Sagan nemá čas. Pokojný rozhovor s ním už neurobíte

20.06.2020 23:29
Peter Sagan
Peter Sagan. Autor: ,

Preteky Grand Tour sa stali jeho druhým domovom. Za uplynulé roky ich v pozícii novinára absolvoval takmer tri desiatky.

Ak sa chcete dozvedieť niečo o cyklistike aj z druhej strany, spýtajte sa Tomáša Maceka.

Skúsený reportér Mladej fronty Dnes vás zaujme príbehmi z najslávnejších podujatí, o ktorých napísal okrem množstva článkov aj dve publikácie.

„Skrátená sezóna bude bláznivá. Všetci ju odpália na Tour, kde každý tím pošle to najlepšie. Očakávam strhujúce súboje v kopcoch i v hromadných špurtoch,“ prognózuje uznávaný expert.

Máte už vybavenú akreditáciu a zabezpečené ubytovanie vo Francúzsku?

Zatiaľ ešte nie. Uvidíme, aké podmienky nastavia organizátori. Výzva na obnovenie akreditácie mi ešte neprišla. Šíria sa však reči, že pre ľudí z médií bude len obmedzený počet miest. Celkovo sa majú preteky uskutočniť v dietnejšom režime.

To znie trošku skepticky. Je v hre aj alternatíva, že podujatie sa napokon neuskutoční?

Myslím, že Tour napokon bude. Je na nej postavený cyklistický priemysel, špeciálne v tejto sezóne. Viaceré tímy sa už vyjadrili, že ak by Tour nebola, zrúti sa cyklistický trh. Tvrdí to aj náš Roman Kreuziger, s ktorým som nedávno hovoril. Podujatie je veľmi dôležité pre stajne, ktorým v súčasnej situácii dochádzajú financie a dych. Príkladom je CCC, ktorý stratil generálneho partnera. Podujatia Grand Tour sa pôjdu, ale z programu ešte vypadnú niektoré preteky.

20. Bob
		Stapleton - bývalý šéf
		tímu...
19. Julian
		Alaphilippe - na vlaňajšej Tour
		de...
+1718. Sylvan Adams -
		izraelsko-kanadský
		miliardár...

Bude to najlepšia Tour za posledné roky?

Všetko tomu nasvedčuje. Tým, ako je sezóna nastavená, sa chce každý ukázať vo Francúzsku v čo najlepšom svetle. Ďalšie Grand Tour sa prekrývajú nielen medzi sebou, ale aj so známymi klasikami. Aj preto je zrejmé, že jazdci upriamia pozornosť predovšetkým na boj o žltý dres. Tímy pošlú na starú dámu to najlepšie, čo budú mať k dispozícii.

Uvidíme aj prekvapujúceho víťaza?

Je to dosť možné, ale môj tip aj tak smeruje k tímom Ineos alebo Jumbo-Visma. Obe stajne prídu s tromi lídrami a silnými domestikmi. Majú obrovskú silu a pre ostatné tímy bude veľmi ťažké narušiť ich dominanciu. Samozrejme, sú tu jazdci ako Mikel Landa či Enric Mas, ktorí tiež sľubujú útok na parížske pódium.

Atak na ôsmy zelený dres hlási aj Peter Sagan. Má šancu uspieť?

Rozhodne. Hoci konkurencia v hromadných špurtoch sa zväčšuje a prichádzajúce mladé pušky, Sagan má výhodu, že nie je klasický špurtér. Vie vyhrávať aj v iných typoch dojazdov. Dokáže ísť do úniku a tam získať dôležité bodíky.

Kedy ste ho prvýkrát zaregistrovali?

Bolo to počas jeho prelomovej sezóny v Liquigase. Vybrali sme sa vtedy za Romanom Kreuzigerom, s ktorým boli tímoví kolegovia, na sústredenie do Dolomitov. Urobil som aj materiál s Petrom a poviem vám, že to bol zrejme najpokojnejší rozhovor, aký sa mi s ním podaril. Vtedy ešte nebol superhviezdou prvej veľkosti, mal čas, nikam sa neponáhľal.

Peter Sagan na
		začiatku kariéry medzi
		juniormi...
Prvé víťazstvo medzi
		profesionálmi dosiahol
		10....
+32Patrí medzi
		najpopulárnejších cyklistov na
		svete.

Komunikuje s novinármi po desiatich rokoch inak?

Samozrejme, aj v tomto smere je skúsenejší. Dokonca som zaregistroval, že slovenských novinárov už školí, ako by otázky naňho mali vyzerať.

Má niečo, čo nemajú iní cyklisti?

Hovorím tomu Saganova charizma. Priťahuje ňou masy. Má svojskú filozofiu, osobitný zmysel pre humor i odpovede pri rozhovoroch. V tomto je nenapodobniteľný.

V ktorej krajine ho majú najradšej?

