Hľadať
Denný / nočný režim
Sledujte nás
Pravda Pravda Domov MS v hokeji Výsledky výsledky

Muž, ktorý odchádza prvý, má šesťdesiat

Pozná ho každý. Mladší si predstavia muža so zjazvenou tvárou a neodmysliteľnou šiltovkou. Starším pred očami vyskočí obraz horiaceho ferrari na Nürburgringu. Motoristickí nadšenci poznajú aj jeho syna Mathiasa, niekdajšieho pretekára seriálu formula 3000. Koho nezaujíma šport, spomenie si aspoň na leteckú spoločnosť Lauda Air. Niki Lauda má odvčera šesťdesiat rokov. Kým je ale Andreas Nikolaus Lauda, ako znie plné meno trojnásobného majstra sveta formuly 1, v súkromí?

23.02.2009 01:27
Niki Lauda Foto:
Niki Lauda.
debata

Smrť bola vždy možnosťou

Predovšetkým, aj v šesťdesiatke, dušou naďalej pretekárom. Nezmieriteľným bojovníkom. Preto aj nemá rád pilotov dnešnej F1. „Keď som ešte jazdil ja, smrť bola vždy možnosťou,“ povedal nedávno v rozsiahlom rozhovore pre rakúsky týždenník profil. „Každý z nás bol pripravený prejsť niekomu druhému aj po hlave. Dnešní jazdci o niečom takom ani netušia.“

Vysmieva sa im, že sú iba celebritami, ale nie pretekármi. A vôbec nie osobnosťami. „Jediná charizma, ktorú niekto ako Lewis Hamilton má, je tá jeho slečna Scherzingerová,“ utrúsil nedávno. „Títo chlapci nerozumejú ničomu, iba pridávaniu plynu a krúteniu volantom. Kým nemajú osemnásť rokov, vozia sa na motokárach a potom začnú kariéru vo formule 1. Nikdy nedostanú šancu, aby vyrástli.“

Nepotrebujem, aby ma ťahali z kaše

Stále ostáva mužom, ktorý nepotrebuje pomoc. Vždy pripúšťal, že nemá priateľov. „To je absolútna pravda. Keď som jazdil, nepochyboval o tom nikto. Aby ste mali v motorizme úspech, musíte byť samotár.“

A musíte mať sebavedomie. Napriklad až takéto: „Nepotrebujem nikoho, aby ma vyťahoval z kaše. Do žiadnej sa totiž nedostanem.Vždy som pripravený na najhorší scenár. Keď ku mne niekto príde, aby mi poradil, ja už som dva kroky pred ním,“ tvrdí. A dva kroky pred ostatnými myslí niekedy aj doslova. „Áno, je pravda, že z večierkov odchádzam bez toho, aby som sa rozlúčil,“ priznáva. „Jednoducho vstanem a idem preč. Nie, že by som nepovedal dovidenia – mám predsa dobré spôsoby. Poviem: musím si na chvíľku odskočiť. A potom sa jednoducho už nevrátim. Neznášam míňanie času. A spoločensky konverzovať je pre mňa jednoducho strašné.“

Keď sa ho reportéri profilu spýtali, prečo potom na spoločenské akcie vôbec chodí, ostal rovnako úprimný. „Všetky tie večierky a párty ma nesmierne otravujú. Navštevujem ich tak málo, ako sa len dá. Toľko, aby som uspokojil sponzorov.“

Nepotrebuje Viagru, ani okuliare

V roku 1991, po pätnástich rokoch manželstva, sa rozviedol. Dlho prisahal, že ostane starým mládencom, ale vlani si zobral dlhoročnú priateľku, bývalú letušku Birgit Wetzingerovú. Obrad trval štyri minúty. „Je skvelé, že mám o tridsať rokov mladšiu ženu,“ vyhlásil. „Stavia to predomňa úplne nové výzvy.“ A nezabudol zdôrazniť, že nepotrebuje Viagru ani okuliare.

Z prvého manželstva má dvoch synov. Tridsaťročného Lukasa, Mathias je o dva roky mladší. „Sú to úprimní, otvorení chalani. Žiadne afekty, žiadny syndróm Paris Hiltonovej,“ zdôrazňuje. Jediné, čo ho vraj mrzí, však je, že nikdy nedokázal nadviazať dobrý vzťah s nemanželským synom Christophom. A ešte jedna otázka bulvárneho novinára, ktorú dostal krátko po tom, ako mu pri nehode v Nürburgringu odhorela časť tváre. „Opýtal sa ma, či sa so mnou žena nerozvedie, keď takto vyzerám.“

Polovicu života, od roku 1979, podniká v letectve. Duch biznismena zdedil po starom otcovi, ťažobnom magnátovi Hansovi Laudovi. „Keď som sa spýtal mamy, koľko má starý otec peňazí, dostal som facku. Naučila ma – o peniazoch nehovor.“ Spoločnosť Lauda Air udržal na trhu dvadsaťpäť rokov, potom ju pohltili Austrian Airlines. Dnes vraví, že chce, aby mu na náhrobný kameň napísali meno jej nástupcu.

Fly Niki.

Niki Lauda v číslach

o 0,5
boda vyhral šampionát v roku 1984 pred Francúzom Prostom

2-krát
<mu transplantovali obličku (prvú mu daroval brat Florian, druhú jeho terajšia partnerka Birgit Wetzingerová)

3
tituly majstrov sveta vybojoval v F1 – 1975, 1977 (oba s Ferrari) a 1984 (McLaren)

25
veľkých cien vyhral počas kariéry v F1

40
sekúnd bol uväznený v horiacom ferrari počas havárie na Nürburgringu v roku 1976

42
dní po ťažkej nehode na Nürburgringu už stál na štarte Veľkej ceny Talianska

420,5
boda získal počas kariéry v F1

debata chyba