Hľadať
Denný / nočný režim
Sledujte nás
Pravda Pravda Domov podcast Výsledky výsledky

Slovák, ktorý platí toptím: Sagan je zázrak a doping je korupcia

Je jediným Slovákom, ktorý finančne podporuje špičkový cyklistický tím. Ján Miškovský (49), úspešný slovenský podnikateľ, patrí medzi silných sponzorov zoskupenia Quick-Step Floors.

21.12.2017 07:00
Janom, Ján Miškovský Foto:
Ján Miškovský na Col du Galibier.
debata (9)

Od roku 1995 sa venuje progresívnym ekologickým technológiám, obnoviteľným zdrojom, elektromobilite a zelenej energii. Spoločnosť janom, ktorú vlastní, integrovala dve tretiny jeho firiem. „V súčasnosti máme globálny potenciál, európske i svetové aktivity,“ tvrdí v rozhovore pre Pravdu.

Ako ste sa dostali k širokým aktivitám v cyklistike?

Bol to prirodzený vývoj. Nikdy som nebol profesionálny cyklista, ale tomuto športu sa venujem rekreačne. S celou rodinou a s priateľmi. Začal som sa preháňať pred dvadsiatimi rokmi – najskôr na horskom bicykli, potom som ho vymenil za cestný. Zúčastňovali sme sa na rôznych podujatiach, maratónoch, začal som sa podieľať na ich organizácii. Od toho bol len krôčik k sponzoringu. Z hobby sa stal aj biznis. Keďže milujem tento šport, zdalo sa mi logické, že som sa usiloval podporiť práve jeho rozvoj.

Neuvažovali ste v začiatkoch aj o podpore iných športov?

Cyklistika korešponduje s náplňou môjho podnikania – je zelená, technologická a celosvetová. Je to ideálne spojenie. Podľa mňa nebude dlho trvať, keď v pelotóne už nebudú jazdiť klasické, ale elektrické autá, čo je moja parketa. V roku 2014 sme si to otestovali s elektrickým autom v etape na Okolo Poľska.

Venujete sa cyklistike aj naďalej aktívne?

Samozrejme, tento rok som najazdil bezmála štyritisíc kilometrov, čo v mojom veku, pracovnom zaneprázdnení, množstve cestovania nie je maličkosť. Chodím s jednou partiou Okolo Poľska alebo Okolo Tatier, každý rok vyrazíme na Tour de France. Na bicykli som vyšiel so synom i manželkou na Galibier, Izoard, Mount Ventoux.

Prezradíte, koľko vás stojí podpora špičkového profitímu Quick-Step Floors?

Malá nie je, ale nechcem hovoriť o konkrétnych peniazoch.

Aspoň naznačte, aby mali čitatelia predstavu…

Je to suma, ktorá sa pohybuje v státisícoch eur, ale milióny to nie sú.

Vypláca sa vám to? Je to efektívny sponzoring?

To je ťažko merateľné. Nepoviem vám, že vložím do niečoho euro a zarobím päť. Tak to nie je. To je širší problém. Kto podniká v zahraničí a pozná biznis, pochopí, aké ťažké je presadiť sa v prostredí zahraničných vzťahov. Quick-Step je výborný otvárač dverí, inak by som to určite nerobil. Je to tretia noha v biznise.

Dá sa to aj nejako zmerať?

Matematicky to zmerať neviem. Možno nejaký model na to existuje, ale ja ho nepoznám. Viem však, že keď rozvíjam nejaký obchodný vzťah v cudzine, pomáhajú mi podporné marketingové aktivity. Viem, čo mi prinesú a čo nie. Teraz sa venujem veľkému projektu, je to investícia za niekoľko miliónov eur.

Pomohla vám pri tom cyklistika?

Robil som ho s podporou ľudí, ktorí sa pohybujú so mnou v cyklistike. V tíme máme zástupcov bankového sektora. Bývalý šéf investícií v britskej banke Barclays je členom dozornej rady tímu Quick-Step. On mi otvoril dvere k významným a potrebným ľuďom. Ako to zmeriate? Sú to kontakty, vzťahy. Ale bez nich nemáte šancu.