Nepovedal by som, že vyčnieva jedna krajina. Milujú ho v Taliansku, kde pôsobil prvé roky v profikariére a má tam množstvo fanúšikov. Podobné je to aj vo Francúzsku, kde velebia cyklistov, ktorí na Tour získajú jeden z prestížnych dresov. V obklopení veľkého počtu priaznivcov som ho videl aj na Vuelte či belgických klasikách. Patrí medzi neveľký počet cyklistov, ktorí si užívajú celosvetovú popularitu.

Netajíte sa tým, že Tour nie je vaša najobľúbenejšia spomedzi veľkej trojky. Prečo?

Giro a Vueltu mám radšej, to je pravda. Ale to je subjektívny pocit. Tour de France je bez debaty najdôležitejšie podujatie v cyklokalendári. Má najväčšiu sledovanosť, najbohatšiu históriu, najširšie mediálne pokrytie a ďalšie superlatívy. A jej víťazi patria medzi najslávnejších jazdcov. Ale atmosféra vo Francúzsku býva niekedy až príliš hektická. Aj jazdci tvrdia, že Tour je obrovský stres. Na druhej strane, Giro i Vuelta ladia s južanskou povahou Talianov a Španielov. Majú veci viac „na háku“, všetko prebieha uvoľnenejšie.

Ktorý kopec najviac charakterizuje náročnosť podujatí Grand Tour?

Pred dvoma rokmi som vyšiel po svojich Angliru, čo je famózny kopec na Vuelte. Najväčšie emócie na Tour mám spojené s Mount Ventoux, kde na vás dýcha magická, až tajuplná atmosféra osamelej hory. Je to lepšie ako na Alpe d'Huez, kde býva až príliš veľký počet fanúšikov. V známej Holandskej zákrute sú Holanďania opití dávno pred príjazdom pelotónu… Na Gire to musí byť Zoncolan. Keď vyjdete na kopec, otvorí sa pred vami nádherný prírodný amfiteáter.

Tomáš Macek.
Tomáš Macek. Autor: archív TM

To sú pozitíva spojené s pracovnou náplňou cyklistického novinára. A čo prekážky?

Ste stále v pohybe. Nie je to MS v atletike, kde desať dní absolvujete trasu novinársky hotel – štadión, prípadne hotel športovcov. Ste na jednom mieste, viete, kde čo je a čo potrebujete k práci. Na cyklopretekoch sa podmienky menia za pochodu. Pred etapou sa musíte zbaliť, ráno naháňať jazdcov, pretože pred štartom sú zhovorčivejší. Potom nasleduje rýchly presun do cieľového mesta, nahrávanie vo finiši, prvá uzávierka, druhá, práca na web… Je to jeden veľký kolotoč.

Nemali ste na svojej prvej Tour príliš veľký rešpekt zo svetových hviezd?

Vtedy tam bol ešte Lance Armstrong. Vravel som si, že nemám šancu sa k nemu dostať, že okolo neho musí byť tisíc ľudí. Napokon to fungovalo tak, že Armstrong po etape žiadne rozhovory nedával. Hodinu po finiši prišiel do tlačového strediska jeho manažér a z nahrávača pustil novinárom reprodukované vyjadrenie hviezdneho Texasana.

Veríte, že po Armstrongovej afére sa cyklistika vyčistila?

Hoci mi niekto povie, že som naivný, myslím si, že je férovejšia. Alebo takto – sieť k zakázaným látkam je teraz menej prístupná. Snaha vylepšiť si formu nepovoleným spôsobom u niektorých jazdcov stále existuje. Ale je oveľa komplikovanejšie i drahšie dosiahnuť to, aby ich nechytili.

Bolo správne, že mu zobrali všetky tituly, hoci dopovali aj všetci jeho súperi?

Bolo to, ako keď chobotnici zotnete hlavu. Cyklistickí šéfovia museli urobiť vzorové potrestanie veľkého podvodníka. Armstrong bol stredobodom najsofistikova­nejšieho dopingového programu a spoločne s manažérom neváhali ničiť životy aj ďalších spolujazdcov. Preto sa doživotne nesmie zúčastniť na cyklistických pretekoch ani ako komentátor.

O Tour a Gire ste napísali 600-stranové kroniky. Čo vás k tomu viedlo?

Lásku k histórii mám v génoch, zdedil som ju po rodičoch. Nápad na knižky sa zrodil, keď som raz písal do novín seriál historických príbehov pred štartom Tour. O rok sme to zopakovali a opäť sme zaznamenali kladný ohlas. Bavilo ma hrabať sa v archívoch a hľadať pamätníkov. Dohodli sme sa s nakladateľstvom na knižke, ktorá bude mať dvesto strán. Na pár rokov som sa do toho ponoril, chodil som po múzeách a zhromažďoval fakty. Napokon majú obe publikácie cez šesťsto strán…

20.
		Miguel Ángel López (Astana) - 1,5 milióna
		eur.
19. Elia
		Viviani (Cofidis) - 1,5 milióna
		eur.
+1718. Greg Van Avermaet
		(CCC) - 1.6 milióna
		eur.

