Sneh, dážď, vietor, kôň. Mocný Faber premohol všetkých

15.06.2019 09:00
Francois Faber
Francois Faber a finiš na slávnej parížskej ulici Champs-Élysées. Autor:

Tour de France 1909 mala všetko. Dramatické momenty, ktoré ju sprevádzali počas 27 dní, zrodili veľkého šampióna. Francoisa Fabera.

Dobre stavaný chlap s veľkým srdcom. Takto spomínali generácie na mladíka, ktorý si v jednom roku podmanil celú krajinu. Vedľa jeho mena síce svietila luxemburská vlajočka, no jeho korene siahali do Beneluxu iba čiastočne.

Pochádzal odtiaľ jeho otec. Faber žil v Paríži a vždy sa považoval za Francúza.

Od nábytku k bicyklu

Nebol cyklistom od narodenia. Vlastne – takí vtedy ani neboli. Najprv sťahoval drevený nábytok, potom pracoval v prístave, na pretekársky bicykel sa posadil až v roku 1906. Od tej chvíle bol svet dvoch kolies jeho vlastným. Láskou nadovšetko – so strojom vstával i zaspával.

Meral 186 centimetrov a vážil 91 kilogramov. Podľa parížskej štvrte, v ktorej vyrástol, ho v celom Francúzsku poznali pod prezývkou – Obor z Colombes. Len pre porovnanie: najťažším mužom vlaňajšej Tour bol Guillaume van Keirsbulck – má 86 kilogramov.

Faber bol taký výnimočný, že jeho tímový manažér Alphonse Baugé neváhal povedať: „Je to boh, ktorý zostúpil, aby mohol bicyklovať.“

Mimochodom, túto nálepku mal aj desiatky rokov po smrti. Aj André Leducq, víťaz Tour z rokov 1930 a 1932, o ňom vyhlásil: „Faber bol pre mňa bohom. V mojom osobnom rebríčku čnie nad všetkými.“

Keď už toľko spomíname Najvyššieho: ak v roku 1909 niekto naozaj zostúpil, určite nie boh. Tour de France 1909 bola hotové peklo. Tam je údajne horúco, toto bol však najchladnejší ročník zo všetkých.

"Asfaltové cesty boli iba zriedkavým luxusom, väčšinou sa jazdilo po dlažobných kockách so zlou drenážou. Po dlhotrvajúcich dažďoch sa museli cyklisti prebíjať kalužami vody, v nejednom prípade sa brodili cez súvislú vodnú plochu.

Na vidieckych hlinených cestách sa povrch premenil na blatisté koľaje, aj preto jazdci štartovali s okuliarmi proti špine a odlietajúcim kamienkom," píše sa v knihe Príbehy Starej dámy – sto ročníkov Tour de France.

Roztrhnutá reťaz. No a čo?

V druhej – a teraz dobre čítajte! – 398 kilometrov dlhej etape z Roubaix do Mét, vyhral Faber v mrznúcom daždi po 200-kilometrovom úniku. O dva dni počas náročnej horskej skúšky dokonca chumelilo a ortuť teplomera klesla tri stupne pod nulu.

Ale Luxemburčan si opäť šiel svoje: po 110 kilometrovom sóle prišiel do cieľa s polhodinovým náskokom.

Počasie vystrájalo aj vo štvrtej, 309 kilometrovej etape z Belfortu do Lyonu. Keď sa povie – vonku leje ako z krhly – myslí sa zrejme na 11. júl 1909. Faber mal občas vodu až po kolená.

Kilometer pred cieľom sa mu pretrhla reťaz a keďže vtedajšie pravidlá zakazovali akúkoľvek výmenu bicykla, nezostávalo mu nič iné, iba dotlačiť pokazený stroj do cieľa. Vyhral s desaťminútovým náskokom.

