Hľadať
Denný / nočný režim
Sledujte nás
Pravda Pravda Domov MS v hokeji Výsledky výsledky

Volantom Richarda Gondu: Monza sľubuje atraktívnu rozlúčku s Európou

Automobilový pretekár Richard Gonda pozná väčšinu okruhov v kalendári formuly 1 osobne. Platí to aj pre legendárnu trať v Monze, dejisko víkendovej Veľkej ceny Talianska. Medzi favoritov na najrýchlejšej zastávke v seriáli považuje najmä jazdcov s motormi Mercedes, pre domácu stajňu Ferrari bude veľkou výzvou potešiť davy fanúšikov. Prinášame vám postrehy slovenského jazdca pred dvanástym podujatím sezóny.

04.09.2015 15:00
Richard Gonda Foto:
Richard Gonda.
debata

Monzu považujú viacerí pretekári za špeciálne, priam posvätné miesto. Má neopakovateľnú atmosféru, v kalendári figuruje dlhé roky a je jeho neoddeliteľnou súčasťou. Nemyslím si, že niekedy postavia rýchlejšiu trať, ktorá by si udržala takú stabilnú pozíciu v kráľovnej motošportu.

Jazdci sa na tejto veľkej cene rozlúčia s európskym kontinentom a šampionát sa o dva týždne presunie do Ázie. Okruh má dĺžku takmer 6 kilometrov a vyše 80 percent kola sa ide na plný plyn. Môžeme sa tešiť na rekord v maximálnej rýchlosti, tohtoročná môže ešte prekonať vlaňajšiu, to znamená vyše 360 km/h. Z hľadiska techniky je kľúčová čo najnižšia úroveň aerodynamického prítlaku, oproti takému Monacu je takmer nulová.

Už pred dvoma týždňami sme v Spa videli jemné úpravy na monopostoch. Týkali sa napríklad nových krídelok, ktoré zaručujú menší odpor vzduchu. Autá sú vďaka nim rýchlejšie na rovinkách, no pomalšie v zákrutách. Taliansky okruh si vyžaduje takýchto úprav ešte viac ako belgický. Asi najkontroverznejšie riešenie zadného krídla predviedol Mercedes či Lotus.

Veľa fanúšikov si pri pohľade na mapku Monzy myslí, že je jedným z najjednoduchších okruhov. Povedzme, že to platí z fyzickej stránky – jazdec má čas trochu sa na rovinkách nadýchnuť a uvoľniť ruky. O to ťažšie je však držať sa v stopercentnej koncentrácii.

Najdlhšia je štartová rovinka, na ktorej konci sa bude merať spomínaná maximálna rýchlosť na okruhu. Po nej prichádza Rettifilo, jedna z najpomalších a najužších šikán v šampionáte. Z vysokej rýchlosti sa tvrdo brzdí, je dôležité, aby jazdci trafili správny brzdný bod. Auto sa zdá v tejto pasáži veľmi ľahké, správa sa nestabilne, pri brzdnej fáze priam tancuje. Mechanici sa preto snažia na týchto zónach jazdcom poskytnúť iné formy stability. Na výjazde je dôležitá dobrá trakcia a mechanický grip.

Pravotočivou zákrutou Curve Grande sa prechádza na plný plyn. Po prejazde popod most už vidíme úzku pasáž Variante. Na nej sa využívajú obrubníky. Zabrať dostávajú pneumatiky, nerovnosti „kníšu“ celou formulou. Pri výjazde zo šikany je dôležité rýchlo pridávať plyn.

Prichádzame do pravotočivých zákrut Lesmo 1 a Lesmo 2. Prvá je dlhšia, pri jej prejazde sa jemne dotýkame vnútorného obrubníka, ktorý je blízko pri zvodidlách. Dôležité je vniesť do nej čo najviac rýchlosti. Keďže sa jazdci nemôžu spoliehať na prítlak, formula sa správa dosť neštandardne. Lesmo 2 je kratšia zákruta, vnútorný obrubník je vysoký a veľmi naklonený. Je dôležité nájsť ideálnu stopu na vydarený výjazd. Na obrubníku je veľa nerovností a aj ja som tu niekoľkokrát vyletel z trate.

