Hľadať
Denný / nočný režim
Sledujte nás
Pravda Pravda Domov podcast Výsledky výsledky

Veľký favorit Tour preteky nedokončil. Urazil sa pre pohárik vína

Tour de France a farebný dres pre lídra dlho patria k sebe. V pelotóne neprehliadnuteľné tričko si vždy oblieka priebežne najlepší pretekár tohto cyklistického podujatia. Žltá prináša vo Francúzsku slávu či peniaze a vzbudzuje hrdosť. No nebolo to tak vždy.

16.06.2019 21:37
debata
Tour, seriál

Historici sa dlho nevedeli zhodnúť, kedy mal žltý dres na Tour svoju premiéru. Belgický pretekár Philippe Thys, víťaz z rokov 1913, 1914 a 1920, keď mal 67 rokov, pre magazín Champions et Vedettes uviedol, že riaditeľ pretekov Henri Desgrange ho v 1913-tom po víťaznej etape požiadal, aby si obliekol žltý dres. Thys tvrdil, že túto poctu odmietol, údajne nechcel byť pre svojich súperov príliš nápadný.

Keď neuspel šéf Tour, podarilo sa to riaditeľovi tímu Peugeot Alphonsovi Baugému. Ten vraj Thysa do „žltého“ doslova navliekol. „Zatlačil na mňa. Dres mal byť najlepšou reklamou pre jeho spoločnosť a to už bol argument, ktorý som nemohol odmietnuť,“ spomínal trojnásobný víťaz pretekov.

Madame Cri-Cri

Oficiálne zdroje však tvrdia, že maillot jaune – ako Francúzi žltý dres volajú – si ako prvý obliekol 18. júla 1919 Eugéne Christophe, víťaz etapy z Grenoblu do Ženevy.

Pozrite si tento príspevok na Instagrame

[ Exposition « 100 ans de Maillot Jaune »⏳ J-9 ] . Connaissez-vous le nom du premier porteur du Maillot Jaune en 1919 ? . . Eugène Christophe (1885 – 1970), qui a souhaité être enterré avec son Maillot Jaune au cimetière de Malakoff, est une figure légendaire du Tour de France. . Alors qu’il en est tête de l’épreuve depuis la 4e étape aux Sables d’Olonne, Eugène Christophe va devoir patienter… deux semaines avant de recevoir le Maillot Jaune nouvellement créé. C’est dans un établissement de Grenoble, le café de l’Ascenseur, qu’une brève cérémonie est organisée entre la 10e et la 11e étape. . #museenationaldusport #tourdefrance #letour #maillotjaune #yellowjersey #museedenice #villedenice #nice06 #ajamaislepremier #leader #100ansdemaillotjaune #anniversaire #centenaire #evenement #100ans #eugenechristophe #museedenice #villedenice #nice06 #nissalabella #ilovenice #velo #cycling #bike

Príspevok, ktorý zdieľa Musée National du Sport (@museenationaldusport),

Prečo žltá?

História ponúka dve vysvetlenia. Prvým je žltkastý novinový papier, na ktorom vychádzal magazín L'Auto – jeho editor Desgrange stál v roku 1903 za vznikom populárnych pretekov. Druhým je zasa povojnová situácia v Európe a nedostatok oblečenia na trhu. Na pultoch obchodov údajne zostali iba žlté tričká.

Možnosť, že Desgrange chcel mať lídra pretekov vo farbách svojich novín, je viac pravdepodobná. „Dnes ráno som dal statočnému Christopheovi nádherný žltý dres. Odteraz budú súboje na trati ešte viac vzrušujúce,“ napísal.

Jeho želanie narazilo na odpor. Christophe si dres síce obliekol, ale mal hneď niekoľko výhrad. Jednou z nich mali byť posmešky divákov okolo trate. Tí vraj zakaždým, keď ho uvideli, napodobňovali štebot kanárika. Christophe mal naviac prezývku Cri-Cri, čo v detskej reči Francúzov znamená vtáčik. „Aha, žltý dres, nie je to krásny kanárik? Čo porábate Madame Cri-Cri?,“ reprodukoval po pretekoch ironické otázky divákov.

Christophe sa nakoniec hrdinom Tour de France 1919 nestal. Pred začiatkom predposlednej – 468 kilometrov dlhej – etapy z Mét do Dunkerque mal polhodinový náskok, ale na dlažobných kockách v uliciach Valenciennes sa mu zlomil rám bicykla. Zabudnite na sprievodný voz a výmenu stroja – takto to veru po 1. svetovej vojne v pelotóne nechodilo. Najbližšia kováčska dielňa bola vzdialená viac ako kilometer, po následnej oprave mu v cieli namerali 2,5 hodinové manko.

