Hľadať
Denný / nočný režim
Sledujte nás
Pravda Pravda Domov MS v hokeji Výsledky výsledky

Najťažšia výzva. Útok na Hamiltona podporí mladá krv

Odchod do Mercedesu je zlým ťahom, Lewis by mal zostať v McLarene. Taká bola v roku 2012 reakcia Jensona Buttona na veľký prestup, ktorý zatriasol scénou formuly 1.

14.03.2019 19:36
F1, sezóna, Austrália Foto: ,
Zľava Max Verstappen (Red Bull), Lewis Hamilton (Mercedes), Daniel Ricciardo (Renault), Sebastian Vettel (Ferrari) a Robert Kubica (Williams) na tlačovej konferencii pred štartom novej sezóny F1.
debata

Keby vtedy skúsený jazdec vedel, že jeho vtedajší tímový kolega Hamilton „zlým ťahom“ nastolí novú éru úspechov strieborných šípov, svoj výrok by zrejme prehodnotil.

Štyri jazdecké tituly vo farbách nemeckého tímu a päť triumfov v Pohári konštuktérov hovoria za všetko. A ešte nie je koniec.

Obzrieť sa za podobnými predpoveďami s odstupom rokov je často úsmevné, v kráľovnej motošportu obzvlášť. Dokresľujú jej nevyspytateľný kolorit a umenie čeliť výzvam. Aj aktuálny, už 70. ročník F1 ponúka priestor na viaceré očakávania, dramatické príbehy, ale aj špekulácie a psychologické hry.

Prestížny kolotoč sa rozkrúti už tento víkend v Austrálii (štart pretekov v nedeľu o 6.10 SEČ, priamy prenos Sport2). Motívov v jubilejnej edícii je viacero.

Talentovaná posila vo Ferrari

Ten hlavný sa týka suverénneho Mercedesu, ktorý bude odrážať útoky nabudených súperov – na čele s Ferrari. „Bitka medzi týmito tímami bude ešte intenzívnejšia ako minulý rok,“ myslí si komentátor F1 Števo Eisele.

Dianie v talianskej stajni, v ktorej na pozícii šéfa vystriedal Maurizia Arrivabeneho Mattia Binotto, okorení aj interný súboj. Po boku vicemajstra sveta Sebastiana Vettela sa premiérovo predstaví v červenom monoposte ambiciózny 21-ročný Monačan Charles Leclerc.

Charles Leclerc (Ferrari) rozdáva autogramy... Foto: TASR/AP, Andy Brownbill
Charles Leclerc Charles Leclerc (Ferrari) rozdáva autogramy priaznivcom pred úvodným pretekárskym víkendom F1 v Melbourne.

„Z môjho pohľadu ide o najzaujímavejšiu situáciu. Mladý talent vyzve skúseného Vettela, ktorý ho musí zdolať, pretože to s jeho kariérou už bude zlé,“ dodáva Eisele na margo štvornásobného šampióna.

Vettel získal všetky tituly ešte vo farbách Red Bullu. Rakúsky tím sa po dvanástich rokoch rozkmotril s dodávateľmi motorov Renault a na ďalšie dve sezóny podpísal zmluvu s Hondou. „Toto spojenie bude mať viaceré svetlé chvíľky. Po testoch sa Red Bull zdá byť oveľa pripravenejší ako v minulých rokoch,“ tvrdí pretekár a spolukomentátor Richard Gonda.

Predsezónna príprava v Barcelone sa skončila v prvý marcový deň. Najväčších rivalov Hamiltona a Vettela delili len tri tisíciny sekundy v neprospech Brita. Ten len pár hodín pred tesným výsledkom poznamenal, že na úhlavného rivala stráca Mercedes až pol sekundy… „Platiť však bude to, čo sa odohrá v Melbourne. Čaká nás vzrušujúce divadlo a zdolať Ferrari bude doteraz najťažšou výzvou,“ povedal na tlačovej konferencii Hamilton.

