Hľadať
Denný / nočný režim
Sledujte nás
Pravda Pravda Domov MS v hokeji Výsledky výsledky

Posledný na Tour de France? Pocta, o ktorú sa neraz bojuje

Aj keď sa hovorí, že história si pamätá iba víťazov, neplatí to úplne. Na najslávnejších cyklistických pretekoch Tour de France je hrdinom každý, kto dorazí do cieľa v Paríži.

13.07.2015 09:30
Amedee Fournier Foto:
Takto si vedľa cesty schrúpol Francúz Amedee Fournier po tom, ako zišiel z pyrenejských hôr.
debata (1)

Večná sláva bude patriť mužovi v žltom, do zabudnutia neupadne ani rýchlik v zelenom, či vrchár v bodkovanom. A svoje miesto v histórii si nájde aj ten posledný. „Lanterne rouge“ je pre Francúzov cyklista, ktorý bude mať na Champ Elysee najhorší výsledný čas.

Pred začiatkom aktuálneho ročníka TdF svetlo sveta uzrela kniha s rovnakým názvom Lanterne rouge a jej autor Max Leonard dokonca tvrdí, že muži z konca pelotónu neraz so sebou vezú oveľa zaujímavejšie príhody, ako tí z jeho čela.

Slovné spojenie lanterne rouge má francúzsky pôvod. Je to červený lampáš, ktorý železničiari pravidelne vešali na posledný vagón vlakovej súpravy. Výpravcovi mal signalizovať, že vlak opúšťa stanicu kompletný a koľaj je prázdna.

„O tímovú hviezdu sa na Tour de France stará ďalších osem pretekárov, nosia mu vodu, chránia ho pred vetrom, pomáhajú mu pri stúpaní v horách i strážiť konkurenciu tak, aby pri tom nestratil veľa energie,“ vysvetľuje Leonard.

„Lanterne rouge“ trávi na cestách oveľa viac času ako víťaz a stáva sa tak z mnohých dôvodov – tímová práca, zranenie, smola, či nehoda. „Myslím si, že vidí oveľa viac z pretekov ako víťaz a má tiež viac zážitkov,“ dodáva autor knihy.

V prvých ročníkoch Tour de France bol zvyčajne rozdiel medzi víťazom a posledným obrovský. Tak napríklad v roku 1904 prišiel Francúz Antoine Deflotrière do cieľa sto hodín za víťazom. Noviny nezvyknú venovať veľkú pozornosť koncu štartového poľa a dodnes nikto nevie, kde a prečo zostal Deflotrière „visieť“. Mohol si zlomiť bicykel, ale rovnako aj zdriemnuť na kraji cesty. V tom čase to nebolo nič výnimočné. Isté však je, že noviny boli v tlačiarni skôr, ako Antoine v cieli. A tak o ňom na druhý deň Francúzi nič nevedeli.

Lanterne rouge bol na Tour medzi fanúšikmi vždy mimoriadne obľúbený. A medzi organizátormi cyklistických podujatí vo Francúzsku, Holandsku a Belgicku tiež. Tí neraz zaplatili veľmi zaujímavú sumu za to, aby posledný chlapík z Tour de France na ich pretekoch štartoval. Pre neznámych a slabo platených cyklistov to bola často zasa veľká motivácia.

Na Tour de France sa tak už nepretekalo iba na čele, ale i na konci pelotónu. Avšak trochu inak. Cyklisti sa začali schovávať za sprievodnými vozmi, pod mostami, jednoducho urobili čokoľvek, aby ich organizátori klasifikovali na poslednom mieste.

Abdel-Kader Zaaf bol Alžírčan, ktorý v roku 1950 štartoval na Tour. So svojim tímovým kolegom sa dostal do úniku, ktorý nečakane rýchlo narástol na 20 minút. Rodák z Chebli však namiesto toho, aby kul stratégiu na záverečný finiš, sa začal niekoľko kilometrov pred cieľom potácať pri krajnici. Zdalo sa, že je dehydrovaný a tak si vypýtal od jedného z divákov fľašu. Dostal ju.

Namiesto vody v nej však bolo víno. Moslim, nemoslim, Zaaf upíjal jeden dúšok za druhým. Ľahol si pod strom a spal niekoľko hodín. Keď sa zobudil, sadol si na bicykel a uháňal vpred za vysnívaným lanterne rouge. Ale opačným smerom. Namiesto cieľovej čiary však nakoniec opäť preťal tú štartovaciu. Diskvalifikova­li ho.

© Autorské práva vyhradené

1 debata chyba
Viac na túto tému: #Tour de France 2015