Žeby trest za pohŕdanie žltým dresom?

Zbierka pre smoliara

Tour napokon vyhral neznámy Belgičan Firmin Lambot. Remeselník, ktorý doma vo valónskom Florennes dlhé roky nerobil nič iné, iba vyrábal konské postroje – denne 12 hodín od šiestej ráno.

Pozrite si tento príspevok na Instagrame

CICLISTA PREVENIDO VALE POR DOS. . Firmin Lambot, fue el primer ciclista en ganar el Tour de Francia luego de que este fuera suspendido de 1914 a 1918 por la Primera Guerra Mundial. . La edición de 1919 ganada por este ciclista belga se reanudó en unas condiciones lamentables, las carreteras estaban destruidas debido a la guerra, pésima organización, falta de repuestos para las bicicletas y corredores con muy mal estado físico hasta el punto que ese año solo pudieron terminar el Tour 11 corredores. . Lambot, que tenía la fama de ser muy organizado y meticuloso a la hora de competir llevaba siempre consigo el dinero suficiente para comprar una bicicleta nueva en el caso que la suya sufriera una avería y no pudiera arreglarla. #historias_ciclistas #firminlambot #tourdefrance #cycling #ciclismo

Príspevok, ktorý zdieľa HISTORIAS CICLISTAS (@historias_ciclistas),

Aj jeho cyklistická story bol viac náhodou – ktorú život z času na čas prináša – ako vysnívaným cieľom. Mladý, 17-ročný sedlár, potreboval za svojou prácou cestovať a tak si kúpil prvý bicykel. O pár mesiacov už vyhral dedinské preteky, za ktoré dostal päť frankov. Na začiatku 20. storočia sa takto začalo mnoho športových príbehov.

Ale späť na Tour.

Francúzi sa s jeho víťazstvom nedokázali zmieriť, mali pocit, že je viac dielom náhody ako športového umenia. Azda aj preto sa rozhodli, že 13-tisíc frankov, ktoré Lambot dostal za svoj triumf, musí mať aj Christophe. Zorganizovali zbierku. Zoznam darcov mal vraj dvadsať strán, najviac – 500 frankov – dal bohatý barón a filantrop Henri de Rothschild.

Keď sme už pri peniazoch, tých po vojne nebolo nikdy nazvyš. A dosť ich nemal ani Henri Pélissier – najväčší favorit Tour de France 1919. Francúz, ktorý si v pelotóne spravil meno už v roku 1914, kedy vyhral tri etapy, bol tentoraz menej slávnym hrdinom.

Malý mozoček?

V knihe Príbehy Starej dámy – sto ročníkov Tour de France sa píše o vtipnej story takto. Pélissier v priebehu 3. etapy – v čase, keď bol na čele priebežného poradia – odhodil bicykel a zavelil: „Končím.“ Dôvod sa nám dnes bude zdať smiešny a málo pravdepodobný, ale ono to tak vraj naozaj bolo. Večne nespokojného pretekára údajne rozčúlilo, že mu na sponzorskej recepcii Desgrange nedovolil, aby si dal jeden pohárik vína naviac.

Pozrite si tento príspevok na Instagrame

#TalDíaComoHoy #22Ene en 1889 nació Henri Pélissier, quien fuera un ciclista francés, conocido por su palmarés como ciclista profesional donde acumuló: 3 Giros de Lombardía, 1 Milán-Turín, 1 Milán-San Remo, 2 París-Roubaix, 1 Burdeos-París, 1 París-Bruselas, 1 París-Tours, 1 Campeonato de Francia de ciclismo en ruta y el Tour de Francia. Además, fue conocido por su larga disputa con el fundador del Tour de Francia, Henri Desgrange, y por sus protestas por las duras condiciones que tenían que soportar los corredores durante los primeros años de esa carrera. 22 de enero de 1889 + 1 de mayo de 1935 #History #Historia #Efemérides #Efemerides #TalDiaComoHoy #OTD #Undíacomohoy #Cultura #Culture #Sports #Deportes #Cycling #Ciclismo #Ciclista #Cyclist #France #Francia #Pélissier #HenriPélissier #CulturaXdia #CulturaXdía

Príspevok, ktorý zdieľa CulturaXdía (@culturaxdia),

Pochopiteľne, ak by chcel pre svoje vrtochy vzdať preteky ktokoľvek iný, nemalo by to ohlas. Tentoraz však Desgrange zastavil svoje riaditeľské vozidlo a kričal: „Musíš pokračovať.“ Pélissier s trištvrteho­dinovým mankom sa nakoniec nechal presvedčiť, dupol do pedálov a nakoniec aj tak finišoval druhý. „Ja som plnokrvník a ostatní iba ťažné kone,“ povedal v cieli.

