Na počiatku totiž bola túžba editora novín L'Auto Henriho Desgranga predávať viac výtlačkov, ako konkurujúci, už dlhodobo vychádzajúci magazín Le Vélo. Na jún preto pripravil program šesťetapových pretekov po Francúzsku dlhých 2428 kilometrov. Ale keď neprichádzali žiadne prihlášky, výrazne zdvihol odmenu pre víťaza a začiatok posunul o mesiac neskôr.
Seriál: Z histórie Tour de France
Pred začiatkom 100. ročníka Tour de France vám redakcia Pravda.sk prináša niektoré zaujímavé príbehy z histórie najpopulárnejších cyklistických pretekov na svete. Víťazstvá i prehry, pády a intrigy, doping, či smrť. Aj takéto bývali preteky okolo Francúzska.
Písal sa 1. júl 1903 a na štart pretekov Tour de France sa v prvej etape z Paríža do Lyonu (471 kilometrov) poobede o 15.16 postavilo 60 pretekárov. Niekoľko z nich svoje snaženie vzdalo už po úvodných 50 kilometroch. Zainteresovaní sa domnievali, že trať nikto nezvládne za menej ako 24 hodín. O to väčšie prekvapenie ich čakalo v cieli.
Tam sa na druhý deň o deviatej ráno prihnal ako prvý favorizovaný Francúz Maurice Garin. Jeho najväčší rival a krajan, Hippolyte Aucouturier, mal od začiatku žalúdočné problémy a úvodnú etapu nedokončil. Pravidlá mu však v tom čase dovolili nastúpiť na štart druhej etapy, avšak už bez nároku na celkovú klasifikáciu. Cyklista musel rovnako prísť do cieľa s bicyklom, na ktorom odštartoval. Prípadnú poruchu musel odstraňovať sám bez cudzej pomoci.
Aucouturier síce potom vyhral ďalšie dve etapy, ale v tej štvrtej mu prišli organizátori na podvod, keď sa údajne dlho držal sprievodného auta na trati. Vylúčili ho. Nebol to však koniec nečestností v prvom ročníku pretekov.
Aj neskoršieho víťaza úvodnej tour Garina sprevádza veľa nejasností. V predposlednej etape, keď mal „malý kominár“, ako ho prezývali, náskok viac ako tri hodiny, údajne žiadal súperov v úniku, aby ho nechali vyhrať. Jeden z nich, Fernand Augereau to však odmietol a škaredo doplatil. Garin mu vraj v spolupráci s Lucienom Pothierom poškodil bicykel a svedkom zaplatil sto frankov, aby o incidente mlčali.
“Všetko si vymyslel. Spadol z bycikla a nechali sme ho za sebou,“ bránil sa Garin, ktorého na ceste za triumfom už nikto neohrozil. A to aj preto, že pred piatou etapou druhý v poradí Emile Georget zaspal vedľa trate a nedošiel do cieľa.
Garina čakalo 18. júla na Velodrome v Paríži viac ako 20-tisíc divákov, za celkové víťazstvo si odniesol tritisíc frankov. Pred druhým Pothierom mal v celkovom hodnotení náskok dve hodiny a 59 minút, čo je doposiaľ najväčší rozdiel, ktorý delil víťaza od druhého v poradí.
Iba 160 centimetrov vysoký a 60 kilogramov vážiaci Garin viac víťazstvo na TdF neobhájil. Síce vyhral aj nasledujúcu edíciu tohto podujatia, ale v decembri 1904, teda pol roka po pretekoch, ho organizátori diskvalifikovali. Údajne preto, že bicykel naložil na vlak a časť trate tak vynechal.
Úvodný ročník najslávnejších cyklistických pretekov zožal veľký úspech, noviny L'Auto, ktoré bežne predávali 25-tisíc výtlačkov, odrazu potrebovali väčší náklad ako 160-tisíc kusov. A to bol viac ako dobrý základ pre nasledujúcich 98 ročníkov Tour de France.
Tour de France 1903 | ||
---|---|---|
Etapa č. | Štart – Cieľ | Dĺžka (km) |
1 | Paríž – Lyon | 467 |
2 | Lyon – Marseille | 374 |
3 | Marseille – Toulouse | 423 |
4 | Toulouse – Bordeaux | 268 |
5 | Bordeaux – Nantes | 425 |
6 | Nantes – Paríž | 471 |