Magna Steyr uvažuje o fabrike v SR

Slovensko zostáva naďalej jedným z kandidátov pre nový stredoeurópsky závod rakúskej automobilky Magna Steyr s ročnou produkciou 150 000 vozidiel. V rozhovore pre štvrtkové vydanie nemeckého denníka Süddeutsche Zeitung to potvrdil šéf firmy Manfred Remmel s tým, že okrem Slovenska sú v hre o túto investíciu stále aj Maďarsko, Česká republika a Rumunsko.

02.09.2004 13:37
debata

Ak by firma zakotvila naozaj na Slovensku, tak po započítaní produkcie iných tuzemských automobiliek by sa v krajine v najbližších rokoch vyrábal už zhruba jeden milión áut ročne.

Magna Steyr, ktorá bola doteraz dodávateľom komponentov do vozidiel pre BMW, Mercedes, Chrysler a Saab, chce v budúcich rokoch vyrábať celé automobily nielen vo východnej Európe, ale aj v Severnej Amerike a tretím ťažiskom jej podnikateľských aktív sa má stať aj Čína. Magna Steyr chce však dodávať komponenty aj do masovo vyrábaných vozidiel francúzskych, japonských a kórejských firiem.

Práve v súvislosti so stredoeurópskym závodom pritom Remmel upozorňuje na záujem o spoluprácu s tými automobilkami, ktoré sa pre SR rozhodli už dávnejšie. Remmel má totiž v zornom poli také firmy ako francúzsky Renault, ale i Peugeot-Citroën, ktorý stavia svoj závod pri Trnave. Zaujímaví sú podľa neho ale aj japonskí producenti a kórejské firmy Hyundai a Kia, ktoré sa zasa chystajú na výstavbu závodu pri Žiline. Pre rozhodnutie o výstavbe nebude podľa Remmela dôležitý len podiel spoluúčasti, ale aj zákazníci s požiadavkami na veľký objem dodávok.

Nemecký denník informuje, že spoločnosť bude budovať nové kapacity na zelených lúkach mimo Rakúska, lebo tam „narazila na prírodné hranice možností svojho ďalšieho rozvoja“. Vo východnej Európe, Severnej Amerike a Číne sa bude aplikovať ten istý model, ktorý firma využíva v rakúskom Grazi. Predpokladom pre realizáciu investície v spomínaných regiónoch je, že sa za asi 400 miliónov USD, čo je v prepočte vyše 13,3 miliardy Sk, musí dosiahnuť kapacita najmenej 150 000 áut. Nový závod bude musieť mať objednávky najmenej na dve generácie modelov a tie musia byť najmenej od dvoch automobiliek.

Záujem o Slovensko zo strany tejto spoločnosti, ktorá sa zaoberá finálnym skladaním áut pre iné svetové značky, už začiatkom tohto leta potvrdila aj slovenská investičná agentúra SARIO. Jej hovorca Ondrej Žember však odmieta poskytnúť bližšie informácie o možných lokalitách a zatiaľ nespresnil ani termín konečného rozhodnutia rakúskej firmy, v ktorej krajine napokon zakotví.

Slovensko už dávnejšie pritiahlo na svoje územie nemecký Volkswagen, ktorý pri Bratislave ročne vyrába už takmer 300 000 áut. V roku 2006 sa k tomu pripojí zhruba rovnako veľkými produkciami automobilov aj trnavský závod francúzskeho PSA Peugeot-Citroën a žilinský závod juhokórejského Hyundai/Kia. Prípadným získaním Magna Steyr by tak už ročná výroba osobných áut na Slovensku v najbližších rokoch prekročila hranicu jedného milióna kusov.

Magna Steyr je aktuálne jediným zverejneným automobilovým investorom, ktorý by mohol doplniť tento slovenský trojlístok. Už dávnejšie sa síce hovorilo o údajnom záujme automobiliek Mazda a Honda o nový závod v strednej Európe, ale tie to neskôr jasne dementovali a aktuálne boli pozastavené aj stredoeurópske investičné zámery britského Roveru.

debata chyba
Články podľa značiek