, obyvateľov čaká volebný rok. Super Bowl je okrem iného aj jednou veľkou šou. Väčšina žien uvádza ako dôvod sledovania programu všetko ostatné, len nie šport. Tým hlavným je vystúpenie niektorej zo speváckych hviezd počas polčasovej prestávky.

Česť budú mať Jennifer Lopezová a Shakira. Vlani to bola zasa hudobná skupina Maroon 5. Vystúpenie šoubizových celebrít má spravidla za následok zvýšený dopyt po ich albumoch. Predaj Maroon 5 priamo po zápase tak stúpol o neuveriteľných 434 percent. Lady Gaga v roku 2017 takmer o tisíc. A tak nečudo, že aj keď popové hviezdy vystupujú zadarmo, ich benefit je obrovský.

Zatiaľ čo celá Amerika bude zápas sledovať pred obrazovkou, promile sa dostane priamo na štadión v Miami. Po lístkoch už dávno nezostala ani stopa. Išli na dračku. Ich cena sa pohybovala od 4220 do 60-tisíc dolárov.

© Autorské práva vyhradené

8 debata chyba
Viac na túto tému: #Kansas City Chiefs #San Francisco 49ers