Nespokojný Dvorščík: Skrývame sa za Sagana. Odchádzam

17.01.2018 06:00
Milan Dvorščík
Milan Dvorščík. Bývalý reprezentant je jediný medzinárodný rozhodca UCI zo Slovenska. Autor:

V roku 1994 sa stal najlepším športovcom Slovenska. Vo svojej hviezdnej sezóne získal na MS v pretekoch amatérov striebornú medailu. Do veľkej cyklistiky sa vrátil. Je jediným Slovákom, ktorý má licenciu rozhodcu Medzinárodnej cyklistickej únie (UCI) a pôsobil aj na veľkých pretekoch. "V slovenskej cyklistike som sa stal nežiaducim," tvrdí Milan Dvorščík, ktorý vyniká aj tým, že sa dohovorí v siedmich jazykoch.

Pracovali ste na cyklistickom zväze ako kontrolór. Prečo ste na tomto poste skončili?

Bolo to moje rozhodnutie, pred dvoma mesiacmi som požiadal o uvoľnenie z tejto funkcie.

Aký ste mali dôvod?

Odchodom som riešil napätú situáciu medzi mnou, prezidentom zväzu Petrom Privarom a výkonným výborom. Viazla komunikácia a vládol arogantný spôsob riešenia názorových rozdielov. Chýbala mi obyčajná diskusia. Musel som sa brániť mnohým útokom, tlak na moju osobu sa zvyšoval a dostal som sa aj pred disciplinárnu komisiu. A časová náročnosť i zodpovednosť, ktorá vyplývala z mojej práce, bola veľká. Žiadali odo mňa, aby som zložil skúšky na funkciu kontrolóra. Mal som viac ako dva mesiace, aby som sa na ne nachystal, čo sa popri mojej pracovnej vyťaženosti nedalo stihnúť.

Post kontrolóra je platený?

Áno, vyhral som konkurz na šesť rokov, aj s finančnými podmienkami. Pôvodne som dostával v čistom niečo viac ako päťsto eur. Potom mi výšku odmeny znížili, od minuloročného marca som bral necelých sto. To bolo podľa mňa nezákonné, v tomto sa ešte musím poradiť na ďalšom postupe s právnikmi. Z toho sa nedalo žiť. Našiel som si novú prácu. Na zväze by chceli profesionálne výsledky, celodennú prácu a najradšej skoro zadarmo. To nejde, potrebujeme viac schopných profesionálov.

Ovplyvnil znížený honorár váš prístup?

Napriek všetkému peniaze neboli hlavným problémom, moju prácu to neovplyvnilo, hoci jej bolo viac ako predtým. Podľa mňa je normálne, že v športovom zväze sa vždy vyskytovali aj problémy a nikdy nebudú mať všetci rovnaký názor – na trénovanie, chod zväzu, ekonomiku. Nemal som v úmysle za každú cenu kritizovať. Podľa mňa stačilo, aby sme sa o problémoch zhovárali a hľadali možnosti riešenia. Stal som sa nepohodlným, lebo som ako kontrolór poukázal na nejaké nedostatky a urobil som aj kroky, aby sme ich odstránili. Vedeniu zväzu sa to nepáčilo.

Za čo vás kritizovali?

Riešili sme neraz banálne veci, pre verejnosť možno prkotiny, formálne chyby. Vôbec nemuseli prerásť do konfliktov. Dobrou komunikáciou sme všetko mohli rýchlo napraviť. Poviem príklad. Reprezentačný tréner žien bol vyplácaný nezákonne, formou stravného, ktoré bolo navyše vypisované na pretekárky. Tie nemali na diéty nárok, lebo mali zabezpečenú stravu. O tom sa hovorilo na valnom zhromaždení cestnej cyklistiky, na ktorom som sa zúčastnil a nemohol som sa tváriť, že som to nepočul. Dohodli sme sa, že tréner vráti peniaze za stravné a vyplatí sa mu odmena na základe dohody, ktorú s ním zväz uzavrie. Ak by sa to stalo, všetko by bolo za tri dni vybavené. Ale nebolo.

Milan Dvorščík v sprievodnom aute ako rozhodca,...
Milan Dvorščík v sprievodnom aute ako rozhodca, ktorý dohliada na pravidlá v pelotóne. Autor: JÁN LUKY

S Petrom Privarom ste dlho úzko spolupracovali, kedy sa vaše cesty rozišli?

Postupne sa medzi nami prehlbovali názorové nezhody. Vyčítam mu, že ani raz nebol ochotný so mnou o našich rozdielnych pohľadoch debatovať. Keď vznikli problémy, riešil ich z pozície sily, bez diskusie. Vyvrcholilo to tým, že som od neho dostal písomné napomenutie za porušenie pracovnej disciplíny.

