Tkáč získal olympijské zlato na bicykli od Štrougala

30.03.2021 05:00
Anton Tkáč
Anton Tkáč. Autor:

Kedysi bol najrýchlejší muž planéty. Zlatý expres Anton Tkáč v ankete o najlepšieho slovenského športovca storočia obsadil druhé miesto.

Dnes sa dožíva sedemdesiatky.

Zázrak z vodovodných trúbok

Ako malý túžil po bicykli, ale rodičia mu ho nikdy nekúpili. Mali obavy, aby neposedného chalana nezrazilo auto. A nechceli, aby ho oberal o čas, ktorý mal tráviť hraním na husle. Šesť rokov navštevoval hudobnú školu.

Ale láska k bicyklu zvíťazila. Prvé žiacke preteky vyhral na dievčenskom bicykli, ktorý mu požičala spolužiačka Hanka Tanenbergerová. Keď nastúpil do Slovana, pridelili mu starší stroj po jednom pretekárovi.

„Cez noc som ho rozobral, namastil, nastavil, vycentroval kolesá a ďalší deň som už na ňom išiel na tréning,“ vraví rodák z Lozorna, ktorý vyrástol na veľkého šampióna. Na OH 1976 vybojoval zlato a získal tri tituly majstra sveta.

Svoj bicykel vždy opatroval ako oko v hlave.

„Mal som najlepších mechanikov v republike – Honza Mátla z Brna a Ruda Húščavu. Bicykel mi vždy pripravili stopercentne. Ale ja som si ho aj tak vždy prekontroloval. Nemali to radi, mysleli, že som im nedôverujem.“

Svetovým šampiónom sa prvý raz stal v roku 1974 na bicykli, ktorý mu zmajstrovali z vodovodných trúbok. Po víťaznej finálovej jazde sa naň chodili neveriacky pozerať všetci súperi i mechanici.

Anton Tkáč.
Anton Tkáč. Autor: SITA

Štyri bicykle od predsedu vlády

Táto historka sa doniesla až na Pražský hrad. Predseda vlády Lubomír Štrougal nariadil, aby Tkáčovi okamžite postavili bicykel na mieru u špičkových mechanikov. Tréner Jaromír Žák mašíroval do Talianska a o pár dní sa vrátil so štyrmi nádhernými bicyklami.

„Poskladal mi ich Alberto Massi u Campagnola, čo bol najslávnejší výrobca bicyklov. Jeden som hneď venoval kamarátovi a parťákovi v tréningu Mirkovi Vymazalovi. Na ďalšom som o dva roky získal zlatú olympijskú medailu,“ približuje Tkáč.

Montrealská zlatá sobota 24. júla 1976 patrí medzi najslávnejšie dni vo vyše 80-ročnej histórii čs. športu. Proti Tkáčovi stál vo finále nedostižný Francúz Daniel Morelon, majiteľ troch zlatých z OH a ôsmich z MS. Mal tridsaťdva, bol o sedem rokov starší.

„Bol to môj veľký vzor. Nemal slabiny. Stále som si lámal hlavu, ako ho zaskočiť, takticky dobehnúť. Stretli sme sa dovtedy už viackrát, ale nikdy nie vo finále veľkej súťaže,“ pripomína cyklistická legenda.

Dve osobnosti slovenskej cyklistiky: olympijský...
Dve osobnosti slovenskej cyklistiky: olympijský šampión Anton Tkáč (vľavo) a Ján Petrovič na začiatku kariéry v roku 1970. Autor: ARCHÍV JÁNA PETROVIČA

Dráma s veľkým Morelonom

Pamätným sa stal už ich súboj vo štvrťfinále MS 1973 v San Sabastiane. V šprinte potrebuje cyklista na postup dve víťazné jazdy, vtedy rozhodla až šiesta. Tri z nich nemali víťaza, lebo sa skončili pádom.

„Po jednom z nich som bol dobitý, bolelo ma celé telo, prežíval som muky. Doktor Slavík ma dával dokopy, už nezaberali ani injekcie proti bolesti. Ale štvrťfinálový boj sme dokončili, Morelon postúpil a stal sa majstrom sveta.“

Po pretekoch vyhlásil, že súboj s mladým Tkáčom bolo predčasné finále, bol to jeho najväčší súper. Považoval to za veľké vyznamenanie a vlialo mu novú motiváciu.

V Montreale nastal čas odvety a výmeny stráži v cyklistickom šprinte. Bola to veľká dráma, jeden z vrchlov olympiády v kráľovskej disciplíne vo vtedy mimoriadne populárnej dráhovej cyklistike.

"Rozhodujú aj detaily. Dolu pri okraji dráhy bol pás natretý latexovou farbou. Tam som naberal vyššiu rýchlosť. Galusky sme nafúkli na maximum, nad normu, čo bolo riskantné, hrozilo, že praskne, aj stabilita na bicykli bola menšia.

Morelon nastúpil nečakane skoro, zabral som do pedálov ako nikdy a v cieľovej rovinke ho predstihol. Bol z toho olympijský rekord. V ďalšej jazde sa už zaskočiť nedal. V tretej som na najvyššom klopení dráhy odrazu skrútil bicykel prudko dolu, vyrazil dopredu a v cieli oslavoval."

10.
		Džamolidin Abdužaparov (Uzb./60 triumfov) -...
9. Ján
		Svorada (Česko/68 triumfov) - ako prvý...
+78. Marcel Kittel
		(Nem./96 triumfov) - spočiatku...

Na cestách ide o život

Cení si aj triumf na MS 1978. Poradil si s troma šprintérmi z NDR.

„Boli skoro nezdolateľní. Na dvesto metrov odo mňa o asi päť metrov rýchlejší a musel som to vykompenzovať nejakou fintou, taktikou, technikou, šikovnosťou…“

Bicykel, na ktorom si došprintoval po olympijské zlato, by ste u neho hľadali márne. Nemá ho. Ani nijaký iný. Tkáčov príbeh má nečakanú pointu.

Vlastný bicykel nikdy nemal.

„Jazdil som asi na dvadsiatich, ale ani jeden mi nepatril. Nespomínam si, kedy som na bicykli sedel naposledy, možno pred vyše dvadsiatimi rokmi. Jedného dňa som z neho zosadol a už som ho nepotreboval. Jazdiť na bicykli sa ani poriadne nedá. Je hustá premávka, zlé cesty, pruhy pre cyklistov nik nerešpektuje, šoféri sú neohľaduplní, často ide o holý život,“ vysvetľuje.

Ale aj v sedemdesiatke sa usiluje čo najviac hýbať.

„Dlho som jazdil na kolieskových korčuliach. Neskôr som ich vymenil za plávanie. So psíkom chodím tri razy denne na prechádzky a veľa času trávim v prírode,“ uzatvára oslávenec.

Čítajte Pravdu bez reklamy

Svižnejší web a články bez rušenia. Žiadne reklamy iba za 1,50 € mesačne.

22 debata
Viac na túto tému: #cyklistika #Anton Tkáč