TV Pravda: Ukončí niekto nadvládu Mercedesu? Kto bude čiernym koňom šampionátu? Ako dopadne návrat Roberta Kubicu? Komentátor F1 Števo Eisele a automobilový pretekár Richard Gonda prognózujú novú sezónu formuly 1 v relácii Týždeň v športe – formulový špeciál:

Video

Ziskom šiesteho titulu by sa odpútal od Juana Manuela Fangia a k rekordérovi Michaelovi Schumacherovi by sa priblížil na rozdiel jediného.

Koniec krutým diétam

Obhajca prvenstva počas zimnej prestávky viditeľne nabral svalovú hmotu. Od novej sezóny totiž musí jazdec spolu so sedačkou vážiť minimálne 80 kilogramov. „Konečne som si doprial, na čo som mal chuť. Aj moje obľúbené palacinky či hranolčeky,“ pochvaľoval si Hamilton benevolentnejší jedálny lístok.

Okrem váhových limitov sa zmeny dotkli aj vonkajšej časti monopostov, ktorým sa zväčšili predné aj zadné krídla. Vďaka tomu by sa malo zlepšiť predbiehanie. „Medziročný vývoj v pravidlách vytvoril lepšie prostredie vymyslieť niečo nové. Vývojári mali väčší priestor na ,vyhratie', čo je možno tromf pre ostatných vytvoriť niečo iné ako štandardne Mercedes,“ myslí si Gonda.

Avizované informácie, že zmeny aerodynamiky spomalia monoposty približne o sekundu a pol na kolo, sa v testoch nepotvrdili. Novinka pribudla do systému celkového hodnotenia. Pretekár z prvej desiatky s najrýchlejším kolom v pretekoch si doň pripíše jeden bod. Množstvo benzínu v monopostoch sa zvýšilo zo 100 kg na 105 kg, čím by sa malo zabrániť jeho šetreniu v závere pretekov. Posledné kolá by tak mali byť atraktívnejšie.

Hollywoodsky príbeh Kubicu

Zastúpenie v štartovom poli jazdcov bude mať opäť aj stredná Európa. Po takmer osem a pol roku sa vracia populárny Poliak Robert Kubica. Jeho sľubnú kariéru mu vo februári 2011 stopla vážna nehody v rely, v ktorej bojoval o život. Po ťažkom zranení ruky mu hrozila amputácia. Lekári mu ju zachránili a rodák z Krakova odštartoval tvrdý boj o návrat. Šancu mu dal Williams. V tradičnom, no momentálne trápiacom sa tíme musí dokázať, že má kvality pôsobiť medzi elitou.

„Je to priam hollywoodsky príbeh. Pravou rukou takmer vôbec nevie hýbať, má za sebou vyše 20 operácií a aj tak sa dokázal dostať späť. Akurát je škoda, že je zrejme v najslabšom tíme. Ak ukáže kvality, stále si bude môcť kariéru predĺžiť a presunúť sa aj do iného, špičkového tímu,“ vraví Eisele.

Ďalší tradičný tím McLaren sa bude snažiť pozdvihnúť už bez hviezdneho Fernanda Alonsa, za pozornosť stojí aj presun Daniela Ricciarda z Red Bullu do Renaultu či odchod Kimiho Räikkonena z Ferrari do Alfy Romeo (bývalý Sauber).

Bude niekto z nich čiernym koňom šampionátu? Naznačiť to môže už tento víkend.

Tri dni pred štartom zomrel Charlie Whiting

Z dejiska úvodných pretekov prišla vo štvrtok smutná správa. Riaditeľ pretekov Charlie Whiting vo veku 66 rokov podľahol pľúcnej embólii. Vo formule 1 sa pohyboval od roku 1977 a od sezóny 1997 pôsobil v jednej z kľúčových pozícii šampionátu. Bol oficiálnym štartérom a dohliadal aj na pravidlá.

„Je to veľmi veľká a smutná strata pre F1. Whiting bol významnou osobnosťou, ktorá prispievala k dnešnej podobe motošportu. Podieľal sa na bezpečnosti, kontrole, fair-play, technickom vývoji i v množstve ďaľších aspektov. Pre manažment F1 bude nesmierne náročné nahradiť ho, obzvlášť teraz na začiatku sezóny,“ zamyslel sa Gonda.


