Saganovi závidia Ronaldo i Messi

27.09.2017 06:00
Peter Sagan
Peter Sagan sa teší z víťazstva. Autor: ,

Peter Sagan. Už dávno nielen výnimočný športovec. Aj overená značka, magnet. Na úspech - športový i marketingový. Slovensko vie poblázniť ako hokejoví majstri sveta v roku 2002 či futbalisti po postupoch na veľké šampionáty (MS 2010, ME 2016). Svet privádza do ošiaľu ako najväčšie športové celebrity.

Sagan je fenomén vo svete športu i mimo neho. Hviezda, ktorá je zárukou pozitívneho imidžu. Slovensku ho vytvára už roky.

„Po treťom titule majstra sveta si viem predstaviť, že so Saganom podpíše niektorá z veľkých firiem doživotnú zmluvu. Tak, ako sa to stalo v prípadoch tenistu Rogera Federera či najlepšieho basketbalistu všetkých čias Michaela Jordana. Peter je cyklistickou ikonou a môže ňou byť do konca života,“ tvrdí Roman Krajniak, expert na športový marketing.

Klinický psychológ Martin Miler hovorí, že na ľudí pozitívne pôsobia nielen Saganove úspechy, ale aj povaha, spontánnosť a úprimnosť.

Potenciál Petra Sagana je obrovský. Nielen v cyklistike, ale i reklame. Vlani sa ako prvý Slovák v histórii umiestnil v rebríčku (26. miesto) prestížneho magazínu SportsPro – s názvom Fifty Most Marketable. Ten zohľadňuje marketingový potenciál športovca pre najbližšie tri roky.

Päťnásobný víťaz zeleného dresu z Tour de France v ňom predstihol také športové ikony, akými sú futbalisti Lionel Messi a Cristiano Ronaldo či dnes už bývalý šprintér a najrýchlejší muž planéty Usain Bolt.

„Sagana by chcel mať každý v tíme. Priťahuje pozornosť, preto si môže pýtať také obrovské peniaze,“ vyhlásil pred časom Luca Guercilena, manažér cyklistického tímu Trek-Segafredo. Tourminátor, ako znie jeho prezývka, je tiež dosiaľ jediným športovcom zo Slovenska, ktorému prestížny ekonomický denník Wall Street Journal venoval článok.

„V cudzine má Peter Sagan také renomé, že aj prípadný neúspech mu z jeho marketingovej hodnoty nič neuberie. Pokiaľ ide o finančný obnos zo sponzorských zmlúv, je na tom na Slovensku suverénne najlepšie,“ vysvetľuje Krajniak. Reaguje tak aj na Saganovu diskvalifikáciu na tohtoročnej Tour de France.

Slovenský cyklista je tvárou viacerých prestížnych značiek. Podporuje automobilku, mobilného operátora, zmluvu má s výrobcom bicyklov.

Práve povesť šoumena je tým, čo davy, ale i...
Práve povesť šoumena je tým, čo davy, ale i tvorcovia reklám na Petrovi Saganovi milujú. Žilinčan je bezprostredný, trochu drzý, zdravo sebavedomý. Autor: SITA/AP, Joe Johnston

Čo robí zo Sagana magnet pre firmy, sponzorov?

„Peter prišiel do cyklistiky v čase, keď urgentne potrebovala novú hviezdu – nezaťaženú dopingovou minulosťou, nepošpinenú škandálmi. Zrazu sa na scéne ocitol chlapec z malého Slovenska, ktorý zdolával konkurenciu a zabával ľudí. Medzinárodná cyklistická únia by mala byť Slovensku vďačná, že vychovalo takú superstar. Sagan tomuto športu pomohol v čase, keď sa topil v bahne,“ hovorí Krajniak, ktorý upozorňuje aj na ďalší fakt.

„Nemenej dôležitá je jeho povaha. Veď ktorý cyklista sa po odjazdení náročnej etapy predvádza na zadnom kolese? Žiadny. Okrem Sagana,“ dodáva.

Práve povesť šoumena je tým, čo davy, ale i tvorcovia reklám na slovenskej superhviezde milujú. Žilinčan je bezprostredný, trochu drzý, zdravo sebavedomý. „Za každých okolností je sám sebou. Nepotrebuje sa na niečo hrať. Niekedy sa možno dostáva na hranicu dovoleného, ale stále je to on. A úprimnosť sa ľuďom predsa páči,“ pridáva ďalší postreh Martin Miler, klinický psychológ.

„Mnohí si také čosi nedovolia, lebo sa musia držať spoločenských konvencií a premýšľajú nad tým, čo by sa stalo, keby prekročili nejakú hranicu. Ľudia zväčša oceňujú spontánnosť,“ dodáva.

Tú im Sagan ponúka. Prezentuje sa ňou v cieľovej rovinke, na tlačových besedách, v rozhovoroch s fanúšikmi i novinármi. „Práve tu by som však videl jeho rezervy. Nejde o obsah, ktorý púšťa do médií, ten sa ľuďom spravidla páči. Skôr ide o štýl, akým komunikuje,“ vraví Krajniak.

Expert na športový marketing poukazuje zrejme aj na Saganove prešľapy z minulosti. K takým sa zaradilo aj uštipnutie hostesky do zadku.

Niektorí experti dokonca tvrdia, že Saganovi škodí aj jeho pôvod. Ak by pri jeho mene svietila trebárs americká vlajka, otvorili by sa mu z hľadiska marketingu podstatne väčšie možnosti.

„Dnes je to už jedno. Sagan je hviezda. Je šikovný, úspešný. A úspech predsa nikdy nezovšednie. Nezáleží na tom, odkiaľ pochádzate. Navyše, Sagana zastupuje istá talianska spoločnosť, čo zohráva taktiež nejakú úlohu,“ uvažuje Krajniak.

Saganov príbeh ľudí inšpiruje. Z chlapca z bežných pomerov sa stala svetová hviezda. „Pôsobí ako externý zdroj inšpirácie. Ľudí motivuje na sebe pracovať, rozvíjať sa, posúvať sa ďalej. So Saganom sa každý veľmi ľahko stotožní. Fanúšikovia sú vďaka nemu hrdí na svoju krajinu, vedia sa so Slovenskom lepšie identifikovať,“ hovorí Miler.

V nedeľu podvečer dal Sagan Slovákom ďalší dôvod na hrdosť. S najväčšou pravdepodobnosťou nie naposledy.

© AUTORSKÉ PRÁVA VYHRADENÉ

#MS v cyklistike #Peter Sagan
Sleduj najnovšie články na našom Facebooku
Ponuky zo Zľavy.Pravda.sk