Hľadať
Denný / nočný režim
Sledujte nás
Pravda Pravda Domov MS v hokeji Výsledky výsledky

Volantom Richarda Gondu: V Spa bude dôležité z každého niečo

Automobilový pretekár Richard Gonda pozná väčšinu okruhov v kalendári formuly 1 osobne. Platí to aj pre Spa-Francorchamps, dejisko víkendovej Veľkej ceny Belgicka. Na legendárnej trati budú podľa neho favoritmi tímy s motormi Mercedes. Prinášame vám postrehy slovenského jazdca pred dvanástym podujatím sezóny.

22.08.2015 08:00
Richard Gonda Foto:
Richard Gonda v spätnom zrkadle svojho monopostu.
debata

Okruh Spa patrí do starej školy formuly 1 a z každej jeho časti dýcha história. Viacero jazdcov ho zaraďuje medzi najobľúbenejšie zastávky v kalendári a platí to aj pre mňa. Okruh dôverne poznám, jazdil som na ňom dovedna päťkrát a podarilo sa mi aj uspieť. Naposledy som v prvej časti tohtoročnej série Renault Sport Trophy, Worlds Series by Renault vyhral kvalifikáciu a vybojoval si aj prvé miesto v pretekoch.

Spa prináša každoročne atraktívne divadlo. Verím, že aj tento rok si prídeme na svoje. O motoristický zážitok sa zvykne pričiniť aj nevyspytateľné počasie, ktoré už takmer tradične mení charakter okruhu a veľakrát zamieša karty v poradí. Ide o najdlhšiu trať v kalendári (sedem kilometrov), rozprestiera sa v horách na veľkom území. Často sa teda stáva, že v jednej časti areálu prší a na druhej je sucho a svieti slnko. Okruh robia zaujímavým i viaceré prevýšenia a kopce.

Štart je zaručený zážitok

Pre úspech na Veľkej cene Belgicka je dôležité využiť z každého niečo. Ide o vysokorýchlostný okruh, takže najdôležitejšiu úlohu zohráva výkon motora. Prevažujú tu dlhé rovinky a rýchle zákruty, kde sa využíva aerodynamika. Jazdí sa s nižšou úrovňou prítlaku, formula sa zdá na limite ľahšia ako obvykle. Najpomalšími zákrutami sú prvá po štarte a posledná. Oboma jazdci prechádzajú na druhom rýchlostnom stupni. Po výjazdoch z nich je dôležité mať dobrú trakciu a stabilnú zadnú časť monopostu. Pirelli prinesie mäkké a stredne tvrdé pneumatiky, na rovinkách sa budú mocť schladiť.

Počas Veľkej ceny Belgicka sme každoročne svedkami zaujímavého štartu. Krátko po ňom totiž nasleduje ostrá pravotočivá zákruta La Source popri múre. Toto miesto prináša vždy dramatické situácie, jazdci si nedarujú ani centimeter priestoru. Dôležitý je nielen mechanický grip na výjazd, ale aj správne brzdenie, využívanie vnútorného obrubníka blízko steny a nájdenie si čo navýhodnejšej pozície.

Piloti majú pri prejazde viacero vlastných stôp, každému vyhovuje iný štýl. Súčasťou tohto miesta je dlhá výbehová zóna, ktorá prispieva k vyššej bezpečnosti, no využívajú ju aj jazdci k získaniu čo najlepších pozícii.

V sezóne 2012 sa o drámu postaral Romain Grosjean, ktorý vyletel na monopost Fernanda Alonsa. Po tejto strašidelnej nehode, z ktorej vyviazli obaja bez zranení, sa začalo diskutovať o uzavretých kokpitoch. Prvá zákruta zoradí jazdcov na pomerne dlhú rovinku, z ktorej sa predtým štartovalo. V televíznych záberoch nie je také zreteľné, akú rýchlosť monoposty získajú pri jazde dolu kopcom.

