Sagan je kaliber. Občas sa pri ňom cítim ako taká malá myška

20.05.2020 07:00

Je súčasťou slovenskej partie v tíme Bora-Hansgrohe. Keď tímoví šéfovia rozhodnú, Petrovi Saganovi rozbieha špurt. Sú však aj sviatočnejšie dni - keď Erika Bašku (26) pred cieľovou páskou rozbieha sám veľký šampión. "Párkrát sa to už stalo. Nemusel som hľadať koleso nikoho lepšieho, lebo taký tam ani nebol," vraví slovenský cyklista.

Keď sa bavia dvaja Slováci z NHL v jednej kabíne, rozprávajú sa po anglicky, aby im bolo rozumieť. Ako to vyzerá v autobuse Bory?

Aj keď sme nemecký tím, úradným jazykom je angličtina. Avšak ak zostaneme s bratmi Saganovcami pri stole sami, pochopiteľne, že rýchlo preladíme na slovenčinu. Aj vtipy znejú lepšie v materinskom jazyku.

Kolegov z tímu ste už naučili nejaké slovenské slovíčka?

Nadávkam rozumejú všetci priam dokonale (úsmev). Taliani občas pochytia aj nejaké iné slová. Daniel Oss sa snaží. Ale suverénne najlepší je aj tak Cesare Benedetti – vie po anglicky, nemecky a keďže má ženu Poľku, celkom rozumie aj slovanským jazykom. Berieme ho už ako Poliaka a nie Taliana.

Drží nad Slovákmi v tíme Sagan ochrannú ruku?

Svojím spôsobom áno. Napokon, keby si to Peter vyslovene neželal, neboli by sme takto spolu v jednej organizácii. Ak sa však vyskytne nejaký problém, snažím sa ho nezaťažovať, svojich starostí má až-až. Skôr sa obraciam na športového riaditeľa Jána Valacha, prípadne našich slovenských masérov alebo mechanika.

V čom je atmosféra v Bore iná ako v niekdajšom tíme Olega Tiňkova?

Do Tinkoff-Saxo som prišiel v čase, keď Oleg oznámil, že s cyklistikou nadobro končí. Niektorí pretekári sa začali báť o svoje nové zmluvy a jazdili viac na seba ako na tím. Bolo to zvláštne. Ale inak sme fungovali tak ako v Bore.

Tiňkov zrejme vedel narobiť poriadny prievan…

Určite. Ale on si to mohol dovoliť. Do cyklistiky lial neuveriteľné peniaze a nechcel, aby mu do toho niekto akýmkoľvek spôsobom zasahoval. Mohol si povedať, čo chce, kedy chce, ako chce a komu chce. Umožňovala mu to vlastnícka štruktúra tímu, v ktorej okrem neho nebol nikto iný.

Sú Nemci väčší perfekcionisti?

Svojím spôsobom áno. Chcú mať veci pod kontrolou, dopodrobna sledujú všetky údaje – od tréningu až po váženie dva-trikrát do týždňa.

Čo sa deje, ak pretekár svoju štandardnú hmotnosť prekročí?

Žiadny humbug, Nemci skôr analyzujú a vyhodnocujú. Vo všetkom idú do detailov. Veľké rozdiely však nehľadajte, na úrovni WorldTour pracujú všetky tímy maximálne profesionálne. Tak to bolo aj u Tiňkova.

Je lepšie rozbiehať špurt Saganovi alebo sa nechať rozbehnúť od Sagana?

Radšej sa nechám poriadne rozbehnúť (smiech). Sú pretekári, ktorí trénujú iba špurt po cieľovú pásku – posledných dvesto metrov – a potom tí, ktorí im predtým pomáhajú. Peter je vskutku výnimočný typ cyklistu – zvláda oboje priam excelentne.

Pozrite si tento príspevok na Instagrame

Nationals - let’s go @petosagan & @jurajsagan #BORAhansgrohe #Slovakia #team #nationals

Príspevok, ktorý zdieľa Erik Baška (@erikbaska),

Ktorá úloha je náročnejšia?

Obe. Ľudia vo vláčiku musia presne vedieť, ako rýchlo majú ísť a kedy z neho vystúpiť. Ak by som špurt rozbehol príliš rýchlo alebo sa nebodaj odpojil v nesprávnej chvíli, lídra by som nechal v červených číslach. Jeho dojazd by už nebol ideálny. Na druhej strane ako špurtér si môžem vybrať aj iné koleso, nemusím nasledovať kolegu z tímu. Pravda, ak sa táto taktika nakoniec neosvedčí, ide to na moje tričko.

Hádam by ste si iné koleso ako Saganovo nevybrali…

Párkrát mi už rozbiehal špurt a nemusel som hľadať nikoho lepšieho, lebo taký tam ani nebol. Robí to naozaj skvele.

Nie ste vtedy pod väčším tlakom?

Možno si niekto povie, že ak ma rozbieha Sagan, automaticky z toho musí byť dobrý výsledok. Ale od špurtéra sú vždy veľké očakávania. Celý deň naňho pracuje ďalších XY jazdcov, mechanikov a masérov. Pozícia lídra je záväzok. Povedal by som to však inak: s Peťom je to všetko jednoduchšie. Je to rovnako dobrý rozbiehač ako špurtér.

