Nové Porsche Cayenne nabralo správny smer. Konečne schudlo

Priberanie a obezita nie sú v móde. Dôkazom je druhá generácia Porsche Cayenne ľahšia takmer o 200 kg.

26.02.2010 15:17
Porsche Cayenne Foto:
Porsche Cayenne
debata

Pri predstavení nového modelu každý žasne nad výkonnejšími motormi, krásnymi tvarmi karosérie, komfortnejšou výbavou a schopnosťou auta spojiť sa cez Bluetooth s čímkoľvek vo vrecku nohavíc. Nové Porsche Cayenne si však zaslúži pozornosť z iného dôvodu. Je ľahšie. A nie o málo – o rovných 185 kg.

Tvarom sa chce čo najviac odpútať od... Foto: Porsche
Porsche Cayenne Tvarom sa chce čo najviac odpútať od sesterského VW Touareg.

Už tento samotný údaj by mal priemerne rozhľadenému jedincovi naznačiť, že druhá generácia Cayenne bude obratnejšia, jej motory budú mať s rozhýbaním auta menej práce, takže sa buď zlepší zrýchlenie alebo spotreba a v konečnom dôsledku sa veľké SUV ovládateľnosťou priblíži osobným autám. Porsche však prekvapuje ďalej. Nový Cayenne je nielen rýchlejší a obratnejší, ale jeho výkonnejšie motory dosahujú nižšie spotreby (priemerne o 20 %), spolupracujú s novou osemstupňovou automatickou prevodovkou, rozumejú si so start-stop systémom a v zozname sériových verzií narazíte okrem naftového aj na hybridný Cayenne. Zdá sa, že Porsche nenechalo nič na náhodu.

Aj biela mu pristane. Foto: Porsche
Porsche Cayenne Aj biela mu pristane.

Napriek poklesu hmotnosti je novinka väčšia vo všetkých smeroch. Ťažiť by z toho mali najmä cestujúci na zadných sedadlách (pozdĺžne posuvných v rozsahu 160 mm), voľnejšie však bude aj vpredu a v batožinovom priestore. Zväčšili sa aj deformačné zóny, čo robí z Porsche ešte bezpečnejšie auto. Automobilka tvrdí, že lepšie na tom budú aj zrazení chodci (mohutnejší nárazník a upravená kapota lepšie pohltia nárazovú energiu zrazeného nešťastníka).

Prvá generácia je vo všetkých smeroch menšia. Foto: Porsche
Porsche Cayenne I Prvá generácia je vo všetkých smeroch menšia.
Porovnanie rozmerov – Cayenne I vs. Cayenne II
Model Cayenne I Cayenne II
Dĺžka (mm) 4798 4846
Šírka (mm) 1928 1939
Výška (mm) 1700 1705
Rázvor (mm) 2855 2895
Batožinový priestor (l) 540/1770 670/1780

Porsche ostáva verné tradícii výrobcu výkonných benzínových motorov a aj naďalej tvoria prevažnú časť jeho ponuky benzínové šesť a osemvalce. Základom je opäť motor 3.6 V6, ktorý spolupracuje so šesťstupňovou manuálnou prevodovkou. Stačí si priplatiť a aj k nemu dostanete plnohodnotný automat.

V modeli Cayenne pribudol 8-stupňový automat. Foto: Porsche
Porsche Cayenne V modeli Cayenne pribudol 8-stupňový automat.

Naopak automatická prevodovka (dokonca osemstupňová) bude štandardnou výbavou pre verzie Cayenne S (4.8 V8) a Cayenne Turbo. Vďaka start-stop systému je Cayenne S dokonca úspornejší ako základný Cayenne s manuálnou prevodovkou.

Porsche Cayenne II – benzínové motory
Verzia Cayenne Cayenne S Cayenne Turbo
Motor 3.6 V6 4.8 V8 4.8 V8 T
Zdvihový objem (cm3) 3598 4806 4806
Max. výkon (kW/min-1) 220/6300 294/6500 368/6000
Krútiaci moment (Nm/min-1) 400/3000 500/3500 700/2250–4500
Prevodovka 6M 8A 8A
Pohotovostná hmotnosť (kg) 1995 2140 2245
Max. rýchlosť 230 258 278
Zrýchlenie 0–100 km/h (s) 7,5 5,9 4,7
Kom. spotreba (l/100 km) 11,2 10,5 11,5

V ponuke naďalej figuruje aj jediný naftový motor, ktorým je známy šesťvalec koncernu VW 3.0 TDI V6. Ten robí z naftovej verzie najúspornejší Cayenne v ponuke.

Porsche Cayenne II – naftový motor
Verzia Cayenne Diesel
Motor 3.0 TDI V6
Zdvihový objem (cm3) 2967
Max. výkon (kW/min-1) 176/4000–4400
Krútiaci moment (Nm/min-1) 550/2000–2250
Prevodovka 8A
Pohotovostná hmotnosť (kg) 2175
Max. rýchlosť 218
Zrýchlenie 0–100 km/h (s) 7,8
Kom. spotreba (l/100 km) 7,4

Úplnou novinkou je hybridná verzia Cayenne S Hybrid. Na jej pohon slúži kompresorom prepĺňaný benzínový motor 3.0 TFSI V6 s výkonom 245 kW/5500–6500 min-1 a elektromotor s výkonom 34 kW/1150 min-1. Elektromotor dokáže samostatne poháňať celé auto (do rýchlosti 60 km/h), alebo asistuje pri akcelerácii (aj pri zrýchľovaní vo vyšších rýchlostiach).

Cayenne S Hybrid je úplnou novinkou. Foto: Porsche
Porsche Cayenne Cayenne S Hybrid je úplnou novinkou.

Na pohon elektromotora slúži sada NiMH akumulátorov s kapacitou 1,7 kWh a menovitým napätím 288 V.

Porsche Cayenne II – hybridná verzia
Verzia Cayenne S Hybrid
Motor 3.0 TFSI V6 + elektromotor
Zdvihový objem (cm3) 2995
Max. výkon (kW/min-1) 279/5500
Krútiaci moment (Nm/min-1) 580/1000
Prevodovka 8A
Pohotovostná hmotnosť (kg) 2315
Max. rýchlosť 242
Zrýchlenie 0–100 km/h (s) 6,5
Kom. spotreba (l/100 km) 8,2

Porsche ponúka podvozok odpružený klasickými pružinami alebo vzduchovým pružením. S oceľovými pružinami má Cayenne svetlú výšku 215 mm, vzduchové pruženie ju dokáže regulovať v rozmedzí 210 – 268 mm.

Druhá generácia Porsche Cayenne by sa mala na svetových trhoch objaviť v máji 2010.

debata chyba
Články podľa značiek