Zákazy a gin s tonikom. Ani mňa sa nikto nepýtal, vraví Sagan

Svetový šampionát v roku 2015 v americkom Richmonde si pamätá každý, nielen slovenský fanúšik cyklistiky.

24.02.2021 13:00
Sagan Kwiatkowski Foto:
Jazdu v tzv. super tucku často využívali aj Peter Sagan a Michal Kwiatkowski. Nové nariadenie UCI ich nepotešilo.
6

Peter Sagan rozbieha rozhodujúci únik a vzďaľuje sa konkurencii. Počas zjazdu si sadne na hornú časť rámu tak, aby čo najviac znížil odpor vzduchu.

Koniec príbehu pozná každý. Žilinský rýchlik dovedie famózne sólo do úspešného konca a oslavuje prvý z trojice titulov svetového šampióna.

V súčasnej dobe by však mal úlohu výrazne sťaženú.

Medzinárodná cyklistická únia (UCI) prichádza so sériou nariadení, ktoré zakazujú niektoré techniky.

Patrí medzi ne aj tzv. super tuck – aerodynamická pozícia, pri ktorej jazdec zníži ťažisko a priľne k hornej časti rámu.

VIDEO: Peter Sagan a jeho super tuck na Okolo Švajčiarska

Radikálny verdikt

Sagan dlhodobo patrí v zjazdoch medzi svetovú špičku. V jazde dolu kopcom získava oproti súperom výhodu niekoľkých sekúnd. Aj preto, že dokonale ovláda super tuck.

Hoci z podobných pozícií neprichádza k zvýšenému počtu pádov, UCI sa rozhodla túto techniku zakázať.

"Profesionáli musia byť vzory pre mládež ktorá by mohla pri skúšaní podobných manévrov utrpieť vážne zranenia.

Víťazstvá sú druhoradé, predovšetkým máme zodpovednosť voči verejnosti," vraví šéf Asociácie cyklistických profesionálov Gianni Bugno.

10. Triumf v 3. etape
		Eneco Tour 2016.
9. Triumf v 1. etape
		Tour de France 2012.
+78. Triumf v 1. etape na
		Okolo Kalifornie.

Viacerí jazdci sa proti zákazu ohradili – vrátane Sagana.

"Ani mňa sa nikto nepýtal. Teraz budeme musieť vymyslieť niečo iné, aby nám to potom mohli zakázať,“ povedal v športových novinách TV Markíza.

Cyklistom prekáža im, že UCI ich do debaty o zmenách nezapojila dostatočne. Namiesto dialógu prišlo priame nariadenie. Podobný názor má aj Martin Velits.

"Zákaz tejto techniky je príliš radikálny. Chýbala mi väčšia diskusia s jazdcami, z ktorej mohlo vzísť relevantné odporúčanie a nie hneď prísna stopka.

Rozumiem argumentu cyklistických šéfov, že profesionáli majú ísť príkladom, ale pelotón musí počas jazdy čeliť nebezpečnejším faktorom a technikám ako je super tuck," mieni bývalý slovenský reprezentant.

Pozrite si tento príspevok na Instagrame

Príspevok, ktorý zdieľa martin velits (@martinvelits)

Za používanie zakázanej techniky hrozia cyklistom pokuty, časové penalizácie a v opakovanom prípade aj diskvalifikácia. Podľa Velitsa po novom rozhodcom niet čo závidieť.

"Ďalšou otázkou je, ako UCI definuje samotný super tuck. Pretože existuje nekonečne veľa spôsobov, ako si cyklista môže sadnúť na bicykel a kam presunie váhu tela. Záleží na tom, ako sa prikrčí, či sa zohne v panve alebo ramenách.

Rozhodcovská jury bude mať veľké problémy posudzovať, či jazdec ide v super tucku alebo len vo zvýhodnenej aerodynamickej polohe. Pretože určiť porušenia pravidiel z auta, kde arbitri počas pretekov sedia, je veľmi náročné," pokračuje odchovanec púchovskej cyklistiky.

Problémové bariéry

Aerodynamické pozície sú sprievodným javom vo viacerých športových odvetviach.

Názorným príkladom sú motocyklisti, ktorí sa počas jazdy na ováloch pri rýchlosti vyššej ako 200 km/h čo najviac natlačia na motorku.

"Každý športovec prirodzene hľadá cesty, ako prispôsobiť telo k stroju tak, aby dosiahol výhodu v porovnaní s konkurenciou. Ak to prirovnám k pretekom superbikov, jazdci sa na rovinke snažia čo najviac zabaliť a priľnúť k motorke.

