Pri predstavení nového modelu každý žasne nad výkonnejšími motormi, krásnymi tvarmi karosérie, komfortnejšou výbavou a schopnosťou auta spojiť sa cez Bluetooth s čímkoľvek vo vrecku nohavíc. Nové Porsche Cayenne si však zaslúži pozornosť z iného dôvodu. Je ľahšie. A nie o málo – o rovných 185 kg.
Už tento samotný údaj by mal priemerne rozhľadenému jedincovi naznačiť, že druhá generácia Cayenne bude obratnejšia, jej motory budú mať s rozhýbaním auta menej práce, takže sa buď zlepší zrýchlenie alebo spotreba a v konečnom dôsledku sa veľké SUV ovládateľnosťou priblíži osobným autám. Porsche však prekvapuje ďalej. Nový Cayenne je nielen rýchlejší a obratnejší, ale jeho výkonnejšie motory dosahujú nižšie spotreby (priemerne o 20 %), spolupracujú s novou osemstupňovou automatickou prevodovkou, rozumejú si so start-stop systémom a v zozname sériových verzií narazíte okrem naftového aj na hybridný Cayenne. Zdá sa, že Porsche nenechalo nič na náhodu.
Napriek poklesu hmotnosti je novinka väčšia vo všetkých smeroch. Ťažiť by z toho mali najmä cestujúci na zadných sedadlách (pozdĺžne posuvných v rozsahu 160 mm), voľnejšie však bude aj vpredu a v batožinovom priestore. Zväčšili sa aj deformačné zóny, čo robí z Porsche ešte bezpečnejšie auto. Automobilka tvrdí, že lepšie na tom budú aj zrazení chodci (mohutnejší nárazník a upravená kapota lepšie pohltia nárazovú energiu zrazeného nešťastníka).
Porovnanie rozmerov – Cayenne I vs. Cayenne II | ||
Model | Cayenne I | Cayenne II |
Dĺžka (mm) | 4798 | 4846 |
Šírka (mm) | 1928 | 1939 |
Výška (mm) | 1700 | 1705 |
Rázvor (mm) | 2855 | 2895 |
Batožinový priestor (l) | 540/1770 | 670/1780 |
Porsche ostáva verné tradícii výrobcu výkonných benzínových motorov a aj naďalej tvoria prevažnú časť jeho ponuky benzínové šesť a osemvalce. Základom je opäť motor 3.6 V6, ktorý spolupracuje so šesťstupňovou manuálnou prevodovkou. Stačí si priplatiť a aj k nemu dostanete plnohodnotný automat.
Naopak automatická prevodovka (dokonca osemstupňová) bude štandardnou výbavou pre verzie Cayenne S (4.8 V8) a Cayenne Turbo. Vďaka start-stop systému je Cayenne S dokonca úspornejší ako základný Cayenne s manuálnou prevodovkou.
Porsche Cayenne II – benzínové motory | |||
Verzia | Cayenne | Cayenne S | Cayenne Turbo |
Motor | 3.6 V6 | 4.8 V8 | 4.8 V8 T |
Zdvihový objem (cm3) | 3598 | 4806 | 4806 |
Max. výkon (kW/min-1) | 220/6300 | 294/6500 | 368/6000 |
Krútiaci moment (Nm/min-1) | 400/3000 | 500/3500 | 700/2250–4500 |
Prevodovka | 6M | 8A | 8A |
Pohotovostná hmotnosť (kg) | 1995 | 2140 | 2245 |
Max. rýchlosť | 230 | 258 | 278 |
Zrýchlenie 0–100 km/h (s) | 7,5 | 5,9 | 4,7 |
Kom. spotreba (l/100 km) | 11,2 | 10,5 | 11,5 |
V ponuke naďalej figuruje aj jediný naftový motor, ktorým je známy šesťvalec koncernu VW 3.0 TDI V6. Ten robí z naftovej verzie najúspornejší Cayenne v ponuke.
Porsche Cayenne II – naftový motor | |
Verzia | Cayenne Diesel |
Motor | 3.0 TDI V6 |
Zdvihový objem (cm3) | 2967 |
Max. výkon (kW/min-1) | 176/4000–4400 |
Krútiaci moment (Nm/min-1) | 550/2000–2250 |
Prevodovka | 8A |
Pohotovostná hmotnosť (kg) | 2175 |
Max. rýchlosť | 218 |
Zrýchlenie 0–100 km/h (s) | 7,8 |
Kom. spotreba (l/100 km) | 7,4 |
Úplnou novinkou je hybridná verzia Cayenne S Hybrid. Na jej pohon slúži kompresorom prepĺňaný benzínový motor 3.0 TFSI V6 s výkonom 245 kW/5500–6500 min-1 a elektromotor s výkonom 34 kW/1150 min-1. Elektromotor dokáže samostatne poháňať celé auto (do rýchlosti 60 km/h), alebo asistuje pri akcelerácii (aj pri zrýchľovaní vo vyšších rýchlostiach).
Na pohon elektromotora slúži sada NiMH akumulátorov s kapacitou 1,7 kWh a menovitým napätím 288 V.
Porsche Cayenne II – hybridná verzia | |
Verzia | Cayenne S Hybrid |
Motor | 3.0 TFSI V6 + elektromotor |
Zdvihový objem (cm3) | 2995 |
Max. výkon (kW/min-1) | 279/5500 |
Krútiaci moment (Nm/min-1) | 580/1000 |
Prevodovka | 8A |
Pohotovostná hmotnosť (kg) | 2315 |
Max. rýchlosť | 242 |
Zrýchlenie 0–100 km/h (s) | 6,5 |
Kom. spotreba (l/100 km) | 8,2 |
Porsche ponúka podvozok odpružený klasickými pružinami alebo vzduchovým pružením. S oceľovými pružinami má Cayenne svetlú výšku 215 mm, vzduchové pruženie ju dokáže regulovať v rozmedzí 210 – 268 mm.
Druhá generácia Porsche Cayenne by sa mala na svetových trhoch objaviť v máji 2010.