Dá sa zmerať marketingová hodnota cyklistu?

Existuje na to metodika. Je to hodnota, ktorá pozostáva z platu, ktorý športovcovi dáva zamestnavateľ, v cyklistike majiteľ tímu a plus všetky športovcove marketingové zmluvy a aktivity s rôznymi partnermi.

Ján Miškovský. Foto: Twitter
Janom, Ján Miškovský Ján Miškovský.

Ako je to v Saganovom prípade?

Peter rozvíja už vlastný biznis, má svoj portál, distribúciu výrobkov so svojou značkou. Široká sieť jeho fanúšikov je jeho trhový potenciál. Na Slovensku má určite najvyššiu hodnotu v športovom marketingu. Napríklad Marek Hamšík je mimoriadne populárny, aj v Taliansku, ale podľa mňa Neapol a jeho hráči nie sú natoľko globálne známi. Sagan, keď jazdí na Tour de France, čo je tretie najsledovanejšie podujatie planéty, po letnej olympiáde a majstrovstvách sveta vo futbale, je pod drobnohľadom obrovského množstva ľudí. Podľa štatistík niektoré vychytené etapy v čase víkendu sledujú tri miliardy divákov. A ak Sagan niektorú vyhrá, je to obrovská sila. Tour je výnimočný marketingový bonus cyklistu.

Sagan berie podľa viacerých zdrojov ročný plat šesť miliónov eur, najviac zo všetkých cyklistov. Je aj marketingovo v súčasnosti najzaujímavejší cyklista planéty?

Svojím imidžom, nečakanými ťahmi, príjmami, patrí k absolútnej špičke. Nikdy som o tom takto neuvažoval, ale teraz, keď beriem do úvahy aktuálne cyklistické pole a konkurenciu, bude v roku 2018 marketingová jednotka svetového pelotónu. Môžu vyskočiť aj niektorí mladí chalani, ale tí sú marketingovo za ním, potrebujú ešte aspoň dva-tri roky.

V tomto roku Sagana vylúčili z Tour. Uškodilo mu to, alebo paradoxne ešte pomohlo?

Bolo to dosť kontroverzné a najmä spočiatku veľmi neprehľadné. Až po niekoľkých mesiacoch padol verdikt, že jeho vylúčenie z pretekov bolo nezmyselné. Väčšina ľudí sa na tom zhodla a teraz bolo potvrdené, že verdikt rozhodcov bol zlý. Myslím si, že na tom Peter napokon získal. Keď zoberiem reakcie fanúšikov, komentáre novinárov, odbornej verejnosti, boli jednoznačne v Saganov prospech. Na budúci rok mu bude väčšina ľudí priať ešte viac, aby vybojoval dobrý výsledok.

Čo marketingový uhol tejto kauzy?

Čo očakávajú ľudia od priestoru, v ktorom sa pohybujú – spoločenskom, kultúrnom, športovom, politickom? Ich záujem zvyšujú škandály, kontroverzné situácie, spory, dynamické zmeny, nečakané situácie. Ľudia milujú, keď sa niečo deje. Vtedy aj viac sledujú podujatie v médiách. To je realita. Ak je niečo monotónne, nudné, jednoznačné, je to nezaujímavé. Preto bol Sagan ešte viac sledovaný. Určite týždeň-dva, keď sa riešila jeho pikantná situácia, to nebolo pre neho príjemné, prežíval ťažké stavy. Zo športového pohľadu možno prišiel o ďalší úspech, o šiesty zelený dres v rade, ale o niekoľko týždňov sa stal tretí raz majstrom sveta, získal ešte viac.

Ako by mohol ešte výraznejšie znásobiť svoj športový a marketingový potenciál?

Podľa mňa Peter potrebuje zamakať na veľkých jarných klasikách, tam sa viac ukázať, viac vyhrávať, bodovať. Je na to stavaný ako cyklista, to je jeho parketa. Dokázať to, čo v posledných rokoch Boonen, Cancellara, Van Avermaet. Potrebuje zažiariť na Roubaix či Flámsku. Aj pre Petra je to vážny cieľ a držím mu palce, aby ho zvládol.

