Hľadať
Denný / nočný režim
Sledujte nás
Pravda Pravda Domov MS v hokeji Výsledky výsledky

Super Bowl! Keď milióny jedia kuracie krídla a prostitútka má 50 zákazníkov

Ak je športové stretnutie označované za šou, tak finále ligy amerického futbalu NFL, čiže Super Bowl, je najväčšia šou na svete.

01.02.2015 13:08
Americký futbal, lopta Foto: ,
Lopta pripravená na finále amerického futbalu.
debata (21)

Žiadne iné športové podujatie okrem olympijských hier a majstrovstiev sveta vo futbale neláka takú pozornosť a nedokáže tak ovplyvniť život ľudí v jednej krajine ako práve Super Bowl. V Spojených štátoch amerických sa z neho stal sviatok porovnateľný s Dňom vďakyvzdania či Vianocami.

V deň zápasu sa bežný život v USA v podstate zastaví. Vlani sa na súboj Seattlu s Denverom pozeralo v televízii 111,5 milióna divákov, čo je tretina populácie a absolútny televízny rekord. Sedem z desiatich domácností, ktoré mali v tom čase zapnutú televíziu, sledovali práve americký futbal. V Seattli to bolo dokonca 92 percent obyvateľov.

Podľa odhadov sleduje aspoň skóre Super Bowlu po celom svete až miliarda ľudí, teda každý siedmy človek na planéte. Zápas je prenášaný do 225 krajín.

To sa samozrejme premieta do cien za televízne práva a reklamného času. Spoločnosti musia tento rok za polminútový reklamný klip počas Super Bowlu platiť rekordných 4,5 milióna dolárov. Firmy neváhajú platiť tieto astronomické sumy, hoci podľa štúdie je 80 percent reklám zo Super Bowlu neúčinných na zvýšenie predaja daného produktu. Z týchto reklám sa však často stávajú fenomény, ktoré pomáhajú dlhodobo budovať imidž firiem.

Na tohtoročné finále medzi Seattlom Seahawks a New England Patriots sa akreditovalo vyše šesť tisíc novinárov. Predzápasová tlačová konferencia tak pripomínala skôr koncert popových hviezd. Super Bowl v USA nie je zďaleka len športovou akciou, ale spoločenskou udalosťou, ktorá pripomína sviatky ako Vianoce, Deň vďakyvzdania či Deň nezávislosti. Rodiny a priatelia sa schádzajú, aby spoločne sledovali zápas. To znamená druhú najväčšiu spotrebu jedla za deň hneď po Dni vďakyvzdania. Napríklad tento rok sa počas Super Bowlu v USA zje 1,25 miliardy kuracích krídeliek.

Tohtoročné finále prinesie výrazný profit najmä štátu Arizona, kde sa stretnutie koná. Metropola Phoenix očakáva, že akcia prinesie do tamojšej ekonomiky až 600 miliónov dolárov.

Okrem podnikateľov sa na akcii snažia zarobiť aj stovky obyvateľov Phoenixu, ktorí ponúkajú svoje byty turistom. Napríklad Amanda Thomasová za prenájom svojho domu zinkasuje 1700 dolárov. „Je to pre veľkú skupinu ľudí, ktorá by si inak musela prenajať päť hotelových izieb,“ uviedla.

Mnoho Američanov celý rok šetria, aby mali možnosť vidieť zápas na vlastné oči. Dvojica fanúšikov Seattlu, ktorá zohnala ešte pomerne lacné vstupenky, zaplatí dohromady za účasť na stretnutí zhruba osem tisíc dolárov vrátane cesty a ubytovania. Priemerná cena vstupenky je 3046 dolárov. Lístky však tento týždeň na internetových serveroch stáli až 11 500 dolárov.

Veľká športová akcia láka tiež hazard. Kasína v Las Vegas vlani prijali stávky na Super Bowl za 120 miliónov dolárov. Zhruba 20 miliónov z toho išlo na daniach do štátnej pokladnice na podporu športu.

Super Bowl neprináša len pozitíva. V deň zápasu vzrastá až o 77 percent počet nehôd spojených s alkoholom. „Super Bowl je najväčšia športová udalosť v USA, ale tiež jeden z najnebezpeč­nejších dní na cestách a diaľniciach,“ citovali americké médiá komisára Davea Jonesa.

Super Bowl je tiež spojený s prostitúciou, pretože veľké množstvo turistov lákajú dievčatá ponúkajúce sexuálne služby. Podľa prieskumov majú počas finálového víkendu 25 až 50 zákazníkov za deň. Podľa magazínu Forbes sa v Miami pri Super Bowle 2010 objavilo 10 tisíc prostitútok. Tohtoročný Super Bowl je spojený s kampaňou na podporu práv gayov a toho, aby sa homosexuálni hráči nebáli k svojej orientácii verejne priznať. Zatiaľ tak urobili napríklad Kwame Harris či Michael Sam.

Zápas môžete sledovať na televíznych obrazovkách Šport 1 a Šport 2 od 0.30 SEČ.

21 debata chyba