Trh čaká záplava hybridov

Americké celebrity si už dávno pestujú imidž jazdením na hybridných autách. No nielen v Hollywoode je ekológia v kurze. Viac ako milión predaných Priusov od Toyoty hovorí jasnou rečou. Byť zelený je jednoducho "in" a autá s hybridnou technológiou tiež.

03.02.2009 11:01
Hybrid Foto:
Hybrid
debata (6)

Na januárovom autosalóne v Detroite debutovali hneď tri novinky. Nie tie zo sveta high society ani zo sveta konceptov. Na rozdiel od luxusných Lexusov, Porsche či Cadillacov by mali byť cenovo oveľa dostupnejšie. Honda predstavila druhú generáciu Insightu a koncern General Motors svoj Chevrolet Volt. A hoci si Toyota uvedomuje, že časy nadvlády Priusu sa končia,  aj ona nasadila do boja jeho tretiu generáciu.
 
Najväčším súperom Priusu sa stane nepochybne Honda Indsight. Honda stavila totiž práve na cenu. Insight využíva maximálne množstvo už existujúcich súčiastok a nehrá sa na spasiteľa planéty. Elektrickú sústavu IMA (Integrated Motor Assist) využíva len na „záchranu“ energie, ktorá sa bežne stráca v podobe tepla. To čo ukladá do svojich nikel-metal-hydridových článkov nie je teda nič iné ako rekuperovaná energia z brzdenia a decelerácie. Jej elektromotor s výkonom len 10 kW, uložený medzi motorom a prevodovkou, má len asistenčnú funkciu a nahromadenú elektrickú energiu využíva najmä pri akcelerácii. Insight teda nemá čisto elektrický mód. Relatívne jednoduché riešenie však prináša zníženie spotreby  na  4,4 litra benzínu, čo nie je na plnohodnotný päťmiestny rodinný model naozaj veľa. A čo je ešte podstatnejšie, aj cenovú výhodu pre zákazníka. S odhadovanou cenovkou zhruba 20 000 dolárov, teda asi pol milióna korún, by mal byť Insignt asi o 4000 dolárov lacnejší ako konkurenčná Toyota Prius.

Tá už po tretí raz stavila na oveľa komplikovanejšiu koncepciu, kde nehrá elektromotor len úlohu pomocníka. Vyplýva to už z jeho výkonu 56 kW, čo je len o málo menej, ako ponúka spaľovací agregát 1,8i (73 kW). Po stlačení tlačidla na palubnej doske je Prius navyše schopný prejsť v čisto elektrickom režime 1,5 km. No podstatnejšie je, že elektromotor dokáže v prípade potreby dodávať krátkodobo oveľa viac hnacej sily ako elektromotor Insightu. Aj Prius si však musí vystačiť s elektrickou energiou, ktorú si sám vyrobí. Energia z decelerácie by však už nestačila. V prípade potreby preto dobíja nikel-metal-hydridové batérie pomocou spaľovacieho motora. A to niečo stojí. Výsledná spotreba  technologicky komplikovanejšieho Priusu nie je preto k Honde Insight nijak zvlášť očarujúca. Podľa papierov si vypýta na sto kilometrov dokonca o tri decilitre benzínu viac. To by sa však mohlo rýchlo zmeniť, keďže Toyota už finišuje na vývoji verzie Priusu s technológiou Plug-in Hybrid (PHV), ktorá možní dobíjanie batérií z bežnej elektrickej siete. Podľa neoficiálnych informácií prejde Prius PHV v elektrickom režime síce len 15 km, no už táto krátka vzdialenosť znamená pi bežnom mestskom využití úsporu až 60 percent paliva!

Ešte úspornejší by mal byť americký príspevok na tému ekologickej dopravy – Chevrolet (Opel) Volt. Teda aspoň v prípade, že ho budete využívať ako elektromobil. Dvestodvadsať článkov batérií na jeho palube naozaj pripomína malú elektráreň. Volt bude totiž viac elektromobil, ako hybrid. Pohon vozidla zabezpečí výlučne elektromotor s výkonom 111 kW. Na jedno nabitie bude schopný absolvovať vzdialenosť 60 km, čo plne zodpovedá priemernému dennému využitiu auta. Potrebnú energiu môže získať hneď z dvoch zdrojov. Buď dobitím cez bežnú elektrickú sieť, alebo z generátora, poháňaného zážihovým štvorvalcom 1,4i (74 kW). Kým v elektrickom móde sú náklady na jeho prevádzku porovnateľné so spotrebou 1,3 litra benzínu na 100 km, so zapnutým zážihovým motorom je to okolo ôsmich. Takže šetriť s Voltom bude znamenať naplánovať si cestu od zásuvky k zásuvke.

V takomto prípade automobilka tvrdí – ročne ušetríte ročne 2200 eur (66 277 Sk). Toto šetrenie však rozhodne nebude lacné. Volt „napechovaný“ najmodernejšou technológiou a najdrahšími lítium-iónovými batériami bude stáť okolo 35 000 dolárov. To je o 15 000 viac ako Insight a o 11 000 viac ako Prius. Vráti sa to na palive? Asi nie, no majiteľom Voltov budú tí ostatní určite závidieť možnosť vychutnať si priam športový štýl jazdy. Volt totiž zrýchľuje na stovku za vynikajúcich osem sekúnd.