O dva dni neskôr, keď dostal defekt, mu to konkurencia spočítala. Keď drzáň zosadol z bicykla, aby si ho opravil, ostatní zaútočili. „Každý je proti mne. Ani jedlo, čo nám dávajú, nestojí za nič,“ nahneval sa a opustil Tour.

Desgrange o deň neskôr vo svojom pravidelnom stĺpčeku pre L'Auto napísal: „Pélissiér má malý mozoček.“

Veru, aj taká bola prvá povojnová Tour na rozbitých francúzskych cestách. Dokončilo ju iba jedenásť pretekárov.

Tour v znamení deviatky

Veľké víťazstvá, nečakané úniky, šialené pády. Najslávnejšie cyklistické preteky sú za dverami. Správny čas pripomenúť si, čo sa na tomto podujatí s bohatou históriou udialo počas predchádzajúcich ročníkov – končiacich sa číslovkou deväť. Počas nasledujúcich dní vám ponúkneme niekoľko príbehov, ktoré spoluvytvárajú jednu z najväčších športových udalostí všetkých čias.

TV Pravda: Ako hodnotí Peter Sagan svoju doterajšiu sezónu? Aké šance má na MS 2019? Pozrite si video (vysielané 9. mája 2019)

Video

Cyklistický kalendár – Sezóna Petra Sagana

Názov pretekov Dátum podujatia Víťaz P. Sagan
Tour Down Under 15.– 20. januára Daryl Impey 55.
Great Ocean Road Race 27. januára Elia Viviani NIE
Okolo Spojených arabských emirátov 24. február – 2. marec Primož Roglič NIE
Omloop Het Nieuwsblad 2. marca Zdeněk Štybar NIE
Strade Bianche 9. marca Julian Alaphilippe NIE
Paríž–Nice 10. – 17. marca Egan Bernal NIE
Tirreno–Adriatico 13. – 19. marca Primož Roglič 105.
Miláno–San Remo 23. marca Julian Alaphilippe 4.
Okolo Katalánska 25. – 31. marca Miguel Ángel López NIE
Tri dni De Panne 27. marca Dylan Groenewegen NIE
E3 BinckBank 29. marca Zdeněk Štybar 17.
Gent–Wevelgem 31. marca Alexander Kristoff 32.
Dwars door Vlaanderen 3. apríla Mathieu Van der Poel NIE
Okolo Flámska 7. apríla Alberto Bettiol 11.
Okolo Baskicka 8. – 13. apríla Jon Izaguirre NIE
Paríž–Roubaix 14. apríla Philippe Gilbert 5.
Okolo Turecka 16. – 21. apríla Felix Grosschartner NIE
Amstel Gold Race 21. apríla Mathieu van der Poel DNF
Valónsky šíp 24. apríla Julian Alaphilippe DNF
Liège–Bastogne–Liège 28. apríla Jakob Fuglsang NIE
Tour de Romandie 30. apríla – 5. mája Primož Roglič NIE
Eschborn–Frankfurt 1. mája Pascal Ackermann NIE
Giro d'Italia 11. mája – 2. júna Richard Carapaz NIE
Okolo Kalifornie 12. – 18. mája Tadej Pogačar 79.
Critérium du Dauphiné 9. – 16. júna Jakob Fuglsang NIE
Okolo Švajčiarska 15. – 23. júna Egan Bernal 76.
Majstrovstvá SR v Trnave 30. júna Juraj Sagan 4.
Tour de France 6. – 28. júla Egan Bernal 80.
Clásica de San Sebastián 3. augusta Remco Evenepoel NIE
Okolo Poľska 3. – 9. augusta Pavel Sivakov NIE
RideLondon–Surrey Classic 4. augusta Elia Viviani NIE
BinckBank Tour 12. – 18. augusta Laurens De Plus NIE
Vuelta a España 24. augusta – 15. septembra Primož Roglič NIE
EuroEyes Cyclassics 25. augusta Elia Viviani 6.
Bretagne Classic Ouest–France 1. septembra Sep Vanmarcke NIE
GP de Québec 13. septembra Michael Matthews 2.
GP de Montréal 15. septembra Greg van Avermaet 18.
Okolo Slovenska 18.- 21. septembra Yves Lampaert NIE
Primus Classic 20. septembra Edward Theuns 27.
Gooikse Pijl 21. septembra Pascal Ackermann 25.
MS v cestnej cyklistike – Yorkshire 2019 29. septembra Mads Pedersen 5.
Okolo Lombardska 12. októbra Bauke Mollema NIE
Tour of Guangxi 15. – 20. októbra Enric Mas NIE

© Autorské práva vyhradené

debata chyba
Viac na túto tému: #Tour de France #história Tour de France #Tour de France 2019