Nasleduje dlhá rovinka, kde je dôležité mať silný motor a získať čo najvyššiu rýchlosť na jej konci. Mierime do legendárnej pasáže Ascari. Ide o veľmi rýchlu časť trate, tiež sa pri nej využívajú prejazdy cez vysoké obrubníky. Auto sa správa nervózne, pretože nemá dostatok prítlaku na rýchly prejazd.

Výjazdová zóna je veľmi nerovná. Často sa vychádza až na umelý trávnik, pri pretekoch som už tiež niekoľkokrát dostal výstražný prst od riaditeľa pretekov za porušovanie limitov okruhu. Jazdcov totiž zvádza využívať čo najväčšiu šírku a vo veľkej rýchlosti je ťažké udržať sa na trati.

Vysokou rýchlosťou sa vchádza aj do zákruty Parabolica. Pred rokom v nej prišlo k menším zmenám, ale udržala si svoj špecifický charakter. Zo začiatku je viac zatiahnutá a na konci sa otvára, až sa z nej stáva vjazd do cieľovej rovinky. Pretekári využívajú neštandardnú stopu, na neobvyklom mieste je aj najpomalší bod zákruty.

zväčšiť Monza, najrýchlejšia trať v kalendári F1, si... Foto: SITA/AP, Luca Bruno
Carlos Sainz Monza, najrýchlejšia trať v kalendári F1, si vyžaduje stopercentnú koncentráciu jazdcov. V piatkovom prvom voľnom tréningu skončili viacerí mimo trate. Jedným z nich bol pretekár tímu Toro Rosso Carlos Sainz, ktorý stratil kontrolu nad svojím monopostom pred zákrutou Parabolica.

Pamätám si, ako som vlani na tomto mieste opustil trať, pretože sme zvolili nešťastnú stratégiu s pneumatikami. Z tretieho miesta som sa prepadol na piate-šieste. Postupne som svoju stratu sťahoval, no na konci, keď som bojoval o pódium, som tu vo vysokej rýchlosti dostal hodiny. Mal som šťastie, že som netrafil bariéru a mohol sa vrátiť na trať.

Pneumatiky sú jediným sprostredkovateľom brzdnej energie, na asfalt, ktorá spomaľuje auto. Dostávajú zabrať v nájazdoch do zákrut aj pri zrýchleniach, v brzdných zónach sa veľmi prehrievajú. Dôležitý bude ich manažment. Pirelli prináša stredne tvrdé a mäkké pneumatiky, čo je oproti vlaňajšku mäkšia verzia. Od dodávateľa pneumatík je to správny krok. V Monze tiež chce spoločnosť uverejniť závery analýzy problémov zo Spa.

Kvalifikácia nebude až taká kľúčová ako napríklad v Monaku. Monza totiž na rovinkách poskytuje veľa priestoru na predbiehanie. V kvalifikácii môžeme čakať vpredu tímy, ktoré už v pretekoch nemusia mať až takú rýchlosť.

Mercedes je opäť najväčším favoritom, môžeme čakať ich dominanciu. Bude zaujímavé sledovať, či sa Nicovi podarí zdolať Lewisa. Z hľadiska zdramatizovania boja o titul by bolo skvelé, keby sa mu to podarilo.

Boj o umiestnenia od tretieho miesta sľubuje zážitok. Výhodu budú mať tímy s motorom Mercedes. Veľmi sympatický výkon zatiaľ predvádza na rýchlych tratiach Lotus a Williams. Napriek tomu, že Ferrari čaká domáca trať a tifosi budú svojich miláčikov tlačiť vpred, budú to mať ťažké. Konkurencieschopnou sa zdá byť aj nová špecifikácia monopostu Force Indie. Predstavitelia stajne sľubujú, že stále majú niečo v rukáve. Výsledok Péreza v Belgicku bol veľmi slušný. Nechajme sa teda prekvapiť.

Rekordné kolo v Monze zajazdil v roku 2004 Juan Pablo Montoya.

© Autorské práva vyhradené

debata chyba
Viac na túto tému: #Veľká cena Talianska #Richard Gonda o F1