Hovoríte, že by ste mu to prial? Financujete tím, ktorý je priamy Saganov konkurent…

Samozrejme, ak ide o tímovú konkurenciu, logicky som na strane Quick-Stepu. Každý bojuje za svoj tím. Ak mám byť teraz úprimný, najhoršie je na tom fanúšik. Ten má vždy z celého príbehu len nejaký zážitok, emócie. Na konci dňa najviac získava úspešný cyklista – slávu a peniaze. Po ňom majú benefit majiteľ i sponzor. A fanúšik? Ten má chvíľu, niekoľko minút, možno hodín radosť, on to platí. Cestuje, má výdavky, kupuje si vstupenky…

Logo spoločnosti janom, ktorá sponzoruje tím... Foto: Twitter
janom, Ján Miškovský Logo spoločnosti janom, ktorá sponzoruje tím Quick-Step.

Cyklistikou teraz otriasa ďalší škandál. Z dopingu je podozrivá hviezda – Chris Froome. Sponzori sa v podobných prípadoch často vzdávajú podpory pretekára i tímu. Ako to vnímate vy?

My to máme stanovené aj v zmluvách, prípadný doping prináša postihy – aj finančné. A sponzor má právo odstúpiť od zmluvy. Posudzuje sa to vždy individuálne, každý prípad je iný. Ale spomeniem aj Petrovo vylúčenie z Tour. V prvých hodinách, dňoch s tým mali problém aj sponzori. Keby sa to nedajbože otočilo proti Petrovi, kto vie, ako by sa to vyvíjalo.

Ako by ste reagovali v prípade dopingu pretekára vášho tímu?

Hovoril som o našich podnikteľských prioritách – jedna z nich je zelený aspekt. Pre mňa zelený znamená čistý. Preto sa venujeme obnoviteľným zdrojom, ekológii. To sa dá preniesť aj do športu. Druhá vec je, že v cyklistike sú prísne pravidlá kontroly dopingu. Nedávno bol na návšteve Slovenska popredný jazdec nášho tímu Philippe Gilbert. Musel presne nahlásiť, kde sa bude nachádzať, pohybovať a kedykoľvek ho mohli prísť skontrolovať, zobrať vzorky. Napriek tomu, že nie je sezóna. Pre mňa je doping vážny problém. Je to otázka morálky, zlyhania. To isté, čo v podnikaní korupcia. Áno, doping je pre mňa korupcia. Tá v našom živote nemá miesto.

Ako si vysvetľujete, že slovenská cyklistika má trojnásobného majstra sveta a problémy so sponzormi?

Slovenskú cyklistiku financuje najmä štát a pár menších sponzorov. U nás je historicky silný futbal, hrá sa na každej dedine a má to aj jednoduchšie, lebo sa odohráva na štadióne, v malom priestore, tam sa lepšie umiestnia aj televízne kamery. Po roku 1989 sa stratila v cyklistike kontinuita, nenadviazali sme na niekdajšiu popularitu Pretekov mieru a Okolo Slovenska, tento šport padol, stratil atraktivitu. Ťažko sa to získava všetko späť. Až Velitsovci a Sagan cyklistiku prebudili a situácia sa zlepšuje.

Podporujete priamo aj slovenskú cyklistiku?

Samozrejme, nepretržite už pätnásť rokov. Spomenul som, že organizujeme mnohé podujatia rekreačného charakteru, napríklad maratóny, súťaže v horskej cyklistike, ale aj Slovenské poháre, Preteky karpatských kuriérov pre mladých pretekárov a iné. Podporíme teraz aj preteky Okolo Slovenska. Okrem toho máme v Dohňanoch svoj vlastný tím – je v ňom 33 detí.

Vo vášom tíme Quick-Step Floors jazdili a stále jazdia aj veľké cyklistické esá. Aký je jeho rozpočet na sezónu?

