Myš sa menila na šelmu. Virtuóz Fittipaldi oslavuje sedemdesiatku

12.12.2016 11:47

Slnečný júl 1996, slávny pretekársky ovál v Michigane. Zaplnené tribúny a milióny divákov pred televízormi sa tešia na veľkolepé divadlo formulových hviezd série CART. Nadšený jasot sa už v úvodnom kole mení na hrobové ticho.

Nehoda Emersona Fittipaldiho, ktorá znamenala koniec jeho pretekárskej kariéry

Počas boja o tretie miesto v rýchlosti 370 km/h naráža do betónovej steny červený monopost a jeho zadnú časť zahlcujú plamene. Nekontrolovateľne sa posúva popri múre a po nekonečných sekundách zastavuje. Za volantom vraku nehybne sedí najväčšia postava v štartovom poli – Emerson Fittipaldi. Najvážnejšiu nehodu vo svojej dlhoročnej kariére prežil. Zo zranení chrbtice a pľúc sa zotavil, na okruhy sa však odvtedy vracia len na exhibičných akciách. Pretekárska legenda z Brazílie v pondelok 12. decembra oslavuje sedemdesiatku.

V rodnom Sao Paule ho rodičia viedli k motošportu už od útleho veku. Obaja boli aktívnymi jazdcami a z mena Fittipaldi spravili v najväčšom a najľudnatejšom štáte Južnej Ameriky synonymum rýchlych kolies, vône benzínu a spálených pneumatík. Po úspechoch v domácich šampionátoch nasledoval Emerson v roku 1969 svojho staršieho brata Wilsona do Európy.

November 2010. Emerson Fittipaldi pózuje s...
November 2010. Emerson Fittipaldi pózuje s monopostom Lotus, s ktorým získal v sezóne 1972 svoj prvý titul vo formule 1.
(Kliknutím na obrázok zväčši, otvoriť v novom okne)
Autor: SITA/AP, Andre Penner

Svojimi výkonmi zaujal aj na starom kontinente a onedlho dostal šancu v najprestížnejšej kategórii – formule 1. Zakotvil v Lotuse a po počiatočných experimentoch sa s monopostom dokonale zžil. V boji o majstrovský titul v sezóne 1972 zdolal dvojnásobného šampióna Jackieho Stewarta. Významný honor dosiahol v predstihu dvoch veľkých cien – ako dovtedy najmladší pilot v histórii F1 (až o 33 rokov ho prekonal Fernando Alonso).

Fittipaldiho od detstva prezývali Myš, na trati sa však menil na dravú šelmu. Jeho inteligentný a dynamický jazdecký štýl dvíhal fanúšikov zo sedačiek. „Pre pretekára sú najdôležitejšie predvídavosť, koordinácia a reflexy. Najmä na štarte sa nezaobídete bez zdravej agresivity. Riziko je súčasťou našej práce,“ tvrdil v časoch najväčších úspechov.

Brazílsky ľud ho miloval, svojou slávou sa u krajanov vyrovnal futbalistovi Pelému. Na tratiach si potrpel na bezpečnosť a kritický názor sa nebál vysloviť ani voči vedeniu F1. Keď sa mu nepozdávali zvodidlá na trati VC Španielska v Barcelone, zorganizoval štrajk pilotov a viacero z nich sa nepostavilo na štart. Fittipaldi odletel domov. „Stojím si za týmto rozhodnutím, aj keby som mal stratiť post svetového šampióna,“ komentoval situáciu. Druhý a posledný titul v F1 získal v McLarene po dramatickom pokorení Ferrari (1974).

Hovorilo sa, že svojím talentom sa mohol vyrovnať päťnásobnému majstrovi sveta Juanovi Manuelovi Fangiovi. Namiesto toho spravil v roku 1976 šokujúci krok – prestúpil do neperspektívneho brazílskeho tímu svojho brata. Pretekaním vo farbách Copersucaru ukázal svoje národné cítenie, no na trati sa trápil. Kariéru v F1 ukončil v roku 1981.

Emerson Fittipaldi po
		víťazstve na
		pretekoch...

V 144 štartoch zaznamenal 14 triumfov a 35 pódiových umiestnení. Pokúšal sa preraziť s vlastným tímom, ale neuspel. Podľa vlastných slov ho to posilnilo a aj vďaka ťažkým chvíľam vyhral dvakrát prestížne preteky Indianapolis 500. Radosť z rýchlosti si dopraje dodnes. V roku 2014 napríklad absolvoval šesťhodinové podujatie v rodnom Sao Paule.

3× Emerson Fittipaldi

  • s tromi ženami má dovedna sedem detí – troch synov a štyri dcéry
  • rok po ukončení aktívnej kariéry prežil so svojím synom leteckú haváriu
  • bol priateľom Georga Harrisona z Beatles, stretli sa aj krátko pred hudobníkovou smrťou v novembri 2001

© AUTORSKÉ PRÁVA VYHRADENÉ

#Emerson Fittipaldi
Sleduj najnovšie články na našom Facebooku
Ponuky zo Zľavy.Pravda.sk