Nasleduje Eau Rouge, legendárne zoskupenie troch zákrut. Fanúšikom formuly 1 toto miesto netreba zvlášť predstavovať. Je to skutočne prekrásna pasáž, výzva pre každého pretekára. Úroveň aerodynamiky je momentálne na takej vysokej úrovni, že im dovoľuje jazdiť na plný plyn. Monoposty tu dosahujú rýchlosti 280–290 km/h, jazdci využívajú aj systém KERS. Charakteristickým znakom je veľké prevýšenie, je dôležité mať správny nájazd a čo najlepšie využiť obrubník. Nie je to typické miesto na predbiehanie, no dá sa na ňom pripraviť dobrú pozíciu pred nasledujúcou dlhou rovinkou, ktorá sa ťahá až po zákrutu Les Combes.

Jazdci sa dostávajú do veľmi rýchleho nájazdu do pravotočivej zákruty. Brzdí sa neskoro z maximálnej rýchlosti a do kopca. Nasleduje esíško do ľavotočivej zákruty a po poslednej pravotočivej výjazd z tejto pasáže.

Po krátkej rovinke dolu kopcom sa dostávame k dlhej pravotočivej zákrute s veľkým uhlom. V jej polovici býva často problém s nedotáčavosťou. Rovnako dole kopcom je umiestnená ľavotočivá zákruta. PO výjazde z nej sa často využíva obrubník na pravej strane.

Prichádzame na dôležitú a krásnu časť trate, a to dvojitú ľavotočivú pasáž. Toto miesto je atraktívne aj z diváckeho pohľadu, koncentrujú sa tu tisícky fanúšikov. Ide o rýchlu časť, v ktorej je dôležitá stabilita auta i správne využitie aerodynamiky a prítlaku. Podobne ako v ďalšom esíčku, po ktorom nasleduje nasleduje pravotočivá zákruta so širokým obrubníkom vo výjazde a ďalšia na plný plyn.

Motory Mercedes budú mať navrch

V poslednej pasáži sú už len jemnejšie zákruty. Je dôležité zobrať si dobrú rýchlosť z predchádzajúceho úseku. Prechádzame do časti s veľmi rýchlou a zaujímavou zákrutou Blanchimot, monoposty ňou prechádzajú s vyše 300 km/h rýchlosťou. Dostávame sa do časti Bus Stop, poslednej šikany pred cieľom. Je to najväčší brzdný bod na trati.

Ako som si všimol pri svojom júnovom štarte, pribudli tam nové hrboly, ktoré sťažia inžinierom aj jazdcom nastaviť monopost. Ide o kľúčovú zákrutu, v ktorej si jazdci môžu zlepšiť alebo naopak zhorišť čas na kolo. Na čo najlepší výjazd do cieľa je dôležitý dobrý mechanický grip.

Cez víkend môžeme očakávať silný a dominantný Mercedes. Profil trate im vyhovuje. Uvidíme, s akými novinkami prídu tímy po letnej pauze. Všetky vylepšenia vzbudia vzbudia veľkú pozornosť už po otvorení boxov. Nemyslím si, že Ferrari, ktoré si naposledy v Hungaroringu pripísalo víťazstvo, bude schopné konkurovať Mercedesu.

Teším sa na výkony pretekárov Williamsu, bude zaujímavé sledovať, ako sa popasujú s touto traťou. Majú šancu uspieť. Pozornosť sa upriamuje aj na na McLaren-Honda. Alonso v Maďarsku skončil piaty, aj keď treba podotknúť, že mu pomohlo odstúpenie viacerých jazdcov. Úspech stajňu určite povzbudil a majú motiváciu navyše. Keďže si však prinesú nové časti do pohonných jednotiek, čaká ich penalizácia.

Minulý rok vyhral v Belgicku Daniel Ricciardo na Red Bulle, ktorý vyťažil aj zo zrážky mercedesov. Tím toto umiestnenie zrejme nezopakuje, aj keď Spa mu sedí. Po letnej prestávke sa však môžeme dočkať aj prekvapenia, uvidíme v nedeľu.

© Autorské práva vyhradené

debata chyba
Viac na túto tému: #Richard Gonda o F1