Medializovaný bol rozpočet najbohatšieho tímu Sky, je to ročne 36 miliónov eur. My sme v tomto priemerný tím, ale máme najviac víťazstiev a v oficiálnom poradí tímov nám patrí druhé miesto. Vzhľadom na podmienky sme mimoriadne úspešní a efektívni. Tímy majú rôzne koncepcie. Napríklad Bora ju postavila na dvoch osobnostiach – Saganovi a Majkovi, ktorý mal bodovať v kopcoch a v celkovom poradí ťažkých pretekov. Quick-Step je všestrannejší, má desať pretekárov, ktorí môžu vyhrávať. Šéf tímu Patrick Lefevere stavia na mladých a dravých jazdcoch. Gaviria, Jungels, Alaphilippe… všetci majú budúcnosť.

V tíme boli aj Slováci – bratia Velitsovci. Najskôr odišiel Peter a teraz Martin, ktorý ukončil kariéru. Viete ovplyvniť, aby v zostave boli aj slovenskí jazdci?

Viem a aj to chcem ovplyvňovať, ale musíme mať cyklistov, ktorí budú mať výsledky. Posunúť do tímu pretekára bez nich, dostať ho tam po známosti, to by všetkým uškodilo, aj samotnému cyklistovi. Keby sme mali takých cyklistov, akými boli Velitsovci, sú určite tam. Teraz sa usilujem pomáhať aspoň mladým, ktorí začínajú, pokúšam sa ich odporučiť do menších tímov v Holandsku, Belgicku a podobne.

Ján Miškovský pred tímovým autobusom Quick-Stepu. Foto: Twitter
Janom, Ján Miškovský Ján Miškovský pred tímovým autobusom Quick-Stepu.

Šéf Quick-Stepu Lefevere sa pred časom vyjadril, že by Sagana do tímu nechcel. Hovorili ste o tom spolu?

Dokonca viackrát, poznám tento problém. Bol som pri tom, keď sa o tejto otázke debatovalo. Už som spomenul, koncepcia nášho tímu je trochu iná. Keby sme zobrali Petra, museli by sme ju zásadne zmeniť, ovplyvnilo by to zloženie celého tímu, nielen pretekárov.

V akom zmysle?

S Petrom prišlo do Bory desať ďalších ľudí z jeho okolia. Rokovali sme s ním o jeho príchode, ale priestor, ktorý požadoval počtom ľudí i servisom, nebol vhodný pre Quick-Step, ktorý bol rozbehnutý inak. Máme podpísané zmluvy, vybudované vzťahy… Nedá sa všetko odrazu zmeniť. Takto to vnímali aj iné špičkové tímy. Výborne to zapadlo do predstáv Bory, ktorá práve prichádzala na scénu, budovala nový tím a postavila ho na Petrovi. Preto jej to aj vyšlo.

Vy by ste Petra radi videli vo vašom výbere?

Samozrejme, mne by to veľmi pomohlo. Sagan je cyklistický zázrak. Ale musím rešpektovať tímovú stratégiu. Môžeme o tom debatovať, aj to robíme, ale ja o tom nerozhodujem. Ak by som bol majoritný vlastník, bolo by to niečo iné. Som však sponzorom, ktorý hrá v tomto príbehu druhé husle. Máme v tíme štyri levely. Najvyššie je Quick-Step, potom je janom, Lidl, Peugeot a Specialized, na treťom poschodí sú ďalší. Sme vysoko, ale nemáme rozhodujúce slovo.

Vidíte nejakú šancu, že by mohol v blízkej budúcnosti vzniknúť silný slovenský, prípadne slovensko-český špičkový tím, ktorý by patril do kategórie WorldTour?

Pokúšal som sa založiť tím jazdcov do 23 rokov. Bol to problém. Máme len jeden poriadny kontinentálny tím v Banskej Bystrici. A má problémy s financovaním. Na Slovensku funguje minimum firiem so slovenským kapitálom a s globálnym, celosvetovým potenciálom. Len pre takéto firmy má profitím význam. Ale keď chcete fungovať na najvyššej úrovni, potrebujete nielen najmenej desať miliónov eur, ale na prvom mieste kvalitných pretekárov. Na Slovensku ich nemáme, museli by sme ich hľadať v zahraničí. A to by potom už nemalo zmysel. Vidím to ako úplne nereálnu vec.

© Autorské práva vyhradené

9 debata chyba
Viac na túto tému: #Peter Sagan #Quick-Step Floors #Ján Miškovský