Kalendár sezóny F1 2019

Preteky Dátum Čas štartu (SEČ) Víťaz  
VC Austrálie 17. marca 6.10 Valtteri Bottas  
VC Bahrajnu 31. marca 17.10 Lewis Hamilton  
VC Číny 14. apríla 8.10 Lewis Hamilton  
VC Azerbajdžanu 28. apríla 14.10 Valtteri Bottas  
VC Španielska 12. mája 15.10 Lewis Hamilton  
VC Monaka 26. mája 15.10 Lewis Hamilton  
VC Kanady 9. júna 20.10 Lewis Hamilton  
VC Francúzska 23. júna 15.10 Lewis Hamilton  
VC Rakúska 30. júna 15.10 Max Verstappen  
VC V. Británie 14. júla 15.10 Lewis Hamilton  
VC Nemecka 28. júla 15.10 Max Verstappen  
VC Maďarska 4. augusta 15.10 Lewis Hamilton  
VC Belgicka 1. septembra 15.10 Charles Leclerc  
VC Talianska 8. septembra 15.10 Charles Leclerc  
VC Singapuru 22. septembra 14.10 Sebastian Vettel  
VC Ruska 29. septembra 13.10 Lewis Hamilton  
VC Japonska 13. októbra 7.10 Valtteri Bottas  
VC Mexika 27. októbra 20.10 Lewis Hamilton  
VC USA 3. novembra 20.10 Valtteri Bottas  
VC Brazílie 17. novembra 18.10 Max Verstappen  
VC Abú Zabí 1. decembra 14.10 Lewis Hamilton  
Jazdci a tímy pre sezónu 2019
Mercedes 44 Lewis Hamilton (GBR) 77 Valtteri Bottas (FIN)
Ferrari 5 Sebastian Vettel (GER) 16 Charles Leclerc (MON)
Red Bull 23 Alexander Albon (THA) 33 Max Verstappen (NED)
Renault 3 Daniel Ricciardo (AUS) 27 Nico Hülkenberg (GER)
Haas 8 Romain Grosjean (FRA) 20 Kevin Magnussen (DEN)
McLaren 55 Carlos Sainz jr. (ESP) 4 Lando Norris (GBR)
Racing Point 11 Sergio Pérez (MEX) 18 Lance Stroll (CAN)
Alfa Romeo 7 Kimi Räikkönen (FIN) 99 Antonio Giovinazzi (ITA)
Toro Rosso 26 Daniil Kvjat (RUS) 10 Pierre Gasly (FRA)
Williams 88 Robert Kubica (POL) 63 George Russell (GBR)
Tím, štartové číslo, prvý jazdec, štartové číslo, druhý jazdec.    

Konečné poradie MS

Jazdci: 1. Hamilton 413 bodov, 2. Bottas 326, 3. Verstappen 278, 4. Leclerc 264, 5. Vettel 240, 6. Sainz 96, 7. Gasly 95, 8. Albon 92, 9. Ricciardo 54, 10. Perez 52, 11. Norris 49, 12. Räikkönen 43, 13. Kvjat 37, 14. Hülkenberg 37, 15. Stroll 21, 16. Magnussen 20, 17. Giovinazzi 14, 18. Grosjean 8, 19. Kubica 1, 20. Russell 0.

Pohár konštruktérov: 1. Mercedes 739 bodov, 2. Ferrari 504, 3. Red Bull Racing Honda 417, 4. Mclaren Renault 145, 5. Renault 91, 6. Scuderia Toro Rosso Honda 85, 7. Racing Point BWT Mercedes 73, 8. Alfa Romeo Racing Ferrari 57, 9. Haas Ferrari 28, 10. Williams Mercedes 1.

© Autorské práva vyhradené

debata chyba
Viac na túto tému: #Lewis Hamilton #Sebastian Vettel #Charles Leclerc