Toyota Prius

**
Toyota Prius sa oficiálne predstaví až v... Foto: Toyota
Toyota Prius Toyota Prius sa oficiálne predstaví až v januári 2009.

**

spaľovací motor: 1,8 VVT-i
elektromotor: synchrónny
palivo: benzín
batérie: Nikel-metal-hydrid
parametre motor (kW/Nm): 73/142
parametre elektromotor (kW/Nm): 56/207
výkon sústavy (kW): 100
prevodovka: bezstupňová (planétová)
dojazd v el. režime (km): 1,5
max. rýchlosť (km): 180
0 – 100 km/h (s): 9,8
spotreba paliva na 100 km (l): 4,7

dĺžka/šírka/výška (mm): 4460/1745/1491
rázvor náprav (mm): 2700
Odhadovaná cena na trhu v USA: 24 000 dolárov
Príchod na európsky trh: 2009

Honda Insight

Honda Insight sa v predaji ukáže v polovici... Foto: Honda
Honda Insight Honda Insight sa v predaji ukáže v polovici roka 2009.

spaľovací motor: 1,3 i-VTEC
elektromotor: synchrónny
palivo: benzín
batérie: Nikel-metal-hydrid
parametre motor (kW/Nm): 65/121
parametre elektromotor (kW/Nm): 10/78
výkon sústavy (kW): 75
prevodovka: bezstupňová CVT
dojazd v el. režime (km): 0
max. rýchlosť (km): 186
0 – 100 km/h (s): 12,6
spotreba paliva na 100 km (l): 4,4

dĺžka/šírka/výška (mm): 4395/1695/1425
rázvor náprav (mm): 2550
Odhadovaná cena na trhu v USA: 20 000 dolárov
Príchod na európsky trh: 2009/2010

Chevrolet Volt

Volt ponúkne bezkonkurenčne ekonomickú prevádzku. Foto: Chevrolet
Chevrolet Volt Volt ponúkne bezkonkurenčne ekonomickú prevádzku.

spaľovací motor: 1.4 16V
elektromotor: synchrónny
palivo: benzín (E85)
batérie: lítium-ion
parametre motor (kW/Nm): 74/-
parametre elektromotor (kW/Nm): 111/370
výkon sústavy (kW): 111
prevodovka: bezstupňová
dojazd v el. režime (km): 60
max. rýchlosť (km): 160
0 – 100 km/h (s): 8
spotreba paliva na 100 km (l): 1,3 (E)/8,0

dĺžka/šírka/výška (mm): 4404/1798/1430
rázvor náprav (mm): 2685
Odhadovaná cena na trhu v USA: 35 000 dolárov
Príchod na európsky trh: 2011

Luxusné hybridy prichádzajú

Cadillac Escalade Hybrid
Je neuveriteľné, čo všetko sa dá nazvať ekologickým autom. Tento americký monument so šesťlitrovým osemvalcom (248 kW) a prudko klesajúcimi predajnými číslami môže byť od minulého leta tiež vybavený hybridnou sústavou s dvoma elektromotormi (2×60 kW). Jeho spotreba je potom nižšia o 25 až 30 %. Na 100 km si teda vypýta „len“ 12 –13 litrov benzínu. Stojí 60 000 dolárov.

Porsche Cayenne Hybrid
Aj Porsche musí znižovať emisie. Jeho nový Cayenne Hybrid sa má objaviť ešte koncom tohto roka. Má to byť plnohodnotný hybrid schopný jazdiť aj v elektrickom režime. Bude ho poháňať vidlicový 6-valec a elektromotor. Parametre sú prísne strážené. Okrem spotreby. Tá má byť 8,9 litra benzínu. 

BMW X6 ActiveHybrid
Ako koncept ho BMW predstavilo už pred rokom a pol vo Frankfurte nad Mohanom. V Mníchove sa priklonili k zložitému riešeniu kombinácie šesťvalcového benzínového motora spojeného s prevodovkou s pevnými prevodmi a dvoch samostatných elektromotorov. Výsledkom by malo byť zníženie spotreby o 20 percent.

Mercedes S400 Hybrid
Príde na trh ešte v tomto roku a bude takzvaným mild-hybridom. Elektromotor (15 kW) bude mať teda len asistenčnú funkciu. No vďaka nemu sa benzínový 6-valec s výkonom 205 kW uspokojí len s 7,9 litrami paliva na 100 km. Mercedes tvrdí, že S400 Hybrid bude tak najúspornejšou luxusnou limuzínou vo svojej triede.

Lexus LS600h
Je zatiaľ najluxusnejším hybridom planéty. Pod kapotou má síce benzínový 8-valec (290 kW), no dynamiku 12-valca a spotrebu 6-valca. Pre lepšiu predstavivosť: na stovku zrýchľuje za 6,3 sekundy, no spotrebuje priemerne len 9,3 litra benzínu. Stará sa o to elektromotor s výkonom až 165 kW a rovnako úctyhodným krútiacim momentom 300 Nm.

6 debata chyba
Články podľa značiek