Hľadať
Denný / nočný režim
Sledujte nás
Pravda Pravda Domov MS v hokeji Výsledky výsledky

Horúčavy? Desať fliaš vody, viac nie, žalúdok nenafúknete

Tour de France je náročná sama o sebe - 21 etáp počas 23 dní, 3480 kilometrov v sedle, najprv Pyreneje, potom Alpy, jednoducho galeje. Ak sa však k početnému pelotónu pridajú aj extrémne horúčavy, cyklisti majú problém.

25.07.2019 07:00
Peter Sagan Foto: ,
Peter Sagan sa občerstvuje počas majstrovstiev Slovenska a Česka v cyklistike v Trnave.
debata

„Či už ide o 220-kilometrovú etapu iba po rovine, alebo vysoko v horách, je to veľmi nepríjemné. V Alpách síce nikdy nebudú štyridsiatky, ale niekedy stačí aj obyčajných tridsať a celý deň je jedno veľké vykúpenie,“ povedal na margo vysokých teplôt bývalý slovenský cyklista Martin Velits (34).

Peter Sagan po 16. etape namietal, že za takéhoto počasia by sa vo Francúzsku nemalo vôbec súťažiť. Súhlasíte s ním?

Ťažko povedať. Rozhodcovia by mali s pretekármi dospieť k nejakého konsenzu – buď etapu skrátia, alebo celkovo zrušia. Tour de France je však obrovský kolos a tam je to prakticky nemožné. Dokážem si maximálne predstaviť, že by organizátori za mimoriadnych podmienok trať skrátili.

Ak by to boli menej významné preteky, absolvovali by jazdci tiež celú trasu?

Na podujatiach v Dubaji, Ománe alebo niekde inde v rámci tohto regiónu sa bežne stáva, že teploty sú vysoko nad štyridsať stupňov. Brat Peter dokonca zažil situáciu, že cyklistom začali počas zjazdu explodovať pneumatiky. Všetci museli zastaviť a jury napokon rozhodla, že etapa sa anuluje.

Pri akom profile etapy znášajú pretekári teplo najhoršie?

Horúčavy sú nepríjemné, či už ide o 220-kilometrovú etapu iba po rovine, alebo vysoko v horách. Tam síce nikdy nebudú štyridsiatky, ale niekedy stačí aj obyčajných tridsať a celý deň je akoby jedno veľké vykúpenie.

Väčšina pretekárov jazdí najradšej v pelotóne, kde sa ukrývajú vo vzduchovom tuneli a šetria tak energiu. Nie je naopak počas horúcich dní výhodou jazda vpredu?

Každý jazdec to má rozhodne menej náročné, keď je dobre skrytý – akékoľvek vykukovanie z háku mu určite nijako nepomôže. Dôležité sú však iné veci – prijímanie tekutín, ochladzovanie vodou alebo aj ľadovými vrecúškami, ktoré si cyklisti prikladajú na krk.

Koľko vypije cyklista počas bežnej 200-kilometrovej etapy?

Je to individuálne. Ale počas teplotne priemerného dňa to môže byť aj desať pollitrových fliaš.

O koľko percent stúpne objem prijatej vody, keď je vonku štyridsať?

O nič – žalúdok sa nafúknuť jednoducho nedá. Telo si ju síce pýta, ale už nie je kam. Oveľa väčšie množstvo vody sa spotrebuje na ovlažovanie a oblievanie.

Ani strava sa neprispôsobuje?

Z osobnej skúsenosti – nič som nemenil. Je pravda, že keď je horúco a človek sa necíti fajn, nechutí mu ani jesť. V jednom kuse by chcel len piť a piť. To by však mohol byť problém, lebo z vody žiadna energia nepríde. Jesť treba stále rovnako.

Môžu vysoké teploty rozhodnúť tohtoročnú Tour de France?

Podmienky sú pre všetkých rovnaké. Zároveň pre úplnú špičku nie sú ničím novým. Nemyslím si, že to bude jeden z rozhodujúcich faktorov.

Nebudú to mať Briti či Holanďania o niečo náročnejšie ako Španieli, ktorí sú na podobný charakter počasia zvyknutí?

Ani táto logická úvaha nesedí. Počas kariéry som poznal Dánov či Belgičanov, ktorí počas horúčav nepohli brvou a tvárili sa, že všetko je oukej. Ale viem aj o Talianoch, ktorí ostré slnečné lúče doslova neznášali. Chápem, že južanské národy majú predispozície, aby horúčavy znášali lepšie ako Severania, ale nemusí to vždy platiť.

Môžeme v Alpách čakať menej pokusov o rozhodujúce úniky?

Viem si predstaviť, že ak by aj v horách panovali extrémne podmienky, záujem o útočenie poklesne. Lídri by v tom prípade určite zvažovali, či sa vydať do úniku a prípadne sa v ňom uštvať.

Bývalý slovenský cyklista Martin Velits. Foto: SITA, Martin Medňanský
Martin Velits Bývalý slovenský cyklista Martin Velits.

Bude v takomto náročnom prostredí práca domestikov ešte ťažšia?

Určite. Budú mať veľa práce s občerstvovaním – medzi pelotónom a tímovým vozom sa napendlujú viac ako na začiatku Tour.

Aké teploty sú podľa vás ešte znesiteľné a kedy by sa už nemalo pretekať?

Osobne som horúčavy nikdy nemal rád – počas nich som cítil výrazný pokles výkonnosti. Nevyhovovali mi. Nikdy som však nezažil, aby etapu kvôli veľkým horúčavám zrušili. Dokážem si ale predstaviť, že ak sa ortuť v teplomeri vyšplhá výrazne nad štyridsiatku, potom môžeme hovoriť o extréme. Vtedy by sa už pretekať nemalo – bolo by to životu nebezpečné.

Vravíte, že horúčavy vám nesedia. Počas kariéry ste však boli až sedemkrát na španielskej Vuelte. To vám robili šéfovia tímu naschvál?

(smiech) Vidíte, keď ma potom na záver kariéry poslali na Miláno – San Remo a snežilo, v tej chvíli som o teple iba sníval. Uvedomil som si, že radšej sa budem celý deň ochladzovať, ako sa trápiť v snehu a daždi v štyroch stupňoch Celzia.

Videopreview 18. etapy Tour de France 2019 s Lukášom Timkom.
Video

© Autorské práva vyhradené

debata chyba
Viac na túto tému: #Tour de France #Peter Sagan #Martin Velits #Tour de France 2019