Boli to pred sto rokmi tí praví cyklisti, bájni gladiátori v sedlách?

Teraz je to úplne iný šport. Milujem príbehy z cyklo praveku. Ich súčasťou sú situácie, ktoré vie napísať len život. Jazdci nemali mechanikov v sprievodných autách, boli odkázaní len na vlastnú pomoc. Príhoda o tom, ako Eugene Christophe bežal dole z Tourmaletu so zlomenou vidlicou ku kováčovi a podobné príbehy sú dôležitou esenciou cyklistiky.

Vtedy v pelotóne nechýbali cigarety, alkohol či kokaín…

Veľa ľudí vám povie, že by sa to bez toho ani nedalo vydržať (úsmev). Minimálne v pravekých časoch to zrejme aj bola pravda, veď etapy mali cez 400 kilometrov. Materiál i zázemie boli samozrejme horšie ako dnes. Jazdci od začiatku hľadali spôsob, ako si pomôcť. Doping sa vtedy verejne priznával, o užívaní amfetamínov hovorili nahlas už cyklisti pred vojnou. Neboli za to žiadne tresty, čiže pelotón sa riadil heslom: „Čo nie je zakázané, je povolené“.

Ako sa teraz tímy vyrovnajú s nabitým kalendárom, keď takmer celá sezóna je natlačená do štyroch mesiacov?

Dôležitá bude logistika. Október bude aj taký, že v jeden deň sa pôjde etapa na Gire, na Vuelte a k tomu je na programe monument. Postaviť najsilnejšie možné tímy na viacerých frontoch nebude možné. Stajne teraz používajú dva typy stratégií. Podľa prvej, ktorú praktizujú Mitchelton-Scott či Lotto-Soudal, sa tím rozdelí na tretiny a tie majú oddelené programy a sústredenia. Druhá stratégia, ohlásil ju napríklad Quick-Step, počíta s mixovaním jazdcov. Ani jeden tím ešte plán kto a kam pôjde nemá kompletne vymyslený.

V zime píšete o biatlone. Ste srdcom viac cyklista alebo biatlonista?

Tieto dva športy sa dopĺňajú aj kalendárne. Do marca sa venujem biatlonu, potom nasledujú prvé klasiky v cyklokalendári. Za uplynulé obdobie som napísal najviac o týchto dvoch športoch, ale píšem aj o atletike, vodnom slalome či rýchlokorčuľovaní.

Dočká sa Paulína Fialková triumfu vo Svetovom pohári?

Prial by som jej, aby sa to podarilo čím skôr. V uplynulých sezónach skončili skúsené pretekárky ako Domračevová, Dahlmeierová či vaša Kuzminová. Otvoril sa priestor pre ostatné biatlonistky a to platí aj pre Paulínu. Je otázka, či by jej nepomohla väčšia konkurencia v tíme. Myslím, že po odchode Kuzminovej sa také niečo v slovenskom družstve vytratilo. V Česku to fungovalo na prípade dvojice Koukalová, Vítková. Vzájomná rivalita im prospievala a hnala ich vpred. Paulína potrebuje niekoho, kto by jej šliapal na päty.

Tomáš Macek

V denníkoch začal pôsobiť už počas štúdia na Fakulte žurnalistiky Univerzity Karlovej. Po štátniciach pracoval v rokoch 1992–94 v rodnej Plzni v denníku Bohemia, v období 1994–2003 potom v denníku Sport.

Tomáš Macek.
Tomáš Macek. Autor: archív TM

Od roku 2003 je reportérom športovej rubriky MF Dnes. Je účastníkom jedenástich letných či zimných olympiád.

Zameriava sa predovšetkým na cyklistiku, biatlon, atletiku, vodný slalom a problematiku olympizmu. Je autorom knižných publikácií Príbehy starej dámy (2013) a Príbehy Corsa Rosa (2018).

Páči sa Vám tento článok? Prosíme, podporte kvalitnú žurnalistiku.

Cieľom denníka Pravda a jeho internetovej verzie je prinášať Vám každý deň aktuálne spravodajstvo, rozhovory, komentáre, reportáže, videá, ďalšie užitočné a praktické informácie ako aj čítanie a obsah pre zábavu a voľný čas.

Na to, aby sme pre Vás mohli stále a ešte lepšie pracovať, potrebujeme i Vašu podporu. Ďakujeme Vám za akýkoľvek finančný príspevok.

Podporiť Poslať SMS Predplatiť denník
#Tour de France #Tomáš Macek #Peter Sagan #cyklistika
Sleduj najnovšie články na našom Facebooku