Bolo 13. júla, dve hodiny ráno a v Lyone sa na štarte ďalšej etapy zišlo tritisíc fanúšikov, aby mohli vidieť novú hviezdu. Nepršalo, ani nesnežilo, ale tak veľmi fúkalo, že poryvy vetra Fabera dvakrát zhodili z bicykla.

Poradil si – dokonca aj s koňom, ktorý ho skopol o pár kilometrov ďalej a svoju mašinu musel hľadať pätnásť metrov pod brehom. V Grenobli bol aj tak víťaz a o dva dni aj v Nice. Davy ho oslavovali. Zatiaľ čo ďalších 77 cyklistov radšej vzdalo boj s nahnevanou prírodou.

Fantázia.

Faber je dodnes jediným pretekárom, ktorý na cestách okolo Francúzska vyhral päť etáp v rade. A ktovie, koľko ich mohlo byť, keby nezasiahla vyššia moc.

Keď organizátori podujatia sledovali jeho suverénne triumfy, poprosili šéfa tímu Alcyon, aby svojmu pretekárovi dohovoril. „Zvoľni, nechaj vyhrať aj ostatných,“ počul vtedy stále iba 22-ročný Faber.

Šéfov treba poslúchať – bolo to tak aj v roku 1909. Faber sa rozkazu príliš nebránil, počas ďalších dní zvoľnil tempo a išlo mu len o to, aby nestratil z náskoku v celkovom hodnotení. A ten bol naozaj veľký.

Francois Faber.
Francois Faber. Autor: SITA/AP, Collection Privee Ivan Bonduelle

Na ryby. Bez bicykla!

Keď 1. augusta po 4497 kilometroch a o päť kilogramov ľahší dorazil do Pariža, cyklistický funkcionár Alphonse Steines sa ho opýtal: „Čo máte teraz v pláne?“

Faber pohotovo a vtipne odpovedal. „Viem o skvelom mieste pri Seine, kde sa dobre chytajú ryby. Tam ma zajtra nájdete. Až do augusta ma nikto na bicykli neuvidí.“

Či to tak aj bolo, historické zdroje neuvádzajú.

O dvanásť mesiacov neskôr sa na Tour objavil opäť. Avšak, kým v roku 1909 ho nezastavil ani kôň, tentoraz sa mu zrážka so psom na úpätí Pyrenejí stala osudnou. Jeho zranenia boli také vážne, že preteky nedokončil.

Tak ako väčšina jeho súperov, aj on musel počas 1. svetovej vojny narukovať do armády. V máji 1915, počas prvého dňa bitky o Artois pri Arrase údajne dostal telegram, v ktorom ho manželka informovala o narodení dcérky.

Podľa legendy sa Faber tak potešil, že vyskočil zo zákopu a zasiahla ho jedna z nemeckých guliek.

Pravda je však iná. Áno, život legendárneho cyklistu ukončila nemecká nábojnica, stalo sa tak však na vojnovom poli, keď pomáhal zranenému kamarátovi pri úniku. Z 2900-členného regimentu neprežila ani tisícka mužov.

Faberovo telo nikdy nenašli.

Tour v znamení deviatky

Veľké víťazstvá, nečakané úniky, šialené pády. Najslávnejšie cyklistické preteky sú za dverami. Správny čas pripomenúť si, čo sa na tomto podujatí s bohatou históriou udialo počas predchádzajúcich ročníkov – končiacich sa číslovkou deväť. Počas nasledujúcich dní vám ponúkneme niekoľko príbehov, ktoré spoluvytvárajú jednu z najväčších športových udalostí všetkých čias.

TV Pravda: Ako hodnotí Peter Sagan svoju doterajšiu sezónu? Aké šance má na MS 2019? Pozrite si video (vysielané 9. mája 2019)

© AUTORSKÉ PRÁVA VYHRADENÉ

#cyklistika #Tour de France #história Tour de France #François Faber #Tour de France 2019
Sleduj najnovšie články na našom Facebooku