Je náročné reprezentovať Slovensko v ére Sagana?

Netreba si klamať, väčšina ľudí sleduje predovšetkým jeho. Vyniká nielen v rámci Slovenska, ale aj celkovo – vo svetovom pelotóne. Niekedy mám pocit, že popri ňom sme ako také malé myšky, ktoré aj keď dosiahnu nejaké dielčie úspechy, stále budú v tieni Saganových veľkých výsledkov. On je jedinečný. Pre mňa bude úspech akékoľvek víťazstvo v etape na podujatiach WorldTour.

Ak by ste si mohli vziať jednu jeho vlastnosť, ktorá by to bola?

Páči sa mi, že sa vie vždy vynájsť a v najnáročnejších momentoch nachádza najlepšie riešenia. V cyklistike je to veľmi dôležité. Bral by som teda jeho zabijacký inštinkt.

Jeseň bude pre všetky tímy azda najvypätejšia v celej cyklistickej histórii. Tušíte už, kde by ste mali súťažiť?

Zatiaľ nie. Všetci sme dostali aktualizovaný kalendár pretekov – od augusta do októbra. Povedali nám, že nominujú najlepších. Očakávam však, že vzhľadom na nabité termíny príležitosť dostanú všetci. V tíme je nás 27, priestoru bude zrejme dostatok.

Pozrite si tento príspevok na Instagrame

Gran Canaria training camp is finished. Ready for next race #abudhabitour #specialized #borahansgrohe #sportful

Príspevok, ktorý zdieľa Erik Baška (@erikbaska),

Čo z tria Vuelta – Tour – Giro by ste si vybrali?

Šiel by som do Talianska. Túto krajinu mám jednoducho rád. Nikdy som tam nemal žiadny problém. Je to cyklistický národ. Tento šport má v krvi. A talianska kuchyňa je úžasná. Napokon, cestoviny sú pravidelne v jedálničku profesionálnych cyklistov.

Robia ich kuchári v Bore rovnako dobre ako Taliani?

Taliani sú Taliani (úsmev). Napríklad v Tinkoffe sme preto mali talianskeho kuchára. Ale aj v Bore sú skvelí.

Trúfli by ste si aj na jarné klasiky, ktoré sa tentoraz pôjdu na jeseň?

Na flámske áno. Je to tam hore-dole, nikdy však nie viac, ako dvetisíc nastúpaných výškových metrov za deň. To mi celkom vyhovuje.

A čo Paríž – Roubaix?

Sú to veľmi špecifické preteky. Vyskúšal som si juniorskú edíciu a vždy som mal dva či tri defekty. Cyklista musí vedieť na kockách jazdiť, nie každý je na to stavaný.

Aj o Saganovi vraveli, že po nich nevie lietať…

On je iný kaliber. Navyše, mal super deň. Všetko sa vtedy zišlo tak, ako malo.

Mnoho tímov naznačuje finančné problémy. Plnia v Bore zmluvy na sto percent?

Zatiaľ áno. Ale čo bude ďalej, sa ešte len uvidí. Je to skúška aj pre sponzorov. Digestory aj vodovodné batérie sa síce môžu naďalej predávať, ale bude chcieť niekto platiť jazdcov, ktorí dlhodobo nepretekajú? Za čo by sme mali dostávať peniaze?

Ako sú nastavené zmluvy v cyklistických tímoch?

Dostávame fixné mzdy, ktoré nie sú závislé od výsledkov. Na účet chodia raz za mesiac. V Bore sa nám zaručili, že škrtať sa v tejto chvíli nebude, nad budúcnosťou však visí otáznik.

Zatiaľ čo vy ste počas pandémie mohli doma v Dohňanoch obmedzene trénovať, Taliani či Francúzi nesmeli ani vychádzať von. Budete vo výhode?

Oproti niektorým asi áno. Odjazdil som veľa nielen na ceste, ale i na horskom bicykli. Vybral som ho z garáže, aby som si trošku užil. Predsa len, trénovať a nevedieť, kedy sa to opäť celé spustí, je psychicky náročné.

Vyskúšali ste si aj virtuálne preteky?

Každý štvrtok máme v rámci tímu akúsi sponzorskú akciu, keď dvaja pretekári odjazdia hodinu s ďalšími 350 ľuďmi, ktorí o to majú záujem. Bolo tam zopár silných rekreačných cyklistov. Nešiel som na doraz, no zapotil som sa.

Tenista Norbert Gombos si počas pandémie začal stavať model historického bombardéra B-17. Čo neštandardné robíte vy?

Na koníčky som veľký priestor nemal. Veľa času som trávil na bicykli a keďže som si nedávno kúpil byt, potreboval som si zariadiť niektoré veci.

Aký bude váš najbližší program?

Niečo sa šepká o sústredení pred augustovým ostrým štartom, ale ktovie, či sa bude dať v tom čase už cestovať. Zostáva mi len čakať a pripravovať sa v rámci možností, ktoré mám. Ale cítim, že jazdci už začínajú brať tréning vážne.

© AUTORSKÉ PRÁVA VYHRADENÉ

#Peter Sagan #Erik Baška
Sleduj najnovšie články na našom Facebooku