Hľadať
Denný / nočný režim
Sledujte nás
Pravda Pravda Domov MS v hokeji Výsledky výsledky

Sagan je stále slovenský bestseller!

Dostane zmluvu? Nedostane zmluvu? Zarobí viac či menej? Je ešte značka Sagan pre veľkých cyklistických sponzorov dostatočne atraktívna?

28.09.2020 06:18
Peter Sagan Foto: ,
Peter Sagan.
debata

Text bol súčasťou víkendovej prílohy denníka Pravda

„Lionel Messi zarába najviac, lebo na futbalovom trávniku nemá páru. Aj Sagan kde prišiel, tam rástol – výsledkami počnúc, reklamou končiac,“ vraví odborník na športový marketing Roman Krajniak.

Od čoho závisí trhová hodnota športovca?

Od kvalitných výsledkov, lebo bez nich nie je možné, aby sa z neho stala známa značka. Dôležitá je samozrejme aj osobnosť – s uzavretým človekom, ktorý sa nevie vyjadrovať, nič nenarobíte. Individuálne danosti sú v reklamnom biznise veľmi dôležité.

Je výkon apriori na prvom mieste?

Nie vždy. Z extroverta bez výsledkov nebude marketingový ťahák. Ale akási úmera tam – samozrejme – musí byť.

Prečo je Sagan najlepšie zarábajúcim cyklistom na svete?

Jednoducho je najlepší (úsmev). Prečo Lionel Messi dostáva najviac? Lebo na futbalovom trávniku nemá páru. Sagan kde prišiel, tam rástol – výsledkami počnúc, reklamou končiac. V Cannondale, u Olega Tiňkova, ale aj v Bore bol vždy líder.

Tour de France sú bezkonkurenčne najlepšie cyklistické preteky na svete a síce ich Chris Froome vyhral štyrikrát, nikto mu nebol ochotný dať tak veľa, ako Nemci Saganovi. Prečo?

V cyklistike sa úspech meria ťažko, avšak aj keby sme pripustili, že Froome v nej dosiahol viac, v ostatných parametroch výrazne zaostáva. Nikdy nebol šoumen, nefotil sa s fanúšikmi, nejazdil na zadnom kolese. Aj preto si sponzori vybrali Petra. Nejde im len o to, aby bolo vidieť ich logo, chcú sa stotožniť s hodnotami či prístupom k životu. Chris by bol možno zaujímavým typom pre banky – pôsobí uhladene a dôveryhodne. Tie však v cyklistike teraz nie sú.

Ani pod sprchovou batériou by asi nevyzeral tak dobre ako Sagan…

Nie je to len o fešáctve, ale o mnohých iných veciach. Napríklad aj o vystupovaní v cieľovom priestore. Spomeňte si, ako Sagan v roku 2013 na pódiu uštipol hostesku. Dostal sa do médií. A nielen cyklistických. Písali o tom všade. Vtedajšiemu sponzorovi to akoby otvorilo nové dvere.

Sagan za to schytal nemalú dávku kritiky…

Pravda, potom sa začalo poukazovať na niektoré veci. Spustila sa diskusia, či je to v súlade s našimi hodnotami a pravidlami. Dnes vidíme, že dievčatá z pódia zmizli. Saganovi to však neublížilo. Vždy bol huncút a to, čo vyviedol, iba potvrdilo jeho esenciu. Byť trošku iný.

O rok bude zrejme podpisovať nový kontrakt – môže aj naďalej zostať najbohatším pretekárom v pelotóne?

Veľa sa o tom píše. Je pravdou, že uplynulý rok nevyhral žiadne významné preteky. Jeho nová zmluva už asi nebude taká ako v predchádzajúcom období. Možno bude mať nižší základný plat, ale budú ho motivovať bonusmi za dosiahnuté výsledky. Funguje to tak aj v iných športoch.

Saganov šéf Ralf Denk v auguste naznačil, že na konci roka bude vyhodnocovať jeho výkony a uvidí, ako to pôjde ďalej. Pripravuje si vyjednávaciu pozíciu?

Asi je to tak. Do tímu dávajú najviac peňazí dve značky – Bora a Hansgrohe. Otázka však znie: majú dnes lepšieho? Nemyslím. Sledoval som Tour de France, ale ak by ste sa ma začali pýtať na pretekárov Bory, asi by som tápal. Nikto z nich tam nie je taká osobnosť a nemá charizmu ako Sagan. Samozrejme, Nemci si môžu postaviť tím po športovej stránke, ten však bude fungovať úplne inak ako doteraz.

Ako uvažujú výrobcovia kuchynských digestorov a sprchových batérií, keď hľadajú tvár, ktorá by ich mala predávať?

Každá značka má cieľovú skupinu. Nie je nič jednoduchšie, ako zistiť afinitu športovca voči tejto skupine. Sponzori si tieto veci necucajú z prsta, na to sú predsa veľké a drahé prieskumy. Opakujem, Sagan má úžasný potenciál. Poviem to takto: športovec, ktorý dnes nie je na sociálnych sieťach, nemôže koketovať so žiadnymi značkami. Pozrite sa, kto má dnes vo virtuálnom svete najviac fanúšikov. Pomôžem vám: je to Peťo Sagan.

Jeho angličtina mnohým dvíha kútiky, no zdá sa, že aj to je viac jeho tromf, ako hendikep…

Vo všetkom, čo robí, je autentický. Zrejme má na to, aby sa v nej zdokonalil, možno by mohol mať aj britskú výslovnosť. Ale dalo by mu to niečo? Ľudia ho chcú takého, aký je. So všetkými pozitívami i nedostatkami.

Federer, Nadal i Djokovič odkrývajú súkromie na sociálnych sieťach, Sagan si ho prísne stráži. Nie je to z pohľadu predaja vlastného mena chyba?

Je to predovšetkým jeho rozhodnutie. Sú však veci, ktoré sa dajú merať – a to sú fanúšikovia. Asi to nerobí zle, všakže? Navyše, to, že vás niekto pustí do súkromia, ešte nič neznamená. Počíta sa iba výsledok.

Na Tour 2017 ho diskvalifikovali, nedávno zasa penalizovali za nekorektný špurt. Ako vplývajú takéto incidenty na imidž hviezdy?

Vidíte, polovica ľudí stojí za ním, iní vravia, že takýchto konfliktov je v pelotóne veľa. Každý si o tom môže myslieť, čo len chce, nič na tom nezmení. Určite si však teraz nikto nezačne myslieť, že hrá nefér. Mimochodom, keby sa to stalo inému pretekárovi, nikto by to neriešil. Aj o tom je fenomén Sagan.

Rozhovory nedáva rád. Nestavia tak marketingové poučky naruby?

Je rozdiel, ako Sagana vnímame u nás doma a ako ho berú ľudia vo svete. Naši novinári sú k nemu viac kritickí. Z marketingového hľadiska je však slovenský trh minoritný. Pre sponzorov nezaujímavý. Platia ho predsa globálne firmy.

Ak by ste dnes boli zakladateľom nového cyklistického tímu a kládli dôraz na silné marketingové pokrytie, ktorý pretekár by bol vašou prvou voľbou?

Sagan! Dôvodov som spomenul niekoľko. Možno by som uvažoval aj nad mladým Pogačarom, ale nepoznám ho, neviem, aká je osobnosť. Po športovej stránke na to má, ostatné sa ešte len ukáže.

© Autorské práva vyhradené

debata chyba
Viac na túto tému: #Peter Sagan #Roman Krajniak