mapa tratevíťazThomas1. etapavíťazKittel2. etapavíťazSagan3. etapavíťazDémare4. etapavíťazAru5. etapavíťazKittel6. etapavíťazKittel7. etapavíťazCalmejan8. etapavíťazUrán9. etapavíťazKittel10. etapavíťazKittel11. etapavíťazBardet12. etapavíťazBarguil13. etapavíťazMatthews14. etapavíťazMollema15. etapavíťazMatthews16. etapavíťazRoglič17. etapavíťazBarguil 18. etapavíťazBoasson Hagen19. etapavíťazBodnar20. etapa23.7.rovinatá, 103 km21. etapa

Na Tour sú dôležité kalórie. Nie chute

12.07.2017 07:00
Tour de France
Pretekári počas Tour de France. Autor:

Tri týždne, 21 etáp, 3535 kilometrov, 198 cyklistov, 22 tímov a dohromady 25 miliónov spálených kalórií. Šesť hodín denne na bicykli s minimálnym priestorom na regeneráciu.

Tour de France je azda najviac vysilujúce športové podujatie na svete. Jeden nesprávny hlt a všetka námaha vyjde navnivoč. Ako sa cyklisti na pretekoch „Starej dámy“ stravujú?

"Počas jednej etapy musí jazdec prijať aspoň 5-tisíc kalórií. Verte mi, že to nie je vôbec jednoduché,“ tvrdí Corinne Mäderová, známa francúzska výživová poradkyňa. Stravovanie na Tour považuje za rovnako dôležité ako samotný tréning na bicykli.

"Pretekár má prirodzene potlačenú chuť do jedla, neustále opakujúce sa potraviny ho naviac nelákajú. V druhom a treťom týždni nie sú tiež ničím výnimočným problémy s trávením, výber správnej stravy je práve vtedy viac ako dôležitý,“ vysvetľuje.

Cyklisti raňajkujú najneskôr tri hodiny pred začiatkom etapy. Konzumujú zväčša potraviny bohaté na cukry – chlieb, müsli, ovocie, káva, pomarančový džús a dokonca aj rezance pomáhajú doplniť ich energetické zásoby.

"Jedna vec, ktorú majú všetci zakázanú, sú ťažké jedlá,“ vraví Judith Haudumová z tímu BMC Racing. "V hoteli na nich čaká niekoľko lákavých nástrah, napríklad pečivo, ktoré by nestihli stráviť. S pocitom ťažkého žalúdka by sa im veru zle točilo pedálmi,“ dodáva.

Transfer z hotela na štart neraz trvá aj viac ako hodinu. A to je priestor na doplnenie ďalšej energie a kalórií. V tímovom autobuse sa podáva zväčša ryža, medový koláč či hrozienkový chlieb. Štúdia z uplynulých rokov totiž ukázala, že cyklisti konzumujú čoraz menej počas pretekov, a preto je treba klásť väčší dôraz na výživu pred a po nich.

Každý profil etapy si vyžaduje iný príjem. V rovinatých, keď sa pretekár zväčša ukrýva v závetrí pelotónu, čerpá z tukových zásob. Naopak, v horách či intenzívnych únikoch siaha po cukroch. Ryžové koláčiky, energetické tyčinky, elektrolytické nápoje, kofeínové a izotonické gély, to všetko patrí do výbavy cyklistu. Je rovnako dôležitá ako nahustené galusky či správne nastavená prehadzovačka.

Jedna etapa sa síce skončila, ale úspech v nasledujúcej spočíva v rýchlom doplnení zásob. "Regeneračný nápoj s karbohydrátmi a 25 gramami proteínov cyklista vypije ešte predtým, ako vychladne,“ pripomína Haudumová.

Večera sa začína prevažne po ôsmej. Môže vyzerať aj takto: Polievka, ryba, šalát a džús. Zabudnite na cestoviny, tie sa na Tour de France už dlho nejedia.

V roku 2014 šéf tímu Garmin zverejnil na Twitteri fotografiu z večere. Podávala sa tekvicová polievka a moriak obaľovaný v ľanových semienkach. Svojím večerným menu vtedy zakontroval aj tím Sky. Froome a spol. si pochutnávali na rybe na jablkách a broskyni vo feniklovej omáčke.

Ani to však nie je posledné jedlo dňa. Ovocie, oriešky a cereálie o jedenástej v pyžame nie sú voľbou, ale povinnosťou. Zásobník energie musí byť plný. Aj v noci.

Účel svätí prostriedky. Chuťové poháriky cyklistov si najmenej tri týždne na svoje neprídu. Ale Tour de France je o vôli a vytrvalosti. A to nielen na bicykli.

© AUTORSKÉ PRÁVA VYHRADENÉ

#Tour de France 2017
Sleduj najnovšie články na našom Facebooku
Celkové poradie - Žltý dres
    • zelený dres
    • Froome Ch.
    • 83:55:16 h
    • 2.
    • Urán R.
    • +54 s
    • 3.
    • Bardet R.
    • 2:20 min
Poradie šprintérov - Zelený dres
    • zelený dres
    • Matthews M.
    • 364 b
    • 2.
    • Greipel A.
    • 204 b
    • 3.
    • Boasson Hagen E.
    • 200 b
Všetko o Tour de France
Ponuky zo Zľavy.Pravda.sk