Má to jediný dôvod – aby boli čo najviac skrytí a dosiahli čo najmenší odpor vzduchu. O rovnakú vec sa snažia aj cyklisti," súhlasí Velits.

Zákazom super tucku sa zvýšia nároky na kvalitu a formu materiálu cyklistického oblečenia.

Martin Velits spoločne s bratom-dvojčaťom Petrom sa po ukončení aktívnych kariér vrhli práve do tohto biznisu.

"Hoci sa v našej firme viac sústredíme na lifestylové oblečenie, máme modely aj na výkonnostnú cyklistiku. Dodávatelia odevov pre profesionálov hľadajú materiály, ktoré čo najviac pomôžu aerodynamike.

Z aktívnej kariéry si pamätám materiály s vrúbkovaným dizajnom. Slúžili na to, aby vzduch čo najviac obtekal kombinézu. Testovanie v aerodynamických tuneloch je v súčasnej dobe samozrejmosťou," vysvetľuje bývalý skvelý časovkár.

UCI predstavila aj ďalšie nariadenia. Zákaz sa týka jazdy s opretými predlaktiami na riadidlách (výnimku majú časovkárske špeciály) a zbavovania sa prázdnych bidonov mimo určených zón.

Martin Velits, Peter Sagan a Peter Velits pred... Foto: SITA, Diana Černáková
velits sagan Martin Velits, Peter Sagan a Peter Velits pred odchodom slovenskej reprezentácie na MS 2011 v Kodani.

Velits upozorňuje, že dôležitejšie problémy zostali nepovšimnuté.

"Najkritickejším miestom, kde dochádza k najväčšiemu počtu kolízií, je cieľový priestor. UCI sa mohla viac venovať tomu, aký profil majú posledné kilometre na daných pretekoch či rozmiestneniu a kvalite ochranných bariér.

Veľakrát sa stáva, že tieto parametre nemajú organizátori dobre zvládnuté a potom prichádza k pádom," pripomína účastník deviatich podujatí Grand Tour.

Zázračný nápoj

Pokojné vody cyklistiky nedávno rozvírila aj debata o ketónoch.

Ide o látky, ktoré naturálne produkuje pečeň vo chvíli, keď dochádza palivo z cukrov (glykogén) a je potrebné začať vyrábať energiu z tukov.

Viaceré tímy umelú suplementáciu ketónov odmietajú. Medzi jej odporcov patrí aj francúzska hviezda Thibaut Pinot.

Thibaut Pinot. Foto: SITA/AP, Christophe Ena
Thibaut Pinot Thibaut Pinot.

„Viaceré lekárske štúdie uvádzajú, že dlhodobé užívanie ketónov môže mať negatívny vplyv na zdravie. V súčasnosti nie sú zakázané, ale ja by som to zmenil,“ tvrdí špičkový vrchár.

Ketónové prípravky pôvodne vyvinuli pre potreby americkej armády. Prvé správy o užívaní v cyklistike sa objavili pred piatimi rokmi. Chuť trpkého nápoja jazdci prirovnávajú k ginu s tonikom.

"Nie som odborník na túto tému, ale čo viem, tak ketóny sú voľne dostupným výživovým doplnkom. Za mojich čias sme ich nepoužívali.

Suplementácia podobných látok, ako sú proteíny či aminokyseliny, je pre vrcholového športovca prospešná. Avšak nemyslím si, že tieto komponenty treba vnímať tak, že radikálne zvyšujú výkonnosť profesionála," dodáva Velits.

© AUTORSKÉ PRÁVA VYHRADENÉ

Čítajte Pravdu bez reklamy

Svižnejší web a články bez rušenia. Žiadne reklamy iba za 1,50 € mesačne.

Pravda bez reklamy
6 debata chyba
Viac na túto tému: #Peter Sagan #Martin Velits #cyklistika
Celkové poradie - Ružový dres
    • zelený dres
    • Ganna
    • 2.
    • Affini
    • +10
    • 3.
    • Foss
    • +13
    • 51.
    • Sagan
    • +41
Bodovacia súťaž - Cyklámenový dres
    • zelený dres
    • Ganna
    • 2.
    • Affini
    • +10
    • 3.
    • Foss
    • +13
    • 51.
    • Sagan
    • +41
Všetko o GIRO D'ITALIA