Dôvod?

Pripravil som dotazník, v ktorom sa mohli členovia hnutia i verejnosť vyjadriť k práci zväzu, dávať rôzne podnety a návrhy. Schválil ho aj výkonný výbor a objavil sa aj na zväzovej stránke. Bol to verejne dostupný dokument, na ktorý bol pozitívny ohlas, pre mňa dôkaz, gesto, že chceme byť otvorení, diskutovať, zlepšovať sa. Pre zväz imidžová záležitosť. Odkaz na dotazník som zavesil na facebook, čo malo priniesť verejnú diskusiu. Privara mi telefonicky nariadil, aby som ho stiahol. Bolo to v piatok, veril som, že prezident to ešte prehodnotí, pre mňa to bol nepochopiteľný krok. Vzápätí v pondelok bez diskusie naše kamarátstvo zmenil na formálne správanie. Pozval ma na koberec a zasypal celým radom absurdných obvinení. Povedal som si, že to nemá zmysel a odkaz som na facebooku odstránil. Bolo to až vo štvrtok a v ten deň som už dostal aj rozhodnutie o porušení pracovnej disciplíny.

Aké bolo postavenie kontrolóra v zväzových štruktúrach?

Práve to považujem za problém. Môj vzťah so zväzom bol zamestnanecký. Mal som kontrolovať nejaký subjekt a bol som na ňom závislý, čo vnímam ako nelogickú vec. Upozornil som na to aj ministerstvo. Keď som poukázal na nejaký problém, prišli odvetné akcie. Napríklad devätnásť mesiacov som pracoval na pravidlách a ďalších zväzových dokumentoch, za to ma všetci chválili a dostal som aj odmenu, ale odrazu mi oznámili, že to, čo som robil, bolo celé zlé. Ocitol som sa v pasci.

V akej pasci?

Buď na problémy poukážem a budem zlý, alebo mi niekto po čase začne vyčítať, že som o všetkom vedel a ako kontrolór som mlčal a nekonal.

Keď vznikli problémy, Peter Privara ich riešil...
Keď vznikli problémy, Peter Privara ich riešil z pozície sily, bez diskusie, tvrdí Milan Dvorščík.

Koncom týždňa sa uskutoční konferencia cyklistického zväzu. Budete kandidovať na post prezidenta?

Oslovili ma niektorí ľudia, ale povedal som im, že kandidovať nebudem. Potom by som sa totiž musel vzdať postu medzinárodného rozhodcu. Na konferenciu pôjdem, ale keď sa situácia nezmení, v slovenskej cyklistike končím. Úplne. Nebudem prvý. Stiahli sa z nej už viacerí iní, aj úspešní ľudia. Napríklad Velitsovci, Lenka Ilavská-Litvinová alebo Miro Lipták. Milan Jurčo, Ondrej Glajza sa zapájajú minimálne. A Jano Valach komunikuje, iba keď musí. To všetko sú mená, ktoré v cyklistike niečo dokázali.

Čo by sa malo zmeniť?

Situácia sa vyvinula tak, že v tomto okamihu aj prezident. Prekáža mi jeho prístup a postup vo viacerých prípadoch. Štýl riadenia a komunikácia. Všetci, ktorí sa vyjadrili kriticky na adresu zväzu, dostávajú sa do nemilosti. Atmosféra je zlá, narušili sa medziľudské vzťahy. Aj cestná cyklistika padá, trápi sa. Nemáme kluby ani pretekárov. Ani kvalitné súťaže. Vrážame prostriedky do centier talentovanej mládeže, ale súčasný systém nevychováva budúcich kvalitných pretekárov, sú to vyhodené peniaze. Skrývame sa stále za Sagana, ale keď skončí, príde potopa.

Budete pokračovať vo funkcii medzinárodného rozhodcu?

Licenciu vystavuje národný zväz a mám trochu obavy, že ju nemusím dostať. Existujú však aj iné možnosti. Napríklad zmena trvalého bydliska. Presťahovať sa do zahraničia a tam požiadať o licenciu, ako to má aj Peter Sagan. A za istých okolností mi licenciu môže vystaviť priamo UCI.

© AUTORSKÉ PRÁVA VYHRADENÉ

#Peter Privara #Milan Dvořščík
Sleduj najnovšie články na našom Facebooku
24,99
Perla Ruža Color

Perla Ruža Color

34,99
Rozeta

Rozeta

Ponuky zo Zľavy.Pravda.sk